Felnőttképzés.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Váczy Zsuzsa közoktatási szakértő, Bp május 13. OPKM.
Advertisements

A Hallgatói Mentorprogram működése
Információs és kommunikációs technikák szerepe a szakképzésben
Internet alapú tanulás vidéki térségben. Székelyföldi tapasztalatok Kiss Adél Pro Educatione Egyesület – Tanulmányi és Felnőttképzési Hálózat, Csíksomlyó.
Memorandum, 2000 ● Memorandum az egész életen át tartó tanulásról
„Ezt egy életen át kell játszani”
Az ÉFOÉSZ Támogatott Lakhatási Programja
A felnőttképzési tevékenység, és annak az alakulása egy Kulturális és Szabadidő Központban Konzulens tanár:Készítette: Simándi SzilviaPalla Melinda TanársegédIII.andragógia.
Milyen tanulsággal szolgálhat a szabadidő-elmélet a pedagógus számára?
A holokauszt tanítása iskolámban
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ )” TÁMOP / A pedagógus(tovább)képzés kérdései és lehetőségei az egész napos iskola-
Az orvosi szociológia oktatása a Szegedi Tudományegyetemen
Tanfolyam megszervezése Képzés módszerei SZTE JGYPK Felnőttképzési Intézet 2009/2010. I. félév Szeged.
A pedagógusminősítési rendszer
Differenciált tanulásszervezés szemlélete és módszerei
Az ÉRÁK legfontosabb céljai A képzés és a munkaerő-piaci szolgáltatások egységes normák szerinti működtetése. A munkanélküliek folyamatos képzésbe kerülésének.
TÁJÉKOZTATÓ a Nemzeti Felnőttképzési Intézet tevékenységéről.
Az e-learning gyökerei, az e-tanulás fejleményei
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
1 Tudás és/vagy kompetenciák? Végzős hallgatók részvétele a felnőttoktatásban Ábrahám Katalin – Tőzsér Zoltán Debreceni Egyetem Nevelés-és művelődéstudományi.
Didaktika 2. Tanügyi és iskolai szabályozás
Pedagógusképzést segítő szolgáltató és kutatóhálózatok kialakítása
Pedagógusképzést segítő szolgáltató és kutatóhálózatok kialakítása
Pedagógusképzést segítő szolgáltató és kutatóhálózatok kialakítása
Pordány Sarolta: Ph.D. kutatásindító
A NEVELÉS FOLYAMATA ÉS MÓDSZEREI
A felnőttoktatás funkciói Magyarországon
Az ellenőrzés, értékelés szerepe, módszerei A teljesítménymérés
REFORMÉRTÉKŰ LÉPÉSEK A SZAKKÉPZÉS TERÉN MAGYAR SZAKKÉPZÉSI TÁRSASÁG május 30.
Szaktanácsadói támogatás az életpályamodellben
A diákok/fiatalok és az aktív államporság „Civil szervezetek és a közoktatási intézmények közösségi kapcsolatai” Salgótarján, január 29.
Előzetes ajánlások a pedagógus témában május
Értelmi Fogyatékossággal Élők és Segítőik Országos Érdekvédelmi Szövetsége PATHWAYS II. Záró konferencia Fogyatékossággal élő fiatal felnőttek társadalmi.
Felsőoktatás szerepe a távmunka elterjesztésében Benedek András Felsőoktatás szerepe a távmunka elterjesztésében VI. Országos Távmunka Konferencia Budapest,
A dráma- és színházismeret-tanár képzési és kimeneti követelményei
NYUGAT-MAGYARORSZÁGI EGYETEM REGIONÁLIS PEDAGÓGIAI SZOLGÁLTATÓ KÖZPONT 1 A KOMPETENCIA ALAPÚ PEDAGÓGUSKÉPZÉS ELŐKÉSZÍTÉSÉNEK (HEFOP PROJEKT) EREDMÉNYEI.
A közművelődés és az egész életen át tartó tanulás Nevelésügyi Kongresszus Budapest, augusztus 26.
Csoportindítás Az első csoportülés megtervezése 0. szakasz - Felkészülés cél meghatározása módszer kiválasztása keretek meghatározása a környezettel való.
Dr. Fodor Imréné Pécsi Regionális Képző Központ igazgatója
Bevezetés a tanítás és tanulás társadalmi összefüggéseibe Baráth Tibor SZTE Neveléstudományi Tanszék Közoktatási Vezetőképző Intézet Baráth Tibor SZTE.
1 Témafelvetés Tanulásmódszertan 2. kurzusra Papp Endre – Molnár Attila.
A kutatás munkafolyamata és munkaeszközei © Turóczyné Veszteg Rozália Felnőttképzési szakértő Szolnok
Szigeti Tóth János © Magyar Népfőiskolai Társaság 2009.
Vélemények az Egészségügyi Szociális Munka mesterképzésről
TIOK tapasztalatok a kompetencia fejlesztésről.
VIII. Közművelődési Nyári Egyetem Művelődés – műveltség Szeged A felnőttnevelés a művelődés rendszerében.
Az 50 év fölöttiek andragógiai és gerontagógiai nevelési, képzési problémái az embernevelés tudományának rendszerében.
A tanárképzés szerkezete
MODERN ÜGYVITELI GYAKORLÓHELY KIALAKÍTÁSA A NYÍREGYHÁZI FŐISKOLÁN
DIDAKTIKA ÉS OKTATÁSSZERVEZÉS II.
A felnőttképzés tervezése, szervezése szervezeti formái Összeállította: Marton Eszter.
Andragógia Kraiciné Dr. Szokoly Mária (2004): Felnőttképzési módszertár. Új Mandátum Könyvkiadó, Budapest Összeállította: Marton Eszter.
A felnőttkori tanulás motivációja és jellemzői Esettanulmány egy leghátrányosabb helyzetű kistérségben működő esti gimnáziumról Dr. Simándi Szilvia –
SZAKISKOLAI FEJLESZTÉSI PROGRAM „A” komponens Schottner Péterné komponensvezető
Didaktika-II. M. Nádasi Mária. Kooperatív és Kollaboratív módszer.
1 Szakképzési Önértékelési Modell I. Helyzetfelmérő szint (SZÖM I.) 4. előadás 1.
TÁMOP E-13/1/KONV „A 21. század követelményeinek megfelelő, felsőoktatási sportot érintő differenciált, komplex felsőoktatási szolgáltatások.
Motiváció és ellenőrzés az informatika órákon
NEMZETI FEJLESZTÉSI TERV
Népfőiskolák Magyarországon
Mérés-értékelési gyakorlatok tanulmányozása az európai szakképzésben
Az osztatlan tanárképzés gyakorlati képzési rendszere
A felnőttek tanításának tanulásának, értékelésének pszichológiai aspektusai Előadó: Ludányi Ágnes.
Köszöntünk mindenkit a Nyíregyházi Egyetem Nyílt Napján!
PROJEKTMÓDSZER Tratnyek Magdolna PhD
Stratégiai emberierőforrás-fejlesztés
Köszöntünk mindenkit a Nyíregyházi Egyetem Nyílt Napján!
Stratégiai emberierőforrás-fejlesztés
A pedagógiai kutatás általános kérdései. A téma váza A pedagógiai kutatás tárgya, célja, helye a tudományos kutatások rendszerében A pedagógiai kutatás.
A magyar felnőttképzés rendszere - a szakértők szemével
Előadás másolata:

Felnőttképzés

Névhasználati problémák: „felnőttképzés” „felnőttoktatás” „felnőttnevelés” Andragógia:A felnőttek iskolai vagy iskolán kívüli nevelésének, művelésének és művelődésének cél- és feladatrendszerét, alapelveit, sajátosságait, törvényszerűségeit és eszközrendszerét kutató tudomány és a felnőttnevelés, felnőttoktatás elméletének, folyamatának, technológiájának, terminológiájának tanulmányozása.

Tanulás egész életen át:

Franz Pöggeler szerint felnőttképzés ha: szervezett formában, meghatározott intézményekhez kapcsolva megy végbe feladatok teljesítése biztosítva van a felnőttképzés összeköti a tanulási célok meghatározását, a tervkínálatot és a módszerválasztást a felnőttek élet-és munkatapasztalataival és e tapasztalatok értékelésével megfelelően kiképzett munkatársak végzik a képzést a felnőttképzési rendezvényeket hozzáférhetővé teszik a felnőttképzésben való részvétel önkéntes a felnőttképzés a felnőtt élet minden szakaszában lehetséges és szükséges.

A felnőttképzés szereplői 1. andragógus: típusai: előadó szakértő oktató csoportvezető 2. címzettek: heterogén és homogén tanulócsoportok tanulói múlt generációs különbségek nemi összetétel résztvevők honnan érkeztek

Felnőttképzés címzettje lehet: az alapműveltség megszerzésében elmaradottak ahol folyamatosan gyors átalakulások mennek végbe megváltozott munkaképességűek munkanélküliek vezető pozícióban működők fiatal felnőttek

A felnőttképzés szereplői 3. fenntartók és irányítók: egyházak, politikai szervezetek állam munkahelyek felnőttképzési vállalkozások kultúrát terjesztő intézmények.

