PSI projekt Javaslatok egy megfelelőbb implementációra.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A veszélyes anyagokkal kapcsolatos súlyos balesetek elleni védekezés szabályai (Seveso II.) - polgármesterek felkészítése Lakossági tájékoztatás A lakosság.
Advertisements

EGYENLŐ BÁNÁSMÓD A FOGLALKOZTATÁSBAN
A hatályos és a január 1-jén hatályba lépő közbeszerzési szabályozás
Új közbeszerzési törvény évi CVIII.
EMCS RENDSZER JOGSZABÁLYI HÁTTERE
JOGORVOSLATI IRÁNYELVEK • A kormányzati árubeszerzésre és építési beruházásra irányuló közbeszerzési eljárásokhoz kapcsolódó jogorvoslatokkal foglalkozó.
AZ ÚJ SZABÁLYSÉRTÉSI TÖRVÉNY
Az adminisztratív adatbázisok állományainak hozzáférhetősége.
A Kbt §-a szerinti eljárás - könnyítések, egyszerűsítések –
Új szabályok, új fogalmak az elektronikus ügyintézésben dr
EU támogatások és a kapcsolódó közbeszerzések tapasztalatai
A közérdekű bejelentők védelmére vonatkozó új szabályozás Budapest, január 18. Dr. Klotz Péter antikorrupciós szakértő Közigazgatás-fejlesztési és.
Az egyes termékek kiegészítő oltalmára vonatkozó európai közösségi szabályozás (SPC) és annak hazai végrehajtása dr. Kiss Marietta Magyar Szabadalmi Hivatal.
A kutatás-fejlesztési tevékenység minősítése az SZTNH-ban
Állam munkavédelmi feladatai
EU KÖLTSÉGVETÉS MEGÁLLAPÍTÁSA ÉS SZERKEZETE. IDŐZÍTÉS Április 1-ig: tervezett összegek Július 1-ig: becslések Szeptember 1-ig: előzetes költségvetési.
Adatvédelmi fogalmak.
AaAa ÚJ MAGYARORSZÁG VIDÉKFEJLESZTÉSI PROGRAM Monitoring és értékelés.
Készítette: dr. Szucsigán Ádám
1 eEgészség – Digitális Aláírás Előadás a projekt lezárásához „Megbízható harmadik fél szolgáltatás, a digitális aláírás bevezetése az egészségügyi ágazatban”
INTÉZMÉNYKÖZI MEGÁLLAPODÁS SZERKEZET. TÖRTÉNET, SZEREPLŐK 1999-es megállapodás 2002-es megállapodás 2006-os (hatályos) megállapodás Módosítások: 2007,
2011. július 27. OST adminisztratív és hatósági nyilvántartások statisztikai célú felhasználását elősegítő munkabizottságának 1 Adminisztratív adatok statisztikai.
dr. Szöllősy András UCP Osztály július 29.
Magyar Controlling Egyesület 1113 Budapest, Bartók Béla út 152. Telefon / fax: 06/1/ Honlap: Számviteli.
Magyar Controlling Egyesület Szolnok, október 29. MCE Konferencia 2009 A controlling gyakorlata Bepillantás az államigazgatási kontrolling gyakorlatába.
A Kbt évi módosításai KÖSZ január 15. dr. Fribiczer Gabriella főosztályvezető-helyettes Közbeszerzések Tanácsa Titkárság.
Munkahelyi egészség és biztonság
Transzparencia, információszabadság és közérdekű adatok nyilvánossága Dr. Fazekas Judit Igazságügyi Minisztérium európai uniós ügyekért felelős helyettes.
MUNKÁLTATÓ ÉS AZ ÜZEMI TANÁCS KAPCSOLATA (Mt. 267.§)
ADATVÉDELEM – JOG évi LXIII. tv. a személyes adatok védelméről és a közérdekű adatok nyilvánosságáról.
LB értékelési módszerek, technikák MAB Budapest, 2007 január 17. Topár József.
MAGYAR KÖZBESZERZÉSI INTÉZET
A múlt megismerhetősége, mint a közérdekű és személyes adatok kapcsolódási pontjai C SINK L ÓRÁNT főosztályvezető (KIM) egyetemi adjunktus (KRE)
Regionális projekt-előkészítési támogatás 2007-ben (PEA4) Nyugat-dunántúli Regionális Fejlesztési Ügynökség.
Az egyenlő bánásmód elvének érvényesülése a hatósági tapasztalatok tükrében.
Szemelvények a Kbt. legfrissebb módosításaiból február 10. dr. Fribiczer Gabriella főosztályvezető-helyettes Közbeszerzések Tanácsa Titkárság.
Közadatok hozzáférésének és újrafelhasználásának jogi kérdései Dr. Kovács A. Tamás 2. HUNAGI Konferencia március 3. 1.
A közigazgatási hatósági eljárásról és szolgáltatás általános szabályairól szóló törvény A kérelemtől a bírósági felülvizsgálatig Új jogintézmények a KET-ben.
Belügyminisztérium Önkormányzati Feladatok Főosztálya
Adatvédelmi alapelvek
Előadó: Bellovicz Gyula igazságügyi szakértő
A nemzeti eljárásrend szabályozása -uniós kitekintés
1 8/1993.(III.31.) NM rendelet Szakmai felügyelet A jogszabály módosítás okai: –Az Eü. Reform kiemelt feladata a szakfelügyelet erősítése –Nem minden orvosi.
A szakfordítói és tolmácsolási tevékenység jogi szabályozása és felülvizsgálatának lehetséges irányai Dr. Németh Szabolcs Igazságügyi és Rendészeti Minisztérium.
INTÉZMÉNYI KÖR NYILVÁNTARTÁS AKKREDITÁCIÓ ENGEDÉLYEZÉS.
Adatvédelmi nap 2010 Kamerás megfigyelés Magyarországon Jóri András.
2014. november Rendek Tímea
A DIGITÁLIS MARKETING JOGI VONATKOZÁSAI
A közszolgáltatásokra kifejlesztett általános együttműködési modell GYÁL VÁROS ÖNKORMÁNYZATÁNÁL Gyál, szeptember 30.
Az adatvédelem szabályozása
A BEJELENTŐ-VÉDELEM HELYE ÉS SZEREPE AZ OMBUDSMANI TEVÉKENYSÉGBEN
Európai Uniós ismeretek Az Európai Unió jogrendszere; Versenyjog.
FENNTARTHATÓ TELEPÜLÉSI KÖZLEKEDÉSFEJLESZTÉS TOP Nyíregyháza, január 08. Dr. Frankó Melinda.
A közbeszerzések elméleti háttere I. A szeptember 15-től hatályos Kbt. alapján.
Helyszíni ellenőrzés Grigely Győző, KDRFÜ. Az ellenőrzés jogi háttere Támogatási Szerződés, ÁSZF 10. pont „Kedvezményezett a Szerződés aláírásával kötelezettséget.
A közbeszerzések helyzete Magyarországon január 6. Berényi Lajos Elnök Közbeszerzések Tanácsa.
A pénzügyi szolgáltatások közvetítőit érintő jogszabályi változások
A környezet védelmének általános szabályairól szóló évi LIII. tv.
Az európai fizetési meghagyásos eljárás
Dr. Kováts Beáta Főtanácsadó, Alkotmánybíróság l l l
SZAKKÉPZÉSI MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSI KERETRENDSZER (SZMBK) 11. előadás
ETS-létesítményeket, EU-ETS hitelesítőket
Nemzetközi magánjog II.
Közbeszerzési Döntőbizottság
Nagyobb biztonság vagy több adminisztráció? - Górcső alatt a GDPR
Közbeszerzési Hatóság
Közbeszerzési Döntőbizottság
Az SZMBK Intézményi Modell
ECRIS-TCN dr. Borza Gabriella Nemzetközi és Belső Koordinációs Osztály
Előadás másolata:

PSI projekt Javaslatok egy megfelelőbb implementációra

Előzmények 2003/98/EK irányelv a közszféra információinak további felhasználásról (PSI: public sector information) A projekt célja: 1. a PSI irányelv további harmonizációjának tárgyában elemzés 2. Jogszabály-módosítási javaslat elkészítése A javaslatok megtételének megalapozása: kutatások eredményei alapján tanulmányok készítése: 1. A PSI irányelv és hazai átültetése, 2. A PSI irányelv – legjobb gyakorlatok, 3. Hazai kiemelt adatvagyon területekre vonatkozó szabályozás értékelése, A fenti tanulmányokra építve: 1. Javaslatok a közérdekű adatokra vonatkozó szabályozás megfelelőbb jogharmonizációjára c. elemzés elkészítése

Szükséges-e egy önálló PSI szabályozás megalkotása? IGEN, mert: Implementációs hiányosságok a hazai szabályozásban, okai: – Nem megfelelő átültetési modell alkalmazása (hozzáférési szemlélet) – Nincs külön szabályozási rezsim a közszféra információnak további felhasználására Alapkérdés: hogyan határolható el a további felhasználásra vonatkozó normarendszer a már létező, közérdekű adatok nyilvánosságának meglévő szabályaitól

A két rezsim elhatárolása A közérdekű adatok nyilvánossága vs. közadatok további felhasználása Közérdekű adatok rendelkezésre bocsátására vonatkozó igény érkezése esetén mi alapján alkalmazza a szerv az egyik vagy másik eljárásrendet? GB: hozzáférést külön jszab. Rendezi, de a hozzáférés ≠ további felhasználás, utóbbihoz külön (a PSI szabályozás szerint szerezhető) engedély kell Hazánkban a lehetséges megoldások közül a javaslatunk: közérdekű adatok fogalmának érintetlenül hagyása mellett a felhasználás célja mentén történő elhatárolás

