Perceptuális és kognitív fejlődés

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Az újszülött élettani sajátosságai (folytatás)
Advertisements

Ügyességfejlesztés az alsótagozatban
Első előadás.
A társadalmi környezet hatása a gyermekek fejlődésére
AZ AUTIZMUSSAL ÉLŐ GYERMEKEK FEJLESZTÉSÉNEK ALAPELVEI Őszi Tamásné Autizmus Alapítvány.
Miért? Minden ember más, egyedi és megismételhetetlen.
Gyerekek a Biztos Kezdet Gyerekházban
Szociális beszéd, egocentrikus beszéd, belső beszéd
A differenciált fejlesztés pszichológiája
4. Kreatív döntéshozatal
érzékelés-észlelés, figyelem, emlékezet, képzelet, gondolkodás.
A környezet szerepe az észlelésben
MFFLT Kongresszus, június 28.
A fejlődési folyamatok biológiai és környezeti tényezői
2. témakör: Az állatok kommunikációja
A PSZICHOLÓGIA TÉMÁI, TÖRTÉNETE, NÉZŐPONTJAI, MÓDSZEREI
EMLÉKEZÉS.
Tanulási elméletek, modellek elveinek alkalmazása az oktatásban
A pedagógia alapjai 3. előadás Emberformáló folyamatok: szocializáció, nevelés, a nevelés lehetőségei és korlátai Birta-Székely Noémi BBTE, Pszichológia.
A matematikai kompetencia jellemzői, fejlesztése, módszerei
Tanuláselméleti megközelítés
A jelnyelvi fejlődés kezdeti szakaszai siket és halló gyerekeknél
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
Az iskolaérettség kérdése
A pszichológiai fejlődés
Bevezetés a pszichológiába
 Genetikai hatások › temperamentum  hangulattal kapcsolatos egyéni jellegzetességek  temperementum és otthoni környezet közti kölcsönhatás › ikervizsgálatok.
Második előadás.
A megismerés fejlődése
Harmadik előadás.
Képesség, készség, adottság, tehetség
Az emberi tanulás.
Magasabbrendű idegtevékenység
Vámossy Zoltán 2004 (H. Niemann: Pattern Analysis and Understanding, Springer, 1990) DIP + CV Bevezető II.
Change blindness Változás -vakság.
Általános lélektan Az észlelés.
Az anyanyelv elsajátításának elméletei
Az értelmi fejlődés Jean Piaget
Társas megismerés Automatikus gondolkodás – nem tudatos, nem szándékolt, akaratlan és különösebb erőfeszítés nélküli (2Kor. 4.18) Sémák – mentális struktúrák,
ÖRÖKLÉS, KÖRNYEZET, NEVELÉS
Intelligencia és képességrendszerek elmélete és vizsgálata
Vizuális kommunikáció kiskamaszkorban
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
A pszichológia tárgya mentális folyamatok viselkedés.
Baba Etológia.
A pszichológia mint tudomány
A pszichológia a személyiség vizsgálatának tudománya
Térszemlélet, időérzék fejlesztése
A fejlesztőpedagógus szerepe a Családok Átmeneti Otthonában
Az első és második nyelv elsajátítás elméletei
INTELLIGENCIA, KREATIVITÁS
SPECIÁLIS TANULÁSI NEHÉZSÉGEK
A „diszes” problémák korai jelei
Az iskoláskor küszöbén
A Kognitív Profil Teszt kiegészítése
Dr. Gyarmathy Éva MTA Pszichológiai Kutatóintézet
Magasabb rendű idegtevékenység
A tanulás segítése – a tanulás tanítása a napköziben
Kognitív fejlődés 2. Piaget 1.
A latencia kori személyiségalakulás. A fejlődés mintázatainak ismétlődése  Josselson(1980) a latenciában és a serdülő korban megismétlődnek a szeparációs-individualizációs.
Bevezetés a pszichológiába2 Illés Anikó. A fejlődés pszichológiája Testi Perceptuális Kognitív Személyiség Társas kapcsolatok Erkölcsi Gyerekrajzok...
Bevezetés a pszichológiába2 Illés Anikó. A fejlődés pszichológiája Testi Perceptuális Kognitív Személyiség Társas kapcsolatok Erkölcsi Gyerekrajzok...
11. Érzelmek és kogníció, autizmus Bircher Julianna Affektív Pszichológiai Tanszék
Magasabbrendű idegtevékenység
Magasabb rendű idegtevékenység
A FEJLŐDÉSLÉLEKTAN TÁRGYA, JELENTŐSÉGE, MÓDSZEREI
Tanulás és emlékezet 5. előadás.
Tudásstruktúrák szerepe a befogadásban
KÖZÉPISKOLAI TANULÓK TÉRSZEMLÉLETÉNEK FEJLETTSÉGE Tóth Péter Óbudai Egyetem TMPK.
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Előadás másolata:

Perceptuális és kognitív fejlődés

A fejlődés alapkérdései élőfej A fejlődés alapkérdései Átlagos, tipikus fejlődésmenet tanulmányozása =>normatív adatok: fejlődés megítélése + nevelési programok Öröklés és környezet viszonya - Gének általi meghatározottság - Az érés szerepe / példa: mozgás, beszéd fejlődésre - A gyakorlás szerepe BME Ergonómia és Pszichológia Tanszék www.erg.bme.hu

A fejlődés alapkérdései A fejlődés szakaszai és kritikus periódusai - A fejlődésnek elkülönülő és minőségileg különböző szakaszai vannak. (szakaszok jellemzői) - Kritika. - Kritikus periódusok elképzelése. - Szenzitív periódusok. BME Ergonómia és Pszichológia Tanszék www.erg.bme.hu

Az újszülött képességei Működő érzékelő rendszerekkel jön a világra. Vizsgálatok: változás létrehozása a környezetben, erre hogyan reagál; több inger egyidejű bemutatása; habituáció, diszhabituáció jelenségének vizsgálata; Hallás: Összerezzen a hangos zajra, fejét a hang irányába fordítja Diszkrimináció (p és b hang) Az emberi beszéd tulajdonságaira hangolt észlelési mechanizmusokkal születik. BME Ergonómia és Pszichológia Tanszék www.erg.bme.hu

Az újszülött képességei élőfej Az újszülött képességei Látás Látórendszer nem jól fejlett: korlátozott látásélesség és fókuszálási képesség. Jobban látják a közeli tárgyakat, vonzza őket az éles kontraszt. Érdeklődnek az arcok ránt: görbe vonalak, erős kontraszt, érdekes élek, mozgás. Ízlelés és szaglás Kedvelik az édes szagokat és ízeket. BME Ergonómia és Pszichológia Tanszék www.erg.bme.hu

Az újszülött képességei élőfej Az újszülött képességei Tanulás és emlékezés Néhány órás újszülött is képes tanulásra Három hónapos korra kiváló emlékezet Tanulás méhen belül is: preferálják saját anyjuk hangját az emberi beszédet, éneket a szívdobogást az ismerős mesét BME Ergonómia és Pszichológia Tanszék www.erg.bme.hu

Az újszülött képességei Temperamentum - egyéni különbségek az aktivitási szintben => környezet változásaira adott válaszkészség => ingerlékenység - hangulatfüggő tulajdonságok - a csecsemő viselkedése is formálja a szülők válaszait - temperamentum változhat a fejlődés során BME Ergonómia és Pszichológia Tanszék www.erg.bme.hu

Perceptuális fejlődés élőfej Perceptuális fejlődés A csecsemők diszkriminációs képességei Formaészlelés Látásélesség egy hónapos korban nagyon alacsony: 1-5 éves kor között éri el a felnőttek szintjét. Kontrasztérzékenység hasonló. 3 hónapos korra már sejtheti az arckifejezéseket. Görbe vonalak preferenciája BME Ergonómia és Pszichológia Tanszék www.erg.bme.hu

