A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság és a Magyar Energia Hivatal fogyasztóvédelemben betöltött szerepe Dr. Kispál Edit 2012. április.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Díjmegállapítás, díjfelügyelet a hulladékgazdálkodási közszolgáltatásban Dr. Szalóki Szilvia.
Advertisements

Tatabánya, EHÖSZ konferencia október 24.
Harmadik országbeli állampolgárok a magyarországi munkaerőpiacon
JOGORVOSLATI IRÁNYELVEK • A kormányzati árubeszerzésre és építési beruházásra irányuló közbeszerzési eljárásokhoz kapcsolódó jogorvoslatokkal foglalkozó.
TÁMOP Közüzemi szolgáltatás Közszolgáltatás Egyetemes szolgáltatás Blaha Béla Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület.
A távközlési piac állami felügyelete dr. Orosi Renáta Hírközlési Felügyelet Hírközlési Felügyelet.
A BIZTONSÁGI INTÉZKEDÉSEK Jogszabályi háttér
A PROJEKT, A VÁLLALKOZÁSI SZERZŐDÉS SZEMSZÖGÉBŐL dr. Naszádos Krisztina NKKB Ügyvédi Iroda 2010.
Jegyzői értekezlet április 12. dr. Rácz Vanda
A felelős műszaki vezetőkre vonatkozó szabályok változása A munkavédelem időszerű kérdései a bányászatban és a gáziparban konferencia Visegrád november.
CLV Partners Ügyvédi Iroda
Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság
KÉSZ ÁTVERÉS AVAGYFOGYASZTÓAPÁCBAN?. ÁRUBEMUTATÓK SAJÁTOSSÁGA Kiállítás Kiállítás Vállalat Vállalat Termék Termék Gyakorlati bemutató Gyakorlati bemutató.
1 GYÓGYSZERFORGALMAZÁS GYÓGYSZERTÁRON KÍVÜL. 2 Nem-gyógyszertár gyógyszert forgalmazhat: ha erre a Kormányhivatal helyi népegészségügyi szakigazgatási.
Állam munkavédelmi feladatai
A fogyasztók tájékoztatása
A fogyasztóvédelmi szabályozás rendszere Fogyasztóvédelmi törvény (1997. évi CLV. törvény) 10 fejezetből áll: pl.: -fogyasztók életének, egészségének,
A fogyasztók tájékoztatása
© dr. Horváth Zsófia – Ujváriné dr. Antal Edit. Általánosságban A kötelezett helytáll azért, hogy a termék vagy szolgáltatás 1. megfelel a minőségi követelményeknek,
Versenyjog és fogyasztóvédelem
Néhány szó a földgáz piacról
Molnár Gábor, az MGE igazgatója
Az első lépések Dr. Kadocsa Ildikó, osztályvezető
Fogyasztóvédelmi tapasztalatok a tőkepiacon
Távhőszolgáltatás és fogyasztóvédelem dr. Balku Orsolya főosztályvezető Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság Távhőszolgáltatási Konferencia és KiállításPécs,
Fogyasztóvédelmi hatósági tevékenység a megyei kormányhivatalban
Fogyasztói igényérvényesítés – közérdekű keresetek
dr. Szöllősy András UCP Osztály július 29.
A VÁLLALKOZÁSOK SZEREPE A FOGYASZTÓVÉDELEMBEN Dr. Kohuth Viktor
BÁCS-KISKUN MEGYEI KORMÁNYHIVATAL FOGYASZTÓVÉDELMI FELÜGYELŐSÉGE Közösen a fogyasztókért: a békéltető testületek és a fogyasztóvédelmi hatóság együttműködésének.
Fogyasztóvédelmi panaszok, vállalkozások, oktatás dr. Kispál Edit április 3.
Dr. Mudráné dr. Láng Erzsébet
A felnőttképzéshez kapcsolódó jogszabályok változásai
MUTATVÁNYOS BERENDEZÉSEK PIACFELÜGYELETI ELLENŐRZÉSE
Vállalkozói - szakhatósági fórum üzleti partnerkeresés Tóth Katinka fogyasztóvédelmi felügyelő Mezőtúr, november.
Vállalkozói - szakhatósági fórum üzleti partnerkeresés Tóth Katinka fogyasztóvédelmi felügyelő Kunszentmárton, december.
