A drámapedagógia hatása a lisszaboni kulcskompetenciákra Cziboly Ádám „Az Európai Bizottság támogatást nyújtott ennek a projektnek a költségeihez. Ez a.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Ifjúsági Egészségnap április 7.. Célcsoport és célok •18-28 éves korosztály •A felsőoktatásban tanuló hallgatók •Egészségmagatartás fejlesztése.
Advertisements

FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM Fiatalok Lendületben Program •Időtartam: •Célja: –Fiatalok tapasztalati tanulása nem-formális tanulási.
A kompetenciafejlesztés lehetőségei az iskolai tantárgyakon keresztül
A társadalmi felzárkóztatás és az életen át tartó tanulás (LLL)
Digitális kompetenciák a pedagógusképzésben Jelli János Apor Vilmos Katolikus Főiskola (HU) Námesztovszki Zsolt Újvidéki Egyetem Magyar Tannyelvű Tanítóképző.
„Művészettel a jövő művészeiért” TÁMOP-3. 1
Rendszerszemléletű megközelítés az iskolai agresszió megelőzésében és kezelésében November 30. Ódry Színpad.
Memorandum, 2000 ● Memorandum az egész életen át tartó tanulásról
A dunaújvárosi fiatalok szabadidő eltöltési szokásai
TÁMOP / „Munkába lépés” A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP.
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
A fiatalkorúak képzési, fejlesztési lehetőségeinek módszertani kihívásai Hegedűs Judit – Lénárd Sándor, ELTE PPK.
KÖZKÉZEN Felelősen a közösségért! Felelősen Fehérvárért! Farkas Tamás tanácsadó.
KORSZERŰSÉG AZ ERKÖLCSTAN / ETIKA TANÍTÁSBAN
Hogyan hat a dráma a kulcskompetenciákra? SZNTOT április 2. „Az Európai Bizottság támogatást nyújtott ennek a projektnek a költségeihez. Ez a közlemény.
TÁMOP / „Munkába lépés” A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP.
TÁMOP 3.1.4/08/ Társadalmi Megújulási Operatív Program
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM Fiatalok Lendületben Program számokban Időtartam: Költségvetés: € – Ft/év Magyarországon.
Új oktatási/nevelési célok: a kulcskompetenciák
Magyar Pedagógiai Társaság Somogy Megyei Tagozata november 21. Kis Jenőné dr. Kenesei Éva megyei elnök.
Az EU oktatási és képzési rendszerének célkitűzései
Kulcskompetenciák Európai Bizottság 2005
AZ INTERKULTURÁLIS KOMMUNIKATÍV KOMPETENCIA FEJLESZTÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
Szegedi Tudományegyetem TÁMOP „XXI. Századi kompetenciaalapú gyakorló iskolák Szegeden – az óvodától az egyetemig.” „XXI. Századi kompetenciaalapú.
Debrecen május 29. Prof. Dr. Szabó Ildikó Szocializáció az egyetemi csoportok és csoportkultúrák világában Egyetemi élethelyzetek. Campus-lét a Debreceni.
Pályaorientáció ÁMK Báta Hunyadi János Általános Iskola
Új megközelítés - Anyaklubok Magyarországon Jónás Jánosné Szarvasi Fiatalok a Holnapért Egyesület április 3.
A PEDAGÓGUSOK ÉRTÉKELÉSE
KOMPETENCIA- KOMPETENCIA- ALAPÚ OKTATÁS.
„A kulcskompetencia az ismeretek, készségek és attitűdök transzferábilis, többfunkciós egysége, amellyel mindenkinek rendelkeznie kell ahhoz, hogy személyiségét.
Agreement number: FR1-LEO ARIADNE Project ARIADNE, vezérfonal a szociális gazdaságban tevékenykedő menedzsereknek.
Orosházi Evangélikus Általános Iskola és Gimnázium