Perceptuális fejlődés, formaészlelés élőfej Perceptuális fejlődés, formaészlelés BME Ergonómia és Pszichológia Tanszék www.erg.bme.hu

Perceptuális fejlődés Mélységészlelés 3 hónapos korban jelenik meg, de csak 6 hónapos korra alakul ki Mozgó tárgy követése: binokuláris diszparitásra való érzékenység (3 hónapos kor után) Monokuláris távolsági jelzőmozzanatok fejlődésének vizsgálata => pl. vizuális szakadék vizsgálatai: a mászásra képes csecsemők mélységészlelése már viszonylag fejlett. BME Ergonómia és Pszichológia Tanszék www.erg.bme.hu

Perceptuális fejlődés Konstanciák Nyolcéves gyerekeknél a konstancia még mindig jelentősen alatta marad a felnőttekének. Nagyság (6 hónapos), alak (9 hónapos), világosság, helyzet A gyermekkor végéig labilis Manipulációs tapasztalatok szerepe BME Ergonómia és Pszichológia Tanszék www.erg.bme.hu

Perceptuális fejlődés Nevelés szabályozott ingerfeltételek között Az ingerlés hiánya Megakadályozza a tanulást, idegsejt károsodást is okoz. A látórendszer fenntartásához szükség van egy bizonyos mennyiségű fényingerre A látás fejlődésében az élet korai szakaszában van egy kritikus periódus. Később az ingermegvonás kevésbé károsít. BME Ergonómia és Pszichológia Tanszék www.erg.bme.hu

Perceptuális fejlődés Nevelés szabályozott ingerfeltételek között Korlátozott ingerlés Környezetben csak függőleges csíkok vakok lettek a vízszintesekre. Embereknél: első életévben tartósan bekötött szem látásélessége csökken. A kritikus periódus akár 8 évig is eltarthat. Az ingerlés fontos a születéskor már meglévő perceptuális képességek fenntartásához és fejlesztéséhez. BME Ergonómia és Pszichológia Tanszék www.erg.bme.hu

Perceptuális fejlődés Nevelés szabályozott ingerfeltételek között Az észlelés és a mozgás koordinációja Tanulás szerepe A tanulás az ingerekre adott válaszokban az önindította mozgások kivitelezését is igényli. Embereknél: öndindította mozgás elengedhetetlen a prizmaadaptációhoz. BME Ergonómia és Pszichológia Tanszék www.erg.bme.hu

Az értelmi fejlődés idegrendszeri alapjai Intellektuális fejlődés feltétele az egészséges idegrendszer és annak zavartalan fejlődése Az i.r. érési folyamatához szükséges a megfelelő mennyiségű és minőségű inger Az i.r. plaszticitása BME Ergonómia és Pszichológia Tanszék www.erg.bme.hu

Kognitív fejlődés gyerekkorban Piaget szakaszelmélete: A gyerek természetesen érő képességeinek és környezetével kialakított kapcsolatának a kölcsönhatásaira összpontosított. A gyerek kísérletezik. Az eredmények alapján sémákat alkot arról, hogyan működik a világ. Asszimiláció. Akkomodáció. BME Ergonómia és Pszichológia Tanszék www.erg.bme.hu

Szenzomotoros szakasz (0-2 év) Megkülönbözteti magát a tárgyaktól. Felismeri magát, mint a cselekvés végrehajtóját és szándékosan kezd cselekedni. Érzékszervi-mozgásos sémák (szituatív tudás) Konstanciák kialakulása Nagyságkonstancia Formakonstancia Tárgyállandóság kialakulása Rendelkezik a nem látott tárgy mentális reprezentációjával 8-10 hónapos korban: cselekvést ismétel 12-16 hó: keresést a tárgy vezérli. előfeltétele a nyelvi fejlődésnek 2 éves: szimbolikus reprezentációk megjelenése BME Ergonómia és Pszichológia Tanszék www.erg.bme.hu