Tisztelettel köszöntöm a konferencia résztvevőit! Nagy Endre bányafelügyeleti főmérnök Pécsi Bányakapitányság Nagy Endre bányafelügyeleti főmérnök Pécsi.
A hazai gázipari társaságok előtt álló feladatok évben Molnár Gábor, az MGE igazgatója DUNAGÁZ Szakmai Nap Dobogókő,
2011. évi CCIX. Tv. Konferencia neve, helye: Budapest, 2012 október 30. GWP-konferencia Vojtilla László elnöki tanácsadó Magyar Energia Hivatal.
TÁMOP A távhőszolgáltatás Kocsis György Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület.
Az új gáztörvény tervezetének szabályozási koncepciója
Lángfy Pál osztályvezető Magyar Energia Hivatal
Horváth J. Ferenc elnök Magyar Energia Hivatal Jubileumi Szakmai nap szeptember 16. A VEZETÉKES ENERGIAIPAR SZABÁLYOZÁSÁNAK 10 ÉVES TAPASZTALATAI,
1 GYÓGYSZERFORGALMAZÁS GYÓGYSZERTÁRON KÍVÜL. 2 Nem-gyógyszertár gyógyszert forgalmazhat: ha erre ÁNTSZ-engedélye van, amit az üzlet működését engedélyező.
Slenker Endre Magyar Energia Hivatal
Előadó: Bellovicz Gyula igazságügyi szakértő
Anyagvizsgálat a Gyakorlatban 7. Szakmai Szeminárium Tóth Péter MVM Paks II. Atomerőmű fejlesztő ZRt. Nukleáris Osztály VII. AGY, Új atomerőművek.
TÁJÉKOZTATÓ A KENŐOLAJOKKAL ÉS KENŐANYAGOKKAL KAPCSOLATBAN
A kémiai biztonságról közérthetően
Az adatvédelem szabályozása
"SLÁGERTÉMÁK" KIEMELTEN ELLENŐRZÖTT TERÜLETEK A NFH GYAKORLATA ALAPJÁN dr. Kathi Attila kabinetvezető Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság Stratégiai Kabinet.
A fogyasztó és a vállalkozás fogalma, gyakorlati kérdések az Fgytv. végrehajtása során Országos szakmai konferencia Budapest, Dr. Eitmann.
Hulladékgazdálkodás önkormányzati feladatai december 6. Szeged Csongrád Megyei Kormányhivatal Törvényességi Felügyeleti Főosztály Dr. Balogh Zoltánné.
ORSZÁGOS KÖRNYEZETVÉDELMI ÉS TERMÉSZETVÉDELMI FŐFELÜGYELŐSÉG 1 Gábriel Edit Engedélyezési Főosztály január 21. felsőfokú ügyintéző.
Kereskedelmi gyakorlatok megítélése a hatóságok joggyakorlatában dr. Dobó-Kocsis Veronika Veszprém Megyei Kormányhivatal Fogyasztóvédelmi Osztály 2016.
Dr. Dávid Ivett Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság Hatósági és Jogi Főosztály április 22. Várható szankcionálási eszközök.
A fogyasztóvédelmi felügyelőségek feladat-és hatásköreit megállapító legfontosabb jogszabályok -Fogyasztóvédelemről szóló törvény -Nemzeti Fogyasztóvédelmi.
Középpontban a fogyasztó Készítette:Farkasné Bálint Rózsa.
Dr. Andrássy Gergely Herendi és Purebl Ügyvédi Iroda tel:
1 FOGYASZTÓVÉDELMI FÓRUM Tatabánya, március 25.
MUNKAÜGYI FELÜGYELŐSÉGI NYÍLT NAP ÁPRILIS 03.
Önkormányzat és állam.
Az ideiglenes biztosítási intézkedés elrendelésének általános és különös szabályai Villányi- Kollár Károly Dusán okleveles nemzetközi adószakértő.
A pénzügyi szolgáltatások közvetítőit érintő jogszabályi változások
AZ INFORMÁCIÓS TÁRSADALOM JOGA
Közigazgatási eljárás III.
Met. módosítás július 01..
Az off-label gyógyszerhasználat és az orvosi felelősség
A JOGSZERŰ ELLENŐRZÉSEK MIKÉNTJE A MUNKAHELYEN
Fogyasztóvédelem Vevőszolgálati előadás 2017 Előadó: Lehotkai Péter.
Előadás másolata:

A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság és a Magyar Energia Hivatal fogyasztóvédelemben betöltött szerepe Dr. Kispál Edit április

Fogyasztóvédelmi Hatóság hatásköre I. Ellenőrzi a Fogyasztóvédelemről szóló évi CLV. törvényben és - a szerződés létrejöttére, érvényességére, joghatásaira és megszűnésére vonatkozó rendelkezések kivételével - a végrehajtására kiadott jogszabályokban foglalt rendelkezések betartását, és eljár azok megsértése esetén

Hatáskörök Fgytv-ben Termék biztonságosságára használati és kezelési útmutatóra megfelelőség értékelésére csomagolásra árfeltüntetésre panaszkezelésre és az ügyfélszolgálatra 18. életévet be nem töltött személyek alkoholtartalmú itallal, dohánytermékkel, illetve szexuális termékkel történő kiszolgálás tilalmára vonatkozó rendelkezések betartásának ellenőrzése

Ellenőrzés Éves ellenőrzési és vizsgálati program alapján, témavizsgálatok – Termékbiztonság: használati-kezelési útmutató, a megfelelőségi jelölés, a címkézés jogszabályi követelményei, játszótéri játékok, mutatványos berendezések – Vagyoni érdek védelme: árfeltüntetés, árfelszámítás – 18 éven aluli: rendőrséggel karöltve, esti nyitvatartású szórakozóhelyek

Ellenőrzés Kérelemre – Panaszkezelés, ügyfélszolgálatok működése: jegyzőkönyvvezetés, Vásárlók Könyve, válaszadás elmulasztása

Fogyasztóvédelmi Hatóság hatásköre II. ellenőrzi a külön jogszabályban fogyasztóvédelmi rendelkezésként meghatározott rendelkezések betartását, és - ha a fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmáról szóló törvény eltérően nem rendelkezik - eljár azok megsértése esetén

Hatáskörök külön jogszabályokban évi XLVII. törvény a fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmáról évi XLVIII. törvény a gazdasági reklámtevékenység alapvető és egyes korlátairól: tiltott alkohol és dohánytermék reklámozása évi CLXIV. törvény a kereskedelemről, 210/2009. (IX.29.) Korm. rendelet a kereskedelmi tevékenység végzésének feltételeiről : Vásárlók Könyve, nyitvatartási idő jelölése

Hatáskörök külön jogszabályokban évi LXXXVI. törvény a villamos energiáról évi XL. törvény a földgázellátásról: fogyasztók pozíciója, ismeretek, eszközök, lehetőségek szempontjából rendkívül hátrányos, fokozottan igényli a fogyasztóvédelmi hatóság eljárását, számlázás esetében témavizsgálat

Hatáskörök külön jogszabályokban 49/2003. (VII. 30.) GKM rendelet a fogyasztói szerződés keretében érvényesített szavatossági és jótállási igények intézéséről 151/2003. (IX. 22.) Korm. Rendelet az egyes tartós fogyasztási cikkekre vonatkozó kötelező jótállásról 249/2004. (VIII. 27.) Korm. Rendelet az egyes javító-karbantartó szolgáltatásokra vonatkozó kötelező jótállásról

Fogyasztóvédelmi Hatóság hatásköre III. Fgytv. az ellenőrzési és hatósági eljárási kötelezettséget kiterjeszti törvény vagy kormányrendelet eltérő rendelkezése hiányában minden olyan rendelkezésre: – áru fogyasztók számára való értékesítésére – fogyasztóknak forgalmazott termék minőségére, összetételére, csomagolására, megfelelőségértékelésére, megfelelőségi jelölésére,

