Szociális ügyek, tanulás és továbbtanulás az EU-ban Oktatás, képzés, továbbtanulás Társadalombiztosítás, szociális ügyek Győr 2005. november 30. Ponácz.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
EU és Magyarország 7. előadás A magyar állampolgárok jogai az EU-ban.
Advertisements

TÁRSADALOMBIZTOSÍTÁSA
A magyar felsőoktatás.
A nők 40 éves nyugdíjazásáról… • A nők kedvezményes nyugdíjazásával foglalkozó új szabályok szerint az a nő, aki kereső tevékenységgel és a gyermekneveléssel.
A szociális biztonság koordinációja az Európai Unióban
A regisztrált diplomás munkanélküliek helyzete a fővárosban Előadó: Vass István igazgató
A JOGHARMONIZÁCIÓ. Az államok konszenzusa alapján elfogadott, szerződéses és szokásjogi magatartási normák összessége, amelyek a nemzetközi jogalanyok:
Az EU támogatáspolitikája és az oktatásfejlesztés Halász Gábor tudományos tanácsadó Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet.
Egyenlő értékű munkáért egyenlő bér?
általános főig. helyettes
Magyar Universitas Program A magyar felsőoktatás nemzetközi versenyképességének programja június 15.
Szociális ügyek és foglalkoztatás Készítette: Gombos Erik III. évf. Történelem.
Az EFOP köznevelést érintő beavatkozásai
A Lisszabon-folyamat és az oktatás képzés nemzeti politikája Dr
VI. Országos Távmunka Konferencia december 6. Az OTP Csoport távmunka tapasztalatai Magyarországon és Romániában.
Az ÉRÁK legfontosabb céljai A képzés és a munkaerő-piaci szolgáltatások egységes normák szerinti működtetése. A munkanélküliek folyamatos képzésbe kerülésének.
Egy év az Európai Unióban Arató Gergely Budapest, április 29.
Dr. Mészáros Gábor október 20. A szakmai képesítések elismeréséről szóló 2005/36 EK irányelv Dr. Mészáros Gábor október 20. Magyar Ekvivalencia.
Magyar diákok külföldön. Miért? Kaland? Állás? Referencia?
A MAGYAR MUNKAVÁLLALÓK MUNKAERŐ-PIACI JELLEMZŐI
Az oktatás az EU-ban Lisszaboni statégia: Célmeghatározás –mit –mikorra –ki által –milyen minőségben Az eszközök között kiemelt helyen az egész életen.
Az európai közösségi jog általános rendszere szerinti elismerés Oktatási Hivatal Magyar Ekvivalencia és Információs Központ Budapest, november 10.
Képesítési Keretrendszerek Európában
AZ EU SZOCIÁLPOLITIKÁJA Gyulavári Tamás
A felnőttképzéshez kapcsolódó jogszabályok változásai
Az Esélyegyenlőség és az ESZA alapelveinek érvényesítése Európai Unió Magyarország -Budapest Európai jogfejlődés Luxemburgi és Lisszaboni folyamat.
AZ ALKALMI MUNKAVÁLLALÓI KÖNYVVEL TÖRTÉNŐ FOGLALKOZTATÁS GYAKORLATA március 26.
Strukturális és Kohéziós Alapok
Az egyenlő bánásmód elvének érvényesülése a hatósági tapasztalatok tükrében.
Az Európai Foglalkoztatási Stratégia Készítette: Balogh Judit Nemzetközi Tan. III. évf
Kordás László december Társadalmi Párbeszéd Központ.
Európa 2020 A lisszaboni stratégiát felváltja az Európa 2020 stratégia Az új stratégia központi kérdése az Unió versenyképessége, de más, új célokat is.
A szociális biztonság koordinációja az Európai Unióban
ÉRDEKEGYEZTETÉS ÉRDEKKÉPVISELET