Műveletek előtti szakasz (2-7 év) Megtanul nyelvet használni és tárgyakat képekkel, vagy szavakkal jelölni. A gondolkodás egocentrikus: nem képes mások nézőpontját átvenni. Egyedi vonások alapján osztályozza a tárgyakat – képtelen egyidőben a helyzet több mozzanatát figyelembe venni. Vizuális benyomások uralma. Bizonyos műveleteket még nem ért meg. Pl. konzerváció – megmaradás elve (kísérletek). BME Ergonómia és Pszichológia Tanszék www.erg.bme.hu

Konkrét műveleti szakasz (7-12. év) A gyerekek képesek absztrakt fogalmak használatára, de ez csak konkrét tárgyakra korlátozódik. Logikailag képes gondolkodni tárgyakról és eseményekről. Megérti a számok (6. év), a mennyiség (7-9 év) és a súly (9-10. év) megmaradását. Egyszerre több tulajdonság alapján osztályozza a tárgyakat, és egy dimenzió mentén sorba rendezi őket. BME Ergonómia és Pszichológia Tanszék www.erg.bme.hu

Formális műveleti szakasz (12. évtől) Képessé válnak tisztán szimbolikus fogalmakban gondolkodni. Hipotéziseket állítanak fel, és ezeket módszeresen ellenőrzik (kísérlet). A lehetségessel, a jövővel és ideológiai problémákkal foglalkoznak. BME Ergonómia és Pszichológia Tanszék www.erg.bme.hu

Piaget értékelése Alulbecsülte a gyerekek képességeit Lehet, hogy a gyerek azért nem tudja megoldani a feladatot, mert hiányzik valamely más szükséges, de irreveláns képessége Példák: tárgyállandóság, konzerváció vizsgálata BME Ergonómia és Pszichológia Tanszék www.erg.bme.hu

Információfeldolgozási megközelítés Tudásmegszerzési megközelítés Piaget alternatívái Információfeldolgozási megközelítés Tudásmegszerzési megközelítés Szociokulturális megközelítés BME Ergonómia és Pszichológia Tanszék www.erg.bme.hu

Gyermekek gondolkodásának jellemzői Konstanciák, a tárgyak állandóságának kialakulása Helyzetmegértés cselekvési sémával - érzékszervi mozgásos sémák (4 éves korig) – azonos sorrendű cselekvéssor Szinkretikus sémák (7 éves korig) - tagolatlan egészek, viszonyítás nélküli részletek (észlelés) - jobb-bal reláció abszolút, nem relációban gondolkodik, abszolút tulajdonságként kezeli - élmény fonalán halad BME Ergonómia és Pszichológia Tanszék www.erg.bme.hu

Gyermekek gondolkodásának jellemzői Centrálás - gondolkodás ugrál / egy nézőpont - szemléletvezérlésű - szituatív - gyermekközpontúság Támpontok - térben: mozgásos élménymaradvány; vizuális támpont; elvont irányok; - időben: események élménymaradványai BME Ergonómia és Pszichológia Tanszék www.erg.bme.hu

Gyermekek gondolkodásának jellemzői Gondolkodási molekulák (érzékszervi mozgásos és szinkretikus sémák bomlása) Számfogalom kialakulása / mennyiség állandóságának kialakulása, függetlenül a helyzettől – kategóriai kialakulása (6-10 év) Konkrét műveletek: sorbarendezés, osztályozás - interiorizálás, reverzibilitás, invariancia Decentrálás (10 év): egyszerre több szempont érvényesül Formális gondolkodás: feltevés és bizonyítás (11-től már jellemző, de leginkább 14 éves kor után) BME Ergonómia és Pszichológia Tanszék www.erg.bme.hu