A könyvtár marketing stratégiája

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Az agrár- és élelmiszeripar az Internet kapujában Előadó: Varga István avagy: az Internet a kapuk előtt.
Advertisements

Budapest, május 29. Bizalomépítés az alapoktól A public relations szerepe az egészségügyi kommunikációban.
A Vállalkozásfejlesztési munkacsoport
7. A PR (Public Relations) tevékenység (Propaganda / Nyilvánosság)
Ismétlés  A marketing a piac folyamatos elemzése, reagálás, és befolyásolás.  Orientációtörténelem: 1. Termelés orientált 2. Értékesítés orientált 3.
Belső, külső PR, a PR eszközei, céljai
MARKETING.
Heves megye civil szervezeteinek szervezetfejlesztése A program az Európai Unió támogatásával valósul meg. K á rp á tok Alap í tv á ny – Magyarorsz á g.
DPR kommunikáció alapelvei
A szolgáltatásmarketing sajátosságai
Új szolgáltatások bevezetése, térítéses szolgáltatások
FoglalkoztaTárs – Társ a foglalkoztatásban Kecskemét, október 16.
Michael E. Porter Berencsi Balázs GTK – GM ARFWIM
4. Tétel Válassza ki szépségszalonja számára a legoptimálisabb helyszínt! Határozza meg, hogy milyen szempontokat vesz figyelembe, és mutassa be őket gyakorlati.
Tájékoztató a megyei gazdaságfejlesztési részprogram tervezéséről
Közönségkapcsolatok (PR)
A személyes részvétel előnyei Legyünk jelen! Piac & Profit Demcsák Mária alapító főszerkesztő.
A vállalkozások környezete
Vállalatgazdaságtan a gyakorlatban
Stratégiai tervezés.
Közönségkapcsolat (public relations)
Közönségkapcsolatok (PR)
Vasné dr. Egri Magdolna Kommunikáció -marketingkommunikáció
Rögtön megnézzük a részleteket…. Máz? Álarc? Nyomulás? Nem, ez a SZEMÉLYES MÁRKAÉPÍTÉS! Előadó : Dr. Serényi János, Értéktrend Consulting NYUGATMAGYARORSZÁGI.
Közösségi munka. 1. A közösségi munka előnyei az egyéni és családi esetkezeléssel szemben A szociális munkások rendelkezésére álló eszközök rendszerint.
Politikai marketing – kampánystratégiák
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Marketing KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Marketing KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Fejlesztési, stratégiai útmutató
SZEMÉLYZETI MARKETING
Public Relations eszközök az egészségügyi intézmények szolgálatában
Reklámozás, Public Relations
Összefoglaló feladatsorok Fehér Zsolt. A public Relations Olyan kommunikációs tevékenység, melynek célja a vállalkozás és környezete közötti bizalom kiépítése.
Marketing mix.
Vállalati arculat.
A marketing piac tartalma
Önkormányzatok turisztikai feladatai
FoglalkoztaTárs – Társ a foglalkoztatásban Hévíz, október 9.
Kérdések a második zh-hoz
Sponsorare necesse est
Szervezeti viselkedés Bevezetés
Az EEM helye a menedzsmentben
KAMPÁNYTERVEZÉS ALAPJAI – mit gondoljunk végig, mielőtt hirdetni kezdünk?
Vállalatgazdaságtan a gyakorlatban
„Az igazi kérdés nem az, mennyit javultál tegnapi önmagadhoz képest, hanem, hogy milyen jól teszed a dolgod versenytársaidhoz képest.”
A BARANYA PAKTUM MARKETINGTERVE. Környezetelemzés – Baranya megye fős lélekszáma az ország lakosságának 4%-át teszi ki Népesség fogyó tendenciája.
A fogyasztói tudat befolyásolása a közösségi marketing eszközeivel
A MARKETING FOLYAMATA.
A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara szerepe a vidékfejlesztésben
INNO-REÁL Szövetség Civil Ágazati-szakmai Stratégiai Terv május 21.
i.e. SMART üzleti ötletek versenye SWOT analízis workshop
© Szöllősi és Társai Bt. Marketingkommunikáció a TISZK rendszerében.
BRAND KIALAKÍTÁSA A KÖNYVTÁRBAN
Hallgatói kommunikációs csatornák, a hallgatók mozgósításának eszközei a sportszervezésben Debrecen, szeptember 3.Készítette: Barota László.
A marketingeszközök különböző piaci helyzetekben alkalmazott, az adott piaci helyzetnek megfeleltetett kombinációja.
1. A VÁLLALKOZÁS MARKETING TEVÉKENYSÉGE
A marketing olyan eljárás (ma már tudomány, szakma), amely feltárja a kielégítetlen szükségleteket és igényeket, méri és értelmezi jelentőségüket, eldönti,
A Magyarországi LEADER Közhasznú Egyesület tevékenységének bemutatása GYURKÓ BÉLA (megyei kapcsolattartó)
1 Felelősségvállaló szereplő avagy mit tehet a könyvtár a fogyatékosok érdekében.
az Akasztói Szikiponty
2/18/2018 Marketingterv Név.
A pr tervezés elmélete és gyakorlata I. félév
Az Európai Uniós csatlakozás könyvtári kihívásai
Kérdések a második zh-hoz
Barka Tours Utazási Iroda Marketing terv
Könyvtármenedzsment III. Szolgáltatások szervezése
Erősségek gyengeségek.
Önkormányzati Egészségügyi Napok január 18. Orosz Éva
Társadalmi követelmények és igények speciális könyvtári ellátásra
A VEZETÉS FOGALMA, FUNKCIÓI
Előadás másolata:

A könyvtár marketing stratégiája Menedzsment előadás 2011. november

A könyvtárügy marketing stratégiai célja A fejlesztési forrásokért folytatott verseny eredményességének fokozása A könyvtár társadalmi presztízsének növelése

A könyvtárakról rögzült kép átalakítása: a korszerű könyvtárkép társadalmi tudatosítása

Mi a marketing? Megteremteni az eladáshoz szükséges körülményeket, megdolgozni a piacot, eladni az árut

SZOLGÁLTATÁS: KÖNYVTÁR A KÖNYVTÁR MINT ÁRU SZOLGÁLTATÁS: KÖNYVTÁR Élethosszig tartó tanulás Művelődés Szórakozás Munka Esélyegyenlőség az információhoz jutásban Életminőség javítása

Szolgáltatás sajátos problémái A szolgáltatás nyújtása és használata egy időben zajlik Minősége, eredménye utólag érzékelhető Nem fizikai természetű

Szolgáltatás problémáinak feloldása Az olvasó érdeklődésének felkeltése, bizalmi viszony kialakítása, annak tudatosítása, hogy a szolgáltatás tartalma, módja, minősége, időpontja a legmegfelelőbb lesz.

A sikeres értékesítés feltételei könnyen elérhető, (könyvtár helye) megbízható, (nyitva tartás) egyenletes minőséget nyújt, (személyzet) bizalmat kelt az olvasóban, (design, információ) megfelel a célcsoport elvárásainak, esetleg egyedi, különleges

Marketing munkánk eredménye: A könyvtárakkal szemben támasztott társadalmi igényeknek megfelelő szolgáltatások, és azok széles körű ismertsége.

Marketingtervezés folyamata saját adottságok felmérése (erős és gyenge pontjaink, SWOT-analízis), környezetelemzés (piaci helyzet, konkurensek, versenytársak), fogyasztói csoportok (célcsoportok) felkutatása, marketingmix kialakítása  

1. Tevékenységünk megismerése és megfogalmazása önvizsgálat, önmagunk megismerése (a könyvtár és a könyvtárosok, szolgáltatásaink, tudásunk, képzettségünk, elhelyezkedésünk a köztudatban, lehetőségeink) tevékenységünk, képességeink és lehetőségeink korrekt megfogalmazása (mit tudunk, mit tettünk, és mire vagyunk képesek, mit várhatnak el tőlünk)

Saját adottságaink megismerésének eszköze: a Swot analízis Erősségeink Gyengeségeink Gyengeségből erősségé változtatható Nem javítható

2. Környezetünk felmérése A társadalom információs helyzetének megismerése Régiónk vagy szakterületünk információs helyzetének megismerése Az informálódási szokások, és a könyvtár helye ezen belül

Piaci helyzet felmérése Információs igények megismerése Meglévő szolgáltatások felmérése (miben nyújt mást a könyvtár, szolgáltatások, azok színvonala, árak összehasonlítása) Versenytársak elemzése (a hasonló szolgáltatást végzők tevékenységének megismerése)

Versenytársak és kezelésük versenytársak erősségei és gyenge pontjai a fehér foltok megtalálása, hol van ránk szükség együttműködési lehetőségek felkutatása a munkánkat és a marketing céljainkat erősítő együttműködések ösztönzése

3. Célcsoportok kiválasztása Potenciális könyvtárhasználók jelenlegi könyvtárhasználók nem könyvtárhasználók

Mire van igény? Mire vagyunk képesek? Mi az, amit csak mi tudunk? Kivel működjünk együtt? Miben vagyunk mi jobbak? Mit tudunk mi nyújtani?

