Projektekkel kapcsolatos elvárások, nagyprojektek tapasztalatai

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A veszélyes anyagokkal kapcsolatos súlyos balesetek elleni védekezés szabályai (Seveso II.) - polgármesterek felkészítése Lakossági tájékoztatás A lakosság.
Advertisements

EMCS RENDSZER JOGSZABÁLYI HÁTTERE
A környezeti hatásvizsgálati és az egységes környezethasználati engedélyezésről szóló 314/2005. ( XII. 25.) Korm. rendelet EU által megkövetelt változtatásai.
A JOGHARMONIZÁCIÓ. Az államok konszenzusa alapján elfogadott, szerződéses és szokásjogi magatartási normák összessége, amelyek a nemzetközi jogalanyok:
Magyarország fejlesztési forrásai Aktuális hírek •2006. október 16. –OP társadalmi egyeztetése •2006. október 17. –ÚMFT parlamenti vitája.
Beruházási projektek dokumentációja
A polgári védelmi tervezés Jogszabályi háttér § §1949. évi XX. törvény a Magyar Köztársaság Alkotmánya § §1996. évi XXXVII. törvény a polgári védelemről.
EURÓPAI UNIÓ - VÍZÜGYI KERETDIREKTÍVÁK Bemutató Általánosan a VKI-ről és Magyarország helyzetéről 2005 április.
PannonRIS – Folyami Információs Szolgáltatások Magyarországon
A környezeti hatástanulmányok készítése vállalkozói szemmel
KÖZOP eljárásrendek március 2. után
A Környezettani Hatásvizsgálat hazai gyakorlata Dr. Kárász Imre Környezettudományi Tanszék.
Uniós források fogadása a bérlakásépítéseknél
Az egyes termékek kiegészítő oltalmára vonatkozó európai közösségi szabályozás (SPC) és annak hazai végrehajtása dr. Kiss Marietta Magyar Szabadalmi Hivatal.
Dobogókő, január Az előzetes vizsgálati eljárás (Kvt. 67. §, R §) Dancsokné Fóris Edina.
Környezetvédelmi vizsgálatok a KÖZOP beruházások vonatkozásában A környezeti hatásvizsgálati és az egységes környezethasználati engedélyezési eljárásról.
A pályáztatási eljárás általános bemutatása, kiemelt projektek Czégér Zsuzsanna főosztályvezető KvVM FI KEOP KÖZREMŰKÖDŐ SZERVEZET Székesfehérvár 2007.április.
1 A KIFIZETÉSEK ÉS PÉNZÜGYI ELLENŐRZÉSEK FOLYAMATA A KÖZREMŰKÖDŐ SZERVEZETNÉL.
Levegőtisztaság-védelem 10. előadás Engedélyezési eljárások, eljáró hatóságok, eljárások menete, engedélykérelmek tartalmi követelményei.
Levegőtisztaság-védelem 10. előadás Engedélyezési eljárások, eljáró hatóságok, eljárások menete, engedélykérelmek tartalmi követelményei.
A Stratégiai Környezeti Vizsgálat (SKV) szerepe a gazdasági tervezésben Dr. Fogarassy Csaba egyetemi docens.
: ITI és EGTC Az ETT-k lehetséges szerepe a határ menti ITB-k megvalósításában.
dr. Szaló Péter helyettes államtitkár szeptember 24.
Az Európai Unió környezetpolitikája Asszisztens hallgatók 19. tételéhez
KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI AGRÁRMÉRNÖKI BSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI BSc
INTÉZMÉNYKÖZI MEGÁLLAPODÁS SZERKEZET. TÖRTÉNET, SZEREPLŐK 1999-es megállapodás 2002-es megállapodás 2006-os (hatályos) megállapodás Módosítások: 2007,
Az Európai Unió ökológiai hálózata
A statisztikai adatvédelem szabályozása az Európai Unióban MTA Statisztikai és Jövőkutatási Tudományos Bizottsága Statisztikai Tudományos Albizottsága.
Veszélyes üzemek kritikus infrastruktúra védelmi aspektusai
A települések polgári védelmi sorolásának szabályai Jogszabályi háttér § §114/1995. (IX. 27.) Korm. rendelet a települések polgári védelmi besorolásának.
Az FVM Vidékfejlesztési, Képzési és Szaktanácsadási Intézet megbízásából készült KÖLCSÖNÖS MEGFELELTETÉS Készítette:Almási István.
KÖRNYEZETVÉDELEM ÉS INFRASTRUKTÚRA OPERATÍV PROGRAM előadó: dr. Bujáki Gábor igazgazó Pest Megyei Vállalkozásfejlesztési Alapítvány.
