A tanári szerep A kezdő pedagógus (10)
Simon Veeman: empirikus kutatások 1984, ’reality shock’ a pályakezdés nehézségei Young, Beverly 1992: -a tanulók eltérő személységeivel, képességeivel kapcsolatos tervezési szervezési, módszertani problémák -fegyelmezés, szervezés -adaptációs készség hiánya (alkalmazkodás az adott csoporthoz) -beilleszkedés nehézségei -túlterheltség -reális ön- és tevékenységértékelés nehézségei
az oktatási folyamat szakaszai: tervezés, oktatás, értékelés tervezés: hosszú távú tervekből levezetni az adott tanóra célját, rugalmasság, több szempont figyelembevétele (pl: a tanulók előzetes tudása), paralel tervezés (a tanár és a diák figyelembevétele), az instrukciók logikai elemekre bontása észlelés- információfeldolgozás: egyszerre több történés észlelése, kidolgozott kognitív sémák használata, adekvát reagálás a helyzetre, ↔ a kezdő tanár figyelmének kp-ban saját maga áll interaktív tevékenység: szüntelen figyelem, a jelzések viszonylag pontos azonosítása, a tanulók előzetes tudásszintjének adaptív felhasználása, kevéssé vonja el a fegyelmezés
döntési folyamatok, kognitív sruktúrák: visszacsatolási és értékelési mechanizmusok→ az oktatás-nevelés folyamat jellege, a kognitív struktúra a döntések alapja a pályához szügséges tudás rétegei: -subject knowledge: szaktárgyi tudás -professional knowledge: mesterségbeli tudás -professional judgement: problémamegoldással, döntésekkel kapcsolatos tudás tanári attitűd: demokratikus és idealisztikus attitűdökkel kezdik, majd ez a konzervatív irányába tolódik el és tudatossá válik, az első hetek, hónapok kétféle attitűdje: erős kézzel fogni, haveri alapon kezelni önértékelés, reflektív gondolkodás: a reflektivitás kétféle iránya: a tanulók felé ill. saját személyére, nézeteire és tevékenységére irányuló reflexiók
önelemző eljárások, reflektív technikák: -strukturált beszélgetés (a tanórai történések elemzése akár segítséggel) -fogalmi térkép (a probléma okainak összegyűjtése és ágrajzos ábrázolása) -pedagógiai feljegyzések, ’naplózás’ (feljegyzések a pedagógiai történésekről)
Nevelőtanár A foglalkozás jellemzői: Kollégium Az iskolai tevékenységek segítése Hátrányos helyzet? Iskolázottság? Megítélés (előny/hátrány)
Nevelőtestület Nagy vándorlás Szakpedagógusok? Nem elvek, tapasztalatok
Nevelőtanári attitűdök Szülőpótló (nő) Problémamegoldó Távolságtartó Tekintélyelvű Közösségformáló adminisztratív
A tevékenység Nem elég felkészült Módszerek?
Kulcsszerepek Osztályfőnök Elvárások (pigmalion hatás) bánásmód