K ÁRPÁTALJAI MAGYAR KISEBBSÉG ÉRTELMISÉGÉNEK MEGÚJULÁSÁT BEFOLYÁSOLÓ TÉNYEZŐK VÁLTOZÁSAI Debrecen, 2010. 05. 14.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Regionális politika
Advertisements

Sport XXI. triatlon 2010 évi közgyűlési beszámoló (2010 május 1.)
FIATALOK AKTIVITÁSA KÖZÖSSÉGFORMÁLÓ TEVÉKENYSÉGEKBEN
A filozófia vizsgatárgy története Világnézetünk alapjaiBevezetés a filozófiába 1990-től bizonytalanság: kötelező - nem kötelező Részt vettünk a nemzetközi.
Készítette: Geszler Nikolett
A társadalmi tényezők hatása a tanulásra
Széchenyi István Gimnázium Nyitott nap negyedikeseknek november 27.
XXX. Jubileumi OTDK Készítette: Szabó Anita Debreceni Egyetem
Térségi tanoda hálózat BHIM RAO Egyesület
Információs Társadalom Parlamentje, június 1., Budapest Magyarság az információs társadalomban Szövetség a Közös Célokért társulás, Felvidék  Az.
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
Kellenek-e nekünk a TISZKEK? Mártonfi György Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet A Vas Megyei Szakképzés-szervezési Társulás Országos TISZK Konferenciája.
A magyar tudományosság kihívásai Kárpátalján, kutatói szemmel Csernicskó István II. Rákóczi Ferenc Kárpátaljai Magyar Főiskola Hodinka Antal Intézet Beregszász.
MAKROKÖRNYEZET /1/ ÜZLETI KÖRNYEZET 2. előadás 2006/2007. tanév.
Globalizáció és oktatás
A Magyar Köztársaság kormánya. A középfokú felvételi változásai Arató Gergely államtitkár prezentációja december 9.
A tételek eljuttatása az iskolákba
A BA/BSc végzettség hasznosíthatóságának vizsgálata a Debreceni Egyetemen és Nyíregyházi Főiskolán végzett fiatalok körében Seres Edina
I. Nemzeti Fejlesztési Terv ( ) Készítette: Koczka Csaba (M6MGTO)
Többség – kisebbség helyzete Magyarországon
A globális világgazdaság és az USA világgazdasági szerepköre
Statisztika Érettségi feladatok
Egyházi iskolába járó serdülők iskolai attitűdje és döntéseik vizsgálata Kovács-Krassói Anikó PTE BTK „Oktatás és Társadalom” Doktori Iskola szeptember.
MARTON MELINDA – PAKU ÁRON TÉRSÉGTIPOLÓGIA KOMPLEX TÁRSADALMI MUTATÓK ALAPJÁN.
8. Vajdasági Magyar Tudományos Diákköri Konferencia MOHÁCSI Huba Újvidéki Egyetem, Magyar Tannyelvű Tanítóképző Kar, Szabadka III. évfolyam Témavezető:
10. Vajdasági Magyar Tudományos Diákköri Konferencia MOHÁCSI Huba Újvidéki Egyetem, Magyar Tannyelvű Tanítóképző Kar, Szabadka Mesterképzés Témavezető:
A kisebbségi (magyar) felsőoktatás kialakulása és perspektívái Szatmárnémetiben Készült a Debreceni Egyetem Nevelés – és Művelődéstudományi Doktori Program.
Muszlim integráció és iszlamofóbia Hollandiában
Kisebbségi kultúrák.
Mit tesz az MNB a hazai lakosság pénzügyi kultúrájának fejlesztéséért? Dr. Simon András, kommunikációs igazgató Április 7.
A munkaerőpiaci képzési és átképzési programok eredményességének vizsgálata regionális és kistérségi vetületekben MTA Regionális Kutatások Központja Alföldi.
A MAGDOLNA-NEGYED SAJTÓELEMZÉSE A LBERT D ÓRA – Z ÁVECZ G ERGŐ Műhelyszeminárium,
Foglalkoztatási és Szociális Hivatal Sajtótájékoztató augusztus 7.
Identitás a határon és azon túl… A határon túli magyarok nemzeti identitásdimenzióinak alakulása a magyar- szlovák-ukrán határ mentén Pakot Ágnes BCE Szociológia.
„Szemléletváltás az oktatásban” Az Igazgyöngy Alapítvány pályázata.
Regionális Civil Egyeztetések (RECE) Program Helyzetelemzés tapasztalatai Oprics Judit Társadalmi egyeztetés támogatása program vezetője október.
