A nem szakrendszerű oktatás az 5-6. évfolyamon

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Váczy Zsuzsa közoktatási szakértő, Bp május 13. OPKM.
Advertisements

TÁMOP / TÁMOP / A kompetencia alapú oktatás megvalósítása Mosonmagyaróváron A pályázati kiírás forrását az Európai.
Tisztelt Látogatóink! Szeretnénk rövid tájékoztatást adni az általános iskolában megvalósuló új tanulásszervezési eljárásokról és azok tartalmáról a TÁMOP.
„Ezt egy életen át kell játszani”
TÁMOP / „Munkába lépés” A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP.
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
Társadalmi Megújulás Operatív Program Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben.
Nyílt napok látogatottsága
TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés
NAT, kerettantervek, helyitantervek ( ember és természet műveltségi terület) 2013.
A fiatalkorúak képzési, fejlesztési lehetőségeinek módszertani kihívásai Hegedűs Judit – Lénárd Sándor, ELTE PPK.
Angol nyelvi kompetencia
„EU-s tartalmak az oktatásban" Pedagógustovábbképzési program Budapest, 2008 április 1 EU-S TÉMÁK FELDOLGOZÁSA PEDAGÓGIAI PROJEKTEKKEL Rádai Péter (Nyíregyházi.
KORSZERŰSÉG AZ ERKÖLCSTAN / ETIKA TANÍTÁSBAN
Értékelés a pedagógiában
PROJEKTMÓDSZER „Copernicus az égitestek középpontjává
Új oktatási/nevelési célok: a kulcskompetenciák
Fontosabb fogalmak Képesség :
Magyar Pedagógiai Társaság Somogy Megyei Tagozata november 21. Kis Jenőné dr. Kenesei Éva megyei elnök.
Matematika kompetenciaterület
Kulcskompetenciák Európai Bizottság 2005
Differenciált tanulásszervezés szemlélete és módszerei
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
A kooperatív Tanulás ( Tanítva tanulás)
A projektpedagógia elmélete és gyakorlata
A kompetencia alapú oktatás esélyei Modernizáció a közoktatásban dr. Pála Károly 2007.
Változások – kompetenciafejlesztés az óvodai nevelésben
Az olvasás olyan piknik, ahová a szerző hozza a szavakat,
A kompetencia alapú szakképzés sajátosságai
A pedagógus-életpályamodell, a minősítés rendszere
KOMPETENCIA- KOMPETENCIA- ALAPÚ OKTATÁS.
„A kulcskompetencia az ismeretek, készségek és attitűdök transzferábilis, többfunkciós egysége, amellyel mindenkinek rendelkeznie kell ahhoz, hogy személyiségét.
Orosházi Evangélikus Általános Iskola és Gimnázium
Tudás + képességek + attitűdök ismeretekalkalmazás 20 m hosszúságú kerítéssel téglalap formájú konyhakertet kerítenek el. Ha a kert szélessége 4 m, akkor.
A dráma- és színházismeret-tanár képzési és kimeneti követelményei
Mit gondolunk arról, mi a tanulás és hogyan szervezzük meg ?
Szervezeti viselkedés Bevezetés
IKT alapfogalmak, IKT-val támogatott módszerek
Ismeretátadás ismeretbe ágyazott képességfejlesztés túlméretezett tananyagreális tananyagmennyiség pedagógusközpontú, egységes módszertan tanulóközpontú,
Kompetencia alapú oktatás elterjesztése Hajdú-Bihar megyében Herpai Imre igazgató, HBMPI.
 SZERETETTEL KÖSZÖNTJÜK VENDÉGEINKET  A TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben pályázat projektindító.
Vezeti: Szigetváriné Söjtöry Andrea
GYŐR A TÖRTÉNELEMBEN – A TÖRTÉNELEM GYŐRBEN Kísérleti tanterv a Xántus János Múzeum és a Kazinczy Ferenc Gimnázium együttműködésével az 5. évfolyam számára.
Gyermekvilág régen és ma
Az iskolai pedagógiai program átdolgozásának előkészítése Nevelési értekezlet 2007.szept.20.
Dr. SEDIVINÉ BALASSA ILDIKÓ SZÁMALK OKTATÁSI ÉS INFORMATIKAI ZRT. KORSZERŰ STRUKTÚRA ÉS TARTALOM, INNOVATÍV MÓDSZEREK A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉSBEN Szolnok,
Kompetencia alapú nyelvtanítás Projektindító szakmai értekezlet Sümeg2010.
Avagy: Mit lát a pitypang magja repülés közben?
Innováció Intézményi fejlesztés Egyenlő hozzáférés
Kooperatív oktatással a befogadás támogatásáért
Matematika Kompetenciaterület
DIDAKTIKA ÉS OKTATÁSSZERVEZÉS II.
A szövegértés diagnosztizálása és fejlesztése
DIDAKTIKA ÉS OKTATÁSSZERVEZÉS II.
DIDAKTIKA ÉS OKTATÁSSZERVEZÉS II.
A szövegértés-szövegalkotás programcsomag jellemzői
Matematikai projektek és jó gyakorlatok
Készítette: Tóth Györgyné Szakmai konferencia HEFOP Felkészítés a kompetencia alapú oktatásra.
Út a sikeres tanuláshoz A tanítás és a tanulás módszertana
K OMPETENCIA ALAPÚ OKTATÁS. Háttér 2000 Lisszabon EU határozata 2004 Európai Bizottság dokumentuma Hazánkban: Nat Oktatási Minisztérium stratégiája Nemzeti.
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
A társadalomismereti tartalmak tanításának lehetséges gyakorlata…
Nem szakrendszerű oktatás augusztus 25.. A nem szakrendszerű oktatás célja, feladata Alapvető készségek és képességek tanuláshoz szükséges kulcskompetenciák.
A NAT 2007 implementációja Dr. Vass Vilmos Pannon Egyetem,
Didaktika-II. M. Nádasi Mária. Kooperatív és Kollaboratív módszer.
Feladatlapkészítés, diagnosztizálás
Tájékoztató a Református Tananyagfejlesztő Csoport munkájáról
avagy a megismerési folyamatok probléma alapú tervezése
PROJEKTMÓDSZER Tratnyek Magdolna PhD
Előadás másolata:

A nem szakrendszerű oktatás az 5-6. évfolyamon

tanítsd meg, és emlékezem rá, lehessek részese, és megtanulom. Minden gyerek számít Mondd el, és elfelejtem, tanítsd meg, és emlékezem rá,   lehessek részese, és megtanulom. (Kínai bölcsesség)

A modernizáció sarkalatos pontjai Termékközpontúság Folyamat-központúság Ismeretbe ágyazott képességfejlesztés Ismeretátadás Hogyan jut el a tanuló a jó válaszig? Eljut-e a tanuló a jó válaszig? Tanárközpontú, egységes módszertan Tanulóközpontú, differenciált módszertan Passzív tanulói magatartás Tevékeny tanulói magatartás Szegregáció és szelekció Integráció és inklúzió

Miért kell(ene) mást (is) és máshogyan tanulni az iskolában Miért kell(ene) mást (is) és máshogyan tanulni az iskolában? változó környezet, változó szükségletek Információs társadalom Élethosszig tartó tanulás Tudatosabb életpálya építés Olvasási szokások (és beállítódások) megváltozása Kognitív forradalom → új pedagógiai paradigmák (pl. a konstruktív pedagógia) eredményei → tanulás, tudás, információfeldolgozás és -tárolás újraértelmezése Nemzetközi és hazai vizsgálatok, mérések tapasztalatai (Nem azt vizsgálják, mit tanítottak, a modern társadalom szükségleteiből indulnak ki)