Megválaszolandó kérdések Mit? Kinek? Hol? Mikor? Hogyan?

Marketingmix: 4 P termék (Product) ár (Price) értékesítés, elosztás (Place) reklám, pr, egyéb ösztönzők (Promotion)

A KÖNYVTÁR PROMÓCIÓJA A promóció célja a szolgáltatással kapcsolatos ismeretek közlése új könyvtárhasználók megnyerése a meglévő olvasók emlékeztetése a könyvtár megkülönböztetésének segítése

Meglévő szolgáltatások promóciója Szolgáltatásokról, azok használatáról tájékoztatás: ismertető anyagok a könyvtárban, a médiában, a fenntartó fórumain, az interneten

Meglévő szolgáltatások promóciója Könyvtárhasználó képzés A potenciális használók elérése minden élethelyzet változásnál A könyvtár környezetében minden potenciális használó elérése

Rendelkezésünkre álló promóciós eszközök reklám közönségkapcsolatok (PR) értékesítés ösztönzés direkt marketing (DM)

1. Reklámeszközeink Arculat Akciók Média kapcsolatok Társadalmi célú reklám Online reklám

Reklámeszközeink Arculati elemek A szolgáltatás tárgyi környezete - külső design, tájékoztató jelzések, parkoló, tereprendezés, közvetlen környezet - belső környezeti elemek: berendezés, levegő hőmérséklete, minősége, világítás, elrendezés - egyéb kézzelfogható tényezők: névjegyek, levélpapírok, jelentések, prospektusok, alkalmazottak öltözéke

Reklám eszközeink Médiareklám médiakapcsolatok fejlesztése (tv, rádió, sajtó, helyi sajtó szerepe) profi sajtós szakemberek bevonása, érdeklődésük megnyerése a média szereplőivel munkánk megismertetése, terminológia, szolgáltatásaink, eseményeink média fórumok feltérképezése, folyamatos jelenlét elérése média kampányok, médiakapcsolatok bővítése, hiteles, ismert személyek felkérése média szereplésünk támogatására Minden akciónkhoz médiatervet!

Reklám eszközeink Társadalmi célú reklám képi megjelenés erősítése a társadalom minden szintjén, a könyvtár mint intézmény létének tudatosítása céljából tv- , rádióreklám készítése és sugárzásának megszervezése, sajtóreklámok elhelyezése

Reklám eszközeink Online reklám Egyre nagyobb szerepe lesz, de nem kizárólagos Weboldal minősége: tartalmi és megjelenési kérdések

2. Közönségkapcsolatok (PR) Funkciói : információ nyújtás imázs alakítása környezet befolyásolása kommunikáció az olvasóval, a fenntartóval belső összetartás eszköze

Az olvasóval kapcsolatban lévő személyzet kiválasztásának marketing szempontjai szaktudás + biztos fellépés, empátia, korrektség, megbízhatóság, diszkréció, önuralom, külső megjelenés általános műveltség, jó emlékezőtehetség, kapcsolatteremtő képesség, rugalmasság

Public Affairs (PA) a PR speciális ága a Public Affairs, lobbizás, kapcsolattartás az országos és a helyi politika képviselőivel. kormányzati kapcsolatok önkormányzati kapcsolatok érdekképviseletek szerepe

PA tevékenység célcsoportjai Döntéshozók könyvtárfenntartók, önkormányzat, tárcák stb. politikai döntéshozók, különböző szintű képviselők, gazdasági élet országos és helyi szereplői, mint potenciális használók, mint szponzorok, lobby társak stb.

Marketing munkánk eredménye: A könyvtárakkal szemben támasztott társadalmi igényeknek megfelelő szolgáltatások, és azok széles körű ismertsége.

Stratégiai marketing-gondolkodás Jellemzője a hosszú távú szemlélet az olvasói igények változásának figyelése a „piaci környezet” figyelése a változásokra adott válaszok kidolgozása