Dunaújváros levegőminőségének monitorozása Nagy Attila

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A veszélyes anyagokkal kapcsolatos súlyos balesetek elleni védekezés szabályai (Seveso II.) - polgármesterek felkészítése Lakossági tájékoztatás A lakosság.
Advertisements

Az ökológiai állapotértékeléshez szükséges monitoring rendszer felülvizsgálata - Komárom-Esztergom megye - Vásárhelyiné Tóth Ildikó Nemzeti Környezetügyi.
Levegőminőség. Terhelés minden olyan anyag és E, ami többletként adódik a természetes állapothoz Csoportosítás - méret/halmazállapot (ülepedő por, korom;
katasztrófa-veszélyeztetettsége Dr. Tóth Ferenc tű. dandártábornok
Levegőtisztaság-védelem 9. előadás
A polgári védelmi tervezés Jogszabályi háttér § §1949. évi XX. törvény a Magyar Köztársaság Alkotmánya § §1996. évi XXXVII. törvény a polgári védelemről.
ENVI-ART Környezetvédelmi Tanácsadó és Szolgáltató Kft.
A levegőtisztaság-védelmi szabályozás felülvizsgálata, az Országos Légszennyezettség Mérőhálózat és laboratóriumi háttér továbbfejlesztése dr. Orbán Hunor.
A levegő szennyezettségét jelző biomonitoring rendszer
1 A ZAJKIBOCSÁTÁSI HATÁRÉRTÉKEK MEGÁLLAPÍTÁSÁNAK, VALAMINT A ZAJ- ÉS REZGÉSKIBOCSÁTÁS ELLENŐRZÉSÉNEK MÓDJÁRÓL SZÓLÓ 93/2007. ( XII. 18.) KvVM rendelet.
A környezetirányítás jogszabályi háttere
© Gács Iván (BME)1/13 Kémények megfelelőségének értékelése Az engedélyezi eljárások egy lehetséges rendszere (valóság és fantázia )
Dobogókő, január Az előzetes vizsgálati eljárás (Kvt. 67. §, R §) Dancsokné Fóris Edina.
Our Neighbourhood Research on the local environment Report 2009 Szent József Katolikus Általános Iskola Kiskunhalas, Hungary.
MONITORINGRENDSZEREK
A levegőkörnyezet állapotának értékelése modellszámításokkal
SZEKTOR EMISSZIÓ ÁLLAPOT HATÁS Ipar VOC Felszíni ózon Mezőgazd. termés Közlekedés Energia termelés Háztartás Mezőgazd. NO x NH 3 PM SO 2 PM koncentráció.
Levegőtisztaság-védelem 5. előadás
Levegőtisztaság-védelem 10. előadás Engedélyezési eljárások, eljáró hatóságok, eljárások menete, engedélykérelmek tartalmi követelményei.
Levegőtisztaság-védelem 1. előadás
Levegőtisztaság-védelem 7. előadás
Levegőtisztaság-védelem 3. előadás Természetes és antropogén eredetű légszennyezők. Pont-,vonal-, diffúz források.
Levegőtisztaság-védelem 10. előadás Engedélyezési eljárások, eljáró hatóságok, eljárások menete, engedélykérelmek tartalmi követelményei.
Levegőtisztaság-védelem 3. előadás Természetes és antropogén eredetű légszennyezők. Pont-,vonal-, diffúz források.
ÜZEMBENTARTÓI BALESETVIZSGÁLAT első tapasztalatok
Levegőtisztaság-védelem 1. előadás
ORSZÁGOS KATASZTRÓFAVÉDELMI FŐIGAZGATÓSÁG VESZÉLYHELYZET KEZELÉS FŐOSZTÁLY Az Országos Sugárfigyelő, Jelző és Ellenőrző Rendszer március 08.
Viharkárokra történő felkészülés, reagálás Vas megyében. Köszöntöm az előadás résztvevőit ! Horváth Tibor pv.alez.
A BIOMONITORING VIZSGÁLATOK EREDMÉNYEI NYÍREGYHÁZA VÁROS TERÜLETÉN Buris Katalin 2004.
A FAVI adatszolgáltatásban várható változások