INFORMÁCIÓS TÁRSADALOM SZÜKSÉGLETE KOMPETENCIÁK SZÜKSÉGESSÉGE NEM KÖTHETŐK AZ ISKOLAI TANÍTÁS HAGYOMÁNYOS TERÜLETEIHEZ

A GAZDASÁG ÁLTAL IGÉNYELT KÉSZSÉGEK ÉS KOMPETENCIÁK I. RUGALMASSÁG ÉS ALKALMAZKODÓKÉPESSÉG AZ ÖNÁLLÓ ÉS TÁRSAS TANULÁSRA VALÓ KÉPESSÉG PROBLÉMAMEGOLDÓKÉPESSÉG, KREATIVITÁS A BIZONYTALANSÁG KEZELÉSÉNEK KÉPESSÉGE MEGBÍZHATÓSÁG ÉS KISZÁMÍTHATÓSÁG

A GAZDASÁG ÁLTAL IGÉNYELT KÉSZSÉGEK ÉS KOMPETENCIÁK II. 6. EGYÜTTMŰKÖDÉSI ÉS KÖZVETLEN KOMMUNIKÁCIÓS KÉSZSÉG 7. AZ ÍROTT KOMMUNIKÁCIÓ ALKALMAZÁSÁNAK KÉPESSÉGE 8. IDEGEN NYELVŰ ÉS KÜLÖNBÖZŐ KULTÚRÁK KÖZÖTTI KOMMUNIKÁCIÓ 9. AZ INFORMÁCIÓS ÉS TELEKOMMUNIKÁCIÓS TECHNOLÓGIA ALKALMAZÁSA

Változó iskola Tananyagközpontúság helyett kompetenciaalapú oktatás Visszaszorul az ismeretek számonkérése Előtérbe kerül a megértés, felhasználás mérése Individualizáció és kooperáció, verseny és esélyegyenlőség szempontjainak együttes megjelenése Kognitív képességek (kritikai gondolkodás) és szociális készségek (érzelmi-kapcsolati intelligencia) felértékelődése Reflektív, metakognitív gondolkodás felértékelődése

Gondolkodás – intelligencia – kompetencia

Kompetencia-fejlesztés olyan, készségekből és képességekből, valamint a hozzájuk társuló, velük rendszert alkotó ismeretekből, ismeretrendszerekből szerveződő tudás, amely értékes, érvényes és a mindennapi élet számos területén felhasználható Azonosításukra és csoportosításukra több elképzelés született (Csapó, Nagy József, OECD-kutatások) A fejlesztésének követelménye minden tantárgyban előtérbe került az új típusú érettségi vizsgával

Kulcskompetenciák Változatos élethelyzetekben és összefüggésekben felhasználható, a sikeres életpálya építését támogató ismeret-, képesség- és készségrendszerek. Multifunkcionális természetűek: számos cél elérésében különféle problémák megoldásában különböző feladatok végrehajtásában

Kulcskompetenciák Anyanyelvi kommunikáció Idegen nyelveken folytatott kommunikáció Matematikai és alapvető kompetenciák a természet- és műszaki tudományok terén Digitális kompetencia A tanulás megtanulása Interperszonális, interkulturális, szociális és állampolgári kompetencia Vállalkozói kompetencia Kulturális kifejezőkészség

Cél Az iskolai alapozó funkciók hatékonyságának a növelése

Cél DE! Az alapozó funkció tartamának és hatékonyságának a növelése - a hazai vizsgálatok alapján - elsősorban a magyar és a matematika műveltségi területeken indokolt. (Szövegértés-szövegalkotás; gondolkodási képességek)

Jogi keretek A 2008/2009-2010/2011. tanítási évben az ötödik-hatodik évfolyamon a nem szakrendszerű oktatás megszervezhető oly módon is, hogy az e célra felhasznált idő csak az összes kötelező óra 20 százalékát éri el.

OKM nyilatkozat 2008 szeptemberétől az alapkészségek megerősítését célzó órákat is tartanak a felső tagozatos diákoknak az iskolákban, E célra az intézményeknek a tanítási időkeret 20-50 százalékát kell fordítaniuk Ezeken az órákon az írás, olvasás, matematikai alapkészségek megerősítése, pótlása történik majd.