NŐ az ESÉLY! Esélyegyenlőségi program Zala megyében A projekt az Európai Unió és a Magyar Köztársaság támogatásával valósul meg.
Munkaerő mobilitás Magyarországon
Nemzeti Területfejlesztési Hivatal A RÉGIÓÉPÍTÉS ÉVE ,3 MILLIÁRD FORINT ÁTADOTT FORRÁS A RÉGIÓKNAK március 17. Kormányszóvivői sajtótájékoztató.
Az Európai Foglalkoztatási Stratégia Készítette: Balogh Judit Nemzetközi Tan. III. évf
„Határon innen, határon túl – integráció és migráció a Kárpát- medencében” – A projekt eredményeinek bemutatása Eger, február 25. Projekt záró konferencia.
Érettségi jelentkezések és érettségi eredmények 2008 Tanévnyitó értekezlet Érettségi jelentkezések - érettségi eredmények augusztus 29.
ÜNNEPÉLYES MEGYEI TANÉVNYITÓ
Adalékok a magyar tizenévesek vallásosságáról a rendszerváltás után Csákó Mihály CSc egyetemi docens WJLF Pedagógiai Tanszék.
Egyházi iskolába járó serdülők iskolai attitűdje és döntéseik vizsgálata Kovács-Krassói Anikó PTE BTK „Oktatás és Társadalom” Doktori Iskola április.
Készítette:Pógyor István. A kisebbség, társadalmi értelemben egy adott társadalmon belül többé- kevésbé elkülöníthető, sajátos azonosságtudattal rendelkező.
Munkavállalás az Európai Unióban
Összeállította: Kovács Tibor igh. A NDRÁSSY GYULA G IMNÁZIUM ÉS K OLLÉGIUM Nyílt nap
Buczkóné Pásztor Melinda Megyei Pedagógiai Szakszolgálat
Az érettségi utáni továbbtanulást meghatározó tényezők
A nemzetiségi statisztika forrásai Lencsés Ákos KSH Könyvtár.
A Szabolcsi Fiatalok a Vidékért Egyesület, a Svájci – Magyar Civil Alap Szociális szolgáltatások nyújtása tématerületére 2013-ban benyújtott „Tanítsuk.
Az új típusú szakképzési rendszer főbb jellemzői MÁV konferenciasorozat 2. rendezvény április 29. Dr. Szivi József SZMM Felnőttképzési és Szakképzési.
Nemzeti, etnikai, kisebbségi helyzet az OMM-ban
Példa egy ppt prezentációhoz
„Határon innen és határon túl – integráció és migráció a Kárpát-medencében” A Szociális és Munkaügyi Minisztérium és a munkaerő-migráció Korózs Lajos államtitkár.
A TÁRSADALMI JÓL- LÉT KÉRDÉSEINEK ÖSSZEHASONLÍTÁSA EGYES SZOLGÁLTATÓ SZEKTOROKBAN Készítette: Folmegné Czirák Julianna
2011-es népszámlálási adatok Decsről : iskolázottság, gazdasági aktivitás, nemzetiség, vallás Készítette: Herke Boglárka.
A gazdaság szerepvállalása a képzési és beiskolázási szerkezet alakításában Budapest április 29. Dr. Szilágyi János.
Jogi alapfogalmak. Társadalmi normák A társadalmi normáknak nevezzük az emberek életét, tevékenységét meghatározó magatartási szabályok összességét, amelyeknek.
Törzsök Erika: Színes szőttest - avagy milyen kisebbségpolitikára van szükség? 2006.
Az adatvédelem szabályozása
KÉRDÉSEK VÁLASZOK. KÉRDÉSEK Minden első vizsgálatos gyermeket a Nevelési Tanácsadóba kell-e küldeni, akkor is, ha például egy tanuló tapasztalhatóan alacsony.
Iskola és képesség Egy Kárpát-medencei összehasonlító kutatás tanulságai Dr. Ferenc Viktória.
Tankönyvpiaci körkép 2016 „Az oktatás nem az edény megtöltése, hanem a láng őrzése.” Szókratész.
PhD online közösségi oldal Dr
SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM
A KUTATÓKÖZPONT FŐBB KUTATÁSAI A kárpátaljai magyar oktatás helyzete és az ukrán oktatáspolitika. A kárpátaljai magyar nyelvű oktatás társadalmi.
Napjaink magyar nyelvű oktatása Vajdaságban
A kutatás a Nemzeti Együttműködési Alap támogatásával,
Előadás másolata:

K ÁRPÁTALJAI MAGYAR KISEBBSÉG ÉRTELMISÉGÉNEK MEGÚJULÁSÁT BEFOLYÁSOLÓ TÉNYEZŐK VÁLTOZÁSAI Debrecen,

A témaválasztás aktualitása: 2002 óta Ukrajnában az oktatáspolitika olyan irányt vett, amelynek fő célja, hogy elérje az ukrán nemzetállam rövid időn belüli megvalósulása május 26.-án kiadott 461.-es oktatási minisztériumi rendelet előírta, hogy csak ukrán nyelven lehet emelt szintű érettségit tenni. Az elmúlt években a politikai légkör hatására korábban nem tapasztalt hatásmechanizmus indult el, minek eredménye, hogy a magyar szülök is inkább ukrán tannyelvű osztályokba íratták gyerekeiket.

A kutatás célja: Feltárni, azokat a hatótényezőket, amelyek fontos szerepet játszanak a magyarság fennmaradásának biztosításában. Felhívni a figyelmet arra, hogy a politikai hatások milyen mértékben képesek befolyásolni a kárpátaljai értelmiség utánpótlását. Bemutatni, hogy miként próbálja megvédeni a jelenlegi kárpátaljai értelmiség a magyar tannyelvű iskolarendszert.

Legfontosabb tudnivalók a kárpátaljai magyar kisebbségre vonatkozóan I: A magyar lakosság Kárpátalján a évi népszámlálás adatai alapján fő (arányát tekintve: 12,09 %). A területen belül közelítőleg egy tömbben Magyarország határánál helyezkedik el. Kárpátaljai magyarság területi elhelyezkedése (Molnár - Molnár D alapján)

Legfontosabb tudnivalók a kárpátaljai magyar kisebbségre vonatkozóan II: A magyar nyelvű oktatási intézmények száma; óvoda: 75, elemi iskola: 7, általános iskola: 48, középiskola: 36, líceum: 8, gimnázium: 2 (A Kárpátaljai Magyar Pedagógus Szövetség nyilvántartása alapján).

Kutatási módszer: Statisztikai adatok feldolgozása. a Kárpátaljai Statisztikai Hivatal statisztikai szemle kiadványát felhasználva. Sajtóelemzés. Kárpátalja két közéleti lapjának (Kárpátalja, Kárpáti Igaz Szó) utóbbi másfél évben publikált a témához kapcsolódó írásait vettem figyelembe. Strukturált beszélgetés (mélyinterjú). Ezeket 5 személy bevonásával készítettem, akik mindegyike rendelkezik pedagógiai tapasztalattal. ◦ Az utóbbi módszerek felé szükséges megfogalmazni azon kritikát, hogy nagymértékben tartalmaznak szubjektív véleményt ◦ A mélyinterjúk közül két lekérdezést szakértői interjúnak tekintettem, mivel ezen válaszadók kiemelt szereplői Kárpátalja közéletének, azaz véleményük meghatározó a téma tárgyalása esetén.

A népesség migrációjának irány (2007) Összesen:1000 főre: Bevándorló:Kivándorló:Változás:Bevándorló:Kivándorló: Változás : Összesen: ,79-1,3 Régión belüli vándorlás: ,3 - Régión kívüli, de országon belüli: ,23,1-0,9 Országon kívüli: ,20,6-0,4 FÁK országok: ,2 0 Baltikum: Egyéb országok: ,4-0,4 Nagyon összetett társadalmi gazdasági alapokon nyugvó ok-okozati viszony határozza meg. A legényegesebb elemeit nyolc csoportba lehet sorolni: ◦ Elvándorlás: A népesség migrációjának irány (2002) Összesen:1000 főre: Bevándorl ó: Kivándorl ó:Változás: Bevándorl ó: Kivándorl ó: Változá s: Összesen: ,890,4-19,6 Régión belüli vándorlás: ,3 - Régión kívüli, de országon belüli: ,5-9,5 Országon kívüli: ,612,7-10,1 FÁK országok: ,3 0 Baltikum: Egyéb országok: ,310,5-10,2 A magyarság megmaradás feltételrendszere I:

A magyarság megmaradás feltételrendszere II: Gazdasági viszonyok: ◦ A gazdaság élénkülése pozitívan hat, hiszen a lakosság egzisztenciális biztonságának megvalósulásával a fiatalok számára pozitív jövőkép alakul ki. ◦ Negatív hatása is lehet, mert egy új vállalkozás munkaerőt vonz, annak következtében a lakosság etnikai összetétele megváltozhat. Kárpátalján főleg a kis- és középvállalatok telepednek meg, magyar környezetben főleg konzervgyárak. Termelt árumennyiség érték szolgáltatással és munkaóra értékkel bővítve ezer hrivenyben

A magyarság megmaradás feltételrendszere III: A globalizáció és a modernizáció: ◦ Átalakítja az emberek értékkövető magatartását ◦ A központilag kommunikált társadalmi tudatformálásnak egyre meghatározóbb a szerepe Az erkölcsi demoralizáció, a fogyasztói társadalom felé tartás tehát szintén egy komoly veszélyforrás A hagyományoknak és a kulturális élet együtt adja meg a kárpátaljai magyarság szellemi vagyonát