Kormányszóvivői tájékoztató 1 Tanulni és versenyben maradni felnőttkorban is.
Foglalkoztatáspolitika az Európai Unióban
EURÓPAI UNIÓS POLITIKÁK
Készítette: Kiss Éva.  A Maastrichti Szerződést követően kiépült oktatási politika alapjait a közösségi programok képezik  Szókratész program: feladata.
Első esély - esélyegyenlőség a mai iskolarendszerben
KÖZSZOLGÁLTATÁS TERVEZÉSE, SZERVEZÉSE Általános Vállalkozási Főiskola III. évfolyam 2008/2009. tanév 3. Az Európai Unió politikái.
2011. évi CLXXXVII. törvény a szakképzésről Hatályos: január 1-től.
Tantervfejlesztési Hálózat építési Mobilitást segítő Támogatások forrás: „Magyar nyelven Európában” Budapest, április 1.
Készült Európai Migrációs Hálózat Nemzeti Ülésére
TÁMOP / Munka és tanulás – Munkahelyi képzések támogatása a Közép-dunántúli Régió mikro- és kisvállalkozásainál.
Balatonszemes Az Európai Unió szintű szociális párbeszédben való részvétel tapasztalatai.
Ágazati kapcsolatok és szociális párbeszéd az EMCEF-ben Balatongyörök, április 29.
EUROPASS.
A Mozgássérültek Állami Intézetének bemutatása Február 22. Kogon Mihály igazgató.
Magyar Ekvivalencia és Információs Központ
A Szabolcsi Fiatalok a Vidékért Egyesület, a Svájci – Magyar Civil Alap Szociális szolgáltatások nyújtása tématerületére 2013-ban benyújtott „Tanítsuk.
Az Ökoiskola hálózat helyzete és tervei
Munkavállalás az Európai Unióban
Álláskeresőként történő nyilvántartás
„Határon innen és határon túl – integráció és migráció a Kárpát-medencében” A Szociális és Munkaügyi Minisztérium és a munkaerő-migráció Korózs Lajos államtitkár.
Az UNESCO programja UNESCO Information for All Program (IFAP, I4-all) Az ismeretterjesztés és az élethosszig tartó tanulás előmozdítása érdekében könyvtárosok,
A Bit módosítása évi LXXXVI. tv június január január 1.
Regionális üzleti trendek A projekt az EU társfinanszírozásával, az Európa Terv keretében valósul meg január 27. Regionális üzleti trendek A tantárgy.
AZ IDŐS ÉS FOGYATÉKOS ELLÁTÁS FEJLESZTÉSI LEHETŐSÉGEI A HELYI ESÉLYEGYENLŐSÉGI PROGRAMOKBAN JÚLIUS 3.
Európai Uniós ismeretek Az Európai Unió jogrendszere; Versenyjog.
Bizonyítványok és oklevelek elismerése Magyarországon és külföldön, elsősorban az Európai Unióban Oktatási Hivatal Magyar Ekvivalencia és Információs Központ.
Nemzeti Foglalkoztatási Akcióterv (2004) Magyarország 2006.június
„Újra tanulok” A Nemzeti Munkaügyi Hivatal képzési stratégiája Bálint István Foglalkoztatási főigazgató-helyettes.
Civil Partnerség V. Regionális Konferencia Felnőttképzés és esélyegyenlőség – civil lehetőségek Aranyi Magdolna „Lépj egyet előre!” projektmenedzser 2007.
Európai Uniós ismeretek A négy alapszabadság. Alapvető jogok az Európai Közösségben – a 4 alapszabadság EGK – cél: a tagállamok közös piacának kiépítése.
Az új rendeletek hatálya az uniós tagállamokra
A TB rendszerek koordinációja az EU-ban
Oktatási Hivatal Magyar Ekvivalencia és Információs Központ
A TB rendszerek koordinációja az EU-ban
A magyar felnőttképzés rendszere - a szakértők szemével
Tájékoztató a 2020-as felsőoktatási felvételi eljárásról
Előadás másolata:

Szociális ügyek, tanulás és továbbtanulás az EU-ban Oktatás, képzés, továbbtanulás Társadalombiztosítás, szociális ügyek Győr november 30. Ponácz György Márk SAKK-tréner Kiemelt forrás: Forgács András: Tanulási lehetőségek az Európai Unióban. Európai Füzetek 7. – Szakmai összefoglaló a magyar csatlakozási tárgyalások lezárt fejezeteiből. Miniszterelnöki Hivatal Kormányzati Stratégiai Elemzô Központ és a Külügyminisztérium

Európai célok az oktatásban és a képzésben 2000 márciusában, Lisszabonban az Európai Unió állam- és kormányfői úgy döntöttek, hogy az Európai Uniónak 2010-re a világ legversenyképesebb, legdinamikusabban fejlődő, tudásalapú gazdasági térségévé kell válnia. A határozat egyik legfontosabb eleme az egész életen át tartó tanulás ösztönzése. Ez mutatja igazán, hogy nem csupán a fiatalokról van szó, hanem tulajdonképpen minden generációról. Az egész életen át tartó tanulás magában foglalja mind az úgynevezett formális (oktatási és szakképzési alapintézményekben – ide értve a főiskolákat és az egyetemeket – megvalósuló, rendszerint elismert bizonyítvánnyal, szakképesítéssel záruló), mind a nem-formális (például magántanfolyamokon, vagy munkahelyen történő), mind pedig az informális (a mindennapi élet során végzett, nem tudatos) tanulást, valamint e rendszerek koherens és szerves egymásra épülését. (Forrás: Tanulási lehetőségek az Európai Unióban)

A lisszaboni célok megvalósítása A tagállamok feladata, hogy saját fejlesztési céljaikkal összhangban cselekvési tervet dolgozzanak ki, konkrét lépéseket tegyenek a Tanács által elfogadott célkitűzések megvalósítása érdekében.

„Nyitott koordinációs módszer” A munkaprogram céljainak megvalósítása során a tagállamok közötti együttmûködés politikai, szakmai és jogi kerete a lisszaboni csúcson elfogadott nyitott koordinációs módszer, amelynek elemei:  célok közös meghatározása, munkaprogram,  jó gyakorlatok terjesztése, szakmapolitikai ajánlások megfogalmazása a folyamatban részt vevô országok számára,  mennyiségi és minôségi indikátorok kidolgozása,  nemzeti politikákra való alkalmazás lehetôségének vizsgálata, monitorozás,  közös értékelés, kölcsönös tanulási folyamat biztosítása.

Felsőoktatási modellek az Európai Unióban Az európai uniós országok oktatáspolitikája az egyes tagországok nemzeti hatáskörébe tartozik, sőt, föderatív államrendszereknél ez tartományi hatáskör is lehet. Ennek megfelelően, továbbá az eltérő hagyományok és fejlődési utak következtében nagyon sokszínű kép alakult ki Európa felsőoktatásában. A jelenleg működő 1065 EU felsőoktatási intézmény (488 egyetem, 385 főiskola, 142 politechnikum és 50 egyéb szervezet) ráadásul az autonómia lehetőségeiből adódóan is sokféle eltérő sajátossággal rendelkezik. Az EU elsősorban az együttműködés fontosságának hangsúlyozásával igyekszik terelni a felsőoktatási intézményeket a közösen megfogalmazott célok irányába. Három fő prioritást jelöltek meg a közös célok megvalósítása érdekében, melyek a következők: a hallgatói (és oktatói) mobilitás feltételeinek megteremtése, az élethosszig tartó tanulás és képzés, és az információs társadalom megvalósulása. E célkitűzések mellett minden intézmény fontos törekvése, hogy megtarthassa, sőt javíthassa pozícióit a felsőoktatás változó piacán. Ez a verseny új, a korábbinál hatékonyabb megoldásokat, modelleket eredményezett az elmúlt évtizedben. Az eltérő felsőoktatási rendszerek tanulmányozása sok Magyarországon is hasznosítható következtetés levonására ad lehetőséget. Ezek közül elsősorban a méret és struktúra szempontjából összehasonlítható országok felsőoktatási rendszerei és modelljei lehetnek tanulságosak. Az előadás elsősorban ilyen, főleg holland modellek bemutatására koncentrál, érintve a dinamikus változások fő kiváltó okait, adekvát szervezeti formáit, továbbá a tanuló régió koncepcióját. Forrás: Dr. Székely Csaba; Szent István Egyetem, Gödöllő -