A nem szakrendszerű képzés végrehajtása Szervezeti keretek Képzési modellek A tartalom tervezése A személyi feltételek tervezése A tárgyi feltételek megtervezése A forgatókönyv kidolgozása

Tartalmi szabályozása Az iskola szintjén helyi tanterv A tanulócsoport (tanár) szintjén oktatási programok adaptációja, saját készítésű program tanmenet projekt-tervek stb. Az egyén szintjén egyéni tanulási, fejlesztési programok

A differenciálás feltétele a tanulók egyéni sajátosságainak megismerése Képességeik Előzetes ismereteik Tanulási stílusuk Motiválhatóságuk Együttműködési képességeik Fejlődési ütemük Szociális képességeik

A tanulók megismerésére alkalmazott módszerek Megfigyelés az órán Megfigyelés az órán kívül Beszélgetés a tanulóval Beszélgetés a szülőkkel, családlátogatás Beszélgetés a kollegákkal Beszélgetés az osztálytársakkal Teljesítménymérés Pszichológiai tesztek Szociometria Tanuló-követő regisztrációs rendszer

A pedagógus szerepe Tervezés, szervezés Készenlét: szükség esetén segít Megfigyelés: diagnosztizálás Beavatkozás: ha a tanulók megakadnak, vagy nem a célnak megfelelően dolgoznak Regisztrálás, értékelés, elemzés

A pedagógus attitűdje tanácsot ad tárgyszerű, a teljesítményt minősíti, nem a személyt bírálata a hibák kiküszöbölésére irányul

A helyi tanterv módosítása Az olvasási és gondolkodási képességek fejlesztése Tananyagba ágyazva Követelmények: képességek fejlődése A módosítás nem igényel szakértői vizsgálatot

A tartalmi szabályozás szintjei NAT Kerettantervek Helyi tanterv Tanmenet/tematikus terv Óraterv

Pedagógiai eljárások és módszerek Hagyományos (előadás, megbeszélés, szemléltetés, kérdve kifejtés, stb.) A tanulók aktivizálására épülő: kísérlet, páros, csoport, kooperatív, projekt) Munkaformák Egyéni munka Páros munka Csoportmunka Kooperatív technikák Projekt-módszer

Páros munka A feladat jellege: komplex, vagy egyik tanuló megoldja, másik ellenőrzi, majd csere Az együttműködés kényszere: ellenőrzés: bármelyik tanulótól számon kérhető Értékelés: a párosra vonatkozik

Csoportmunka A csoportképzés elvei: homogén heterogén spontán (önkéntes) irányított

A csoportmunka változatai azonos feladatokkal való egyidejű foglalkozás azonos feladatok forgószínpad-szerű megoldása a feladat azonos, de a megoldás módszere csoportonként eltérő a csoportmunka ciklikusan változik más módszerekkel a feladat azonos, de csoportonként eltérő kiegészítések vannak a csoportok ugyanannak a témának más-más részeivel foglalkoznak a csoport a kapott feladatot tovább bontja

Kooperatív technikák Jellemzői: Kölcsönös függés Kölcsönös jutalom Kölcsönös szerep: jegyző, csendfelelős, időfelelős, szóvivő, eszközfelelős, stb. Identitás Feladatok: egyszerűek, vagy komplexek; lényeg: a csoportból bárki tudjon válaszolni

Projekt-módszer A pedagógiai projekt komplex, alkotó jellegű megismerési, cselekvési egység Valóságos (tárgyi vagy szellemi) produktum létrehozásának valóságos vagy szimulált (modellált) folyamata Mindig komplex Tanárok és diákok partneri együttműködése A differenciálás eszköze

Projekt-típusok A témaválasztás módja szerint Téma szerint Interdiszciplinaritás alapján A tanítási időhöz való viszony szerint Időtartam alapján A projektben résztvevők száma alapján Produktuma alapján

Képzőművészet Irodalom Történelem Multidiszciplináris projekt Zene Vallás Biológia Földrajz Matematika Technika Fizika Kémia

A projekt gyakorlata A projekt tervezése – hálóterv A projekt megvalósítása -ráhangolódás, előkészítés, konkrét tervezés, dokumentálás, feldolgozás A projekt eredményeinek bemutatása – prezentáció, produktum bemutatása A projekt zárása – értékelés: produktum, tanulás folyamata, társas kapcsolatok alakulása

