Ősegyház (I.) Kialakulás, előzmények, történeti háttér, a zsidóságtól való elszakadás (1-2. század)

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A menórát sokan zsidó szimbólumnak tartják, amit a választott nép használt Isten rendelésére. A Messiás (Krisztus) követői az évezredek folyamán egyre.
Advertisements

A Szentcsalád nyomában
A történelmi idő.
Bizánci birodalom.
Értékeld az elmúlt évet: •Istenhez való hűséged, •a kegyelem megélése és •szíved szándékai alapján. 1.
Lemondás az uralomról I.Jézus Krisztus megtiltotta a tanítványkörnek az uralkodást, úgy, ahogy azt a társadalomban gyakorolják. Mk 10:35-45 „Ekkor hozzálépett.
A Biblia Isten szava.
A Keresztény Vallás.
A Biblia keletkezése, nyelvei és fordításai
Pál apostol 12/B.
A zsidó kultúra Vallás.
Középkor „Életünket adjuk az Istenért, a királyért és a hazáért” – vallották a középkori lovagok.
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP-4.2.1/B-09/1/KONV „A felsőoktatás.
Ki volt? Jézus • Mária • József • Heródes • Péter • Pilatus • Kőszikla
A középkori filozófia főbb kérdései
Média és Gazdaság, ha a keresztény hit számít NymE-SEK, Szombathely, május 9. Dr. Németh Norbert.
Keresztény tanítás Jézus Krisztusról
Szentszék a Szentföldön Vallás és politika a Vatikán és a modernkori Izrael kapcsolatában a cionizmustól napjainkig.
Fordulópontok a millennium értelmezésében Nagy Zsófia Sola Scriptura Teológiai Főiskola.
A Biblia ma is a világ egyik legkelendőbb könyve: a teljes Biblia 275 nyelven olvasható, az Újszövetséget további 495 nyelvre ültették át. A különböző.
Nagy Konstantin, Szent Ilona
PÁL LEVELE A RÓMAIAKHOZ ig Az okos istentisztelet.
Hellas egységesítése Nagy Sándor i.e
A keresztény egyház a korai középkorban
Krisztológiai kérdés az Újszövetségben
Az élet igéje november „Aki szeret engem, megtartja tanításomat. Atyám is szeretni fogja őt, hozzá megyünk és benne fogunk lakni.” (Jn 14,23).
ISTEN KIRÁLYSÁGA Készítette: Jon A. Palmer. Isten királysága  Azért vagyunk a földön, hogy megváltoztassuk a forgatókönyveket…
Az élet igéje április „Testvérek, ne panaszkodjatok egymásra…” (Jak 5,9)
Apokalipszis 12/C.
Salamon temploma 11/C.
A Biblia.
Európa vallásai.
VINCÉS TÁBOR Piliscsaba, augusztus Jézus és az Ő tanítása egész életünk alapja. Aki Jézus szavai szerint cselekszik, házát sziklára építi…
Az Újszövetség könyvei
A szolgáló identitás. A szolgáló identitás I. Kor. 3,9-11: „…ti pedig Isten szántóföldje, Isten épülete vagytok I.Kor.3,9-11: „…ti pedig Isten szántóföldje,
A történelem legnagyobb személyisége Jézus Krisztus volt. Mózes első könyve 1:1 A Biblia legelső mondata ez: Kezdetben teremtette Isten a mennyet és a.
Tudományos gondolkodás története és tudományfilozófia
Az orosz kultúra jellegzetessége
A Holt-tengeri tekercsek
Ómagyar kor ( ).
2014. szeptember Az Élet Igéje „Fogadjátok el egymást, amint Krisztus is elfogadott titeket Isten dicsőségére.” (Róm 15,7)
KERESZTÉNY VALLÁS.
Az Élet Igéje január A világ sok részén január 18. és 25. között tartják az imahetet a keresztények egységéért, más helyeken Pünkösdre teszik ezt.
Bevezetés az Ószövetségbe
A kereszténység születése és egyházzá szerveződése
Kegyelem által Élet Világosságban.  Jn20,30-31 Sok más jelt is tett Jézus a tanítványai szeme láttára, amelyek nincsenek megírva ebben a könyvben. Ezek.
Zsidó irányzatok, modern értékek BBN-HEB-341.9, BBN-HEB , BMA-HEBD-322.5, BBV , BMVD , BMA-VALD-452:1, BMA-VALD-518:2 Biró Tamás 2015.
Kis országok az ókori Közel-Keleten
AZ ISTEN ÁLTAL ADOTT KÖNYVTÁR
Hiszem és vallom Az Apostoli Hitvallás
„Emlékezz meg a nyugalom napjáról…”
Számokba zárt hitünk Hogyan fest a jövőnk a számok, a statisztika tükrében? Dr. Fábri György.
Nagyböjt III Vasárnap Á-év János 4,5-42 Jézus megérkezett Szamaria egyik városába, amelyet Szikarnak neveznek, közel ahhoz a földdarabhoz, amelyet Jákob.
Jeruzsálem Óváros, szikla mecset. Jeruzsálemről általában  Jeruzsálem Izrael fővárosa, továbbá politikai, jogi és vallási központja több kultúra találkozópontja,
A zsidóság nyelvei Biró Tamás május 12.
Az iszlám civilizáció kialakulása és elterjedése Tk. 23.
Kialakulása, nyugati és keleti
A. Az „Ige” kifejezés. János evangélista Jézus Krisztusról mint az „Igéről” ír: - a görög szövegben a Logosz szó szerepel. János a görög filozófiából veszi.
Mit jelent az egyház számára a Biblia?
A babiloni fogság.
Jézus életének főbb eseményei és tanításának legfontosabb elemei
A kereszténység hivatalos vallássá válásának folyamata
Az ókori kultúrák.
Újszövetség A 2. Korintusi levél
JÉZUS ISTENSÉGÉBE VETTET HIT ALAPJAI
A KERESZTÉNYSÉGNEK KÖSZÖNHETJÜK A KÖZPONTOZÁST ?.
AZ EURÓPAI ZSIDÓSÁG A KÖZÉPKORBAN.
AZ ÚJSZÖVETSÉGI EKKLÉZSIA II.
KERESZTÉNY FUNDAMENTUMOK
(Apostolok cselekedetei 16, 16-40)
Előadás másolata:

Ősegyház (I.) Kialakulás, előzmények, történeti háttér, a zsidóságtól való elszakadás (1-2. század)

Fontos! Eredetileg nem állt az alapítók szándékában az egyházat ilyen formában, ilyen keretek között szervezzék meg. Nem véletlen, hogy az egyház ilyen irányban fejlődött az elmúlt 2000 évben.

Őskereszténység Szorosan véve: a jeruzsálemi apostoli egyház Tágabb értelemben: az apostolok által a Palesztina területén kívül alapított egyházak is

Lényege: Az őskereszténység ideje a folytonosság az Ó- és Újszövetség között, és ez adja meg a zsidóságtól elválasztó többletet. A többlet pedig Jézus Messiásként és Isten Fiaként való elfogadása, akiben Isten minden ígéretét teljesítette.

Eusebios úgy tekintett erre a korra, mint a pogánysággal és az eretnekséggel folytatott folyamatos küzdelem, amelyben a kereszténység győzött. A keresztény vallás fejlődését nem érzékelte.

Pedig nem lehet eltekinteni attól, hogy a pogány római birodalom hellenizált részén élő zsidóságon belül született meg a kereszténység.

Az első 300 év feladatai A) A bibliai Izraellel való kapcsolat fenntartása úgy, hogy a különbségek nyilvánvalóak legyenek. B) Az apostolok halála után a tekintély kérdése

Izraellel való kapcsolat Kérdés volt, hogy a mózesi törvény mennyire kötelező. Az egyház a középutat választja: Tiltja: - házasságtörés - fojtott állat vérének fogyasztása - bálványáldozati lakomától Így a pogányoknak is elfogadható.

