ÉRZELMEK.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Érzelmek és kultúra összefüggései
Advertisements

1. 2 Hol vásárol? Hogyan vásárol? Mikor vásárol? Milyen szempontok alapján dönt? Ki vagy mi befolyásolja a döntést? ( fekete doboz elmélet)
A túlzott informatikai eszköz-használat veszélyei
Az életminőség mérése Kelemen Rita
III. LÉTKÉRDÉS KONFERENCIA EGYÜTT-LÉT A kapcsolatok természetrajza
Társismeret.
Méltósággal segíteni, Jót s jól tenni
Lukács Oktatási Központ -
A játék és a nevetés “Életünk napjai közül egyik sem annyira kárba veszett, mint az, amelyen nem nevettünk.” Szerkesztette: Dr. Hídvégi Márta pszichológus.
& ERŐFORRÁSOK AZONOSÍTÁSA
A harmadik erő elméletei
A PSZICHOLÓGIA TÉMÁI, TÖRTÉNETE, NÉZŐPONTJAI, MÓDSZEREI
Motiváció.
Dinamikus tényezők a viselkedésszabályozásban
Környezetpszichológia III.
Általános pszichológia II.
PSZICHOLÓGIA …ÉS AZ ORVOSTUDOMÁNY
A PSZICHOSZOMATIKUS ORVOSLÁS JELENE,
Franz Alexander, a pszichoszomatika zsenije…
interperszonális személyiség-koncepciója
Gyermekkori depresszió
A SZEMÉLYPERCEPCIÓ, SZTEREOTIPIÁK, ELŐITÉLETEK
Személyiségzavar Rokszin Mónika.
MOTIVÁCIÓ.
Az érzelem klasszikus elméletei Érzelmi definíciók
CSALÁD.
Az ember egszisztenciális szükségletei és a karakterből eredő, különböző szenvedélyek Erich Fromm.
Bevezetés a pszichológiába
KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc
Túl magas- e Magyarországon a depressziósok száma?
Nyolcadik előadás.
Pszichopatológia II. Az emóciók és motivációk zavarai
Dr. Berghammer Rita Magatartástudományi Intézet
Általános és személyiséglélektan
Krízis.
Az emberi magatartást kialakító tényezők
Az érzelmek.
Egészséges életmód: a testmozgás élettani hatásai
A pszichológia tárgya mentális folyamatok viselkedés.
A pszichológia mint tudomány
A pszichológia a személyiség vizsgálatának tudománya
Éntudat – identitástudat - énkép
 1.Interakcióban jön létre!  2.A megoldás is csak interakcióban  lehetséges, melynek eszköze a  kommunikáció  (speciális kommunikáció)  Kommunikációm.
Egyéni állapot, válasz a külvilág változásaira
Quality Human Management
INTELLIGENCIA, KREATIVITÁS
SPECIÁLIS TANULÁSI NEHÉZSÉGEK
Mindennapi veszteségeink
Tudatosság, kogníció, érzelmek
Az érzelmek lexikális megközelítése
Személyiségünk szerepe - a lelki-, és energiaegyensúly megtartásában
A személyiség biológiai alapjai
Időperspektíva a CKIK-ban ( ). Időperspektíva Az embereket saját magukról, a világról és másokkal való kapcsolataikról kialakított képüket egy.
A magatartás szabályozás ember-környezet modellje
SZORONGÁS M.SZÖGEDI ILDIKÓ PTE ETK Az egészségi állapotot befolyásoló tényezők.
Személyiségfejlődési zavarok
Élet a születés előtt? Testünk emlékei
Ált3 gyakorlat, KRE Katonai Rózsa 2013 ősz.  Time lapse videó egy lányról, aki 3 éven át minden nap készített egy fotót magáról
Bircher Julianna Affektív Pszichológia Tanszék
Képes Érzelmi Intelligencia Teszt a éves korosztály számára
11. Érzelmek és kogníció, autizmus Bircher Julianna Affektív Pszichológiai Tanszék
Konfliktuskezelő, egyéni megküzdő-képesség fejlesztése A depresszió.
TANULÓK ÉS A STRESSZ. „A különbség a között, amit megteszünk és amire képesek lennénk, megváltoztathatná a világot.” (Mahatma Gandhi) TÁMOP /
PSZICHOPATOLÓGIAI ALAPFOGALMAK: Szorongásos és depresszív állapotok jellemzői Szorongásos és depresszív állapotok jellemzői Lajkó Károly SZTE, Pszichiátriai.
Stressz, stresszreakciók, stresszkezelés
Bevezetés a pszichológiába motiváció, emóció
Bevezetés a pszichológiába motiváció, emóció
Szociálpszichológia-2 Attitűd
Szabó Krisztina & Szemere Alexandra
Túl a tanórán Művészetek és a fejlődő, kibontakozó ember
Előadás másolata:

ÉRZELMEK

Érzelmek Aktiválhatják és irányíthatják a viselkedést / mint az alapvető motívumok Kívülről irányítottak, a környezeti tényezőknek a szervezet belső állapotánál nagyobb szerepe. Mindig aktiválják a vegetatív idegrendszert BME Ergonómia és Pszichológia Tanszék www.erg.bme.hu

Az érzelmek összetevői Belső testi válaszok / elsősorban a vegetatív idegrendszer reakciói Kognitív kiértékelés / gondolatok, vélekedések az események negatív vagy pozitív voltáról. Arckifejezések. Élményre adott reakciók. BME Ergonómia és Pszichológia Tanszék www.erg.bme.hu

Az arousal és az érzelmek - belső testi válaszok Érzelmi arousallel együtt járó fiziológiai változások: vérnyomás, szívritmus nő; légzés felgyorsul; vércukorszint emelkedik; vér az agyba és a vázizmokba; izzadás fokozódik; Hipotalamusz, limbikus rendszer Arousal szerepe az érzelmi élményében - érzelmek intenzitásában / vizsgálat - különböző érzelmek létrejöttében James-Lange elmélet: vegetatív arousal különbözteti meg az érzelmeket BME Ergonómia és Pszichológia Tanszék www.erg.bme.hu

Arousal szerepe az érzelmi élményében érzelmek intenzitásában / vizsgálat különböző érzelmek létrejöttében - James-Lange elmélet: vegetatív arousal különbözteti meg az érzelmeket - Canon: lassú belső változások; adrenalin; arousal mintázatok nagyon hasonlóak - Ekman kísérlet Harag, félelem, bánat szívritmus gyorsabb, mint a meglepődés, undor, öröm esetében. Bőrhőmérséklet harag esetében magasabb, mint félelem és bánat esetén. BME Ergonómia és Pszichológia Tanszék www.erg.bme.hu

Arousal szerepe az érzelmi élményben 1. James-Lange elmélet: James (1884)- „azért félünk, mert elfutunk” (érzelem szubjektív élménye a testi változások észlelése) Lange: vegetatív arousal is belejátszik. James-Lange: mindenfajta érzelemehez más és más vegetatív mintázat társul. A vegetatív arousal különbözteti meg az érzelmeket. BME Ergonómia és Pszichológia Tanszék www.erg.bme.hu

Arousal szerepe az érzelmi élményében 2. Canon: lassú belső változások; adrenalin; arousal mintázatok nagyon hasonlóak 3 fő ellenérve James-Lange elméletével szemben: Belső változás túl lassú. Adrenalininjekció beadása nem vált ki emocionális élményt. Az egyes érzelmi állapotok vegetatív arousal mintázata igen hasonló. BME Ergonómia és Pszichológia Tanszék www.erg.bme.hu

Arousal szerepe az érzelmi élményében 3. Ekman kísérlet Egy-egy arcizom összehúzásával különböző érzelmeket váltattak ki színészekkel. Harag, félelem, bánat szívritmus gyorsabb, mint a meglepődés, undor, öröm esetében. Bőrhőmérséklet harag esetében magasabb, mint félelem és bánat esetén. (egyetemesség) BME Ergonómia és Pszichológia Tanszék www.erg.bme.hu

Kogníció és érzelmek Meredek lejtőn lefelé: Nem mindegy, hogy: BME Ergonómia és Pszichológia Tanszék www.erg.bme.hu

