Fókuszcsoportos interjú története A fókuszcsoportokat, mint piackutatási technikát először az 1920-as években említik A szociológián belül: 1940-es években.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A PÁLYAKÖVETÉSI KUTATÁSOK MÓDSZERTANI SAJÁTOSSÁGAI KABAI IMRE ZSIGMOND KIRÁLY FŐISKOLA TÁRSADALOMTUDOMÁNYI KUTATÓKÖZPONT (ZSKF TKK) DPR Szakmai Nap 2009.
Advertisements

A marketing információs rendszer
ALKALMAZOTT KOMMUNIKÁCIÓ
Műfogsor ragasztó teszt Január Németország
Az egészségstílus Szegmentáció és barométer a hatékony egészségügyi kommunikáció támogatásához Szonda Ipsos.
BEENGEDTEK? BEENGEDÜNK?! AZ EMBEREK ATTITŰDJE AZ AUTISTÁKKAL SZEMBEN
Kutatási terv bemutatása: diszkriminációtesztelés a gyakorlatban
Szociális munka a börtönben
A tanári munka sikerességének vizsgálata a pedagógiai attitűdök, a tanár-diák viszony és az iskolai élmények összefüggésrendszerében Indoklás.
Csoport munka.
A kooperatív tanulás és néhány lehetősége
Primer és szekunder kutatás
Marketingkutatás módszerei
Civil szervezetek a munka világában
Reklámelőteszt és reklámhatás-vizsgálat
Alkalmazható-e a mediáció az interneten elszenvedett jogsérelmek orvoslásában? Dr. Baracsi Katalin családjogi szakjogász, internetbiztonsági szakértő,
A PEDAGÓGIAI KUTATÁS FOLYAMATA
Az ÚMFT SLA rendszere - a független értékelő szemszögéből -
A tanári szerep A kezdő pedagógus (10).
A tanulók társas helyzete az iskolában
1 Vállalkozásfejlesztés - gyakorlati javaslatok Dr. Imreh Szabolcs SZTE GTK.
Reklámpszichológia Kutatási módszerek.
Egyetemi élethelyzetek – Campus-lét a Debreceni Egyetemen május 29. DAB Székház, Debrecen Thomas Mann u. 49. Sportoló csoportok a Debreceni Egyetemen.
Készítette: Magyar Orsolya
Bánhidi M. (2007): Bevezetés a tudományos kutatásba NYME AK, Győr KÉRDŐÍVES VIZSGÁLATOK.
Közösségi munka. 1. A közösségi munka előnyei az egyéni és családi esetkezeléssel szemben A szociális munkások rendelkezésére álló eszközök rendszerint.
KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc
Új tudás – új kompetenciák az érettségi vizsgán dr Drexlerné Solymos Mária.
Együtt egymásért és magunkért
Konfliktus Dr. Ternovszky Ferenc: Nemzetközi menedzsment európai szemmel BGF - Külkereskedelmi Főiskolai Kar Vállalkozások és Emberi Erőforrás Menedzsment.
A PEDAGÓGIAI KUTATÁS Dr. Molnár Béla Ph.D.. 1. PEDAGÓGIAI KUTATÁS CÉLJA, TÁRGYA Célja, hogy az új ismeretek feltárásával, pontosabbá tételével, elmélyítésével.
Az egyéni mélyinterjú.
A szociális segély indokoltsági célzása – önkormányzati esettanulmányok tapasztalatai (vázlat) Bódis Lajos – Nagy Gyula.
BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék 1111 Budapest, Egry J.. u. 1. E 610. Dr. Margitay Tihamér 10. óra.
Rendészeti vezető-kiválasztás
1 “Oly távol vagy tőlem és mégis közel...” Az Európai Unióval kapcsolatos attitűdök a hazai választók körében Göncz Borbála – Hegedűs István „Részvétel.
Szervezeti kultúra Definíció: a szervezet tagjai által elfogadott közösen értelmezett előfeltevések, értékek, meggyőződések, hiedelmek rendszere Hofstede:
1 A CSOPORT NEHÉZSÉGEK KEZELÉSE A csoportmegbeszélés alatt, figyelj fel hogy mikor kezdenek a tagok eltávolodni a kijelölt témától. Egy csoport tag elkezd.
Vizsga feladatok (Minta)
Tréningcsoportra történő kiválasztás folyamata
A pszichológia a személyiség vizsgálatának tudománya
 1.Interakcióban jön létre!  2.A megoldás is csak interakcióban  lehetséges, melynek eszköze a  kommunikáció  (speciális kommunikáció)  Kommunikációm.
A kutatás munkafolyamata és munkaeszközei © Turóczyné Veszteg Rozália Felnőttképzési szakértő Szolnok
A fejlesztőpedagógus szerepe a Családok Átmeneti Otthonában
HALLGATÓI ELÉGEDETTSÉGI VIZSGÁLATOK A WJLF-EN A es tanév eredményei.
Kooperatív oktatással a befogadás támogatásáért
Az oktatási gyakorlat fejlesztése
Útmutató a szakdolgozat elkészítéséhez
Kutatásmódszertani dilemmák
Róbert Péter Egyetemi tanár Széchenyi Egyetem, Győr
Marketing információs
Hatékonyság. Ügyfélközpontúság. Modernizáció. Diplomás pályakezdők kiválasztása és beillesztése a MÁV csoportnál Kiss Mária Humánerőforrás fejlesztés vezető.
A két- és többnyelvűségről Vélemények és gondolatok.
A toborzás. A csoport kiválasztása Döntő, mert különben használhatatlan a kutatás Döntő, mert különben használhatatlan a kutatás Fő szempontok Fő szempontok.
1 Egészség, biztosítás... Hidvégi Áron közvélemény- és piackutatási igazgató.
GÁVRILYUK ILONA. A KONFLIKTUS FOGALMA A „konfliktus” a latin confictus szóból származik, ami fegyveres összeütközést jelent, de a mindennapi szóhasználatban.
A Széchenyi István Egyetem Kautz Gyula Gazdaságtudományi Kara által szervezett „Magyarország társadalmi-gazdasági helyzete a 21. század első évtizedeiben”
Hálózatok Támogató, segítő szerepek az ifjúsági munkában.
Didaktika-II. M. Nádasi Mária. Kooperatív és Kollaboratív módszer.
1 Tárgy- feladatelemzés módszerei Dr. Kaucsek György.
Az üzletek operatív működtetése
Az egészségstílus Szegmentáció és barométer a hatékony egészségügyi kommunikáció támogatásához Szonda Ipsos.
A politikai tájékozódás forrásai Magyarországon A médiastruktúra átalakulása előtti és az utána következő állapot Hann Endre előadása a SZEF-Akadémián.
Célpiaci marketing.
Vállalatirányítási rendszerek bevezetése és tapasztalatai a KKV szektorban Oldal Zoltán vállalati tanácsadó Gy-M-S Kereskedelmi és Iparkamara KKV vezetők.
A KOMMUNIKÁCIÓ FUNKCIÓI A SZERVEZETBEN
Szociálpszichológia-2 Attitűd
Csoportos technikák, kompetencia-fejlesztő foglalkozások
HOGYAN LÁTJÁK A VÁLLALATI
Kutatási terv bemutatása: diszkriminációtesztelés a gyakorlatban
Előadás másolata:

Fókuszcsoportos interjú története A fókuszcsoportokat, mint piackutatási technikát először az 1920-as években említik A szociológián belül: 1940-es években használta őket Merton megvizsgálja az emberek háborús propagandához való viszonyát, reakcióit bevetés előtt álló amerikai újoncok harci moráljának emelését célzó propagandafilmek fogadtatásának vizsgálata