Jeruzsálem 70-ben és 135-ben elpusztul Jeruzsálem 70-ben és 135-ben elpusztul. Ez megkönnyítette az elszakadást. Ekkortól már csak eszme maradt.

Apostolok tekintélye ortodoxok: püspök, presbiter, diakónus az örökös. - gnosztikusok: a szektaalapítók. Utóbbiak miatt kellett az erős egyházi hierarchia, nélkülük az egyház szétporladt volna. Ugyanígy fontos a szentírás kanonizálása, valamint a hitvallások. Ezek kellettek a Szentírás értelmezéséhez.

2. század Keresztény szerzők feladata a kereszténység védelme, mely már túllépett a zsidóságon, de azért még túl közel volt. Tehát Jusztinosz († 165.) a zsidó és a pogány kihívásra válaszol. (Dialógus a zsidó Trifónnal) Nála kezdődik a filozófia felhasználása a hit megértéséhez. (Az Újszövetség inkább filozófia ellenes)

3. század Egyház robbanásszerű fejlődésének a kora. A birodalom közben válságba kerül. Császárkultusz felerősödik. a filozófia segítségével a pogányság megújulása is megkezdődött, megszületett a neoplatonizmus. (Porphüriosz) Iraeneus, Alexandriai Kelemen, Órigenész már a gnoszticizmusra válaszol. Ehhez szükséges a hit rendszerezése, amihez kell az antik filozófia.

Az új vallás központjai Alexandria, Jeruzsálem, Róma Alexandria: A hellenizált világ fővárosa, a septuaginta szülőhelye. Jeruzsálem a gyökér. Róma: a pogány világbirodalom központja.

hellenizmus Kulturális és vallási jelenségként értelmezhető. A görög nyelv és kultúra lesz az általános. Egységes kulturális közeg. Ez egy kozmopolita városi lét, határa az oikumené.

A birodalmai adminisztráció miatt tömeges írásbeliség. Ekkor lesz a könyvtár a tudós társaságok székhelye. Ekkor jelennek meg a szótárak, katalógusok, lexikonok.

A világkultúra világvallást igényel. Régi kultuszok összeolvadnak – szinkretizmus. Így vallás iránti közömbösség. Vallás helyett vallásbölcselet. Az egyén számára útkeresés – gnoszticizmus sikerének az alapja.

Hellenizmus hatása a zsidóságra Komoly ellentéteket szül. Görög nyelv átvétele, de a törvény megtartása. Más út Palesztínában, más a diaszpórákban. Ezek közül a legfontosabb Alexandria.

Alexandria Az itteni zsidóság ápolja jeruzsálemi kapcsolatait, templomba jár, tekintélye kezd vetekedni a palesztinai közösséggel. Van görög Tóra fordítása IV. Ptolemaiosz Philometer (180-145) uralkodása alatt IV. Onias főpap Leontopoliszban szentélyt állított fel és áldozatot mutatott be.

Komoly félelem az elszakadástól. Alexandriában évente megünneplik a Septuaginta elkészültét. Palesztinában ez nemzeti gyásznap. A diaszpórában élő zsidóság mindinkább allegórikusan tekintett a törvényekre.

Zsidóság a birodalomban Pogány környezetben a zsinagógák körül létrejött az istenfélők csoportja, akiknek tetszett a rendezett, erkölcsös családi élet, az összetartásuk, a karitatív jellegük. Ezért prozelita keresztséggel csatlakoztak, körülmetélés helyett vízkeresztség, felesküdés Izrael Szentjére. Ez a társadalmi csoport az apostoli misszió bázisa.

Palesztinában Itt sem egységes Szadduceus Farizeus Esszénus Zelóta Tehát a zsidóság nem egységes Krisztus korában, de többségben leszámoltak a messiás elvárásával.

