Stratégiai menedzsment

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Készítette: Dr. Bánky András
Advertisements

Az üzleti terv.
Készítette: Pápai Zsolt Lex Ákos Kiss Gábor Borbély Csaba
Üzleti terv.
A tervezés mint menedzsment funkció
Versenyelemzés 8.fejezet.
Michael E. Porter Berencsi Balázs GTK – GM ARFWIM
Optimális szervezet Kiegyensúlyozott stratégiai mutatószám rendszerrel
Piaci korlátok.
INFORMÁCIÓRENDSZEREK FEJLESZTÉSÉNEK IRÁNYÍTÁSA.. Alkalmazás - projekt Alkalmazás - a vállalat tökéletesítésére irányuló új munkamódszer projekt - az új.
Vállalatok pénzügyi folyamatai
Alapfogalmak.
Vállalatgazdaságtan.
A külső környezet elemzése
Stratégiai tervezés.
SZERVEZETI ALAPFORMÁK
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Marketing KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Fejlesztési, stratégiai útmutató
Hiányzók: Varga László, Horváth Balázs Szervezeti környezet.
Készítette: Csató Csilla (DVI3UH)
A STRATÉGIAI KONTROLLING SZEREPE
Kontrolling a kutatás-fejlesztésben
Szervezeti formák Dr. Ternovszky Ferenc: Nemzetközi menedzsment európai szemmel BGF - Külkereskedelmi Főiskolai Kar Vállalkozások és Emberi Erőforrás.
A termék/piac lehetőség- (Ansoff) mátrix
BCG mátrix A BCG mátrix a vállalat stratégiai helyzetét két dimenzióban elemzi és értékeli: (relatív piaci részesedés és piaci növekedési ütem).
TERVEZÉS - SZERVEZÉS - VEZETÉS
Vállalatok pénzügyi folyamatai
Kérdések a második zh-hoz
Szervezeti kultúra Definíció: a szervezet tagjai által elfogadott közösen értelmezett előfeltevések, értékek, meggyőződések, hiedelmek rendszere Hofstede:
Termelésmenedzsment Production Management
Vizsga feladatok (Minta)
Szervezeti viselkedés Bevezetés
Vállalati emberi erőforrás menedzsment
Minőség menedzsment 6.előadás
Controlling feladata A controlling időbeli dimenziói: 1. Stratégiai
Nemzetközi Bankárképző Központ Rt. 1 SWOT- analízis a programkidolgozásban Öcsi Béla témavezető Nemzetközi Bankárképző Központ.
„Az igazi kérdés nem az, mennyit javultál tegnapi önmagadhoz képest, hanem, hogy milyen jól teszed a dolgod versenytársaidhoz képest.”
A befektetőbarát önkormányzat 2011 szeptember 23. Lunk Tamás.
SZERVEZETTAN (7. hét) A szervezetek környezete. STEEP és
A MARKETING FOLYAMATA.
Pénzügyi-számviteli mutatók
i.e. SMART üzleti ötletek versenye SWOT analízis workshop
Vállalati stratégia március március március 28.
Szolnoki Szabolcs, projektmenedzser, SMART Pont Hálózat vezető
TERVEZÉS CÉLMEGHATÁROZÁS KÖRNYEZETELEMZÉSEK
Szegmentáció & pozicionálás.
1. A VÁLLALKOZÁS MARKETING TEVÉKENYSÉGE
Vállalkozásmenedzsment I.
SZERVEZETTAN (8 hét) A szervezetek környezete. STEEP és SWOT analízis.
A marketing olyan eljárás (ma már tudomány, szakma), amely feltárja a kielégítetlen szükségleteket és igényeket, méri és értelmezi jelentőségüket, eldönti,
Kérdések VIZSGÁHOZ. VÁLLALKOZÁSI FORMÁK Mi szükséges egy üzleti vállalkozás sikeréhez? Hasonlítsa össze a Kft-t és a Bt-t, mint vállalkozási formát! Melyiket,
Harsányi László: Munkafüzethez 1. MOME 1. 2 A számításba veendő öt alaptényező: Beszállítók (írók, nyomdák, stb.) alku-pozíciója Vásárlók (fogyasztók)
A TERMÉK- ÉS A MARKETINGKONCEPCIÓ KIFEJLESZTÉSE
Beszerzések hatékonyság növelése
A külső környezet elemzése
Dr. Bíró-Szigeti Szilvia
STRATÉGIAI ÉS ÜZLETI TERVEZÉS 4. előadás
BELSŐ KÖRNYEZET ELEMZÉSE
CÉLMEGHATÁROZÁS KÖRNYEZETELEMZÉSEK IDŐTERVEZÉS
Kérdések a második zh-hoz
Vállalati terv bemutató
Az emberi erőforrás menedzsment (EEM)
SZEGMENTÁLÁS CÉLPIACKÉPZÉS POZÍCIONÁLÁS
Értékteremtő folyamatok menedzsmentje
Üzleti terv.
A STRATÉGIA KIALAKÍTÁSÁNAK FŐBB SZEMPONTJAI
STRATÉGIAI KÉRDÉSEK A TERMÉKPOLITI-KÁBAN
Versenyhelyzet- elemzés
Üzleti terv.
A VEZETÉS FOGALMA, FUNKCIÓI
Előadás másolata:

Stratégiai menedzsment 10.előadás

Stratégiai menedzsment a stratégia alkotás, a stratégia megvalósítás és visszacsatolás integrált egységére épülő vállalatvezetés helyzetértékelés Folyamata: jelenlegi stratégia diagnosztizálása stratégiai elemzés döntési algoritmus alternatívák döntés az alternatívák között megvalósítás Teljesítményértékelő, visszacsatoló mechanizmus ellenőrzés

Stratégia eleme, szintjei A stratégia három fő eleme: a vállalat küldetése és működési köre tartós versenyelőny szinergia hatás A vállalati stratégia szintjei: A vállalat egészének stratégiája az egyes üzleti egységek (SÜE) stratégiája és a funkcionális részegységek stratégiájával

A stratégia megközelítései A vállalkozói megközelítés Adaptív megközelítés Tervezői megközelítés

1.A vállalkozói megközelítés Nagyban függ a vállalkozó egyéntől hosszú távú várakozások pillanatnyi impulzusok azokra a vállalatokra jellemző, ahol a tulajdonos és a menedzser ugyanaz a személy, 4 fő jellemző: a stratégiát új lehetőségek keresése jellemzi hatalom és felelősség egyértelműen a vállalkozó kezében összpontosul nagy lépések politikája jellemzi központi célja a növekedés

2.Adaptív megközelítés a stratégia folyamatos alku eredménye átláthatatlanul bonyolult közeg Nagy változásoktól való tartózkodás nincsenek világosan megfogalmazott célok reaktív megoldások kis lépések politikája a jellemzi a stratégiát az össze nem kapcsolódó döntések jellemzik

3.Tervezői megközelítés a stratégia rendszeres elemzés végén áll elő megismerhetjük a környezetet, oly mértékben, hogy befolyásolni is tudjuk kulcsszereplője: az elemző, rendszerszemléletű elemzésre épül, stratégia és a vele kapcsolatos döntések integrációja

A stratégiai menedzsment folyamata Helyzetelemzése Akciótervezés Megvalósítás Visszacsatolás

1. Helyzetelemzés A külső és belső környezet alapján ítélhető meg a vállalat helyzete általános környezeti feltételek (makrokörnyezet elemzése elemzés – PEST elemzés) a vállalat versenyhelyzete (BCG-mátrix, GE-mátrix, Porter modell) a vállalati helyzet értékelés (SWOT elemzés)

BCG-mátrix a vizsgált vállalkozás termékeinek, szolgáltatásainak, valamint a piaci környezet kínálta lehetőségeknek különböző szempontok szerinti elemzése. célja: a vállalat termékeinek piaci pozícionálása; A pozicionálás és a termék életgörbék vizsgálata alapján meghatározni az egyes termékekre alkalmazandó stratégiát; a vállalat szempontjából optimális termék-portfólió kialakítása. A portfolióelemzés alkalmazható termékre, termékcsoportra, szolgáltatásokra, de a vállalkozás helyzetének értékelésére is.

