Trendek és politika a magyar felnőtt- és szakképzésben Sum István MP Rt. Oktatási Központvezető.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Pásztor Tibor főosztályvezető
Advertisements

A kiemelt projekt tapasztalatainak hasznosítása „Tett - Program az áldozatokért és tettesekért” nyitókonferencia december 16. Siófok Lénárd Krisztina.
1 Idősebb munkavállalók a magyar munkaerőpiacon Dr. Székely Judit november 28. BUDAPEST.
A Kormány intézkedései és tervei
A társadalmi felzárkóztatás és az életen át tartó tanulás (LLL)
A Vállalkozásfejlesztési munkacsoport
A regisztrált diplomás munkanélküliek helyzete a fővárosban Előadó: Vass István igazgató
Memorandum, 2000 ● Memorandum az egész életen át tartó tanulásról
Felnőttképzési tv. és a felsőoktatás Sum István OM
A felnőttképzési rendszer fejlődése és jövője
A felnőttképzés népszerűsítése az FMM és az NFI stratégiájában Március 6. Kossuth Klub.
Kovács István Vilmos Fejlesztéspolitikáért felelős elnökhelyettes
Az EU támogatáspolitikája és az oktatásfejlesztés Halász Gábor tudományos tanácsadó Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet.
„Megváltozott világ?!” TÁMOP /1-2F projekt Dr. Ádám Szilvia.
NAPII. - mikrogazdaság Jobbágy Valér GKM. Iránymutatások - mikrogazdaság Tudással és innovációval a növekedésért 7. A K+F célú beruházások növelése és.
Az ÉRÁK szerepe a megújuló szakképzésben- felnőttképzésben Soós Roland ÉRÁK.
AZ ÚJ gazdaságfejlesztési programról
A kompetencia-alapú oktatás bevezetése a kistokaji ÁLTALÁNOS MŰVELŐDÉSI KÖZPONTBAN Biztos alap, biztos jövő.
Az EFOP köznevelést érintő beavatkozásai
„Híd a forráshoz – forrásteremtő civil találkozó” (2009. május , Budapest) TÁMOP – TIOP A pályázati lehetőségek rendszere.
A TÁMOP felépítése Tóth István január 26.. ÚMFT prioritások és OP-k Társadalmi megújulás Gazdaság- fejlesztés Közle- kedés Környezeti és energetikai.
A távmunka fejlesztésének lehetőségei és eredményei Simon Gábor Távmunka Tanács elnöke Szociális és Munkaügyi Minisztérium államtitkára Szociális és Munkaügyi.
Az ÉRÁK legfontosabb céljai A képzés és a munkaerő-piaci szolgáltatások egységes normák szerinti működtetése. A munkanélküliek folyamatos képzésbe kerülésének.
Az ÉRÁK felnőttképzési tevékenysége, a fejlesztés főbb irányai.
Emberi Erőforrások Minisztériuma Emberi Erőforrások Minisztériuma
Tájékoztató az aktuális foglalkoztatási és képzési programokról.
I. Nemzeti Fejlesztési Terv ( ) Készítette: Koczka Csaba (M6MGTO)
A szakképzés jövője - a jövő szakképzése
Az oktatás az EU-ban Lisszaboni statégia: Célmeghatározás –mit –mikorra –ki által –milyen minőségben Az eszközök között kiemelt helyen az egész életen.
A FELNŐTTKÉPZÉS AKTUÁLIS KÉRDÉSEI Soós Roland ÉRÁK május 29.
SZAKKÉPZÉS A FEJLESZTÉS ESZKÖZE
KÖZÖSEN AZ UNIÓS FEJLESZTÉSI FORRÁSOK FELHASZNÁLÁSÁÉRT Környezetpolitikai Fórum Budapest, Március 20. Partnerség és fenntarthatóság Dr. Szegvári.
Tájékoztató a Társadalmi Megújulás Operatív Programról.
A szakképzés-fejlesztési stratégia ( )
Dr. Fodor Imréné Pécsi Regionális Képző Központ igazgatója
„Híd a forráshoz – forrásteremtő civil találkozó” (2009. május , Budapest) NCA-ÖNSZ-08-C-0070 A Társadalmi Megújulás Operatív Programról: a HEFOP.
Képzések finanszírozása SZTE JGYPK Felnőttképzési Intézet Szeged, 2008/2009. I. félév.
