Fókuszcsoportos interjú története A fókuszcsoportokat, mint piackutatási technikát először az 1920-as években említik A szociológián belül: 1940-es években használta őket Merton megvizsgálja az emberek háborús propagandához való viszonyát, reakcióit bevetés előtt álló amerikai újoncok harci moráljának emelését célzó propagandafilmek fogadtatásának vizsgálata
Fókuszcsoportos interjú története A piackutatásban hamarabb népszerűvé vált és elterjedt 1980-as évektől kezdik újra alkalmazni társadalomtudományokban De: hosszú ideig nem dolgozták ki szisztematikusan a kutatási módszertant a társadalomtudományokban különösen nincs kidolgozva a fókuszcsoport társtudományi elemzési módszertana
Fókuszcsoportos interjú előnyei Szinergens hatás. A résztvevők stimulálják egymást, a csoporttól nyert információk sokszor értékesebbek, mintha minden csoporttaggal mélyinterjút készítettünk volna. Másik személy tapasztalatai, érzelmei növelik a kreativitást. A csoportkörnyezet bátorítja a spontán válaszokat. Szóhasználat, attitűdök, reakciók megfigyelhetőek Ideális feltáró jellegű kutatásoknál
Fókuszcsoportos interjú előnyei Gyors (időspórolás /interjúkkal szemben) Viszonylag olcsó Többféle feladat (szerepjátékok…) Kevésbé frusztráló, mint az egyéni interjú mechanizmusokra rámutatni, résztvevők gondolkodási kereteit vizsgálni a témáról, hogyan konstruálnak meg egy fogalmat,
Fókuszcsoportos interjú előnyei csoportnormák, csoport mechanizmusok, csoportszintű attitűdök, interakciók, csoportszintű folyamatok, hogyan fogalmazódnak meg a vélemények egy csoportban többfajta kommunikációra vagyunk kíváncsiak, pl. egymás megkérdőjelezése, vitatkozás, dicsekvés, együtténeklés, stb. olyasfajta információra vagyunk kíváncsiak amit csoportos interjúk során használt technikákkal lehet a legjobban vizsgálni, imaginációs technika furcsán jöhetne ki magában,
Fókuszcsoportos interjú előnyei olyan célpopulációnk van, akikkel jobb csoportosan dolgozni ha együtt könnyebben megnyílnak /pl. deviáns populáció/ egyéni interjút adni nem szeretne, mert vélelmezi, hogy nem tud eleget mondani – aztán FCS során mégis megszólal, tömörebb anyagot akarunk, mint interjúknál: egy szövegrészre több új információ essen, mint interjúnál inkább attitűdökre, mint tényleges cselekvésekre vagyunk kíváncsiak
Fókuszcsoportos interjú hátrányai A kapott információk nem vonatkoztathatóak a vizsgált népesség egészére. Drágább, mint a kérdőívezés Torzíthat a csoport, gátolhatja az őszinteséget. Erős személyiségek befolyása alá kerülhet a csoport – veszendőbe mehetnek kisebbségi álláspontok
Fókuszcsoportos interjú hátrányai Nem alkalmas Bizalmas természetű téma (fogamzásgátlás, női intim-termékek, bankügyek, biztosítás) „Megtörik a jég”-hatás Amikor fontos a részletes önéletrajz Nehézségekbe ütközik a minta összeállítása. Pl. elfoglalt üzletemberek, vezetők, orvosok
Csoporttagok kiválasztása- toborzás Döntések a csoportok összetételéről: A. homogén vagy heterogén csoportok B. ismerősökből vagy ismeretlenekből álló csoportok
Csoporttagok kiválasztása- toborzás homogén csoportban kevésbé tapasztalhatóak rossz érzések, elmérgesedett helyzetek homogén csoportban inkább értik egymás nyelvezetét, kifejezéseit ha magas státuszú, hierarchiában magasabban elhelyezkedő van a csoportban vagy szakértő: többiek nem mernek esetleg megszólalni, vagy azt szajkózzák amit ő