Fogyasztóvédelmi Hatóság hatásköre III. – fogyasztóknak értékesítésre szánt, illetve értékesített áru mérésére, hatósági árára vagy egyébként kötelezően megállapított árára fogyasztói panaszok intézésére, – fogyasztói szerződés keretében érvényesített szavatossági és jótállási igények intézésére, – termék forgalmazása vagy szolgáltatás nyújtása során az egyenlő bánásmód követelményére, – fogyasztók tájékoztatására vonatkozó rendelkezések betartására

Fogyasztóvédelmi Hatóság hatásköre IV. Ezen kívül ellenőrzi a fogyasztói szerződés megkötésénél alkalmazott vagy e célból nyilvánosan megismerhetővé tett általános szerződési feltételeket abban a tekintetben, hogy azok nem tartalmaznak-e a jóhiszeműség és tisztesség követelményébe ütközően a szerződéses jogokat és kötelezettségeket egyoldalúan és indokolatlanul a fogyasztó hátrányára megállapító feltételt

Határidő jogsértés bekövetkezését követő három éven túl nem indítható meg. Ha a jogsértő magatartás folyamatos, a határidő a magatartás abbahagyásakor kezdődik. Ha a jogsértő magatartás azzal valósul meg, hogy valamely helyzetet vagy állapotot nem szüntetnek meg, a határidő mindaddig nem kezdődik el, amíg ez a helyzet vagy állapot fennáll.

Jogkövetkezmény megállapításának szempontjai az eset összes körülményeinek figyelembevétele - így különösen a jogsértés súlyának : jogsértéssel érintett fogyasztók száma, érdekeik sérelmének köre, a jogsértő magatartás kiterjedtsége, a jogsértéssel érintett áruk értéke, - a jogsértő állapot időtartamának, - a jogsértő magatartás ismételt tanúsításának, - a jogsértéssel elért előny és az arányosság követelményének szem előtt tartása

Jogkövetkezmények jogsértő állapot megszüntetésének elrendelése jogsértő magatartás további folytatásának megtiltása határidő tűzésével a feltárt hibák, hiányosságok megszüntetésére kötelezheti a vállalkozást jogszerű állapot helyreállításáig feltételhez kötheti vagy megtilthatja az áru forgalmazását, illetve értékesítését elrendelheti a fogyasztó életére, egészségére, testi épségére veszélyes termék forgalomból való kivonását vagy visszahívását

Jogkövetkezmények elrendelheti a fogyasztó életére, egészségére, testi épségére veszélyes termék megsemmisítését a környezetvédelmi szempontok figyelembevételével jogszerű állapot helyreállításáig terjedő időtartamra elrendelheti a jogsértéssel érintett üzlet ideiglenes bezárását, ha az a fogyasztók életének, testi épségének, egészségének védelme vagy a fogyasztók széles körét érintő kárral fenyegető veszély elhárítása érdekében szükséges,

Jogkövetkezmények jogsértés megállapításától számított legfeljebb egy évig megtilthatja az alkoholtartalmú ital, a dohánytermék, illetve a szexuális termék forgalmazását, fogyasztóvédelmi bírságot szabhat ki, külön jogszabály további jogkövetkezményeket határozhat meg jogsértés megszüntetése érdekében határozathozatal helyett hatósági szerződést köthet

Eljárás során vállalkozás köteles közölni a tevékenységével kapcsolatos adatokat hatóság jogosult minta és ellenminta vételére a termék biztonságosságának, minőségének, illetve összetételének vizsgálata céljából hatóság termék vagy szolgáltatás tekintetében próbavásárlást végezhet: közreműködő személyt vehet igénybe, az ellenőrzési jogosultságát a próbavásárlás befejezésekor igazolja, vállalkozás a termék visszavétele mellett köteles annak árát visszatéríteni.