Az Európai Foglalkoztatási Stratégia Készítette: Balogh Judit Nemzetközi Tan. III. évf
Nógrád TISZK sajtótájékoztató 2009 december 14. A Nógrád TISZK fejlesztése.
EURÓPAI FOGLALKOZTATÁSI STRATÉGIA
Kormányszóvivői tájékoztató 1 Tanulni és versenyben maradni felnőttkorban is.
A szakképzés helyzete Magyarországon
Somogy Megye Önkormányzatának szakképzési koncepciója.
INTEGRÁCIÓ A SZAKKÉPZÉSBEN (avagy TISZK?)
A KEZDŐ KÉPZÉSI SZAKASZ FEJLESZTÉSI IRÁNYAI ÉS LEHETŐSÉGEI Dr. Csonka Csabáné 2007.
TÁMOP / Munka és tanulás – Munkahelyi képzések támogatása a Közép-dunántúli Régió mikro- és kisvállalkozásainál.
A lisszaboni stratégia és a magyar foglalkoztatáspolitika Kordás László április 29. Balatongyörök.
Foglalkoztatási programok tapasztalatai AZ ESZA Kht által megvalósított foglalkoztatási programok fejlődése a Phare programoktól a Strukturális.
1 A kötöttpályás szakma perspektívái – Egész életen át tartó tanulás?! Zsoldos Marianna Humán Erőforrás Igazgató MÁV Zrt.
Pedagógusképzést segítő hálózatok fejlesztése a Dél-Dunántúlon Pécsi Tudományegyetem TAMOP 4.1.2B.2-13/ projektje Pécs, november 25. Janovics.
A Nemzeti Fejlesztési Terv
Milyen perspektívákat nyit az új OKJ rendszere? Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Intézet Tanácsadási osztály Nádráné Tóth Borbála.
SZEREPLŐK ÉS FELELŐSSÉGEK A SZAKKÉPZÉSI RENDSZERBEN MÁV KONFERENCIA
1 A kötöttpályás szakma perspektívái – Egész életen át tartó tanulás?! Perspektíva és jövőkép Zsoldos Marianna Humán Erőforrás Igazgató MÁV Zrt.
Dr. Veres Pál PhD szakmai tanácsadó Felsőoktatási helyzetjelentés az OKKR szempontjából Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet OKKR Műhelykonferencia 2010.
A felnőttképzés, szakképzés fejlesztése és a gazdaság igényei november 21. DAT 2006 Konferencia S2 – Gazdaság vezérelt informatikai szakképzés Szociális.
A szociális munka fő fejlődési irányai Az EU stratégia és Magyarország stratégiájának hatása a szociális munka gyakorlatára.
„a gyakorlat a legjobb tanítómester, igazi gazdákat ez formál" (Tessedik Sámuel) Román István agrárszakképzésért felelős helyettes államtitkár március.
2003. február 20. Esély és lehetőség: Távmunka Magyarországon 1 Benedek András Távmunka a Tudásgazdaságban A Foglalkoztatáspolitikai és Munkaügyi Minisztérium.
AZ IDŐS ÉS FOGYATÉKOS ELLÁTÁS FEJLESZTÉSI LEHETŐSÉGEI A HELYI ESÉLYEGYENLŐSÉGI PROGRAMOKBAN JÚLIUS 3.
1 A foglalkoztatáspolitika ösztönző elemei, a szolgáltatások szerepe Munkaerő-piaci Műhely Konferencia Pécs november 20. SZOCIÁLIS ÉS MUNKAÜGYI MINISZTÉRIUM.
Akkreditált Felnőttképzési Intézmény FÉMES NAPOK Fejér megye szakképzési helyzete, különös tekintettel a fémipari szakképzésre Dávid Lajos - Fejér.
Learning by working! Dualizáció Magyarországon „A holisztikus megközelítés” Dr. SZILÁGYI JÁNOS Képzési igazgató Magyar Kereskedelmi és Iparkamara Magyar.
Szociális földprogram és foglalkoztathatóság Szociálpolitikai és Munkaügyi Intézet Konferencia szeptember 29.
Vázlat a faipari szakképzés helyzetéről Koronka Lajos a Kozma Lajos Faipari Szakközépiskola igazgatója.
Nemzeti Foglalkoztatási Akcióterv (2004) Magyarország 2006.június
SZAKISKOLAI FEJLESZTÉSI PROGRAM „A” komponens Schottner Péterné komponensvezető
NEMZETI FEJLESZTÉSI TERV
Lorem ipsum.
A magyar felnőttképzés rendszere - a szakértők szemével
Előadás másolata:

Trendek és politika a magyar felnőtt- és szakképzésben Sum István MP Rt. Oktatási Központvezető

Az európai oktatás és képzés jövője és a magyar felnőttképzés perspektívái Pécs, Visszatekintés FoglalkoztatásSzakképzésFelnőttképzés ’90-’95VálságVálságkezelés Munkanélküliek képzése ’95-’00 Stabilizáció, alacsony foglakoztatási ráta mellett Fejlesztési programok, struktúra váltás Fejlesztési programok Intézményrendszer megerősödése ’00-’04 Enyhe, hullámzó javulás, alacsony foglakoztatási ráta mellett Struktúraváltás Munkaerőpiaci megfelelés problémái LLL Törvény a felnőttképzésről, önálló terület: szak- és általános képzés LLL ’04-? Csatlakozás, NFT, HEFOP HEFOP, GVOP

Az európai oktatás és képzés jövője és a magyar felnőttképzés perspektívái Pécs, Szakképzési intézményrendszer Iskolák Iskolák  Önkormányzati, alapítványi, magán, Elaprózott rendszer: szakközépiskola, szakiskola, variációk Gazdálkodó szervezetek Gazdálkodó szervezetek  Gyakorlati képzés NSZI NSZI  Fejlesztési programok  OKJ  Vizsgarendszer

Az európai oktatás és képzés jövője és a magyar felnőttképzés perspektívái Pécs, A szakképzés irányítási rendszere Közvetlen irányítás: fenntartók Közvetlen irányítás: fenntartók Ágazati irányítás: OM (FMM) Ágazati irányítás: OM (FMM) Tartalmi szabályozás: OM, ágazati minisztériumok Tartalmi szabályozás: OM, ágazati minisztériumok

Az európai oktatás és képzés jövője és a magyar felnőttképzés perspektívái Pécs, A szakképzés finanszírozási rendszere Állami normatíva Állami normatíva Fenntartói hozzájárulás Fenntartói hozzájárulás Szakképzési hozzájárulás Szakképzési hozzájárulás Szakképzési Alap Szakképzési Alap Fejlesztési források Fejlesztési források

Az európai oktatás és képzés jövője és a magyar felnőttképzés perspektívái Pécs, Felnőttképzési intézményrendszer Non-profit képző intézmények Non-profit képző intézmények  Iskolák, felsőoktatási intézmények, alapítványok stb. Profitorientált képző intézmények Profitorientált képző intézmények  Egyéni vállalkozó, Bt., Kft., Rt. NFI NFI  Fejlesztési programok

Az európai oktatás és képzés jövője és a magyar felnőttképzés perspektívái Pécs, A felnőttképzés irányítási rendszere Közvetlen irányítás: fenntartók Közvetlen irányítás: fenntartók Ágazati irányítás: FMM (OM) Ágazati irányítás: FMM (OM) Tartalmi szabályozás: OM, ágazati minisztériumok, egyéb intézmények Tartalmi szabályozás: OM, ágazati minisztériumok, egyéb intézmények

