A tanári szerep A kezdő pedagógus (10).

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Az előadás témái Az ellenőrzés-értékelés-minősítés értelmezése, kapcsolata A portfólió fogalma, fajtái Érvek és ellenérvek a portfólió alkalmazásáról.
Advertisements

A PEDAGÓGUS ÉLETPÁLYAMODELL
Információs és kommunikációs technikák szerepe a szakképzésben
„Ezt egy életen át kell játszani”
Professzionális iskolai kutatások
Miért? Minden ember más, egyedi és megismételhetetlen.
Hogyan készítsünk pedagógusi portfóliót?
A pedagógusminősítési rendszer
Értékelés a pedagógiában
A kompetencia-alapú oktatás bevezetése a kistokaji ÁLTALÁNOS MŰVELŐDÉSI KÖZPONTBAN Biztos alap, biztos jövő.
Magyar Pedagógiai Társaság Somogy Megyei Tagozata november 21. Kis Jenőné dr. Kenesei Éva megyei elnök.
A tanulási problémák diagnosztikája és terápiája
Dr. Nyitrai Ágnes, AVKF Paradigmaváltás a családi napközi ellátásra való felkészítésben június 1.
Hogyan segítik a tanításkísérő szemináriumok az összefüggő egyéni szakmai gyakorlatot? ELTE PPK N. Kollár Katalin
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
Készítette Kovács Nándor KONRACB.PTE
A portfólió szerepe a pedagógusok minősítési rendszerében
Zákányszéki Általános Iskola és Alapfokú Művészetoktatási Intézmény prezentációja 2009.
Pedagógusképzést segítő szolgáltató és kutatóhálózatok kialakítása
Pedagógusképzést segítő szolgáltató és kutatóhálózatok kialakítása
Pedagógusképzést segítő szolgáltató és kutatóhálózatok kialakítása
A gyakorlatvezető mentor
Pedagógusképzést segítő szolgáltató és kutatóhálózatok kialakítása
Gyakorlatvezető mentortanárképzés
Tanulás, kommunikáció, nevelés Magyar Tudományos Akadémia Pedagógiai Bizottság IV. Országos Neveléstudományi KonferenciaMagyar Tudományos Akadémia 2004.
Gyakorlati tanácsok és módszerek a jogkövető magatartás kialakításában.
A pedagógus-életpályamodell, a minősítés rendszere
Az országos pedagógiai-szakmai ellenőrzés,
Az e-portfólió használati köre
A pedagógus, aki az IPR mögött van
Német nyelvtanárok a pedagógiai minősítés küszöbén;
A tanárképzésben megszerezhető kompetenciák a 8/2013 (I. 30
NYUGAT-MAGYARORSZÁGI EGYETEM REGIONÁLIS PEDAGÓGIAI SZOLGÁLTATÓ KÖZPONT 1 A KOMPETENCIA ALAPÚ PEDAGÓGUSKÉPZÉS ELŐKÉSZÍTÉSÉNEK (HEFOP PROJEKT) EREDMÉNYEI.
Falus Iván 7. Nevelésügyi Kongresszus Budapest Augusztus 26.
A stratégiai kulcsmentorok bemutatkozása IFKT mentor képzés Budapest, december 13.
Dominó Általános Iskola magatartásmódosító programja
TÁMOP / „Karöltve” Integrációs közoktatási referencia intézmény kialakítása hálózati együttműködés keretében a Csertán Sándor Általános.
A gyakorlati képzés megújítása a pedagógia szakos képzésben
Differenciált tanulásszervezés 2. TKM1016L
Dr. SEDIVINÉ BALASSA ILDIKÓ SZÁMALK OKTATÁSI ÉS INFORMATIKAI ZRT. KORSZERŰ STRUKTÚRA ÉS TARTALOM, INNOVATÍV MÓDSZEREK A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉSBEN Szolnok,
Kompetencia alapú nyelvtanítás Projektindító szakmai értekezlet Sümeg2010.
Avagy: Mit lát a pitypang magja repülés közben?
Innováció Intézményi fejlesztés Egyenlő hozzáférés
Simon Gabriella A papíralapú portfólió
Felkészülés a pedagógusok szakmai ellenőrzésére
Megjegyzések az Országos képesítési keretrendszer első–negyedik szintjének vitaanyagához Horváth Zsuzsanna — Ütőné Visi Judit Oktatáskutató és Fejlesztő.
2009/2010. tanév Pestszentimre Ady Endre Utcai Általános Iskola.
DIDAKTIKA ÉS OKTATÁSSZERVEZÉS II.
A tanári mesterszak gyakorlatai Vezetőtanári tájékoztató szeptember 7. Salát Magdolna PK OTF Tanárképzési Osztály.
Pedagógus értékelési rendszer
Reflektív gondolkodás
Ki az a mentortanár? „az a pedagógiai gyakorlattal rendelkező tanár, aki tapasztalatai és a továbbképzésben szerzett speciális képzettsége eredményeként.
A tanárképzés filozófiája és gyakorlata. Hogyan készíti fel a tanárképzés a jelölteket a NAT nevelési feladataira?
TÁMOP B.2-13/ Szakmai szolgáltató és kutatást támogató regionális hálózatok a pedagógusképzésért az Észak-Alföldi régióban Dobos Zoltánné.
„A gyakornokokkal foglalkozó mesterpedagógusok mentorálási feladatai”
TEHETSÉG MENTORÁLÁS A PEDAGÓGIA MAGASABB SZINTJÉN HUJBER TAMÁSNÉ KOVÁCS GABRIELLA KAPOSVÁRI KLEBELSBERG KÖZÉPISKOLAI KOLLÉGIUM.
Pedagógusok felkészítése a pedagógusok előmeneteli rendszeréhez kapcsolódó feladatok ellátására Az e- portfólió dokumentumai a kompetenciák tükrében TÁMOP.
Az óvodapedagógus és tanító – ideát szolgáló gyakorlati képzés fő jellemzőinek meghatározása, alapelvek ÓVODAPEDAGÓGUS ÉS TANÍTÓ SZAK MEGÚJÍTÁSA TUDOMÁNYOS.
Heves Megyei Pedagógiai Intézet 3300 Eger, Szvorényi u. 27. Pf.:196, Telefon:36/ , Fax:36/ , Honlap:
Önértékelési kézikönyv október 5-i módosítása alapján
Közösségi gyakorlat A Gyakorlóiskolában. TUDÁS Ismeri azokat a főbb módszereket, amelyekkel megismerheti a gyerekek kognitív, emocionális és erkölcsi.
Portfólió Ember és társadalom műveltségterületi tanár- kémiatanár
A köznevelési intézmények művészetpedagógiai módszertani megújítása
Diákportfólió minden szinten a tanulók tudatos önfejlesztése érdekében
A szakiskola jelene és jövője
Tervezési folyamat.
Az osztatlan tanárképzés gyakorlati képzési rendszere
Pedagógusok felkészítése a pedagógusok előmeneteli rendszeréhez kapcsolódó feladatok ellátására Kontakt képzés TÁMOP „Köznevelési.
Osztatlan tanárképzés kompetenciái
Előadás másolata:

A tanári szerep A kezdő pedagógus (10)

Simon Veeman: empirikus kutatások 1984, ’reality shock’ a pályakezdés nehézségei Young, Beverly 1992: -a tanulók eltérő személységeivel, képességeivel kapcsolatos tervezési szervezési, módszertani problémák -fegyelmezés, szervezés -adaptációs készség hiánya (alkalmazkodás az adott csoporthoz) -beilleszkedés nehézségei -túlterheltség -reális ön- és tevékenységértékelés nehézségei

az oktatási folyamat szakaszai: tervezés, oktatás, értékelés tervezés: hosszú távú tervekből levezetni az adott tanóra célját, rugalmasság, több szempont figyelembevétele (pl: a tanulók előzetes tudása), paralel tervezés (a tanár és a diák figyelembevétele), az instrukciók logikai elemekre bontása észlelés- információfeldolgozás: egyszerre több történés észlelése, kidolgozott kognitív sémák használata, adekvát reagálás a helyzetre, ↔ a kezdő tanár figyelmének kp-ban saját maga áll interaktív tevékenység: szüntelen figyelem, a jelzések viszonylag pontos azonosítása, a tanulók előzetes tudásszintjének adaptív felhasználása, kevéssé vonja el a fegyelmezés

döntési folyamatok, kognitív sruktúrák: visszacsatolási és értékelési mechanizmusok→ az oktatás-nevelés folyamat jellege, a kognitív struktúra a döntések alapja a pályához szügséges tudás rétegei: -subject knowledge: szaktárgyi tudás -professional knowledge: mesterségbeli tudás -professional judgement: problémamegoldással, döntésekkel kapcsolatos tudás tanári attitűd: demokratikus és idealisztikus attitűdökkel kezdik, majd ez a konzervatív irányába tolódik el és tudatossá válik, az első hetek, hónapok kétféle attitűdje: erős kézzel fogni, haveri alapon kezelni önértékelés, reflektív gondolkodás: a reflektivitás kétféle iránya: a tanulók felé ill. saját személyére, nézeteire és tevékenységére irányuló reflexiók

önelemző eljárások, reflektív technikák: -strukturált beszélgetés (a tanórai történések elemzése akár segítséggel) -fogalmi térkép (a probléma okainak összegyűjtése és ágrajzos ábrázolása) -pedagógiai feljegyzések, ’naplózás’ (feljegyzések a pedagógiai történésekről)

Nevelőtanár A foglalkozás jellemzői: Kollégium Az iskolai tevékenységek segítése Hátrányos helyzet? Iskolázottság? Megítélés (előny/hátrány)

Nevelőtestület Nagy vándorlás Szakpedagógusok? Nem elvek, tapasztalatok

Nevelőtanári attitűdök Szülőpótló (nő) Problémamegoldó Távolságtartó Tekintélyelvű Közösségformáló adminisztratív

A tevékenység Nem elég felkészült Módszerek?

Kulcsszerepek Osztályfőnök Elvárások (pigmalion hatás) bánásmód