Diszlexia veszélyeztetettség jelei az óvodában Galicza Csabáné Ózd, 2010. 03. 24.
Témakörök Mi a diszlexia? A diszlekszia okai. Mikor derül ki – figyelemfelhívó jelek az óvodában. Hogyan segíthetünk – fejlesztő játékok, tevékenységek.
A népesség 5-10 %-át érinti, a valódi diszlexiás kb. 2-5%. Mi a diszlexia? Definíció: ép értelem mellett, az anyanyelv területén megnyilvánuló rendellenesség, amely különösen az olvasási készséget érinti. A népesség 5-10 %-át érinti, a valódi diszlexiás kb. 2-5%.
A diszlexia okai genetikai okok – öröklődés oxigénhiány a terhesség kapcsán beszédfejlődési probléma anyagcserezavar kialakulatlan lateralitás észlelési zavarok – tér és idő látási és hallási problémák szociális okok olvasástanítási módszerek
Hová soroljuk a diszlexiát? A diszlexia nem betegség. A diszlexia nem fogyatékosság. A diszlexia komplex tanulási zavar!
A diszlexia tünetei Tünetegyüttesek: külső megjelenés viselkedés és aktivitás területén mutatkozó zavarok
Mozgás nagymozgás rajzolás, eszközhasználat – finommotorika Nagymozgás fejlesztése → kúszás, mászás célzás akadálykerülő játékok, fogócskák egyensúlygyakorlatok torna, sportok ugróiskola, ugrókötelezés, indiánszökdelés
Finommotorika fejlesztése kézfej és az ujjak izmainak edzése színezés kézműves tevékenységek társas- és kártyajátékok tapintásos játékok öltözés
Beszéd alaki oldal pöszeség tartalmi oldal: beszédészlelés beszédértés szókincs
A beszéd alaki oldalának fejlesztése ivás szívószállal fújó gyakorlatok nyelvügyesítő gyakorlatok hangutánzó gyakorlatok
A beszéd tartalmi oldalának fejlesztése megfelelő beszélő környezet mese versek, dalok, mondókák beszélgetés kitalált mese szó- és hangsorismétlés szólánc játékok szókeresések, -gyűjtések szóismétlés súgással Melyik a hosszabb? játék a beszédhangokkal
A beszéd megértésének fejlesztése robotjáték játék a magánhangzókkal kakukktojás tevékenység közbeni beszélgetés versek értelmezése színezéssel mesék tartalmának, eseményeinek megbeszélése
Saláta-bokorba terem a kis udvarba. Méz-körte, vaj-alma terem a hegyoldalba. Gyere, tartsad kicsi sapkád, adok érett, piros almát. Gyere, tartsad kicsi kendőd, adok édes, puha szőlőt.
Háp! Háp! Háp! Jönnek a kacsák! Hű, de éhes, hű de szomjas ez a társaság!
Érzékelés, észlelés látási észlelés hallási észlelés Gestalt-látás azonosságok, különbözőségek Gestalt-látás alak- és formaállandóság térészlelés hallási észlelés zörejek hangutánzások játék a beszédhangokkal
Egyéb tünetek kialakulatlan kezesség dominancia probléma keresztezett dominancia kevert dominancia kiakakulatlan testséma emlékezet gyengesége rövidtávú és hosszútávú memória
Vizsgálati eljárások Meixner-féle szókincs és olvasási vizsgálat Gósy Mária GMP tesztje Inizan teszt DPT teszt Mssst Diszlexia előrejelző gyorstesztek
Köszönöm a figyelmet!