Az európai oktatás és képzés jövője és a magyar felnőttképzés perspektívái Pécs, A felnőttképzés finanszírozási rendszere Programfinanszírozás Programfinanszírozás  Vállalati budget + szakképzési hozzájárulás elszámolható része  Pályázatok  Hazai, Eu  Felnőttképzési normatíva  Munkaerőpiaci Alap

Az európai oktatás és képzés jövője és a magyar felnőttképzés perspektívái Pécs, A legproblémásabb területek az egész életen át tartó tanulásban részt vev ő k aránya alacsony, az egész életen át tartó tanulásban részt vev ő k aránya alacsony, a korai iskolaelhagyók és lemorzsolódók aránya magas, a korai iskolaelhagyók és lemorzsolódók aránya magas, a társadalmi kohézió nem felel meg az elvárásoknak, a szociális és társadalmi költség magas, a társadalmi kohézió nem felel meg az elvárásoknak, a szociális és társadalmi költség magas, alacsony a magánbefektetés a fels ő oktatásba és a szakképzésbe, alacsony a magánbefektetés a fels ő oktatásba és a szakképzésbe, a szakmai és vizsgakövetelmények nem felelnek meg a kor követelményeinek, a szakmai és vizsgakövetelmények nem felelnek meg a kor követelményeinek, abszolút tanárhiány fenyeget abszolút tanárhiány fenyeget

Az európai oktatás és képzés jövője és a magyar felnőttképzés perspektívái Pécs, Erősségek Folyamatosan növekszik a közép- és felsőoktatásban részt vevők aránya. Folyamatosan növekszik a közép- és felsőoktatásban részt vevők aránya. A foglalkoztatottak képzettségi szintje folyamatosan emelkedik. A foglalkoztatottak képzettségi szintje folyamatosan emelkedik. A munkaerő számos szakterületen versenyképes és nemzetközileg elismert szaktudással rendelkezik. A munkaerő számos szakterületen versenyképes és nemzetközileg elismert szaktudással rendelkezik. A kötelező iskolázás meghosszabbodása A kötelező iskolázás meghosszabbodása

Az európai oktatás és képzés jövője és a magyar felnőttképzés perspektívái Pécs, Lehetőségek A humáner ő forrás-fejlesztésre fordítható források növekedésével b ő vül a foglalkoztatható munkaer ő -állomány A humáner ő forrás-fejlesztésre fordítható források növekedésével b ő vül a foglalkoztatható munkaer ő -állomány A tudás-intenzív iparágak növekedésével felértékel ő dik az oktatás és képzés szerepe A tudás-intenzív iparágak növekedésével felértékel ő dik az oktatás és képzés szerepe Az egész életen át tartó tanulás elvének fokozatos térhódítása hozzájárul a munkaer ő versenyképes- ségének javulásához és a társadalmi esély- különbségek csökkentéséhez Az egész életen át tartó tanulás elvének fokozatos térhódítása hozzájárul a munkaer ő versenyképes- ségének javulásához és a társadalmi esély- különbségek csökkentéséhez Az európai integráció révén hozzáférhet ő tapasztalatok és források Az európai integráció révén hozzáférhet ő tapasztalatok és források

