Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Piaci korlátok.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Piaci korlátok."— Előadás másolata:

1 Piaci korlátok

2 Első három hét anyaga: Kopányi Mihály (szerk): Mikroökonómia 6.,7.,8.,9., fejezetek Pepall-Richards-Norman: Piacelmélet fejezetek Mikroökonómiai és piacelméleti feladatgyűjtemény (szerkesztette: Berde Éva) kijelölt feladatai. Tesztek: 62. oldal: , Számítási feladatok: 78. oldal: , 31., 32., , 49.,

3 Vállalatok kínálati magatartása
Cél: Profit maximalizálása Technológiai korlát időkorlát Piaci korlát költségkorlát

4 Piaci korlátok: Árelfogadó: Ármeghatározó:
Vállalat által érzékelt keresleti függvény A bevétel alakulása függ attól, hogy a vállalat a piacon árelfogadó, vagy ármeghatározó Árelfogadó: - a vállalat által érzékelt keresleti függvény végtelen árrugalmasságú - a vállalat döntései csak a piacra vitt mennyiségre vonatkoznak Ármeghatározó: - vállalat által érzékelt keresleti függvény a piaci hatalom következtében negatív meredekségű - a vállalat döntései ár-mennyiség kombinációra vonatkoznak

5 Profitmaximum feltételei:
ELSŐDLEGES FELTÉTELE: MÁSODLAGOS FELTÉTELE:

6 Piaci szerkezetek megkülönböztethetők:
A piaci szereplők száma Ármeghatározó, illetve árelfogadó helyzete A termelt termék jellege (homogén vagy differenciált) A belépési korlátok alapján

7 Piaci szerkezetek főbb jellemzői
Tökéletes verseny Monopolisztikus verseny Oligopólium Tiszta monopólium Szereplők száma sok néhány egy Termék jellege Homogén differenciált Homogén vagy differenciált - Be- és kilépés lehetősége szabad Belépési korlátok Árelfogadó vagy ármeghatározó árelfogadó ármeghatározó Ármeghatározó

8 Piaci hatalom mérése Piaci szerkezetek elemzése során gyakran használt mutatók: piaci részesedés Ri= N vállalatos koncentrációs ráta az N legnagyobb vállalat piaci részesedését mutatja K= Herfindhal – Hirschman-index a vállalatok piaci részesedésének négyzetösszege Lerner-index L= - méri, hogy a piaci kimenet mennyiben különbözik az ideális versenyzői esettől - árrugalmasság és a Lerner-index kapcsolata

9 Árelfogadó vállalat által érzékelt keresleti görbe
Iparág P S P egy tökéletesen versenyző vállalat d=MR=AR Pe D Q q

10

11 A fedezeti pont TR= TC P=AC Gazdasági profit = 0 Csak normálprofit van
Fix mennyiséghez köthető: ACmin = MC Optimalizálás

12 Az üzemszüneti pont TR= VC P= AVC
Gazdasági profit negatív és megegyezik abszolút értékben a fix költséggel Fix termelési mennyiséghez köthető, ahol: AVCmin= MC

13 A versenyző vállalat rövid távú kínálati függvénye
Forrás: Kopányi [1993] 222. old.

14 Iparági kínálat Egyéni kínálati függvények horizontális összegezése

15 Hosszú táv Szabad ki- és belépés feltételei
Minden vállalat fedezeti pontban termel LAC minimumában, ahol LAC=LMC Realizálható profit: gazdasági profit 0 csak normálprofit van

16 Hosszú távú iparági egyensúly
Egy-egy vállalat kínálati függvényének releváns szakasz az MC függvény AC minimuma feletti része Minél több vállalat van az iparágban az iparági kínálati függvény annál laposabb, a kínálat egyre árérzékenyebb válik

17 Hogyan hat az adó egy árelfogadó vállalatra?
Egyösszegű adó - növeli a fix költségeket - nem változtatja meg az optimális termelési mennyiséget - csökkenti a realizálható profit összegét Mennyiségi adó - módosítja a VC(q), AVC(q), AC(q) és MC(q) - csökken az optimális termelési mennyiség - a vállalat kínálati függvénye balra tolódik

18 Az adózás hatása az iparágra

19 Ármeghatározás Feltétele: monopolhatalom léte
Negatív meredekségű keresleti függvény Döntés: ár-mennyiség kombinációról Cél: profitmaximalizálás