Csoporttagok kiválasztása- toborzás homogén csoport: elemzés során össze lehet hasonlítani különböző csoportokat ha a kutatási cél az interakció vizsgálata különböző csoportok között vagy legalábbis fontos számunkra, akkor célszerű lehet heterogén csoport mindig lehetnek eltérő vélemények hiába azonos háttértényezők alapján választunk ki csoportot
Csoporttagok kiválasztása- toborzás más eredmény jön ki a csoport különböző összetételeinél nem, etnikum, kor, lakhely, iskolai végzettség, foglalkozás, jövedelem, házassági státusz – a vizsgált témával kapcsolatos attitűdök, magatartásformák lehetnek olyan tényezők, ami mentén homogén csoportokat hozunk létre lehet heterogén csoportokkal kezdeni, aztán azok eredményei alapján kialakítani homogénebb csoportokat
Csoporttagok kiválasztása- toborzás ismeretlenekből álló csoportok: általában piackutatásnál ezt alkalmazzák Hátrány nagyon mesterséges szituáció előny: inkább átlátható, kontrollálható a helyzet, mint ismerősökből álló csoportnál jobban ki kell fejteniük a dolgokat, hiszen nincs közös háttértudás
Csoporttagok kiválasztása- toborzás „természetes csoportosulások”, ismerősökből álló csoportok társadalomtudományi kutatásokban gyakran alkalmazzák hátrány egy-egy megjegyzésnek története van esetleg amit nem értünk, nem ismerjük a rejtett hierarchiát ismerősök esetleg együtt félrevezetnek minket kevésbé átlátható, kontrollálható, mint az ismeretlenekből álló csoport
Csoporttagok kiválasztása- toborzás előny: közelebb van a mindennapi szituációkhoz össze tudják kapcsolni amit mondanak a közös tapasztalatokkal /pl. ellentmondásokra felfigyelhetnek, számon kérhetik egymástól tényleges viselkedés és a csoportban mondottak különbségét/
Csoporttagok kiválasztása- toborzás Résztvevők szűrése telefonon Szűrő = rövid kérdőív olyan kritériumokra vonatkozó kérdéseket tartalmaz, amelynek a csoporttag meg kell hogy feleljen, mielőtt felvesszük a csoportba
Csoporttagok kiválasztása- toborzás Pl: motorolaj bevezetését támogató televíziós reklámkampány koncepciójának ellenőrzése Foglalkozás újságíró, média Közvélemény-, piackutatás, marketing Szociológus, pszichológus Hivatásos sofőr, autószerelő, benzinkutas Autós ismeretek Átlagnál jobban ért az autókhoz Antivezető
Csoporttagok kiválasztása- toborzás Anyagi helyzet Részt vett az elmúlt 1 évben piackutatásban Kor Nem Új autó/használt autó Lakóhely A kérdőívet nem kell végig felvenni, ha kiesik a mintából, elköszönünk. A minta szempontjából alkalmatlanok számának jelölése összmegfelelési arány mérése
Csoporttagok kiválasztása- toborzás Hajlandóság mérése részt venne-e egy kutatásban? Ajándék/ösztönző megemlítése Röviden, általánosságban ismertessük a témát. Informáljuk az időtartamról.
H H elyszín Speciális fókuszcsoport-terem várószoba Konferenciaasztalos berendezés Nappali szobás berendezés Videó és/vagy audio rögzítőberendezések Detektívtükör megrendelő is végignézheti nehéz szerepben a moderátor, +feladat Étterem, iskola, munkahely
Létszám Finanszírozás + a kutatás célja + a résztvevők sajátossága, jellegzetessége Ideális: 7-8 ember Ne legyen zsúfolt a terem Mindenki kifejthesse a nézeteit Érdemes néhány fővel többet beszervezni, hogy biztosan meglegyen a kívánt résztvevőszám DE: jusson elég szék, ajándék, üdítő!!
Létszám 4-6 fős minicsoportok menedzsercsoport nehezen szervezhető szegmens nagyobb verbális szabadságot kell adni szakértői csoport szemben a klasszikus fókuszcsoporttal (mikor is kizárjuk őket az ismeret- fölényük miatt, amely rossz hatást gyakorol a csoportmunkára) gyerek/ifjúsági csoport fegyelmezés nemek szerinti homogenizáció