Transzparencia, információszabadság és közérdekű adatok nyilvánossága Dr. Fazekas Judit Igazságügyi Minisztérium európai uniós ügyekért felelős helyettes.
Problémák az interoperábilis közlekedésre alkalmas vontatójárműveknél Dr. Márkus Imre vezérigazgató 1.
Megpályázható tevékenységek BM/4747-1/2012. sz
Európai Menekültügyi Alap évi allokációja SZAKMAI RÉSZ Pályázható célkitűzések és tevékenységek Célcsoportok Változások A pályázók tájékoztatása,
Megpályázható tevékenységek BM/ /2012. sz. nyílt pályázati felhívás alapján Európai Integrációs Alap.
A NATURA 2000 ÖKOLÓGIAI HÁLÓZAT
EU szabályozás Általános környezetvédelmi jogtár Forrás:
A Strukturális Alapok rendszere, tervezése és végrehajtása.
Projekt tervezés és megvalósítás. Az üzleti projektek és a támogatási rendszer április 20.
Natura 2000 területek fenntartási tervei
Natura 2000 fenntartási/ fejlesztési tervek készítéséhez nyújtandó támogatás – az ÚMVP-n keresztül -Natura 2000 konferencia – November 22. Makovényi.
A természetvédelem lehetőségei a LIFE+ programban
Eljárás fajták a környezeti hatásvizsgálati és az egységes környezethasználati engedélyezési eljárás alá tartozó tevékenységek szerint.
AZ ÁNTSZ HATÓSÁGI FELADATMEGOSZTÁSÁNAK ÉS MŰKÖDÉSI RENDSZERÉNEK VÁLTOZÁSAI
Időközi adatszolgáltatások teljesítése
Az EU környezetvédelmi jogának végrehajtása: az Európai Bizottság és a nemzeti bíróságok szerepe (bevezetés) Budapest, január 11. Koller Péter Európai.
Az uniós környezetvédelmi jog alkalmazása Január 11.
A Natura 2000 területekhez kapcsolódó eljárások kritikus mérlegelési kérdései január 11. Ambrusné dr. Tóth Éva JNOB, Nemzetközi Főosztály.
A környezeti hatásvizsgálat kritikus mérlegelési kérdései január 11. Budapest dr. Bérczi Anna - Jövő Nemzedékek Országgyűlési Biztosa Irodája.
Területi politika főbb összefüggései. A disszertáció főbb területei 1.A regionális programozás elméleti alapjai 2.A programozási ciklus az Európai Unióban.
Az áfa-törvény jövő évi változásai
Megpályázható tevékenységek BM/9674-2/2011. sz. nyílt pályázati felhívás alapján Európai Integrációs Alap dr. Gyöngy Anna BM EUEFO.
Szabályozási módszerek Bándi Gyula. A módszertanok rendje Szektorális vagy integrált  az aktuális jogszabály  A jog és állam A környezethasználat beavatkozásaelfogadható.
Környezeti elemek védelme II. Talajvédelem KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek.
TÁMOP /1-2F Méréstechnika gyakorlat II/14. évfolyam A környezetterhelés következményei.
1. / Áttekintés ›Az EU természete ›Mikor lehetséges / alkalmas eszköz az EU jog? ›Az EU jogorvoslat keretei ›Tagállammal szembeni EU jogorvoslat ›Kötelezettségszegési.
ORSZÁGOS KÖRNYEZETVÉDELMI ÉS TERMÉSZETVÉDELMI FŐFELÜGYELŐSÉG 1 Gábriel Edit Engedélyezési Főosztály január 21. felsőfokú ügyintéző.
FENNTARTHATÓ TELEPÜLÉSI KÖZLEKEDÉSFEJLESZTÉS TOP Nyíregyháza, január 08. Dr. Frankó Melinda.
Helyszíni ellenőrzés Grigely Győző, KDRFÜ. Az ellenőrzés jogi háttere Támogatási Szerződés, ÁSZF 10. pont „Kedvezményezett a Szerződés aláírásával kötelezettséget.
A pénzügyi szolgáltatások közvetítőit érintő jogszabályi változások
A környezet védelmének általános szabályairól szóló évi LIII. tv.
A tankerületi szakértői bizottsági tevékenység feladatai
Az új rendeletek hatálya az uniós tagállamokra
Közbeszerzési Döntőbizottság
Közbeszerzési Hatóság
AZ EURÓPAI UNIÓ JOGA NKE.
A statisztikai adatvédelem szabályozása az Európai Unióban
ECRIS-TCN dr. Borza Gabriella Nemzetközi és Belső Koordinációs Osztály
Előadás másolata:

Projektekkel kapcsolatos elvárások, nagyprojektek tapasztalatai Ellenrieder Fruzsina Kohéziós Politika & Környezeti Hatásvizsgálat Európai Bizottság, Környezetvédelmi Főigazgatóság Workshop: Környezetvédelmi vizsgálatok a KÖZOP beruházások vonatkozásában Budapest, 2011. július 6.

Az előadás tartalma Az EU releváns környezetvédelmi jogszabályainak áttekintése Az SEA irányelv Gyakorlati problémák az SEA irányelv alkalmazása kapcsán Az EIA irányelv Gyakorlati problémák az EIA irányelv alkalmazása kapcsán Gyakorlati problémák a támogatási kérelem kitöltése során

Környezetvédelemi jogszabályok Közlekedési projektekre vonatkozó EU környezetvédelmi jogszabályok 2001/42/EC irányelv bizonyos tervek és programok környezetre gyakorolt hatásainak vizsgálatáról (SEA irányelv) 85/337/EC irányelv az egyes köz- és magánprojektek környezetre gyakorolt hatásainak vizsgálatáról (EIA irányelv) 92/43/EEC irányelv a természetes élőhelyek, valamint a vadon élő állatok és növények védelméről (Élőhelyvédelmi irányelv) 2009/147/EEC irányelv a vadon élő madarak védelméről (Madárvédelmi irányelv) 2000/60/EC irányelv a vízpolitika terén a közösségi fellépés kereteinek meghatározásáról (Vízkeret irányelv)

Háttér: Környezeti hatásvizsgálatok Vízkeret irányelv Szakpolitika Élőhelyvédelmi és madárvédelmi irányelv Árvízvédelmi irányelv SEA irányelv (2001/42) hatálya alá tartozó Tervek & Programok EIA irányelv (85/337) hatálya alá tartozó köz- és magánprojektek (módosítva: 97/11, 2003/35 & 2009/31) Reminders EIA for private and public projects – SEA for certain public plans. EIA amended 3 times (1 substantial amendment in 1997 – 2 targeted amendments in 2003+2009).

SEA irányelv célja - 1. cikk A környezet magas szintű védelmének biztosítása és hogy hozzájáruljon a környezeti szempontok beillesztéséhez a tervek és programok kidolgozásába és elfogadásába a fenntartható fejlődés elősegítése érdekében Hogyan? Annak biztosításával, hogy környezeti vizsgálatot végezzenek egyes, a környezetre valószínűleg jelentős hatással járó tervek és programok vonatkozásában.

Mi a “terv vagy program”? - 2. cikk Azok a tervek és programok tartoznak az SEA irányelv hatálya alá, amelyeket valamely nemzeti, regionális vagy helyi szintű hatóságnak kell kidolgoznia, illetve elfogadnia és amelyeket törvényi, rendeleti vagy közigazgatási rendelkezések írnak elő. A fogalom meghatározás magába foglalja: a tervek vagy programok módosítását, az Európai Unió által közösen finanszírozottakat.

Az SEA irányelv és a tervezési szakasz – 4. cikk Mikor kell a környezeti vizsgálatot (SEA) elvégezni? a terv vagy program kidolgozása során, annak elfogadását megelőzően. A környezeti vizsgálat beilleszthető a meglévő eljárásokba, illetve beépíthető új eljárásokba.