Fókuszcsoportos interjú története A piackutatásban hamarabb népszerűvé vált és elterjedt 1980-as évektől kezdik újra alkalmazni társadalomtudományokban De: hosszú ideig nem dolgozták ki szisztematikusan a kutatási módszertant a társadalomtudományokban különösen nincs kidolgozva a fókuszcsoport társtudományi elemzési módszertana

Fókuszcsoportos interjú előnyei Szinergens hatás. A résztvevők stimulálják egymást, a csoporttól nyert információk sokszor értékesebbek, mintha minden csoporttaggal mélyinterjút készítettünk volna. Másik személy tapasztalatai, érzelmei növelik a kreativitást. A csoportkörnyezet bátorítja a spontán válaszokat. Szóhasználat, attitűdök, reakciók megfigyelhetőek Ideális feltáró jellegű kutatásoknál

Fókuszcsoportos interjú előnyei Gyors (időspórolás /interjúkkal szemben) Viszonylag olcsó Többféle feladat (szerepjátékok…) Kevésbé frusztráló, mint az egyéni interjú mechanizmusokra rámutatni, résztvevők gondolkodási kereteit vizsgálni a témáról, hogyan konstruálnak meg egy fogalmat,

Fókuszcsoportos interjú előnyei csoportnormák, csoport mechanizmusok, csoportszintű attitűdök, interakciók, csoportszintű folyamatok, hogyan fogalmazódnak meg a vélemények egy csoportban többfajta kommunikációra vagyunk kíváncsiak, pl. egymás megkérdőjelezése, vitatkozás, dicsekvés, együtténeklés, stb. olyasfajta információra vagyunk kíváncsiak amit csoportos interjúk során használt technikákkal lehet a legjobban vizsgálni, imaginációs technika furcsán jöhetne ki magában,

Fókuszcsoportos interjú előnyei olyan célpopulációnk van, akikkel jobb csoportosan dolgozni ha együtt könnyebben megnyílnak /pl. deviáns populáció/ egyéni interjút adni nem szeretne, mert vélelmezi, hogy nem tud eleget mondani – aztán FCS során mégis megszólal, tömörebb anyagot akarunk, mint interjúknál: egy szövegrészre több új információ essen, mint interjúnál inkább attitűdökre, mint tényleges cselekvésekre vagyunk kíváncsiak

Fókuszcsoportos interjú hátrányai A kapott információk nem vonatkoztathatóak a vizsgált népesség egészére. Drágább, mint a kérdőívezés Torzíthat a csoport, gátolhatja az őszinteséget. Erős személyiségek befolyása alá kerülhet a csoport – veszendőbe mehetnek kisebbségi álláspontok

Fókuszcsoportos interjú hátrányai Nem alkalmas Bizalmas természetű téma (fogamzásgátlás, női intim-termékek, bankügyek, biztosítás)  „Megtörik a jég”-hatás Amikor fontos a részletes önéletrajz Nehézségekbe ütközik a minta összeállítása. Pl. elfoglalt üzletemberek, vezetők, orvosok

Csoporttagok kiválasztása- toborzás Döntések a csoportok összetételéről: A. homogén vagy heterogén csoportok B. ismerősökből vagy ismeretlenekből álló csoportok

Csoporttagok kiválasztása- toborzás homogén csoportban kevésbé tapasztalhatóak rossz érzések, elmérgesedett helyzetek homogén csoportban inkább értik egymás nyelvezetét, kifejezéseit ha magas státuszú, hierarchiában magasabban elhelyezkedő van a csoportban vagy szakértő: többiek nem mernek esetleg megszólalni, vagy azt szajkózzák amit ő

Csoporttagok kiválasztása- toborzás homogén csoport: elemzés során össze lehet hasonlítani különböző csoportokat ha a kutatási cél az interakció vizsgálata különböző csoportok között vagy legalábbis fontos számunkra, akkor célszerű lehet heterogén csoport mindig lehetnek eltérő vélemények hiába azonos háttértényezők alapján választunk ki csoportot