élőfej Kogníció és érzelmek Kognitív kiértékelés: kiértékelő folyamat + helyzetről alkotott vélekedés Befolyásolja az átélt érzelmek intenzitását Hatással van az érzelmek elkülönítésére - Egy semleges izgalom és egy kognitív kiértékelés egymásra hatása, interakciója. - Schachter és Singer kísérlet A kiváltó eseménynek hatása:a kognitív értékelésre és a vegetatív arousalra Érzelem kiértékelés nélkül Schachter Singer: a kísérleti személyeknek adrenalininjekciót adtak, ami erős vegetatív arousalt okoz (szívritmus gyorsulás ,izomremegés) Néhány kszt tájékoztattak a szer hatásáról, másokat nem, azt állítva, hogy a szer zsibbadást okoz. A kszeket egy szobában hagyták egy másik személlyel, aki beépített ember volt. A beépített ember vagy örömhelyzetet teremtett (feldobottan viselkedett), vagy dühhelyzetet azzal, hogy mérgesen viselkedett. Az örömhelyzetbe került félreinformált személyek maguk is örültek, a düh helyzetbe kerültek, dühösek voltak. A hatás megerőltető testmozgással is kiváltható volt. BME Ergonómia és Pszichológia Tanszék www.erg.bme.hu

Kogníció és érzelmek Kísérlet: Schachter és Singer A k.sz-nek adrenalininjekció, amely vegetatív arousalt okoz: szívritmusszám növekszik, izomremegés, légzésváltozás stb. Az adrenalin hatásáról az orvosok más és más információt adtak. Az egyik csoportot felvilágosították pontosan, a másikat félrevezették (- a szer csupán zsibbadást okoz). Az informált személyeknek volt magyarázatuk az izgalmakra, a félreinformáltaknak nem. BME Ergonómia és Pszichológia Tanszék www.erg.bme.hu

Kogníció és érzelmek Kísérlet: A k.sz.-ek megerőltető testmozgást végeznek. Feladatvégzés közben beépített személy provokálja őket. Eredmény: A mozgás semleges arousalt váltott ki. A mozgás kiváltotta semleges arousal még intenzívebb dühöt váltott ki a provokált emberekből, mint a nem provokáltakból. BME Ergonómia és Pszichológia Tanszék www.erg.bme.hu

Negatív – Pozitív érzelem / frusztráció Pozitív-negatív érzelem Frusztráció: olyan állapot, amelyet a személyiség akkor él át, amikor valamely cél elérésére folytatott tevékenysége akadályba ütközik. - A kudarc érzelmi vetülete. - Negatív, az egyént károsító állapot. - Minden negatív érzelem alapja. Az emóció (pozitív vagy negatív) töltése attól függ, hogy a tevékenység, amelyre késztet, sikeres-e. (pl. frusztrált szerelem) BME Ergonómia és Pszichológia Tanszék www.erg.bme.hu

Kogníció és érzelmek - fejlődés Az izgalom kognitív kiértékelése tanult, tapasztalati tényező. Egyedfejlődés során halmozódnak a tapasztalatok – asszociációk alakulnak ki. Két legelső érzelem: kellemes és kellemetlen. Az asszociációk révén bővül a kiváltó ingerek köre. Konkrét érzelmek kibontakozása. BME Ergonómia és Pszichológia Tanszék www.erg.bme.hu

Az érzelmek kialakulásának sorrendje Harlow kutatásai szerint: Érzelmek fejlődése Az érzelmek kialakulásának sorrendje Harlow kutatásai szerint: 1. szeretet 2. félelem 3. Agresszió Izolációs kísérletek A szeretet a később jelentkező félelem és agresszió szabályozása. BME Ergonómia és Pszichológia Tanszék www.erg.bme.hu

Az érzelmek dimenziói Elsődleges érzelmek – alapvető élethelyzetek - Szomorúság, félelem, harag,öröm, bizalom, undor, anticipáció, meglepődés Elsődleges helyzeti tényezők – és következmények - kívánatos vagy nem; megtörténik vagy nem; BME Ergonómia és Pszichológia Tanszék www.erg.bme.hu

Érzelemkifejezés Az érzelmi kifejezések hozzájárulnak a szubjektív élményhez. Bizonyos arckifejezéseknek egyetemes jelentésük van / specializált idegi alrendszer Agyi lokalizáció / érzelem felismerés Más érzelmek a kultúrából elsajátítottak. Faciális feedback hipotézise BME Ergonómia és Pszichológia Tanszék www.erg.bme.hu

