A könyvtár marketing stratégiája Menedzsment előadás 2011. november
A könyvtárügy marketing stratégiai célja A fejlesztési forrásokért folytatott verseny eredményességének fokozása A könyvtár társadalmi presztízsének növelése
A könyvtárakról rögzült kép átalakítása: a korszerű könyvtárkép társadalmi tudatosítása
Mi a marketing? Megteremteni az eladáshoz szükséges körülményeket, megdolgozni a piacot, eladni az árut
SZOLGÁLTATÁS: KÖNYVTÁR A KÖNYVTÁR MINT ÁRU SZOLGÁLTATÁS: KÖNYVTÁR Élethosszig tartó tanulás Művelődés Szórakozás Munka Esélyegyenlőség az információhoz jutásban Életminőség javítása
Szolgáltatás sajátos problémái A szolgáltatás nyújtása és használata egy időben zajlik Minősége, eredménye utólag érzékelhető Nem fizikai természetű
Szolgáltatás problémáinak feloldása Az olvasó érdeklődésének felkeltése, bizalmi viszony kialakítása, annak tudatosítása, hogy a szolgáltatás tartalma, módja, minősége, időpontja a legmegfelelőbb lesz.
A sikeres értékesítés feltételei könnyen elérhető, (könyvtár helye) megbízható, (nyitva tartás) egyenletes minőséget nyújt, (személyzet) bizalmat kelt az olvasóban, (design, információ) megfelel a célcsoport elvárásainak, esetleg egyedi, különleges
Marketing munkánk eredménye: A könyvtárakkal szemben támasztott társadalmi igényeknek megfelelő szolgáltatások, és azok széles körű ismertsége.
Marketingtervezés folyamata saját adottságok felmérése (erős és gyenge pontjaink, SWOT-analízis), környezetelemzés (piaci helyzet, konkurensek, versenytársak), fogyasztói csoportok (célcsoportok) felkutatása, marketingmix kialakítása
1. Tevékenységünk megismerése és megfogalmazása önvizsgálat, önmagunk megismerése (a könyvtár és a könyvtárosok, szolgáltatásaink, tudásunk, képzettségünk, elhelyezkedésünk a köztudatban, lehetőségeink) tevékenységünk, képességeink és lehetőségeink korrekt megfogalmazása (mit tudunk, mit tettünk, és mire vagyunk képesek, mit várhatnak el tőlünk)
Saját adottságaink megismerésének eszköze: a Swot analízis Erősségeink Gyengeségeink Gyengeségből erősségé változtatható Nem javítható
2. Környezetünk felmérése A társadalom információs helyzetének megismerése Régiónk vagy szakterületünk információs helyzetének megismerése Az informálódási szokások, és a könyvtár helye ezen belül
Piaci helyzet felmérése Információs igények megismerése Meglévő szolgáltatások felmérése (miben nyújt mást a könyvtár, szolgáltatások, azok színvonala, árak összehasonlítása) Versenytársak elemzése (a hasonló szolgáltatást végzők tevékenységének megismerése)
Versenytársak és kezelésük versenytársak erősségei és gyenge pontjai a fehér foltok megtalálása, hol van ránk szükség együttműködési lehetőségek felkutatása a munkánkat és a marketing céljainkat erősítő együttműködések ösztönzése
3. Célcsoportok kiválasztása Potenciális könyvtárhasználók jelenlegi könyvtárhasználók nem könyvtárhasználók
Mire van igény? Mire vagyunk képesek? Mi az, amit csak mi tudunk? Kivel működjünk együtt? Miben vagyunk mi jobbak? Mit tudunk mi nyújtani?
Megválaszolandó kérdések Mit? Kinek? Hol? Mikor? Hogyan?
Marketingmix: 4 P termék (Product) ár (Price) értékesítés, elosztás (Place) reklám, pr, egyéb ösztönzők (Promotion)
A KÖNYVTÁR PROMÓCIÓJA A promóció célja a szolgáltatással kapcsolatos ismeretek közlése új könyvtárhasználók megnyerése a meglévő olvasók emlékeztetése a könyvtár megkülönböztetésének segítése
Meglévő szolgáltatások promóciója Szolgáltatásokról, azok használatáról tájékoztatás: ismertető anyagok a könyvtárban, a médiában, a fenntartó fórumain, az interneten
Meglévő szolgáltatások promóciója Könyvtárhasználó képzés A potenciális használók elérése minden élethelyzet változásnál A könyvtár környezetében minden potenciális használó elérése
Rendelkezésünkre álló promóciós eszközök reklám közönségkapcsolatok (PR) értékesítés ösztönzés direkt marketing (DM)
1. Reklámeszközeink Arculat Akciók Média kapcsolatok Társadalmi célú reklám Online reklám
Reklámeszközeink Arculati elemek A szolgáltatás tárgyi környezete - külső design, tájékoztató jelzések, parkoló, tereprendezés, közvetlen környezet - belső környezeti elemek: berendezés, levegő hőmérséklete, minősége, világítás, elrendezés - egyéb kézzelfogható tényezők: névjegyek, levélpapírok, jelentések, prospektusok, alkalmazottak öltözéke
Reklám eszközeink Médiareklám médiakapcsolatok fejlesztése (tv, rádió, sajtó, helyi sajtó szerepe) profi sajtós szakemberek bevonása, érdeklődésük megnyerése a média szereplőivel munkánk megismertetése, terminológia, szolgáltatásaink, eseményeink média fórumok feltérképezése, folyamatos jelenlét elérése média kampányok, médiakapcsolatok bővítése, hiteles, ismert személyek felkérése média szereplésünk támogatására Minden akciónkhoz médiatervet!
Reklám eszközeink Társadalmi célú reklám képi megjelenés erősítése a társadalom minden szintjén, a könyvtár mint intézmény létének tudatosítása céljából tv- , rádióreklám készítése és sugárzásának megszervezése, sajtóreklámok elhelyezése
Reklám eszközeink Online reklám Egyre nagyobb szerepe lesz, de nem kizárólagos Weboldal minősége: tartalmi és megjelenési kérdések
2. Közönségkapcsolatok (PR) Funkciói : információ nyújtás imázs alakítása környezet befolyásolása kommunikáció az olvasóval, a fenntartóval belső összetartás eszköze
Az olvasóval kapcsolatban lévő személyzet kiválasztásának marketing szempontjai szaktudás + biztos fellépés, empátia, korrektség, megbízhatóság, diszkréció, önuralom, külső megjelenés általános műveltség, jó emlékezőtehetség, kapcsolatteremtő képesség, rugalmasság
Public Affairs (PA) a PR speciális ága a Public Affairs, lobbizás, kapcsolattartás az országos és a helyi politika képviselőivel. kormányzati kapcsolatok önkormányzati kapcsolatok érdekképviseletek szerepe
PA tevékenység célcsoportjai Döntéshozók könyvtárfenntartók, önkormányzat, tárcák stb. politikai döntéshozók, különböző szintű képviselők, gazdasági élet országos és helyi szereplői, mint potenciális használók, mint szponzorok, lobby társak stb.
Marketing munkánk eredménye: A könyvtárakkal szemben támasztott társadalmi igényeknek megfelelő szolgáltatások, és azok széles körű ismertsége.
Stratégiai marketing-gondolkodás Jellemzője a hosszú távú szemlélet az olvasói igények változásának figyelése a „piaci környezet” figyelése a változásokra adott válaszok kidolgozása