Integrációs és képesség-kibontakoztató felkészítés az intézményekben Bedőné Fatér Tímea IPR szakértő Integrációs szaktanácsadó
Tudás + képességek + attitűdök ismeretekalkalmazás 20 m hosszúságú kerítéssel téglalap formájú konyhakertet kerítenek el. Ha a kert szélessége 4 m, akkor.
Zsolnai József Emlékkonferencia
Az intézményvezetők szerepe az oktatási intézmények fejlesztésében
Valorizáció a Leonardo programban Muradin Eszter december 2. Leonardo Nemzeti Iroda.
A vállalkozás indításának előnyei és veszélyei korosztályonként.
PEDAGÓGIAI KÍSÉRLET KOOPERATÍV MÓDSZEREK ALAKAMAZÁSA II. OSZTÁLYBAN A MATEMATIKA TANÍTÁSÁBAN ARI LÁSZLÓ II. év- távoktatás.
Számítógéppel támogatott pályaorientáció. Számítógéppel támogatott orientáció szerepe a munka- pályatanácsadásban Előnyei: Előnyei: A kutatások nagy része.
ACES Academy of Central European Schools Nemzetközi iskolai együttműködés Két, vagy több partner iskola között Támogatók:
RONCSOLÁSMENTES ANYAGVIZSGÁLÓK KÉPZÉSÉNEK FEJLESZTÉSE
Kompetencia alapú oktatás elterjesztése Hajdú-Bihar megyében Herpai Imre igazgató, HBMPI.
Önkéntesség az Észak-Magyarországi Régióban. A Demokratikus Ifjúságért Alapítvány (DIA) története A Demokratikus Ifjúságért Alapítványt 1999-ben hozta.
Hogyan hat a dráma a kulcskompetenciákra? Egy most induló nemzetközi kutatás ismertetése Cziboly Ádám Káva Kulturális Műhely DramaF R ING E nov.
Vezeti: Szigetváriné Söjtöry Andrea
TÁMOP / „Karöltve” Integrációs közoktatási referencia intézmény kialakítása hálózati együttműködés keretében a Csertán Sándor Általános.
New View Beszámoló a tanárokkal történt interjúról.
Pedagógiai munka a Nevelési Tanácsadóban
Az iskolai pedagógiai program átdolgozásának előkészítése Nevelési értekezlet 2007.szept.20.
A szociális képességek fejlesztése módszertana
Dr. Schiffer Csilla Társas interakciók a tanulók között
Pedagógusok egy nemzetközi tanárvizsgálat (OECD TALIS) tükrében
Készítette: Szalayné Tahy Zsuzsa – Szalay Sándor 1 A program megvalósulását az Apertus Közalapítvány támogatta. Számítógéppel segített módszerek a természettudományok.
Az országos mérések megújult rendszere
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
K OMPETENCIA ALAPÚ OKTATÁS. Háttér 2000 Lisszabon EU határozata 2004 Európai Bizottság dokumentuma Hazánkban: Nat Oktatási Minisztérium stratégiája Nemzeti.
A 2014/2015 iskolai év pszichológusi tevékenységének beszámolója.
Kulcskompetenciák, munkaerő-piaci kulcskompetenciák
AZ MNKSZ RÉSZVÉTELE A „TRAME” PROJEKTBEN AZ EU / GRUNDTVIG FELNŐTTOKTATÁSI PROGRAM KERETÉBEN ( ) TAPASZTALATOK ÉS EREDMÉNYEK KONFERENCIA A self-narration.
TÁMOP /10/ Együtt-Működők Nevelési-oktatási intézmények tanórai, tanórán kívüli és szabadidős tevékenységének támogatása szeptember.
A NAT 2007 implementációja Dr. Vass Vilmos Pannon Egyetem,
European Distance and E-Learning Network
4. OER Digitális Eszközök Digitális Elbeszélésekhez
Balázsi Ildikó Oktatási Hivatal
Gyakorlatok WoS Core Collection és Scopus
IRODALOMKUTATÁSI MÓDSZEREK Varga Attila Testnevelési Egyetem Sporttudományi Doktori Iskola PhD II. évfolyam Témavezető: Dr.Kokovay Ágnes
Európai Parlament – a polgárok érdekképviselete
Osztályközösségben jelentkező problémák, közösségépítő foglalkozások
Előadás másolata:

A drámapedagógia hatása a lisszaboni kulcskompetenciákra Cziboly Ádám „Az Európai Bizottság támogatást nyújtott ennek a projektnek a költségeihez. Ez a közlemény a szerző nézeteit tükrözi, és az Európai Bizottság nem tehető felelőssé az abban foglaltak bárminemű felhasználásért.”

A kutatás összefoglalása 2009-ben indul, két éves időtartam a nyolc ún. "lisszaboni kulcskompetencából" ötnél vizsgálja, hogy a dramatikus tevékenységek az oktatásban milyen hatást fejtenek ki a fiatalok tudására, készségeire és attitűdjeire. EU által támogatott projekt tizenkét partner részvételével Heterogén, robosztus minta kvantitatív és kvalitatív eredmények összesen nyolc forrásból

Konzorcium tagjai Consortium leader: Hungary: Káva Theatre in Education Company (Káva Kulturális Mûhely) Consortium members: Netherlands: Foundation Leesmij Poland: University of Gdansk (Uniwersytet Gdanski) Romania: Sigma Art Foundation (Fundatia Culturala Pentru Tineret Sigma Art) Slovenia: Taka Tuka Club (Durštvo Taka Tuka) United Kingdom: Big Brum Theatre in Education Co. Ltd. Associate partners: Czech Republic: Charles University, Prague Norway: Bergen University College (Hogskolen i Bergen) Palestine: Theatre Day Productions Portugal: Technical University of Lisbon (Universidade Técnica de Lisboa) Serbia: Center for Drama in Education and Art CEDEUM (Centar za dramu u edukaciji i umetnosti) Sweden: Culture Centre for Children and Youth in Umea (Kulturcentrum för barn och unga)

A vizsgált kulcskompetenciák Anyanyelvi kommunikáció Tanulás tanulása Vállalkozás és kezdeményezőkészség Szociális és állampolgári kompetencia Kulturális önkifejezés

Az öt kulcskompetencia és a gyerekek változása Diák önbeszámoló Tanár megfigyelés Objektív megfigyelők Független szakértők értékelése Programvezető önértékelése A vizsgált programok tulajdonságai Tanítási színház és dráma szakértők ország- értékelése Egyedi kvalitatív kutatások

Az adatbázis 4,475 diák: 12 ország, 111 drámaprogram és kontroll csoportok mért változó / diák pontosan 4,833,000 cellányi adat Többszázezer kapcsolat, interakció – a lehetséges elemzések száma csaknem tízmilliós nagyságrendű Az első statisztikai output fájl 1,23 GB Az első kiadvány 128 oldal, és ez kevesebb, mint az adatbázisban rejlő lehetőségek 0,1 %-a Több tucat publikáció lehetősége Aranybánya / „DNS minta” Most csak a kulcsfontosságú eredményekre fókuszáltunk

Közvetítő (mediátor) hatások... Kontroll csoportok 1 KULTÚRÁK Személyközi, interkulturális és szociális kompetenciák, állampolgári kompetencia Vállalkozói készség Kulturális kifejező- készség Moderátor hatások Kísérleti csoportok 1 ORSZÁG 1ORSZÁG 2 Kísérleti csoportok 2 Kontroll csoportok 2 Anyanyelvi kommunikáció A tanulás tanulása