Résztvevők Pedagógus szerepe Szülők, szakértők bevonása A projekt integrálása az iskolai munkába

Szövegértési deficitek Szóolvasási nehézségek Szókincsismeret hiánya Az adott világdarabra vonatkozó háttérismeret hiánya Ismeretlen szó miatti elakadás A kellő olvasástempó hiánya (a hosszabb szerkezetek, mondatok nem állnak össze a lassú olvasás miatt) Kötőszó-ismereti deficit Többszörösen összetett mondatok meg nem értése A szövegben ki nem mondott általánosítások megfogalmazásában mutatkozó deficit A szöveg által sugallt, de ki nem mondott következtetés megfogalmazásában mutatkozó deficit A szövegrészek közötti logikai viszonyok fel nem ismerése Általánosítási nehézségek

Módszerek Differenciált tanulásszervezés Kooperatív A kritikai gondolkodás fejlesztése ráhangolódás jelentésteremtés reflektálás

Ráhangolódás Minden maradandó tudás a már meglévő és megértett ismeretek rendszerébe ágyazódik be A témáról való tudásfelidézés előzetes ismeretek, élmények, tapasztalatok gondolkodás a témáról Az új tudás megértéséhez, hosszú távú tárolásához, későbbi előhívásához „Láthatóvá teszi” a félreértéseket, ellentmondásokat, tévedéseket, amelyek gátolják a hatékony megértést Tervezhetővé teszi a fejlesztésre irányuló tanári-tanulói tevékenységet

Jelentésteremtés Új információk és gondolatok értelmezése Célja: fenntartsa a ráhangolódás alatt kialakult figyelmet, segítse a tanulókat személyes jelentéseik megteremtésében, a bennük lezajló megértési folyamatok nyomon követésében, célirányosan kapcsolják össze az újat a már meglévő ismerettel hidat építenek a már meglévő ismereteik, olvasói tapasztalataik és az új ismeretek, új olvasói tapasztalatok között

Reflektálás Megszilárdítják az újonnan tanult ismereteket. Az új gondolatok beágyazódásához aktívan alakítják személyes értelmezői kereteiket. Az új tudás „lehorgonyzása”, rögzülése a tartós memóriában Tanulási folyamat: változunk, más emberekké válunk, új gondolkodásmódban nyilvánul meg Célja: saját nyelvükön fogalmazzák meg az új gondolatokat és információkat, új gondolati sémák, arra emlékszik leginkább, amit saját kontextusába helyezve értett meg, intenzív gondolatcserét – eszmecserét, vitát – generálunk a tanulók között, kifejezőkészségük fejlődik, saját gondolatrendszerük építése közben másokéival is megismerkednek, intellektuális természetű: mélyebb ön- és világértést eredményez.

A gondolkodás szintjei Nevezd meg...! Sorold fel...! Határozd meg...! Válaszd ki...! Jelöld meg...! Húzd alá...! ISMERET tények fogalmak módszerek szabályok Ki, mi? Mikor? Hol? Hogyan? Mennyi? Milyen? Képzeld el...! Meséld el a saját szavaiddal...! Mondj példát...! Különböztesd meg...! Magyarázd el...! Egészítsd ki...! Rajzold le...! MEGÉRTÉS Megérti és fel tudja használni anélkül, hogy más tartalommal hozná kapcsolatba. Mi az ötleted...? Milyennek képzeled? Mit gondolsz...? Hogyan foglalnád össze...? Miért ...?

A gondolkodás szintjei Használd fel...! Változtasd meg...! Számítsd ki...! Módosítsd...! Találd meg...! Mutasd be...! ALKALMAZÁS elméleti ismeretek, szabályok, módszerek használata konkrét, sajátos esetekben Hogyan áll kapcsolatban...? Hogyan példázza...? Oszd fel...! Vázold fel...! Bontsd részeire...! Vizsgáld meg...! Hasonlítsd össze...! Következtesd ki...! ELEMZÉS adott tartalom részekre bontása Milyen részekből áll? Melyek a tulajdonságai…? Hogyan csoportosítanád…? Miben hasonlít...? Miben különbözik...? Mi az oka...? Mivel tudod bizonyítani…?