Ajánlás a felkészítések (gyakorlás, munkaműhely) tartalmára és módszerére A gyakorlat bemutatása A gyakorlat célja az etilén termékvezetékek sérülése következtében.
A területi szervek fő feladatai a nukleárisbaleset - elhárítás területén Jogszabályi háttér § §248/1997. (XII. 20.) Korm. rendelet az Országos Nukleárisbaleset-elhárítási.
A települések polgári védelmi sorolásának szabályai Jogszabályi háttér § §114/1995. (IX. 27.) Korm. rendelet a települések polgári védelmi besorolásának.
A veszélyhelyzet kihirdetésének körülményei és tartalma Jogszabályi háttér: § §1949. évi XX. törvény a Magyar Köztársaság Alkotmánya § §1996. évi XXXVII.
Változások a hazai zaj- és rezgésvédelmi védelmi szabályozásban
Készítette: Hegyesi- Németh Márta MPI Győr, április 29.
Bemutatkozás Ágosrton Csaba1 – Béres András2
Az új levegőminőségi szabályozás
A rendelet célja a munkahelyen jelen lévő, veszélyes anyagok és veszélyes készítmények expozíciójából eredő egészségi és biztonsági kockázatok elkerüléséhez,
Felszín alatti vizek minősítése
Felszín alatti vizek minősítése
Levegőtisztaság-védelem
Levegő szerepe és működése
Levegőtisztaság védelme
Riadó! Szmoghelyzet van
Adatszolgáltatás a levegőtisztaság-védelem területén
Adatszolgáltatás a levegőtisztaság-védelem területén
Dr. Farkas Klára r. őrnagy
A felszíni vizek védelmének új szabályozása Botond György vezető főtanácsos Környezetvédelmi Minisztérium Környezeti Elemek Védelmének Főosztálya.
Beruházásokhoz kapcsolódó Környezetvédelmi tervezés és engedélyeztetés
AZ ÁNTSZ HATÓSÁGI FELADATMEGOSZTÁSÁNAK ÉS MŰKÖDÉSI RENDSZERÉNEK VÁLTOZÁSAI
AZ IVÓVÍZVIZSGÁLATOK VÉGZÉSÉNEK, ÉS A LABORATÓRIUMI EREDMÉNYEK JELENTÉSI RENDSZERÉNEK VÁLTOZÁSAI Laczkó András közegészségügyi felügyelő.
-1- Együttműködés, veszélyes üzemek – iparfelügyeleti tevékenység Országos Rendőr-főkapitányság, megyei (fővárosi) Rendőr-főkapitányságai és helyi Rendőr-kapitányságai.
Levegőtisztaság-védelem 7.
Köszöntöm a települési önmentő képesség fejlesztő felkészítésen résztvevőket Előadó: Lóki Richárd okl. tű. őrgy.
Levegőminőség-védelem – hazai helyzet. Legfőbb szennyezőforrások Közlekedés (> 50%) Energia szektor ( 30%) Ipar (20%)
hatásterület lehatárolása az IMMI 2011 szoftver segítségével
Szennyező anyagok kibocsátásának trendje
Levegőtisztaság- védelem 6. A légszennyező anyagok kibocsátásának szabályozása.
Levegőtisztaság-védelem 1. előadás
Környezetgazdálkodás 1.. A levegővédelem jogi keretei Freon kibocsátás szabályozási lehetőségei, eredményei. Nemzetközi egyezmények A felmelegedés várható.
Méréstechnika gyakorlat II/14. évfolyam
Családtámogató ellátások
FENNTARTHATÓ TELEPÜLÉSI KÖZLEKEDÉSFEJLESZTÉS TOP Nyíregyháza, január 08. Dr. Frankó Melinda.
Csapó Benő SZTE Neveléstudományi Intézet MTA-SZTE Képességfejlesztés Kutatócsoport A PISA céljai, tudományos alapjai.
Met. módosítás július 01..
Országos Tisztifőorvosi Hivatal
Mezőgazdasági termékek élelmiszerbiztonsága
A külváros, a belváros és a hegyvidék hatása a levegőszennyezettségre
Kárelhárítás Zöldi Irma OVF.
Előadás másolata:

Dunaújváros levegőminőségének monitorozása Nagy Attila Közép-dunántúli Környezetvédelmi, Természetvédelmi és Vízügyi Felügyelőség Székesfehérvár, Hosszúsétatér 1. KDT KTVF Mérőközpontjának Levegőtisztaság-védelmi Vizsgálólaboratóriuma Veszprém, Patak tér 4.

Illetékességi terület

Természetes Emberi eredetű

Kibocsátási magasságok Magas kibocsátás felhígul, nagy hatásterület Tetőszinti kibocsátás nagy hatás a közvetlen környezetre Kibocsátás légzési zónában nagy hatás a közvetlen környezetre

Illetékességi terület

Mérési pontok Dunaújváros területén

RIV mérési pontok Hátrányok: Csak NO2 meghatározás Nem folyamatos (online) mérés Napi átlagot szolgáltat Kb. 14 nap elteltével tudunk az adott pontra eredményeket Előny: Lényegesen olcsóbb vizsgálat Egy településre több pont is telepíthető Az adott terület levegőállapota változásának utólagos nyomon követésére szolgál

Mérési pontok Dunaújváros területén

PM10 mérési pont Hátrányok: Csak 2 db. mintavevővel rendelkezünk Nem folyamatos (online) mérés Napi átlagot szolgáltat Több hét esetleg hónap elteltével tudunk az adott pontra eredményeket Költséges analitikai vizsgálat Drága szűrőpapír Előny: Egy településre több pont is telepíthető illetve áttelepíthető Az adott terület levegőállapot változásának utólagos nyomon követésére szolgál

Mérési pontok Dunaújváros területén

Mobil és konténer monitor állomások Lajos Király körút, Köztársaság út Előnyök: Folyamatos online monitorozás CO, NOx, SO2, O3, PM10 (szállópor) és meteorológiai paraméterek egyidejű mérése Hátrány: Drága telepítés és magas fenntartási költség

OLM mérőhálózat Országos Légszennyezettségi Mérőhálózat (OLM) keretében a NOx-ok, CO, SO2, ózon, szálló por és benzol koncentrációját a környezetvédelmi felügyelőségek 32 településén (pl. megyeszékhelyek, szennyezett levegőjű városok) 54 monitorállomáson ellenőrzik. A mérési eredményekről a lakosság helyi tájékoztatását a 2003-ban kiépült köztéri lakossági tájékoztató rendszereken keresztül illetékességi területükön a környezetvédelmi felügyelőségek végzik. Cél a társadalom széles rétegeinek tájékoztatása, mellyel hozzájárulunk a környezettudatosabb magatartás kialakításához. Országos Légszennyezettségi Adatközpont látja el a központi és országos értékelési és tájékoztatási feladatokat, működteti az interneten elérhető adatbázist, valamint végzi a nemzetközi adatszolgáltatást.

www.kvvm.hu/olm

14/2001 (V.9.) KöM-EüM-FVM együttes rendelete egészségügyi határértékek, a tájékoztatási- és riasztási küszöbértékek és az ezekkel kapcsolatos tennivalók

Egészségügyi határérték Határérték rendszer Légszennyező anyag Egészségügyi határérték Tájékoztatási Riasztási Órás 24 órás küszöbérték [g/m3] Kén-dioxid 250 125 400 500 Nitrogén-dioxid 110 85 350 Nitrogén-oxidok 200 150 Szén-monoxid 10 000 5000* 20 000 30 000 Szálló por - 50 75 100 Ózon 120 180 240 Egészségügyi határérték: a légszennyezettségnek a tudomány mindenkori szintje alapján megállapított azon mértéke, amely tartós egészségkárosodást nem okoz; Tájékoztatási küszöbérték: a légszennyezettségnek egyes légszennyező anyagok tekintetében a lakosság egyes érzékeny (gyermek, időskorú, beteg) csoportjaira megállapított szintje, amelynek túllépése esetén a lakosságot tájékoztatni kell; Riasztási küszöbérték: a légszennyezettség azon szintje, amelynek rövid idejű túllépése is veszélyeztetheti az emberi egészséget, és amelynél azonnali beavatkozást kell tenni;

Szmogriadó terv és elrendelés 21/2001. (II. 14.) Korm. rendelet 15/B. § (1) Azokon a területeken (településeken), ahol a szmoghelyzet kialakulásával kell számolni és a légszennyezettség folyamatos mérésének feltételei adottak, a veszélyhelyzet elkerüléséhez és az esemény tartósságának csökkentéséhez - beleértve a tájékoztatást és riasztást - füstködriadó tervet (a továbbiakban: szmogriadó terv) kell kidolgozni és végrehajtani. 5. számú melléklet szerint (1) A határérték feletti, rendkívüli intézkedést igénylő légszennyezettség kialakulásának lehetősége vagy bekövetkezése esetére szmogriadó tervet kell készíteni: a) minden 200 ezer főt elérő népességszámú városban; b) minden olyan településen, amelynek belterületén (belterületének egyes részein) valamely légszennyezőanyag koncentrációja ba) a hosszú időtartamú egészségügyi határértéket, vagy bb) a rövid időtartamú (60 perces, 24 órás) egészségügyi határértéket legalább két mérőponton az esetek 30%-ában meghaladja; c) minden olyan településen, illetve térségben, ahol a riasztási küszöbértékek tartós túllépésének veszélye fennáll. (2) Az (1) bekezdés c) pontjában meghatározott térségek esetében térségi szmogriadó tervet kell készíteni.

Légszennyezettségi index Minősítés Légszennyezettségi index Külföldi tapasztalatok alapján a minősítést a mérőhelyek körzetében az ún. légszennyezettségi index alapján végzik, amely a mért koncentrációtól függően a kiváló és az erősen szennyezett között 5 minőségi csoportot különböztet meg.

Mérési pontok a városban

Mérési eredmények

Mérési eredmények

Izlandi vulkánkitörés hatása április 14.-18.