Mikor kötelező az SEA? – 3. cikk Azon tervek és programok esetében, amely a mezőgazdaság, erdőgazdálkodás, halászat, energetika, ipar, közlekedés, hulladékgazdálkodás, vízgazdálkodás, távközlés, idegenforgalom, területrendezés, illetve földhasználat terén készül, ÉS amely meghatározza az EIA irányelv mellékleteiben felsorolt projektek jövőbeli engedélyének kereteit VAGY amely esetében valószínű területi hatására tekintettel a élőhelyvédelmi irányelv 6. vagy 7. cikke értelmében vizsgálatra van szükség.

OP módosítás és SEA Az SEA irányelv vonatkozó rendelkezései 2 cikk (a): tervek és programok: azok a tervek és programok, beleértve az Európai Közösség által közösen finanszírozottakat is, illetve ezek bármely módosítása … 3 cikk (3): A (2) bekezdésben említett tervek és programok közül azok, amelyek helyi szinten kis területek használatát veszik tervbe, illetve a (2) bekezdésben említett terveknek vagy programoknak csupán kisebb módosításai, csak abban az esetben igényelnek környezeti vizsgálatot, ha a tagállamok úgy határoznak, hogy azoknak valószínűleg jelentős hatásuk van a környezetre. 3 cikk (8): Az alábbi tervek és programok nem tartoznak ennek az irányelvnek a hatálya alá: - a kizárólag nemzetvédelmi vagy polgári védelmi célokat szolgáló tervek és programok, - a pénzügyi vagy költségvetési tervek és programok.

Az 1083/2006/EK rendelet vonatkozó rendelkezései 33 cikk: Az operatív programok felülvizsgálata A tagállam vagy a Bizottság az érintett tagállammal egyetértésben kezdeményezésére. Az alábbi egy vagy több esetben: a) jelentős társadalmi-gazdasági változásokat követően; b) a közösségi, nemzeti vagy regionális prioritásokban bekövetkezett jelentős változások nagyobb mértékben vagy eltérő módon való figyelembevétele céljából; c) a 48. cikk (3) bekezdésében említett értékelés fényében; vagy d) végrehajtási nehézségek következtében. Szükség esetén: tartalékok kiosztását követően. A Bizottság a kérelmet határozatban fogadja el (legfeljebb 3 hónappal a benyújtást követően).

Példák az OP módosításra I. Költségvetési/pénzügyi változás – Pénzügyi átcsoportosítás (Ugyanazon OP-n belül) egyik prioritási tengelyből a másikba: Az OP fizikai tartalmában változást nem eredményez => ez a módosítás típus nem esik az SEA irányelv hatálya alá (a 3 cikk (8) bekezdésére figyelemmel). az OP fizikai tartalmában eredményez változást => SEA alkalmazandó (legalább egy screeninget le kell folytatni) Az átcsoportosítás folytán (az EIA irányelv hatálya alá tartozó) új projekt(ek) megvalósítása válik lehetővé. Az átcsoportosítás bizonyos, a környezet védelmére irányuló cselekmények, tevékenységek csökkenésével jár (pl.: természetvédelemről hulladékgazdálkodásra).

Példák az OP módosításra II. az OP fizikai tartalmában történő változás: “Kisebb” módosítás: legalább egy screeninget le kell folytatni az SEA irányelv 3 cikk (5) alapján, a módosítás valószínű környezetvédelmi hatásainak vizsgálatával és annak megállapítása érdekében, hogy egy SEA lefolytatása szükséges-e vagy sem. Ha SEA lefolytatása nem szükséges: a nyilvánosság számára hozzáférhetővé kell tenni a screening döntést, a tényeket, amelyek alapján a környezetvédelmi vizsgálat nem szükséges (az SEA irányelv 3 cikk (7) és az irányelvet átültető nemzeti jogszabályban lefektetett szabályok szerint). Ha SEA lefolytatása szükséges : Bizottsághoz meg kell küldeni az SEA-vel kapcsolatos, szükséges információt, tekintettel arra, hogy hasonlóképpen történt az eredeti OP-k esetében is (nem technikai jellegű összefoglaló; 9(1)(b) cikk alapján készült nyiltakozat; monitoring intézkedések; információ a nyilvánosság és az érintett hatóságok részvételéről). A „kisebb” módosításnál jelentősebb módosítások: teljes SEA-t kell lefolytatni és a szükséges információt meg kell küldeni a Bizottságnak, tekintettel arra, hogy hasonlóképpen történt az eredeti OP-k esetében is...