Zsidó-görög hagyomány Biblia az előbbitől, de az utóbbi nyelvén! A keresztény irodalom első emlékei az apostolok levelei, Szent Pál levelei. A nyelvük görög, de az érvelés rabbinikus. A zsidókhoz írt levél vigasztaló beszéd. A Jelenések Könyve zsidó apokaliptikus irodalom.

Az őskeresztények florilegiumokat olvasták, azaz az ószövetségi helyek messiásról összegyűjtött szövegrészeit. Tehát a korai művek kétarcúak. A zsidó gondolkodásban gyökereznek de a hellén világ számára íródnak.

Az őskereszténység nyelve a köznyelvi görög (koiné). Mivel kezdetektől volt irodalma, így nem az írástudatlan társadalmi rétegek vallása. De az irodalom náluk nem a múltba, hanem a jövőbe tekintés eszköze volt. Ebben is szakít az antik hagyományokkal.

A latin, szír és örmény írásbeliség ebben az időszakban még nem játszott szerepet. Az első latin nyelvű szöveg a 2. század végén egy vértanú akta.

Zsidó-keresztény szétválás Kezdetben a zsidóságon belül. De azoktól magukat megkülönböztetve. A többlet pedig Jézus Messiásként és Isten Fiaként való elfogadása, akiben Isten minden ígéretét teljesítette.

A keresztények számára Jézus volt az isteni ige, amely szólt Mózesnek a csipkebokorból, vagy a Sinai kinyilatkoztatáskor. De több Mózesnél, mert Jézus az Atya fia és Üdvözítő. Kivételessége fogantatásában és feltámadásában nyilvánvaló.

A zsidóság többsége nem fogadta el Jézust megígért messiásnak, mert a szenvedő messiás gondolata idegen volt tőlük.

A fő probléma a parúzia késlekedése. Új iratok a kánonba, amit magyarázni kellett. Stratégiát kellett alkotni a, hagyományok őrzése b, missziózás, és a külvilág megértése

Már az elején komoly gond a pogányokhoz való viszony Már az elején komoly gond a pogányokhoz való viszony. Szükséges-e zsidóknak lenniük, ha keresztények akarnak lenni? Apostoli zsinat: nem.

Palesztinában anarchia. Kr. u. 62. Jakab † A tömeges kivándorlás célja Antiochia. 200 körül már János és Szűz Mária halálát is idekötik.

70. Jeruzsálem elpusztítása. A zsidókeresztényeket kivetik a zsidók, mert nem vettek részt a felkelésben. A keresztényeknek nem tetszik, hogy nem misszióznak. Ekkortól eljelentéktelenednek. Iraeneus (†202) már eretneknek és ebionitának, azaz szegénynek nevezi őket.

De nem tagadják meg az örökséget! Markion (2. szd.) gnosztikus alapokon tagadja az Ószövetséget. Szerinte Jahve gonosz, és nem beszélhetünk a próféciák beteljesüléséről. – Kiközösítik. Valeriosz (2. szd) allegórikusan értelmezi az Ószövetséget. Miattuk lesz rendszeres katekizmus Rómában.

70 után már Róma a fő központ Péter és Pál apostolok miatt. Ekkor még Nero császár helyi üldözését leszámítva pozitív a birodalomhoz való viszonyuk.

Domitianus idején változás. Ő már Dominus et Deus Irritáló, hogy nem lehetett őket behatárolni. Misszióztak, és kizárólagosságot követeltek. A hit alapjait történeti kontextusba helyezték, ami az ókori embert szintén zavarta.

De az első két évszázad üldöztetései csak elszórtak voltak. A keresztények a 2. század végén már Róma felső rétegeiben is jelen voltak.

montanizmus Az üldöztetés újabb problémát vet fel. Keresztények egy csoportja provokálja a hatóságokat a biztos üdvözülés érdekében. Új eretnekség, amellyel meg kell küzdeni.