BCG mátrix Sztár termék Kérdőjelek Döglött kutya Fejős tehén

GE-márix Piaci vonzerő tényezői: Piacméret, piacnövekedési ütem, verseny jellemzői és intenzitása, piac lefedettsége, technológiai jellemzők, munkaerő-kínálat, inflációs hajlam, piacra lépés korlátai, kormányzati szabályozás, iparági nyereségszint Versenyképességet jellemző tényezők: vállalat mérete, piacrészesedés, vevőhűség, termékválaszték, elosztási csatornák, szabadalmak, innováció, vezetési színvonal Az üzletágak koordinátáit súlyozott számtani átlag segítségével állapítják meg. A koordináták kijelölik annak a körnek a középpontját, amelynek mérete az adott termékcsoport vagy üzletág nagyságával azonos. Előnye: több tényező alapján elemzi a piacot Gyengesége: a szubjektivitás az egyes tényezők értékelésében

Erős stratégiai pozíció: Bal felső mezőben helyezkednek el a vállalat legperspektivikusabb termékcsoportjai. Megfelelő stratégia a fejlesztés esetleg a támadás. Átlagos stratégiai pozíció: Az „átló”-ban helyezkednek el. Stratégia kijelölésénél szelektíven eljárni, további fejlesztés, vagy egyes szegmensekben való növekedés, esetleg kivonulás. Gyenge stratégiai pozíció: A jobb alsó három mezőben a legkedvezőtlenebb helyzetű termékcsoportok helyezkednek el. Stratégiai cél a leépítés, rövid távon pedig a piac minél mélyebb kiaknázása.

Porter modell a vállalat pozicionálását lehetővé tevő keretrendszert, amely minél objektívebb helyzetmegítélés alapján a piac szereplőinek versenyerejét becsüli meg. Szerinte az egyes iparágakban versenyző vállalatok sorsa öt befolyásoló erőtől függ, s ezeket világosan rendszerezve megállapíthatjuk azt, hogy miben különbözik a cég a piac többi szereplőjétől, melyek a versenyelőnyei – hátrányai az adott időpontban. Amennyiben egy stratégiai döntést kell meghoznia egy versenyhelyzetben lévő vállalat menedzsmentjének, a lentebb felsorolt öt erővel való viszonyát kell elsősorban számba vennie.

Beszállítók: Beszállítói koncentráltság (monopólium Beszállítók: Beszállítói koncentráltság (monopólium!), inputok hatása a költségekre, beszállító váltás költségei, inputok helyettesíthetősége, a kiadások aránya a teljes iparági vásárláshoz viszonyítva Belépési korlátok: Abszolút költségelőnyök, szabadalmak, betanulási idő, inputok hozzáférhetősége, kormánypolitika, méretgazdaságosság, tőkekövetelmények, márkahűség, váltási költségek, értékesítés csatornák elérése, várható válaszlépések Helyettesítők fenyegetése: Váltási költségek, vásárlók helyettesítési hajlandósága, helyettesítők ár-teljesítmény mutatói Vásárlói erő: alkupozíció, vásárlói volumen, vásárlói tájékozottság, márkahűség, árérzékenység, termékdifferenciálás, vásárlói koncentráltság (monopszónia!), helyettesítők elérhetősége, vásárlóösztönzés Versenytársak (Verseny foka):Kilépés korlátai, iparági koncentráltság, állandó (fix) költségek, iparági növekedés, termékek különbözősége, márkatudatosság, a riválisok eltérősége

SWOT elemzés A SWOT négy angol szó Strengths=erősségek, Weaknesses=gyengeségek, Opportunities=lehetőségek, Threats=veszélyek kezdőbetűjének összevonásából született fogalom. A fogalom első két tagja a szervezet belső kapacitására teszik a hangsúlyt, míg az utolsó kettő a külső környezetben rejlő lehetőségeket és veszélyeket vizsgálja.

Megvalósítás visszacsatolás A stratégia megvalósításának 4 lépése: a szükséges erőforrások meghatározása szervezet-átalakítás irányítás, vezetés (a stratégia megvalósítása a mindennapok során megy végbe, ennek fontos eszköze az irányítás) teljesítmény értékelés

A stratégia megvalósításának teendői előnyök megfogalmazása, és ehhez kapcsolódóan a stratégiai teendők meghatározása teendők lefordítása konkrét akciókra a kritikus sikertényezők meghatározása ez alapján az egyes vezetők feladat és ösztönzési terveit fogalmazzuk meg részvétel fontosságának megértetése, a megfelelő kommunikáció kísérjük folyamatos figyelemmel a tervek megvalósítását

Köszönöm a figyelmet!