A gondolkodás szintjei Csoportosítsd...! Kapcsold össze...! Párosítsd...! Tervezd meg...! Csináld meg...! Javasolj megoldást...! EGYBEFOGLALÁS adott elemek, részek felhasználása, ezek összeillesztése többféle módon és szempont szerint Mire következtetsz...? Mit fűznél hozzá...? Hogyan terveznél, készítenél...? Mi történne, ha...? Milyen megoldást javasolnál...? Döntsd el...! Ítéld meg...! Értékeld...! Becsüld fel...! Bizonyítsd be...! Rangsorold...! ÉRTÉKELÉS mennyiségi és minőségi ítéletek alkotása Egyetértesz-e...? Mit gondolsz...? Mi a legfontosabb...? Hogyan raknád sorrendbe...? Hogy döntenél vagy döntenéd el...? Mi a feltétele...?

Szövegértési stratégiák Korrekciós stratégiák Egy lehetséges „stratégiatárház”” Szövegértési stratégiák Korrekciós stratégiák  Rápillantás a képekre, címekre  Korábbi ismeretek mozgósítása  Olvasási célok felállítása  Kifejleti jóslatok készítése  Kifejleti jóslatok igazolása/helyesbítése  Új ismeret összekapcsolása régi ismerettel  A szöveg összefoglalása olvasás közben  Saját megértésünk kérdőre vonása  Kiemelés vagy marginális jegyzet  Következtetések levonása  A szöveg átfutása  A szöveg újraolvasása  Előreolvasás a szövegben  Kérdésekkel való önellenőrzés  Mások kérdezése  Másokkal való megbeszélés

Jelöléstábla √ Az olvasottak megegyeznek előzetes ismereteimmel vagy feltételezéseimmel – Az olvasottak ellentmondanak előzetes ismereteimnek vagy feltételezéseimnek, illetve eltérnek azoktól + Az olvasottak új információt tartalmaznak számomra ? Az olvasottak további kutatásokra vagy kérdésekre ösztönöznek * Az olvasottakról kiegészítő információ jutott eszembe

Jóslás Miről fog szólni a szöveg? I. rész Mi erre a bizonyíték? Miről szólt valójában? Miről fog szólni a szöveg? II. rész Mi erre a bizonyíték? Miről szólt valójában?

Fogalomtábla kétkerekű négykerekű motor hajtja pedál hajtja autó bicikli motorbicikli tricikli

Jelentés írása különféle források alapján tankönyv újságcikk órai jegyzet interjú Hol helyezkednek el a gleccserek? Hogyan alakulnak ki a gleccserek? Hogyan vándorolnak a gleccserek?

A szó ismeretlenségéből fakadó megértési deficit felszámolásának lehetséges stratégiája Ismerem – nem ismerem Jelentése ismereteim szerint Jelentése a szövegkörnyezetből való következtetésem szerint Jelentése hasonló (analógiás), számomra ismert szavak alapján Jelentése(i) a szótár szerint Rokon értelmű megfelelői szerintem Rokon értelmű megfelelői a szótár szerint

Az értékelés formái Diagnosztikus Formatív: fejlesztő, folyamat Szummatív

Az értékelés funkciói Feltáró Segítő, formáló Összegző A folyamat elején, és végén A folyamat közben A folyamat végén A tudáselemek feltárása A fejlődés orientálása Minősítés, rangsorolás Jövő Jelen Múlt Tesztek Felelet, röpdolgozat, órai munka Témazáró, vizsga, érettségi

Összegzés A kompetencia fejleszthető A kompetenciafejlesztés hosszú folyamat Fontos szerepe van a rendszeres ismétlődésnek Személyes természetű folyamat Rendkívüli tudatosságot, tanári szerepváltást igényel Segíti a tanuló kognitív önszabályozásának kialakulását Felkészít az élethosszig tartó tanulásra

KÖSZÖNÖM A FIGYELMETEKET! Parázsóné Adamecz Andrea

Fekete Gabriella (Békés Megyei Könyvtár és Humán Szolgáltató Centrum) előadásanyagának felhasználásával