A magyarság megmaradás feltételrendszere IV: Vallás: ◦ Erős kapaszkodó pont a magyar kisebbség megmaradása tekintetében ◦ Kárpátalján is elindult a vallástól való elidegenedés folyamata, másrészt a görög katolikusok eredeti ruszinszármazásuk miatt könnyebben változtatnak világnézetükön Oktatás: ◦ A felnövekvő generációk csak akkor lesznek képesek szabatosan használni a magyar nyelvet, ha anyanyelvükön tanulhatnak, elsajátíthatják azokat az információkat, melyek visszacsatolást jelentenek a magyarságukra nézve. Vagyis identitásuk stabil marad.

A magyarság megmaradás feltételrendszere V: A magyarság megmaradás feltételrendszere V: Helyi érdekképviselet: ◦ A helyi magyar érdek képviselőinek szerepe napjainkban igen jelentős, mert csak Ők tudják hatásosan képviselni a kárpátaljai magyar kisebbséget, mind határokon belül, mind az anyaország esetén.  Fő szervezetek  KMKSZ (Kárpátaljai Magyar Kulturális Szövetség)  UMDSZ (Ukrajnai Magyar Demokrata Szövetség)  KMPSZ (Kárpátaljai Magyar Pedagógus Szövetség)  MÉKK (Magyar Értelmiségiek Kárpátaljai Közössége)

A magyar tannyelv ű oktatást veszélyeztet ő tényez ő k I: Beiskolázandó gyerekek létszámának csökkenése ◦ A gyerekvállalási hajlandóság a magyar közösségekben jelentősen alacsony

A magyar tannyelv ű oktatást veszélyeztet ő tényez ő k II: Politikai magatartás: ◦ A távozó oktatási minisztérium május 26.-án kiadott 461. rendelete olyan folyamatot indított el, amelynek hatására, a magyar szülök is inkább ukrán tannyelvű osztályba írattál a gyereküket ◦ Az új oktatási minisztérium március 17.-én jelentette be, hogy a kisebbségek saját anyanyelvükön tehetnek emeltszintű érettségit. Ennek hatályban maradását nem tekinthetjük azonban teljesen bizonyosnak A Kárpátaljai Magyar Pedagógus Szövetség időben felismerte a helyzet komolyságát, és településenként előbb csak az értelmiség körében, később a teljes lakosságot bevonva tartott több fórumot a helyzet megvitatásában.

A magyar tannyelv ű oktatást veszélyeztet ő tényez ő k III: Az értelmiség megléte, valamint újraszervezősének szükségessége: ◦ A magyarság megmaradása szempontjából lényeges, az értelmiség megmaradása. Ennek oka, hogy csak akkor tud megmaradni egy közösség ha rendelkezik olyan bázissal, amely megteremti a közösségi értéktartást, és átadás folyamatát. ◦ Kárpátalján az értelmiség összetétele jellemzően egyoldalú, mégpedig a legnagyobb részét a pedagógus társadalom képezi. Ha az iskolák ukrán tannyelvűvé válnak, félő, hogy a jelenlétük bizonytalanná válik. ◦ Jelenleg Kárpátalján az utánpótlás a következő intézményi keretek között valósul meg.  Szerepét tekintve kiemelkedik a KMF (1021 fő),  Ungvári Nemzeti Egyetem (714 fő),  Kárpátaljai Állami Egyetem (57 fő),  Munkácsi Technológia Főiskola (41 fő),  Munkácsi Humán Pedagógiai Főiskola (90 fő) az adatok a 2006/2007 tanévre vonatkoznak)

Összegzés: Ahhoz, hogy Kárpátalján huzamosabb ideig a magyarság megmaradjon, kiemelkedően fontos, hogy a magyar tannyelvű iskolahálózat fennmaradjon. A politikai döntések, a bevezetet intézkedések, valamit a társadalmi tudatosítás együttesen azt a hatást eredményezték, hogy egyre kevesebb gyerek került beíratásra magyar tannyelvű osztályokba. Az olyan gyerekek esetén, amelyek már ukrán osztályokban tanulnak, kimutathatóan gyengül az identitástudat. Végkövetkeztetés, Kárpátalján veszélybe került az oktatási struktúra, a felvázolt jövőkép előbb csak a kisebb magyar településeket sújtja, később a nagyobbakat is. A magyar iskolahálózat megszűnése által az értelmiségnek nem lesz közvetlen utánpótlása, ennek hatására gyengül a kulturális élet. Eltűnnek a hagyományok, és végül a magyar nyelv.

KÖSZÖNÖM MEGTISZTEL Ő FIGYELM Ű KET Kész Attila Földtudományok PhD Hallgató