Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Általános és személyiséglélektan

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Általános és személyiséglélektan"— Előadás másolata:

1 Általános és személyiséglélektan
Az emberi motivációk és az érzelmek

2 A Yerkes-Dodson törvény (1908)

3 Sikerorientáció Sikerkereső Túligyekvő Kudarcfélelem Kudarc elfogadó
Hi Sikerkereső Túligyekvő Lo Hi Kudarcfélelem Kudarc elfogadó Kudarckerülő Lo

4 Az önmegvalósítás Maslow-féle piramisa
az ember maga irányítja a viselkedését, a belső természetet a tapasztalat és a tudattalan érzések formálják a harmadik erő koncepció deficit- és növekedés-igények

5 A szükségletek piramisa (Maslow, 1962)
CSÚCS- ÉLMÉNY potencia törvény hierarchia törvény ÖNAKTUA- LIZÁCIÓ ÖNBECSÜLÉS SZERETET ÉS VALAHOVA TARTOZÁS BIZTONSÁGI SZÜKSÉGLETEK FIZIOLÓGIAI SZÜKSÉGLETEK

6 deficit-igények: olyan dolgokat jelenítenek meg, amelyek a szervezetből hiányoznak
fiziológiai biztonság hovatartozás szeretet növekedés-igények: olyan dolgok, melyek belülről fakadóak, ha a deficit-igények kielégítettek: esztétikai igények tudás és megértés

7 deficit növekedés szabadulni kellemetlen feszültség csökkentése
megkönnyebbülés kielégüléskor külső irányítottság mások segítsége szert tenni kellemes feszültség növekedése élvezet kielégüléskor belső irányítottság önmagán segít

8 Az önmegvalósító személy jellemzői
hatékony és pontos észlelés elfogadó spontán és nem mesterkélt problémaközpontú független és autonóm friss látásmód óceánérzés mély kapcsolat néhány személlyel humorérzéke filozofikus és nem ellenséges kreativitás és találékonyság csúcsélmény megtapasztalása

9 Az érzelmek meghatározása
az érzelmek és motivációk kapcsolata az érzelmi állapotok összetevői: vegetatív reakciók kognitív kiértékelés arckifejezések érzelmi reakciók

10 A vegetatív reakciók az idegrendszer szimpatikus működéséhez kötött
a vegetatív arousal megvonása jelentős csökkenést eredményez a szubjektíven átélt érzelmekben ?? mi különbözteti meg az érzelmeket, a különböző fiziológiai mintázatok?

11 A James-Lange elmélet az autonóm idegrendszer aktivációját mint érzelmet érjük át a kérgi válasz megváltoztatja az izmok és zsigerek állapotát a megváltozott állapotokról új választ kap az agykéreg, ami már nem egyszerűen „érzékelt tárgy”, hanem „emocionálisan érzékelt tárgy” nem azért sírunk, mert szomorúak vagyunk, hanem azért vagyunk szomorúak, mert sírunk

12 Az érzelem létrejöttének James-Lange féle modellje

13 A Cannon-Bard érzelem-elmélet
Cannon ellenérvei a James-Lange elmélettel szemben: a zsigeri változások hosszú időbeni lefutása nem magyarázza az érzelem azonnali fellépését művi úton előidézett zsigeri változások nem okoznak érzelmeket a zsigerek érzéketlen képletek különböző érzelmek esetén azonos zsigeri változások a perifériás afferensek roncsolása nem befolyásolja az érzelmi viselkedést Ekman és mtsai (1983): különböző mintázatok érzelmekként, melyek viszont hasonlóak kultúrákként

14 Az érzelem létrejöttének Cannon féle modellje

15 A kognitív vélekedés, mint összetevő
a kognitív kiértékelés nagymértékben felelős a születendő érzelmekért Schachter és Singer (1962):akkor keletkezik érzelem, ha az arousalhoz kognitív címkét rendelünk előfordulhat, hogy nagyon hasonló izgalmi mintázat hátterén az eltérő tapasztalatok miatt különböző érzelmek jönnek létre az adrenalin és teremtett helyzet értelmezése

16 Schachter és Singer kísérletének vázlata
Kísérleti helyzet Tájékoztatott Nem tájékoztatott Érzelmi élmény placebo nincs gyenge adrenalin erős

17 A kognitív értékelés szerepe az érzelem létrejöttében

18 A megismerés szerepe az érzelem kialakulásában
Lazarus: a megismerés elsődleges az érzelemhez képest Roseman, az érzelem, mint tünetegyüttes: fenomenológiai komponens (szubjektív élmény) fiziológiai komponens gesztus komponens viselkedéses komponens emotivációs komponens (megközelítés vagy elkerülés) Zajonc: az emberi érzelmeket jelentősen befolyásolják az arckifejezések Az arcizmok összehúzódása befolyásolja az agyi vérellátást Az arcizmok megfelelő idejű kitartása az érzelem megjelenését eredményezi A kogníció nem szükséges feltétele egy érzelem kialakulásának

19 Az elsődleges helyzeti tényezők és következményeik
KÍVÁNAOTSSÁG MEGTÖRTÉNIK-E? kívánatos megtörténik nem történik meg öröm érzése bánat, csalódás nem kívánatos aggodalom megkönnyebbülés

20 A szerelem triarchikus elmélete (Sternberg és Trotter)

21 Az arckifejezések egyszerű, primitív komponens
kulturális generalitás a jellemző jobb agyféltekei lateralizáció, erős specializálódás

22 Kultúra és az érzelmek biológiai alap a fiziológiai mintázat és az érzelmek azonosításának képessége az alapérzelmek kultúrától függetlenek: biológiai örökletesség nemek szerinti különbségek verbális közlések metakommunikációs elemei: érzelmi tónus a kultúra intézményesíti az alapérzelmek kifejezését és társadalmi kontrollját

23 A kultúra és alapérzelmek
Alapérzelem Mihez kapcsolódik? Intézményesített forma félelem halál és veszteség vallás öröm szexualitás házasság exploráció gyűjtögetés, feldolgozás tudomány és technika

24 Nyelvi értelmezési szintek az érzelmekben
Plutchik: A. szubjektív nyelv: mit érzünk? B. viselkedési nyelv: mit teszünk? C. funkcionális nyelv: mit érünk el vele? a. félelem b. menekülés c. védelem a. öröm b. párosodás c. reprodukció a. düh b. támadás c. destrukció a. undor b. hányás c. visszautasítás


Letölteni ppt "Általános és személyiséglélektan"

Hasonló előadás


Google Hirdetések