Bírság összege Ft-tól éves nettó árbevétel 5 %-a, max. 100 millió Ft-ig, fogyasztók széles körének testi épségét, egészségét sértő vagy veszélyeztető, továbbá a fogyasztók széles körének jelentős vagyoni hátrányt okozó jogsértés esetén legfeljebb 2 milliárd forintig terjed Kis és középvállalkozások esetében először figyelmeztetés, majd Ft-tól Ft-ig, illetve éves nettó árbevétel 5 %-a max. 5 millió Ft-ig terjedhet

Minden esetben bírság, ha jogsértést megállapító jogerős határozatban a vállalkozás számára előírt kötelezettség teljesítésére megállapított határnap elteltét, illetve határidő lejártát követő hat hónapon belül a vállalkozás - amennyiben a jogsértést telephelyen követték el, ugyanazon telephelyen - ugyanazon jogszabályi rendelkezést ismételten megsértette, jogsértés a fogyasztók életét, testi épségét, egészségét sérti vagy veszélyezteti, vagy a fogyasztók széles körét érinti 18. életévüket be nem töltött személyek védelmét célzó jogszabályi rendelkezés megsértésére került sor

Döntések közzététele jogerős határozatát közzéteszi: – hatóság honlapján – hatóság által célszerűnek tartott egyéb módon. A közzétett döntésről a fogyasztóvédelmi hatóság a nemzeti hírügynökséget is tájékoztathatja. hat hónap elteltével honlapjáról eltávolítja.

Keresetindítás Az ellen, akinek jogszabályba ütköző tevékenysége a fogyasztók széles körét érinti vagy jelentős nagyságú hátrányt okoz, a fogyasztóvédelmi hatóság pert indíthat a fogyasztók széles körének védelme, illetőleg a jelentős nagyságú hátrány kiküszöbölése érdekében. Ilyen per akkor is indítható, ha a sérelmet szenvedett fogyasztók személye nem állapítható meg.

Magyar Energia Hivatal jogállás, feladat, hatáskör a központi államigazgatási szervekről, valamint a Kormány tagjai és az államtitkárok jogállásáról szóló évi XLIII. törvény, a villamos energiáról szóló évi LXXXVI. törvény (a továbbiakban: Vet.), a távhőszolgáltatásról szóló évi XVIII. törvény (a továbbiakban: Tszt.), a földgázellátásról szóló évi XL. törvény (a továbbiakban: Get.), valamint az ezek felhatalmazása alapján kiadott jogszabályok rendelkezései határozzák meg

Alaptevékenységek a földgáz- és villamosenergia-ellátással kapcsolatos feladatok; a földgáz- és villamosenergia-ellátás biztonságának és a földgáz- és villamosenergia-piac hatékony működésének felügyelete; a földgáz biztonsági készletezésével kapcsolatos feladatok; az egyenlő bánásmód követelményének érvényesítésével és a hatékony verseny elősegítésével kapcsolatos feladatok;

Alaptevékenységek a távhőtermelő létesítmény létesítésének és a távhő termelésének engedélyezése, a távhőszolgáltatás csatlakozási díjának és a lakossági távhőszolgáltatás díjának megállapításával összefüggő feladatok a földgáz és a villamos energia rendszerhasználati díjra, csatlakozási díjra és az egyetemes szolgáltató árképzésre vonatkozó szabályainak előkészítése, az egyetemes szolgáltatás árainak jóváhagyása,

Alaptevékenység valamint a földgáz- és villamosenergia- ellátás területén a fogyasztóvédelmi feladatok kiadja a megújuló energiaforrásból vagy hulladékból nyert energiával termelt villamos energia, valamint a kapcsoltan termelt villamos energia eredetére vonatkozó bizonyítványt.