EIA irányelv – 2.1 cikk Általános célok Mire terjed ki az EIA irányelv hatálya? Azon projektekre, amelyek várhatóan jelentős hatást gyakorolnak a környezetre (többek között a jellegük, méretük és elhelyezkedésük folytán). Mi a teendő ezen projektek esetében? engedélyezése kötelező, hatásokat meg kell vizsgálni. Mikor? az engedély megadása előtt.

Fogalom meghatározások - 1. cikk ‘Projekt’: épületek vagy egyéb létesítmények kivitelezése (”the execution of construction works or of other installations/schemes”), egyéb beavatkozások a természetes környezetbe és tájba, beleértve az ásványkincsek kiaknázását is. „Engedély”: a hatáskörrel rendelkező hatóság vagy hatóságok olyan döntése, amely feljogosítja a projektgazdát a projekt elvégzésére.

Milyen tényezőket kell vizsgálni? – 3. cikk Az EIA azonosítja, leírja és értékeli az egyes projektek közvetlen és közvetett hatásait a következő tényezőkre: emberek, állat- és növényvilág; talaj, víz, levegő, éghajlat és a táj; anyagi javak és a kulturális örökség; az első, a második és a harmadik francia bekezdésben említett tényezők közötti kölcsönhatás.

A hatáskörrel rendelkező hatóság döntést hoz, hogy szükséges-e az EIA Mely projektek? – 4. cikk Kötelező EIA “Screening” A hatáskörrel rendelkező hatóság döntést hoz, hogy szükséges-e az EIA I. MELLÉKLET alá tartozó projektek II. MELLÉKLET alá tartozó projektek

Közlekedési projektek: I. Melléklet 7-8. pont 7. a) Távolsági vasútvonalak és 2 100 méteres vagy azt meghaladó hosszúságú kifutópályával rendelkező repülőterek építése; b) Autópályák és gyorsforgalmi utak építése c) Négy vagy ennél több sávos új utak építése, vagy meglévő, egy vagy két sávos utak áthelyezése és/vagy kiszélesítése négy vagy több sávossá, akkor ha az új vagy átalakított vagy kiszélesített útszakasz egybefüggően legalább 10 km hosszú vagy annál hosszabb. 8. a) Belvízi hajózó utak és a belvízi közlekedés kikötői, amelyek 1 350 tonnánál nehezebb hajók fogadására alkalmasak. b) Kereskedelmi tengeri kikötők, parthoz vagy előkikötőhöz kapcsolódó be- és kirakó kikötőhelyek (kivéve a kompkikötőhelyeket), amelyek 1 350 tonnánál nehezebb hajók fogadására alkalmasak. 17

Infrastrukturális projektek: II. Melléklet 10. pont c) Vasútépítés és más intermodális átrakodó állomások, és intermodális terminálok építése (az I. mellékletben nem szereplő projektek); d) Repülőterek építése; e) Utak, kikötők és kikötői létesítmények építése, ideértve a halászkikötőket is (az I. mellékletben nem szereplő projektek); f) Az I. mellékletben nem szereplő belvízi hajózási utak építése, folyócsatornázás és árvízvédelmi művek; h) Villamospályák, magas- vagy földalatti vasutak, függővasutak vagy hasonló különleges építésű vasutak, amelyeket kizárólag vagy elsősorban személyszállításra használnak; 18

EIA irányelv: Fontos! II. MELLÉKLET, 13. pont: Az I. és II. mellékletben felsorolt már engedélyezett, kivitelezett vagy kivitelezés alatt lévő projektek bármely olyan megváltoztatása vagy bővítése, amelynek jelentős ártalmas hatása van a környezetre (az I. mellékletben nem szereplő változtatás vagy bővítés). 19