A szabályozás hatálya Kiemelkedő jelentőségű a hatály pontos meghatározása a bizonytalanságok elkerülése végett Szervi hatály, javaslat: a Kbt. szerinti ajánlatkérők zárt listája (egyéb lehetőség: irányelvi definíció, költségvetési szerv fogalom a Kszjt. szerint, közbesz. irányelv szerinti szervek, a fontosabb közig. szervek exemplikatív felsorolása – a nyílt lista) Tárgyi hatály, javaslat: közérdekű adatok fogalmát érintetlenül hagyva, e fogalom felhasználása (egyéb lehetőség: dokumentum fogalom átvétele)

Fogalmi kérdések Alternatívák: átvenni és ezáltal újakat bevezetni, vagy a régi terminológiával dolgozni, Javaslat: a meglévő fogalomrendszer Két terület: – Szervi hatály: ie: közjogi intézmény és közigazgatási szerv vs. közfeladatot ellátó szerv, költségvetési szerv, Kbt. ajánlatkérők – Tárgyi hatály: közérdekű adatok >dokumentum

Alapelvek átültetése 1) további felhasználás iránti kérelmek (indoklási kötelezettség és jogorvoslati jogról való tájékoztatás, határidők) 2) rendelkezésre álló formátumok 3) díjazás 4) átláthatóság 5) felhasználási engedélyek 6) gyakorlati intézkedések 7) megkülönböztetés tilalma 8) kizárólagosságot biztosító megállapodások tilalma 9) (elektronikus eszközök igénybevétele)

Alapelvek Célszerű jogszabályban kimondani a követelményeket: normatívan előírt kötelezettségként jelennek meg Keretjellegű átültetés – ágazati sajátosságok figyelembe vehetők, – ténylegesen a hazai jog része

Jogorvoslati rendszer A jogorvoslat jelentősége: – alapvető emberi jog – Nksz + Alkotmány + AB (nem csak a bírósághoz fordulás joga, hanem érdemi határozat ellen más szervhez vagy ugyanazon szervnél magasabb fórumhoz fordulás joga) – Irányelv 3. cikke: „ A tagállamok biztosítják, hogy amennyiben a közigazgatási szervek birtokában lévő dokumentumok további felhasználása engedélyezett, ezeknek a dokumentumoknak a kereskedelmi vagy nem kereskedelmi célú további felhasználására a III. és IV. fejezetben meghatározott feltételek szerint sor kerülhet. Amennyiben lehetséges, a dokumentumokat elektronikus úton kell elérhetővé kell tenni.” – Ehhez szükséges a hatékony jogorvoslat

Lehetséges megoldások a jogorvoslatra Függ az adott tagállam igszolg.-jogorv. berendezkedésétől, Jogorv. alapja: egységes vagy differenciált GB: önálló intézményrendszer: OPSI, APPSI (nem hatósági, csak ajánlás) Alternatívák: ombudsman, bíróság, közigazgatáson belül felettes szerv, új szervezet Szükséges-e és milyen szankció? (bírság, maga viseli a költségeket, elesik az őt megillető díjtól) Javaslat: egységes jogorvoslat egy önálló intézmény felállításával

Díjazás Feladat: Ágazati szabályozások felülvizsgálata, Közhitelű nyt-ból való adatszolgáltatás felülv. Kérdések: Mi minősül ésszerű nyereséghányadnak? Mit foglal magába a „dokumentumok előállításának, gyűjtésének, feldolgozásának, terjesztésének költsége” Hogyan határozzuk meg úgy a díjakat, hogy ne legyenek diszkriminatívak? Lehetőségek: Tételes díjak meghatározása jogszabályban Szervek maguk határozzák meg a díjakat (ÁSZF) Javaslat: Törvényi szinten rögzíteni az alapelvi jellegű követelményeket, Alacsonyabb szinten kötelezni az ágazatokat a díjazási szabályok felülvizsgálatára

A szabályozás kialakítása során figyelembe veendő szempontok Mo.: fejlett információ- és adatvédelmi szabályozás, EZÉRT Közérdekű adatok megismerésére vonatkozó szabályokból kiindulás 2005-ös átültetéskor az irányelvet úgy értelmezte a magyar jogalkotó, hogy a közé. Adatok nyilvánossága körén belül, a meglévő szabályok kiegészítésével, alapok meghagyásával Cél: meglévő fogalmak, szabályok érintetlenül hagyása, minimális módosítások Szabályozás szintje: törvényi Egyes trvények módosítása: Avtv., Eitv.

Összegzés Törvényi szintű szabályozás, Alapelvi szintű követelményeket törvényben rögzíteni, Ágazati szabályozások teljes felülvizsgálata (különös tekintettel a díjazásra) Gyakorlati intézkedések alkalmazásának elősegítése, szankció, ellenőrzés, jogorvoslat