Csoporttagok kiválasztása- toborzás más eredmény jön ki a csoport különböző összetételeinél nem, etnikum, kor, lakhely, iskolai végzettség, foglalkozás, jövedelem, házassági státusz – a vizsgált témával kapcsolatos attitűdök, magatartásformák lehetnek olyan tényezők, ami mentén homogén csoportokat hozunk létre lehet heterogén csoportokkal kezdeni, aztán azok eredményei alapján kialakítani homogénebb csoportokat

Csoporttagok kiválasztása- toborzás ismeretlenekből álló csoportok: általában piackutatásnál ezt alkalmazzák Hátrány nagyon mesterséges szituáció előny: inkább átlátható, kontrollálható a helyzet, mint ismerősökből álló csoportnál jobban ki kell fejteniük a dolgokat, hiszen nincs közös háttértudás

Csoporttagok kiválasztása- toborzás „természetes csoportosulások”, ismerősökből álló csoportok társadalomtudományi kutatásokban gyakran alkalmazzák hátrány egy-egy megjegyzésnek története van esetleg amit nem értünk, nem ismerjük a rejtett hierarchiát ismerősök esetleg együtt félrevezetnek minket kevésbé átlátható, kontrollálható, mint az ismeretlenekből álló csoport

Csoporttagok kiválasztása- toborzás előny: közelebb van a mindennapi szituációkhoz össze tudják kapcsolni amit mondanak a közös tapasztalatokkal /pl. ellentmondásokra felfigyelhetnek, számon kérhetik egymástól tényleges viselkedés és a csoportban mondottak különbségét/

Csoporttagok kiválasztása- toborzás Résztvevők szűrése telefonon Szűrő = rövid kérdőív olyan kritériumokra vonatkozó kérdéseket tartalmaz, amelynek a csoporttag meg kell hogy feleljen, mielőtt felvesszük a csoportba

Csoporttagok kiválasztása- toborzás Pl: motorolaj bevezetését támogató televíziós reklámkampány koncepciójának ellenőrzése Foglalkozás újságíró, média Közvélemény-, piackutatás, marketing Szociológus, pszichológus Hivatásos sofőr, autószerelő, benzinkutas Autós ismeretek Átlagnál jobban ért az autókhoz Antivezető

Csoporttagok kiválasztása- toborzás Anyagi helyzet Részt vett az elmúlt 1 évben piackutatásban Kor Nem Új autó/használt autó Lakóhely A kérdőívet nem kell végig felvenni, ha kiesik a mintából, elköszönünk. A minta szempontjából alkalmatlanok számának jelölése összmegfelelési arány mérése

Csoporttagok kiválasztása- toborzás Hajlandóság mérése részt venne-e egy kutatásban? Ajándék/ösztönző megemlítése Röviden, általánosságban ismertessük a témát. Informáljuk az időtartamról.

H H elyszín Speciális fókuszcsoport-terem várószoba Konferenciaasztalos berendezés Nappali szobás berendezés Videó és/vagy audio rögzítőberendezések Detektívtükör megrendelő is végignézheti nehéz szerepben a moderátor, +feladat Étterem, iskola, munkahely

Létszám Finanszírozás + a kutatás célja + a résztvevők sajátossága, jellegzetessége Ideális: 7-8 ember Ne legyen zsúfolt a terem Mindenki kifejthesse a nézeteit Érdemes néhány fővel többet beszervezni, hogy biztosan meglegyen a kívánt résztvevőszám DE: jusson elég szék, ajándék, üdítő!!

Létszám 4-6 fős minicsoportok menedzsercsoport nehezen szervezhető szegmens nagyobb verbális szabadságot kell adni szakértői csoport  szemben a klasszikus fókuszcsoporttal (mikor is kizárjuk őket az ismeret- fölényük miatt, amely rossz hatást gyakorol a csoportmunkára) gyerek/ifjúsági csoport fegyelmezés nemek szerinti homogenizáció