20 Monopolhatalom kialakulásának oka:
Hatékonyság - természetes monopólium - optimális üzemméret nagysága a piaci kereslethez képest pl. közüzemi szolgáltatások, tömegközlekedés, Jogi korlátozás - pl. szerzői jogok, szabadalmak által (Unicum, Pick szalámi, Herendi porcelán) Belépések korlátozása (nyersanyag, költség, ár, lobbi) A már piacon lévő vállalatok kiszorító magatartása

21 A kereslet rugalmassága, a teljes bevétel és a
A kereslet rugalmassága, a teljes bevétel és a határbevétel összefüggése P,MR ε>1 ε=1 ε<1 Termelés mennyisége MR TR Termelés mennyisége

22 Haszonkulcs Nagysága a kereslet rugalmasságától függ HASZONKULCS

23 TC TR Bevétel költség Termelés mennyisége

24 Profitmaximumot biztosító ár-mennyiség kombináció meghatározása

25 Fedezeti állapot Ár, költség TR=TC P=AC Gazdasági profit nulla
nem köthető fix termelési mennyiséghez AC minimuma előtt alakul ki MC AC P* MR D Q* Termelés mennyisége

26 Üzemszüneti állapot Ár, költség AC TR=VC P=AVC negatív profit = FC
nem köthető fix termelési mennyiséghez AVC minimuma előtt alakul i MC AVC P* MR D Q* Termelés mennyisége

27 Kínálati függvény NEM határozható meg
A keresleti függvénytől függően ugyanazon mennyiséget különböző áron értékesíthet Ár P1 P2 MC Q* MR MR’ D D’

28 Adózás hatása egyösszegű, fix adó (AFC, AC változik, a profitmaximumot biztosító ár-mennyiség kombináció nem változik, profit csökken) Mennyiségi és értékadó (AVC, AC, MC változik, a profitmaximumot biztosító ár-mennyiségkombináció változik)

29 Tökéletesen versenyző iparág és tiszta monopólium összehasonlítása
Azonos iparági keresleti függvény Azonos költségviszonyok P PM Ptv MC MR D QM QTV Q

30 Tökéletesen versenyző iparág és tiszta monopólium összehasonlítása
PM Ptv MC MR D QM QTV Q

31 Tökéletesen versenyző iparág és tiszta monopólium összehasonlítása
PM Ptv MC MR D QM QTV Q

32 Inputpiacon Inputtényező iránti kereslet származékos kereslet MFC= MRP
A vállalat lehet árelfogadó vagy ármeghatározó

33 A monopólium az inputpiacon árelfogadó

34 Monopolista viselkedés - árdiszkrimináció
Elsőfokú árdiszkrimináció: a különböző egységeket különböző árakon adja el, minden vevőnek a saját rezervációs árán Másodfokú árdiszkrimináció:az egyes személyeket nem különbözteti meg, mindenki, aki ugyanazt a mennyiséget vásárolja, ugyanazt az árat fizeti. Ár-mennyiség csomagokat határoz meg Harmadfokú árdiszkrimináció: fogyasztói csoportokat képez a kereslet árrugalmassága alapján, az egyes csoportoknak eltérő árat határoz meg.

35 Elsőfokú árdiszkrimináció
tökéletes árdiszkrimináció MR=AR optimum: a kibocsátás megegyezik a tökéletesen versenyző iparág kibocsátásával A legalacsonyabb ár P=MC, minden fogyasztó a rezervációs árát fizeti

36 Másodfokú árdiszkrimináció
A kibocsátás egységére jutó ár nem állandó, hanem attól függ, hogy mennyit akarunk vásárolni nem lineáris árképzés Mennyiség vagy minőség alapján Önszelekcióra késztet

37 Harmadfokú árdiszkrimináció
Azon a részpiacon, ahol a kereslet árrugalmassága nagyobb, ott az ár alacsonyabb Ahol, a kereslet árrugalmassága kisebb, ott az ár magasabb

38 Árukapcsolás Akkor alkalmazzák, ha bizonyos termékeket egymással összekapcsolt formában, „kötegekben” értékesítik Célja: a fizetési hajlandóság szórásának csökkentése

39 Kétrészes árképzés a fogyasztó két címen fizet:
a) a fogyasztás jogáért b) az elfogyasztott egységért

40 Köszönöm a figyelmet!


Letölteni ppt "Piaci korlátok."

Hasonló előadás


Google Hirdetések