Kontroll csoportok Minimum160 fő legalább 8 csoportból / osztályból Kísérleti csoportok Minimum160 fő legalább 8 csoportból / osztályból MINTÁK AZ EGYES ORSZÁGOKBAN Egyalkalmas Minimum 80 fő legalább 4 csoportból / osztályból Folyamatos Minimum 80 fő legalább 4 csoportból / osztályból Egyalkalmas Minimum 80 fő legalább 4 csoportból / osztályból Folyamatos Minimum 80 fő legalább 4 csoportból / osztályból ÉLETKOR: éves fiatalok A kísérleti és a kontroll csoportok ugyanabból az iskolából vagy hasonló környezetből

Kompetenciák input 2009 szept.-okt. Kompetenciák output 2010 jan. Folyamatos tevékenység (közben téli szünet) 2009 szeptember január 4 hónapos longitudinális mérés (legalább 10 alkalom) Kompetenciák input 2 héttel a foglalkozás előtt Kompetenciák output 2 héttel a foglalkozás után egyalkalmas drámamunka 2009 október és 2010 január között Rövid (1 hónapos) longitudinális mérés IDŐ

Kulcseredmények tanáraik értékelése szerint minden szempontból jobb teljesítményt nyújtanak; magabiztosabbak azokban a feladatokban, ahol olvasniuk kell, vagy meg kell érteniük valamit; magabiztosabban kommunikálnak; inkább tartják kreatívnak önmagukat; jobban szeretnek iskolába járni; nagyobb örömüket lelik az iskolai feladatokban; jobban oldják meg a problémákat; hatékonyabban küzdenek meg a stresszel; szignifikánsan toleránsabbak a kisebbségekkel és az idgenekkel; aktívabb állampolgárok;

nagyobb érdeklődést mutatnak a választások iránt minden szinten; jobban hajlanak arra, hogy részt vegyenek a közösségeket érintő ügyekben; empatikusabbak: figyelembe veszik a többi embert is; inkább képesek arra, hogy nézőpontot váltsanak; kezdeményezőbbek és vállalkozóbb kedvűek; inkább gondolnak a jövőjükre, és több tervük is van a jövőjükkel kapcsolatban; sokkal szívesebben vesznek részt bármilyen nemű művészeti vagy kulturális tevékenységben, nemcsak az előadóművészetek, de az írás, a zeneszerzés, a filmezés, a kézművesség terén is, és szívesebben jelennek meg mindenféle művészeti vagy kulturális eseményen;

több időt töltenek az iskolában, több időt töltenek olvasással, házi munkával, játékkal, beszélgetéssel, többet vannak együtt családtagjaikkal, inkább gondoskodnak fiatalabb testvéreikről. Ugyanakkor kevesebb időt töltenek tévénézéssel és számítógépes játékokkal; többet tesznek családjukért, inkább vállalnak részmunkaidős állást, és több időt töltenek alkotó tevékenységekkel, akár egyedül, akár csoportosan. Gyakrabban járnak színházba, kiállításokra, múzeumba és moziba, gyakrabban kirándulnak és bicikliznek; gyakrabban válnak osztályukban meghatározó személyiségekké; jobb a humorérzékük; jobban érzik magukat otthon.

Figyelem! Ez egy nagyon leegyszerűsített vezetői összefoglaló a nagy átlagon megfigyelhető különbségeket mutatja a valóságban a kép sokkal árnyaltabb (lehet és kell is árnyalni)

Relevancia Eddigi felmérések (pl. PISA) Eddigi drámapedagógiai kutatások Szakpolitika

A kutatás eredményeinek hasznosulása Education Resource Green Paper Okt. 25. konferencia Brüsszelben az Európai Parlamentben a döntéshozók számára Eddig elért hatás (két hét alatt) ezen anyagok tizenkét nyelvre történő lefordítása és terjesztése konferencia 13 városban Egyéni felhasználási lehetőségek a partnerországokban

További információ December :00-18:00 Nemzeti Színház

Cziboly Ádám mobil: 20 / © DICE Project (Danis Ildikó, Varga Attila, Cziboly Ádám) Az előadásban ismertetett kutatási design nemzetközi szerzői jogvédelem alatt Köszönöm a figyelmet!