Problémák az eljárás során “Salami slicing” (projektek feldarabolása, „ütemezés szerint, a hatásvizsgálat elkerülése érdekében). Az Európai Unió Bírósága több esetben is kiemelte, hogy irányelv célja nem kerülhető meg a projekt felosztása által, és annak elmulasztása, hogy több projekt halmozott hatását figyelembe vegyék, nem járhat azzal a gyakorlati következménnyel, hogy a projekteket összességükben kivonják a hatásvizsgálat kötelezettsége alól. Különbségtétel az I. és II. melléklet alá tartozó projektek között. Vasúti projektek: C‑227/01. sz. Ügy Az Európai Közösségek Bizottsága kontra Spanyol Királyság: egy olyan jellegű projekt, mint a már létező pálya megkettőzése, jelentős hatást gyakorolhat a környezetre. Tehát, az ilyen jellegű projektet nem lehet úgy értelmezni, hogy az csupán valamely korábbi projektnek az egyszerű módosítása. Még ha csak rövidebb szakaszon is, de új nyomvonal is épül. Az ilyen építési projekt ugyanis természeténél fogva várhatóan – a 85/337 irányelv értelmében vett – jelentős hatást gyakorol a környezetre. Az engedély nem tartalmazza a munkálatok leírását. Natura 2000-es területek kijelölése a csatlakozás után történt: nem elfogadható!

Problémák a kérelem kitöltése során I. Az információ környezetvédelmi szempontból nem releváns vagy rossz helyen szerepel az információ. A projekthez finanszírozás szempontjából nem tartozó részre vonatkozik az információ. Az I. és II. Melléklet alá tartozó tevékenységek összetévesztése. Hiányos információ az EIA irányelv 9 (1) cikkét illetően: Amennyiben az engedély megadására vagy elutasítására vonatkozóan határozatot hoztak, a hatáskörrel rendelkező hatóság vagy hatóságok … erről tájékoztatják a nyilvánosságot és a nyilvánosság rendelkezésére bocsátják a következő információkat: a határozat tartalma és az ahhoz kapcsolódó bármilyen feltétel, az érintett nyilvánosság által kifejezésre juttatott aggodalmak és vélemények vizsgálatát követően a határozat alapjául szolgáló főbb indokok és megfontolások, beleértve a nyilvánosság részvételének folyamatára vonatkozó információkat, szükség esetén a jelentős kedvezőtlen hatások elkerülése, csökkentése és, lehetőség szerint, ellensúlyozása céljából hozott főbb intézkedések leírása.

Problémák a kérelem kitöltése során II. A nem technikai jellegű összefoglaló kifejezetten a projekt kérelem mellékleteként készül. Azt kell benyújtani, ami az EIA része volt és a nyilvánosság számára hozzáférhetővé tették! Jaspers észrevételei nincsenek beépítve/feldolgozva/ figyelembe véve A Natura 2000 nyilatkozat mellékleteként benyújtandó, megfelelő térkép hiánya (1:100.000 léptékű, mutassa a projektet, a Natura 2000 területeket, a kárenyhítő, -mérséklő intézkedéseket, az esetleges kompenzációt) Natura 2000 nyilatkozat nem egyértelmű. Natura 2000 hatásvizsgálat: tartalmazza a hatásokat fajokra és élőhelyekre, azok megjelölésével, a kármérséklő és kompenzációs intézkedéseket.

További információ: EIA Guidance: http://ec.europa.eu/environment/eia/eia-support.htm SEA Guidance: http://ec.europa.eu/environment/eia/sea-support.htm Natura 2000: http://ec.europa.eu/environment/nature/natura2000/index_en.htm WFD: http://ec.europa.eu/environment/water/water-framework/index_en.html WFD Article 4.7: http://circa.europa.eu/Public/irc/env/wfd/library?l=/framework_directive/guidance_documents/documentn20_mars09pdf/_EN_1.0_&a=d Az Európai Unió Bíróságának ítélkezési gyakorlata: http://ec.europa.eu/environment/eia/pdf/eia_case_law.pdf 23

Köszönöm a figyelmet ☺ fruzsina.ellenrieder@ec.europa.eu