Felnőttképzés okai: gazdasági, társadalmi, politikai és kulturális mozgások érdeklődésből fakadó tájékozódási, tanulási igények kvalifikáció megszerzése érdekében életkörülményeinek alakulása miatt

Tervdöntések: a képzés jellegének meghatározása homogén csoportok létrehozására törekedjünk-e? mekkora tanulócsoportok létrehozása célszerű? kik állíthatók be az egyes tanfolyami feladatok végrehajtására? a kurzus időtartama mekkora legyen? a résztvevők és a képzők egyéb elfoglaltságait tekintetbe véve, milyen időbeosztást célszerű alkalmazni? több oktató közreműködése esetén hogyan koordináljuk tevékenységüket? miképpen biztosíthatók a szükséges tárgyi feltételek? a visszacsatolások és eredményességmérések

Időszervezés: gyakorlati feltételek szabják meg időt osztanak fel, majd a felosztott időhöz rendelnek tartalmakat Pöggeler évente egy hetet jelölt meg nagygyűlés-szerű megoldások szendvics rendszer a részvételt sok minden motiválhatja jelenléti és távoktatás

A felnőttek tanításának és tanulásának módszerei és eszközei: célmegvalósító tevékenység sajátos logikája a tanítás és tanulás egyik tényezője Konkrét lépések: előadás, párbeszéd, szövegfeldolgozás Fontos: felesleges átfedések ne rabolják a tanulóidő egy részét

Kelemen László tanítás-tanulás módszerei: szemlélet vagy kép bemutatás önálló megfigyelések szó: Közlés Megbeszélés Szövegek cselekvéses módszerek

Vizsgáztatás: vizsgázó vizsgáztató a tudás felhasználója (munkahely, szakma, a munkaerőpiac, és a társadalom egésze)

Tanulás és megerősítés Magasabb igénynívó

Visszatartó tényezők Ha a cél távoli és/vagy irreális Ha az eredményességről nincs kellő időben visszacsatolás Ha nem felnőttként kezelik (gy. számba veszik) „iskolás” stílus, módszer „Lemorzsolódik” ha a tanulmányi rend nem illeszkedik (életkörülmények, család) Nem kielégítő csoport-légkör: túlzott teljesítménykényszer és versenyszellem, esélyegyenlőtlenség

A tanulási képesség felnőttkori változásai A képességek kapacitása A tanulás könnyű volta A tanulás tartóssága A tanulásra való ösztönözhetőség A tanulás intenzitása A tudás értéke Szükségessége Tanulási szokások Tanulás körülményei (kulcsfontosságú)

A figyelem Kiválasztás és felerősítés Terjedelme, ereje, egyenletessége Megszokás Spontán és szándékos tartósság Előzetes tudás A tanulás csendje, megosztott figyelem Figyelemváltás Valódi egyidejűség Napóleon egyszerre 7 diplomáciai iratot diktált

A figyelem tanulása, életkori jellemzők Pontszám 30 év alatt 90,8 30-35 év 85,3 35-40 év 84,6 40-45 év 83,3 45-50 év 81,2 50-60 év 78,8

A tanulást segítő és gátló érdeklődés Érzelem és érdeklődés Az érdeklődés fejlesztése A felnőttek emlékezeti működése Az ismétlés szerepe Harc a gátlások ellen

Az érdeklődés iránya Magas színvonalú azonosulás (belső motiváció) „Kötelező jelleg” Magas színvonalú azonosulás (belső motiváció) De nem mindig esik egybe a munkaerőpiac, a kulturális élet stb. szükségleteivel. Az érdeklődésnek számos fokozata van (a gyengéből viszonylag könnyen fejleszthető ki az erősebb) „Megérezni a tudás izét”minél többet tudnak annál érdekesebbnek találják a tananyagot

Kutatóhelyek ELTE MTA Pedagógiai Albizottságának Felnőtt-nevelési Albizottsága Pécs, Janus Pannonius Tudományegyetem Felnőttképzési és Közművelődési Tanszék Főiskolák neveléstudományi tanszékei Művelődéskutató Intézet Magyar Népfőiskolai Társaság

Irodalom: dr. Zrinszky László - A felnőttképzés tudománya, OKKER, 1996. Internet: https://www.nive.hu/felnottkepzesi_akkreditacio/index.php

Köszönöm a figyelmet! Készítette: Nagy Nóra