Az európai oktatás és képzés jövője és a magyar felnőttképzés perspektívái Pécs, Gyengeségek Az oktatás és képzés rendszere nem biztosítja megfelelően a foglalkoztatás szempontjából meghatározó készségek és képességek elsajátítását. Az oktatás és képzés rendszere nem biztosítja megfelelően a foglalkoztatás szempontjából meghatározó készségek és képességek elsajátítását. A fiatalok jelentős része a munkaerő-piaci igényeknek megfe- lelő képzettség és készségek nélkül lép be a munkaerőpiacra A fiatalok jelentős része a munkaerő-piaci igényeknek megfe- lelő képzettség és készségek nélkül lép be a munkaerőpiacra Az oktatás és képzés rendszerében nem alakultak ki azok a mechanizmusok, amelyek a képzések tartalmát folyamatosan a gazdaság igényeihez igazítanák. Az oktatás és képzés rendszerében nem alakultak ki azok a mechanizmusok, amelyek a képzések tartalmát folyamatosan a gazdaság igényeihez igazítanák. Nem kielégítő a társadalmi kirekesztődés veszélyeinek különö- sen kitett – elsősorban roma – fiatalok oktatása és képzése. Nem kielégítő a társadalmi kirekesztődés veszélyeinek különö- sen kitett – elsősorban roma – fiatalok oktatása és képzése. Hiányos és korszerűtlen, térségenként és településtípusonként jelentős különbségeket mutat az oktatási infrastruktúra. Hiányos és korszerűtlen, térségenként és településtípusonként jelentős különbségeket mutat az oktatási infrastruktúra. A szak- és felnőttképzés kormányzati szintű irányításának széttagoltsága A szak- és felnőttképzés kormányzati szintű irányításának széttagoltsága

Az európai oktatás és képzés jövője és a magyar felnőttképzés perspektívái Pécs, Veszélyek A munkavállalók munkahelyi képzésének elégtelensége gyengíti a munkaerő alkalmazkodóképességét, különösen a kis- és középvállalkozások alkalmazottai esetében A munkavállalók munkahelyi képzésének elégtelensége gyengíti a munkaerő alkalmazkodóképességét, különösen a kis- és középvállalkozások alkalmazottai esetében Az iskolázásból szakképzetlenül kikerülők és a kedvezőtlen területi munkaerő-piaci feltételek miatt folyamatosan újratermelődhet a tartós munkanélküliek csoportja Az iskolázásból szakképzetlenül kikerülők és a kedvezőtlen területi munkaerő-piaci feltételek miatt folyamatosan újratermelődhet a tartós munkanélküliek csoportja Az általános képzés felértékelődése és a szakképzés társadalmi leértékelődése következtében beszűkül a szakképzés merítési bázisa Az általános képzés felértékelődése és a szakképzés társadalmi leértékelődése következtében beszűkül a szakképzés merítési bázisa

Az európai oktatás és képzés jövője és a magyar felnőttképzés perspektívái Pécs, Lisszabon Új ismeretek és készségek hozzáférésének biztosítása mindenki számára Új ismeretek és készségek hozzáférésének biztosítása mindenki számára Nagyobb befektetés biztosítása az emberi erőforrások területén Nagyobb befektetés biztosítása az emberi erőforrások területén Innováció az oktatásban és tanulásban Innováció az oktatásban és tanulásban A tanulás értékelése A tanulás értékelése Az útmutatás és tanácsadás újragondolása Az útmutatás és tanácsadás újragondolása Közelebb vinni a tanulást az otthonokhoz Közelebb vinni a tanulást az otthonokhoz

Az európai oktatás és képzés jövője és a magyar felnőttképzés perspektívái Pécs, Fő célok a képzési struktúra és a minőség fejlesztése a munkaerő- piaci elvárásoknak megfelelően, a képzési struktúra és a minőség fejlesztése a munkaerő- piaci elvárásoknak megfelelően, a szakiskolai képzés létszámainak növelése, a lemorzsolódás csökkentése, a szakiskolai képzés létszámainak növelése, a lemorzsolódás csökkentése, a szakmai és vizsgakövetelmények tartalmának korszerű- sítése, előrejelzése, a szakmai és vizsgakövetelmények tartalmának korszerű- sítése, előrejelzése, a tanárképzés korszerűsítése, a tanárképzés korszerűsítése, a finanszírozás és a feladatrendszer összehangolása, egyéni hozzájárulások felülvizsgálata, a finanszírozás és a feladatrendszer összehangolása, egyéni hozzájárulások felülvizsgálata, a felnőttképzésben részt vevők létszámának erőteljes növelése, a felnőttképzésben részt vevők létszámának erőteljes növelése, az információs rendszer fejlesztése az információs rendszer fejlesztése

Az európai oktatás és képzés jövője és a magyar felnőttképzés perspektívái Pécs, Köszönöm a figyelmet!