Villamos energia piac szabályozása körében kiadja a villamosenergia-ipari engedélyeket és szabályzatokat, ellenőrzi az azokban foglaltak betartását, kiadja a megújuló energiaforrásból vagy hulladékból nyert energiával termelt villamos energia, valamint a kapcsoltan termelt villamos energia eredetére vonatkozó bizonyítványt, megállapítja a villamos energia rendszerhasználati díjak mértékét,

Villamos energia piac szabályozása körében részt vesz az átvételi kötelezettség alá eső villamos energia árának és átvételi feltételeinek kidolgozásában, előkészíti a külön díj ellenében végezhető szolgáltatások díjait, megállapítja a rendeletben nem szabályozott speciális tarifák mértékét és alkalmazási szabályait, megállapítja a csatlakozási díj mértékét,

Villamos energia piac szabályozása körében előkészíti az egyetemes szolgáltatás árait és árképzési szabályait, biztosítja a szétválasztási szabályok és a hálózathoz hozzáférés érvényesülését, piacelemzést végez, segíti a szabad kereskedőváltást, intézkedik ellátási zavarok esetén

Földgázpiac szabályozása körében kiadja a földgázipari engedélyeket és szabályzatokat, ellenőrzi az azokban foglaltak betartását, megállapítja a földgáz rendszerhasználati díjak mértékét, megállapítja a 20 m3/h kapacitás alatti felhasználókra vonatkozó csatlakozási díj mértékét a lakossági felhasználóknál, megállapítja a kiegyenlítő fizetések mértékét,

Földgázpiac szabályozása körében előkészíti az egyetemes szolgáltatás árait és árképzési szabályait, előkészíti a vételre felajánlott forrás és a hazai termelésű földgáz árképzésére vonatkozó szabályokat és áralkalmazási feltételeket, előkészíti a külön díj ellenében végezhető szolgáltatások díjait, biztosítja a szétválasztási szabályok és a hálózathoz hozzáférés érvényesülését,

Földgázpiac szabályozása körében piacelemzést végez, segíti a szabad kereskedőváltást, intézkedik ellátási zavarok esetén, a földgáz biztonsági készletezésére, ellenőrzi a tárgyalásos tárolói hozzáférésre, valamint a hatósági árral érintett földgázforrás felhasználására vonatkozó szabályok érvényesülését

Távhőellátás területén kiadja a távhő termelői és távhő szolgáltatói engedélyeket, ellenőrzi az azokban foglaltak betartását, előzetesen jóváhagyja és ellenőrzi a csatlakozási díj mértékét, javaslatot tesz a távhő-szolgáltatási célú távhőtermelés, a lakossági távhőszolgáltatás díjaira,

Távhőellátás területén ellenőrzi, hogy a távhőszolgáltatónak, a lakossági felhasználóknak, a külön kezelt intézménynek értékesített távhő ára megfelel-e Tszt.-ben előírt követelményeknek, elvégzi a jogszabályok által előírt eszköz- és költség-felülvizsgálatot

Fogyasztóvédelem területén a villamosenergia- és földgázellátás tekintetében: – dönt az elosztói, egyetemes szolgáltatói, kereskedői üzletszabályzatok jóváhagyásáról, – ellenőrzi az azokban foglaltak betartását, – kiadja az engedélyköteles tevékenység folytatásának minimális minőségi követelményeit, elvárt színvonalát, a szolgáltatás minőségét szabályozó határozatokat, – ellenőrzi az azokban foglaltak betartását; – dönt a törvényekben meghatározott felhasználói panaszokban

Panaszkezelés Lakossági fogyasztó esetében: a ki- és visszakapcsolással, számlázással, elszámolással, díjfizetéssel méréssel kapcsolatos panaszok ügyintézése a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság hatáskörébe tartozik

Fogyasztói elégedettség vizsgálat Kritikus elemek: – Feszültségingadozás, áramkimaradás, gyengébb minőségű gáz – Hibabejelentés fogadás – Panaszügyintézés, ügyfélszolgálatok – Számla nem megfelelő érthetősége

Szolgáltatás minőség színvonal határozatok írásbeli válasz: 15 napon belül érdemi választ kell kapni az esetek 95 %-ban Call centernél a megfelelő menüpont kiválasztása után 30 másodpercen belül ügyintézőhöz kell kapcsolni az esetek 80 %- ban Személyes ügyfélszolgálaton 20 percen belül ügyintéző az esetek 90 %-ban.

Köszönöm a figyelmet!