Faciális feedback Egyesek szerint az érzelem intenzitását befolyásolja (hasonlóan mint a vegetatív arousal esetében.) Kutatás: rajzfilm vetítése Mások szerint az arckifejezések az érzelmek minőségét is meghatározhatják. (Ha ez igaz: William James: „azért örülünk, mert nevetünk). BME Ergonómia és Pszichológia Tanszék www.erg.bme.hu

Az érzelem főbb elméleteinek összefoglalása 1. James-Lange: Inger Az érzelmekre jellemző fiziológia arousal és nyílt viselkedés Az érzelem szubj.átélése. 2. Schachter-Singer: Inger Általános fizológiai arousal Kognitív kiértékelés Az érzelem szubj.átélése. 3. Kiértékeléselméletek: Inger + Inger kiértékelése Az érzelem szubj.átélése. 4. A faciális feedback hipotézise: Arckifejezés Az érzelem szubj.átélése. BME Ergonómia és Pszichológia Tanszék www.erg.bme.hu

Érzelmi állapotunk hatásai Éberség, érdeklődés fenntartása Teljesítmény Tanulás, emlékezés Mások értékelése Kockázatok becslése BME Ergonómia és Pszichológia Tanszék www.erg.bme.hu

Pozitív - Negatív érzelmek Pozitív érzelmek Kiszélesítik a személy gondolatait Arra késztetik a személyt, hogy használja a belső erőforrásait Megnövelik a kreatív feladatokban mutatott teljesítményt A mentális és a fizikai egészség fontos meghatározója Segít megküzdeni a stresszel Negatív érzelmek - Leszűkítik a cselekvési lehetőségek készletét: menekülésre és támadásra BME Ergonómia és Pszichológia Tanszék www.erg.bme.hu

Szubjektív jóllét Mi vezet boldogsághoz?? Belső tényezőink megvalósítása A végzett tevékenység összhangban legyen az egyén személyiségével A pozitív érzelem együtt jár a tágan értelmezett szükségletek kielégítésével A személyiségtulajdonságok függvényében különbségek abban, hogy az ember hogyan szemléli a dolgokat BME Ergonómia és Pszichológia Tanszék www.erg.bme.hu

Szomorúság és depresszió Szomorúság: leginkább valamilyen vesztességgel áll kapcsolatban Depresszió: tartósan fennálló nyomott hangulat, az öröm, érdeklődés elvesztése, ürességérzés, ingerlékenység, alvászavar, testsúly jelentős megváltozása, tartós fáradtság érzése, figyelem és koncentráció zavara, halállal és öngyilkossággal kapcsolatos gondolatok - Jelentősen megváltoznak az egyénnek az önmagáról, a világról és a jövőről kialakított elképzelései. - Szerepet játszhat az iskolai hiányzásokban, a rosszabb iskolai teljesítményben, a droghasználatban, a dohányzásban, az evészavarokban és a romló egészségi állapotban BME Ergonómia és Pszichológia Tanszék www.erg.bme.hu

Félelem és szorongás Félelem: konkrét tárgya van Szorongás: elképzelt veszélyekkel van kapcsolatban Hasonló testi tünetek: szorítás a mellkason, a torokban, nehéz levegővétel, szájszárazság, izzadás, hasi fájdalom Tesztszorongás: amikor a személy teljesítményét nyilvánosan értékelik - Gyenge teljesítmény miatti szégyen, másokkal való összehasonlítás miatt aggódik - Két összetevő: aggodalom és érzelmi aktiváció - Hatása: csökken a teljesítmény BME Ergonómia és Pszichológia Tanszék www.erg.bme.hu

Az agresszió Pszichoanalitikus elmélet  Szociális tanulás elmélet Az agresszió mint drive / frusztráció-agresszió hipotézis - Agresszió más fajoknál - Az agresszió biológiai alapjai Agresszió mint tanult válasz / - megfigyeléses tanulás – modell Az agresszió kifejezése és a katarzis BME Ergonómia és Pszichológia Tanszék www.erg.bme.hu

Legális érzelemszabályozás a kezünkben! 1. Arckifejezés 2. Kognitív kiértékelés 3. Fiziológiai reakciók korrekciója BME Ergonómia és Pszichológia Tanszék www.erg.bme.hu