Állampolgári jogok és kötelezettségek az Európai Unióban a tanulás területén 1992 óta a közösségi jog része a tanulás. (A Római Szerződésben még nem szerepelt.) 1993-ban szabaddá vált az Európai Unióban a tanulmányi célú mozgás. A migráns munkavállalók és vállalkozók számára a szabad mozgáshoz szükséges, hogy a gyermekeik számára biztosítsák a tanulási lehetőségeket. Ez számos vitát váltott ki a hatóságok között. De! Az Európai Bíróság döntései alapján egyértelmû, hogy a migráns munkavállaló gyermeke jogosult mindazon szociális juttatások, támogatások igénybevételére, amelyekben a befogadó ország tanulói részesülhetnek. (Tanszertámogatás, étkezés, stb.) Természetesen ez kizárólag az állami, önkormányzati fenntartású intézményekben vehető igénybe. A gyermekek számára biztosítani kell a befogadó ország egyik hivatalos nyelvének megismerését, illetve a hazája kultúrájának, történelmének megismerését. A migráns munkavállalók és vállalkozók illetve házastársaik jogosultak részt venni a szakmai át-és továbbképzésben, az egyenlő elbánás elvének érvényesítése mellett. A magyar migráns munkavállalókat a befogadó állam állampolgáraival azonos feltételekkel várják a fôiskolák, egyetemek. A befogadó ország állampolgárait megilletô szociális természetû juttatások, kedvezmények azonban csakis abban az esetben válnak hozzá férhetôkké, ha a választott tanulmányok és a feladott tevékenység természete között egyértelmûen kimutatható kapcsolódás van, illetve a migráns munkavállaló bizonyíthatóan nem csupán azért vállalt munkát, hogy tanulmányokat folytathasson. Kivétel: az álláshely önhibán kívüli elvesztése esetén az átképzés, új szakma elsajáítása is egyenlő elbánás mellett történik. (Forrás: Tanulási lehetőségek az Európai Unióban)

Tanulmányok folytatása a tagállamok felsőoktatási intézményeiben A nemzeti hovatartozás miatti megkülönböztetés tilalma alapelv! Mind a felvételi mind a fizetendő díjak esetében azonos elbánásban kell részesíteni a többi tagállamból érkezőket. A tanulással összefüggő folyamatok során is egyenlő elbánást kell biztosítani, például az óralátogatás, vizsgáztatás, könyvtárhasználat, sőt a kollégiumi férőhely igénybevétele terén is. Mindez azonban nem terjed ki az ösztöndíjra, diákhitelre és szociális ellátásokra. A magyar érettségi bizonyítványt elfogadják az Európai Unióban. A megfelelő szintű nyelvismeretet megkövetelheti a külföldi felsőoktatási intézmény, ezt nyelvvizsgával kell igazolni – ezek közül egyes nyelvvizsgatípusok hazánkban is letehetők. A tanulmányi célú tartózkodás idejére igényelt tartózkodási engedély megadásának feltétele a megélhetési források és betegbiztosítás meglétének bizonyítása. Ennek birtokában a diák közvetlen hozzátartozójának jogban áll munkát is vállalnia! A részképzés feltételeinek javítására és a hallgatói mobilitás ösztönzésére 1999-ben, Bolognában a tagállamok vállalták, hogy kialakítják az összehasonlítható, illetve kompatibilis, úgynevezett kétszintű képzési rendszert, valamint az egységes kreditrendszert. Ennek fontos eleme az ECTS, egy egységes elvek és kritériumok szerint kidolgozott kreditátvételi rendszer, amely biztosítja, hogy a külföldi vagy másik hazai intézményben megszerzett tudást, tantárgyi modult a hazai vagy más intézményben elismerjék. A felsőoktatási és a szakképzési terület mobilitási és együttműködési kezdeményezéseit főleg az alábbi kettő pályázati rendszer biztosítja: Socrates és Leonardo da Vinci. A diplomák és képzettségek elismertetését, akár tanulmányi, akár munkavállalási célból az adott célállam ún. NARIC értékelési központjai végzik, ilyen Magyarországon is működik. Ezen központok állítják ki a hivatalos igazolást a két államban megszerzett képzettség ekvivalenciájáról, azaz egyenértékűségéről. Hét szakma tekintetében (orvos, fogorvos, gyógyszerész, állatorvos, építész, ápolónő, szülésznő), az úgynevezett ágazati irányelvek alapján gyakorlatilag automatikus a szakképesítések elismerése. (Forrás: Tanulási lehetőségek az Európai Unióban)

