Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

8. Vajdasági Magyar Tudományos Diákköri Konferencia MOHÁCSI Huba Újvidéki Egyetem, Magyar Tannyelvű Tanítóképző Kar, Szabadka III. évfolyam Témavezető:

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "8. Vajdasági Magyar Tudományos Diákköri Konferencia MOHÁCSI Huba Újvidéki Egyetem, Magyar Tannyelvű Tanítóképző Kar, Szabadka III. évfolyam Témavezető:"— Előadás másolata:

1 8. Vajdasági Magyar Tudományos Diákköri Konferencia MOHÁCSI Huba Újvidéki Egyetem, Magyar Tannyelvű Tanítóképző Kar, Szabadka III. évfolyam Témavezető: Prof. Dr. GÁBRITY MOLNÁR Irén

2 Tájtudat és az EU (a vajdasági magyarok példáján)

3 A vajdasági magyarok tájtudata és nemzeti identitása  Egy olyan multikulturális és multinacionális térségben, mint Vajdaság, a lakosság regionális tudata nem egyöntetű, habár a táj tulajdonságai az egész térségben hasonlóak.  A tájidentitás 3 szintre bontható: alapszint észlelési és interakciós szint emocionális szint

4  A tájhasználat-változások különösen akkor fontosak, amikor jelentős gazdaság-politikai események miatt változások történnek a térségben.  A tájidentitást kialakító kulturális értékek között található a lakossági csoportok sajátos véleménye a tájhovatartozásról és a haza-szülőföld megélésének kérdése.  Térségben élő magyarok önmeghatározásában fontos szerepet játszik az életterülethez való ragaszkodás

5 Önmeghatározás - erős tájtudatról tanúskodik

6  A vajdasági magyarságra jellemző a kultúrnemzeti identitás.  Magyarság kritériuma, ha magyarnak tartja magát, magyar az anyanyelve, az egyik szülő magyar, ismerje/szeresse a magyar kultúrát.  A regionális tudat több síkú, mert kiindul a településből (a szülőhely vagy a lakhely) és addig terjed, amíg az egyén életvitelszerűen mozog, vagy a családtagjai tevékenykednek.

7 Szülőföldjeként elfogadja:

8 Hazájának tekinti Vajdaságot!

9 A vajdasági magyarok migrációs hajlama  1948-1991 között 70 ezer fő vándorolt külföldre  90-es években becslések szerint 50 000 magyar vándorolt ki Vajdaságból  Az emigráció anyagi és emberi veszteséget is okozott.  A Szerbiából való elvándorlás gondolatát kiváltó okok: létfenntartási gondok, munkanélküliség; karrier-alternatívák közötti választás hiánya; a veszélyeztetettség, bezártság érzése

10  Emigrációs célország: 33% Szerbia 10,8% Vajdaság 9,9% Magyarország 4,3% Németország 1,6% USA  Emigrációs okok: 55,5% jobb megélhetés és nagyobb jövedelem 4,7+18,3% egyéb okok és a nem tudja válaszok 13,1% családegyesítés

11 A vajdasági magyarok EU-hoz való viszonyulásuk  A vajdasági magyarság zöme bizonytalan a csatlakozással kapcsolatban  31%-a se jónak se rossznak nem tartja a csatlakozást, 15% nem tudja mi vár rá, 10 % gondolja, hogy a csatlakozás után rosszabb lesz, és 44% tartja jónak az Unióhoz való csatlakozást  A megkérdezett személyek az Európai Unióhoz legelőször, mint fogalmat, a békét kapcsolják (36,3%), majd a gazdasági jólét fogalmát (17,4%), és a vízummentes, szabad utazás, tanulás és munkavállalást az EU-ban (14,2%)

12 2009 októberében felmérés a hallgatók nemzeti tudatáról, migrációs hajlamáról és az EU-ról alkotott véleményükről 30 hallgató Vajdaság 19 különböző településeiről A szabadkai Magyar Tannyelvű Tanítóképző Kar hallgatói körében végzett kérdőíves felmérés eredményeinek elemzése

13 Önmeghatározás - erős tájtudatról tanúskodik

14 Szülőföldjeként elfogadja:

15 Hazájának tekinti Vajdaságot!

16 Ahhoz hogy valaki magyarnak számítson, mennyire fontos, hogy…

17 Szerinted akadálya az érvényesülésnek, ha az ember magyar?

18 Melyik országban szeretnél élni huzamosabb ideig?

19 Mi a véleményed Szerbia EU-s csatlakozásáról?

20  A vajdasági magyarság erős kötődést mutat Vajdasághoz, és e kötödés alól a Magyar Tannyelvű Tanítóképző Kar hallgatói sem kivételek.  A jövendőbeli pedagógusok nagy bizonytalansággal tekintenek az Európai Unióhoz való csatlakozás elé.  A megkérdezett hallgatók döntő többsége szerint magyarságuk akadály a szerbiai érvényülésük szempontjából, valószínűleg a gyenge/elégtelen szerb nyelvtudás miatt. Zárógondolatok

21 Köszönöm a figyelmet!


Letölteni ppt "8. Vajdasági Magyar Tudományos Diákköri Konferencia MOHÁCSI Huba Újvidéki Egyetem, Magyar Tannyelvű Tanítóképző Kar, Szabadka III. évfolyam Témavezető:"

Hasonló előadás


Google Hirdetések