Hangsúlyos szociális témák az Európai Unióban munkavállalók bármely EU tagállamban dolgozhatnak jog az igazságos javadalmazásra jog a jobb élet- és munkafeltételekre jog a szociális védelemre az egyes tagállamokban érvényes szabályok szerint szövetkezési szabadság, jog munkabértárgyalásokra jog a szakképzésre férfiak és nők egyenlő feltételekre vonatkozó joga a munkavállaló joga tanulásra, képzésre, részvételre a munkahelyét érintő döntésekben egészségvédelem, munkahelyi biztonság joga gyermek- és ifjúságvédelem idősek joga méltányos életszínvonalra hátrányos helyzetűek joga a társadalmi és foglalkozási beilleszkedésre

Európai munkavállalói jogok, különösen: 15 éves kor alatt tilos a munkavállalás. 18 éves kor alatt tilos a túlóra végzése. Felnőttek számára legalább 11 órának kell eltelnie a munka befejezése és újbóli elkezdése között. A munkavállalók kollektív szerződés köthetnek, amely rögzíti a munkavégzéssel, munkaidővel, kedvezményekkel, szabadsággal és próbaidővel kapcsolatos jogokat és kötelezettségeket. Különleges egészségvédelmi és biztonsági intézkedéseket kell tenni a terhes és szoptató nők érdekében. Tilos diszkriminálni a nőket, anyákat és a gyermeknevelés után munkahelyre visszatérőket a helyzetük alapján.

Társadalombiztosítás, nyugdíj, idősek A közösségi munkavállalók és más tagállamban tanulmányokat folytatók, illetve közvetlen hozzátartozóik a társadalombiztosítóval kötött megállapodás alapján jogosultak egészségügyi ellátásra. A turisták számára speciális E111 formanyomtatvány kiváltása alapján jár külföldön az államilag finanszírozott egészségügyi ellátás. A közösségi munkavállalás 1 éven túl nyugdíj jogviszonyt eredményez, azaz a nyugdíjazáskor arányosan figyelembe veszik. A szociális rendszereket a tagállamok közösségi szinten koordinálják, de nem egységesítik. Az idősek kérhetik, hogy nyugdíjukat másik tagállamba utalják; joguk van másik tagállamban letelepedni, ha az állandó jövedelmük fedezi a megélhetést és a betegbiztosítást.

A szociális biztonsági rendszer koordinációját biztosító alapelvek a) Egyenlõ elbánás elve. Állampolgárságuktól függetlenül az Európai Unió és az Európai Gazdasági Térség országainak állampolgárai a tagállamok szociális biztonsági rendszereiben egyenlõ elbírálás alá tartoznak. Ez mind a jogosultságok, mind pedig a kötelezettségek szempontjából érvényesülõ szabály. b) Az egy tagállam joghatósága alá tartozás elve. Az alapelv célja, hogy kiküszöbölje az egyidejûleg fennálló többes biztosítási kötelezettség eseteit, valamint azt a nemkívánatos helyzetet, hogy valaki biztosítás nélkül maradjon. A koordinációs rendeletek szerint fõszabályként a munkavállalás helye szerinti tagállam szociális biztonsági jogszabályai alkalmazandók akkor is, ha a munkavállaló vagy önálló vállalkozó máshol rendelkezik lakóhellyel. Bizonyos személyi körben, illetve helyzetekben speciális szabályok irányadók. c) Az összeszámítás elve. Ez az érintett személy által szerzett biztosítási idõk összeadását jelenti. Vagyis az a tagállam, ahol az igényérvényesítésre sor kerül, köteles figyelembe venni a más tagállamban szerzett biztosítási idõt. d) Az ellátások exportálásának elve. Az elv biztosítja, hogy a jogosult az egyszer megszerzett és elismert jogosultságokat az Európai Unió és az EGT területén belül korlátozás nélkül élvezhesse. A szabályozás az Európai Unió 25 tagállamára és az EGT országokra (Svájc, Izland, Lichtenstein) terjed ki. [Forrás: dr. Pákozdi Ildikó (2002) Nyugdíj az Európai Unióban. Magyar Köztársaság Külügyminisztériuma]

Köszönöm a figyelmet!