Magyar Tudományos Akadémia VSZB Tudásmenedzsment Albizottsága „TUDÁSVAGYON – A TUDÁSMEGOSZTÁS ÉS - INTEGRÁLÁS MENEDZSELÉSI GYAKORLATA” III. workshop, Budapest, 2006. február 23. O &TUMEN módszer alkalmazásfejlesztési tapasztalatai (Tudásmenedzsment a felsőoktatásban) Dr. Noszkay Erzsébet egyetemi docens – szakvezető Szent István Egyetem GTK VTI E-mail: noszkay@mail.vti.hu nomenb@t-online.hu
I. Egy kis történelem… - 89 – óta a felsőoktatásban… - Oktatáskutatási tapasztalataim: A hagyományos oktatás „végnapjai”… Háttér tényező: Az ezredfordulóra a kialakuló információs társadalom Dr. Noszkay Erzsébet
1, Főbb tényezők: Informatikai „robbanás” ; A rendszerváltással kiváltódó Tömeges igény a továbbtanulásra ; Napjainkra: Az életen át tartó tanulás követelménye Élvezetesebb - az információtechnológiák és az informatika lehetőségeit kiaknázó - képzési rendszerek! Dr. Noszkay Erzsébet
2, A korszerű oktatás és képzés új kulcsszavai: Holisztikus szemlélet és rendszerkezelés ; Egyéni kreativitás és erkölcsi értékek ; Az un. rejtett tudásból eredő kompetitív előnyök: (egyéni, csoport és vállalati szinten) Tudásteremtési értéklánc és tudás-menedzselés Nem hagyományos oktatási modellek és módszerek 1991-ben a pragmatikus elképzelés 1993-tól fokozatosan kifejlesztett modell és módszer Dr. Noszkay Erzsébet
II. Egy kis elmélet… Néhány alapfogalom Tudás fajták: EXPLICIT: Formalizált ismeret ; Könnyen átadható az egyén(ek) számára ; IMPLICIT: A tudás azon része, amely A szubjektív szakértelmet ; Az intuíciót, kreativitást Szellemi meglátást ; A „mit” és a „hogyan” problémamegoldó és módszertani ismereteit ; Hozzáértést és az új tudástermelésének képességét, stb… jelenti. Dr. Noszkay Erzsébet
Polányi szerint: (Személyes tudás I.-II. Atlantisz ;1994) …a kompetitív előnyt teljes mértékben a tudásból, meghatározóan annak rejtett, megfoghatatlan komponenséből kell eredeztetni. Ezt a komponenst még sokszor azok a személyek sem tudják felfogni, akik birtokolják… …hiszen a „megérthetetlent” kell megragadni... Dr. Noszkay Erzsébet
III. A tudásalapú menedzser-képzés dilemmái: Képzési cél: szakmailag és emberileg értékes egyének felkészítése, akik elkötelezettek, és egyéni kvalitásaikat képesek CSAPATBAN is ( a szervezeti rejtett tudás kiteljesítése érdekében! ) hasznosítani. Milyen dilemmákat vet fel ez a cél?! Dr. Noszkay Erzsébet
( X ) X Dilemma I. Értékek Egyáltalán kifejezhető az ember értéke?! Kopátsy Sándor szerint: AZ EMBER ÉRTÉKE: TUDÁS x ERKÖLCS Szakmai ismeret Problémamegoldó (tárgyi, EXPLICIT) (rejtett, képességalapú, IMPLICIT) Amit a képzésnek adnia kell: Szakmai Problémamegoldó ismeret tudás ( X ) X Értékek Dr. Noszkay Erzsébet
Dilemma II. MINDEZT CSAPATBAN! A menedzser nem egy-egy szakmai feladat, funkció megvalósítója, végrehajtója: Neki mindig az egészben, a vállalatban (mint egészben) kell gondolkodnia, döntenie és cselekednie sőt a végrehajtást segítenie MINDEZT CSAPATBAN! ad.1. Hogyan oldható meg a vállalati rendszer HOLISZTIKUS EGYSÉGKÉNT való megélése (ÉLMÉNYSZERŰ !!!), annak számára, aki abban még nem dolgozott?! ad.2. Hogyan oldható meg, hogy az egyénileg értékesre „kondicionált” szakember KIVÁLÓ CSAPATJÁTÉKOS IS legyen?! Dr. Noszkay Erzsébet
Dilemma III. Hogyan lehet az EGYÉNI EMBERI és SZAKMAI illetve CSOPORT- KVALITÁSOKAT \ / úgy fejleszteni EGYENSÚLYUK KIALAKULHASSON (ez a rejtett tudás kialakulásának további növekedésének alapfeltétele) Dr. Noszkay Erzsébet
Dilemma IV. Megoldhatók-e az I., II., III. Dilemmák nagy csoportban (átlagos évfolyam létszám 70-110 fő) ?! Dilemma V. Ha megoldható a IV. Dilemma akkor MILYEN ESZKÖZÖKKEL ÉS MÓDSZEREKKEL?! Dr. Noszkay Erzsébet
VI. A Dilemmákra adott válaszaim. avagy. az O & TUMEN modellje. és. a VI. A Dilemmákra adott válaszaim avagy az O & TUMEN modellje és a hozzárendelt módszerek: Dr. Noszkay Erzsébet
1. A modell „sarok-kövei” 1.1 A menedzser-képzés „tudástermelésének” tartalma: A különféle menedzser – kompetenciák; és Az ezekhez konkrétan kötődő szakmai (tantárgyi) – és problémamegoldó tudások, képességek; Dr. Noszkay Erzsébet
1.2 Az 1.1 tudás-tartalom elsajátítási folyamata a menedzselendő szervezet, vállalat belső (immanens) struktúrája szerint felépített 1.3 A szükséges tudás kifejlesztése, használata és megosztása: A különféle menedzser-kompetencia modellek „kvázi hierarchiájára” épül; MODELLJE Dr. Noszkay Erzsébet
Az egyszerűbbtől halad a bonyolultabb szervezeti rendszerek felé! „Funkció-csirák” Funkciók Összetett funkciók „Egysejtű” Nagy (érett) vállalat kisvállalkozás Növekedő cég mely változó és profilját, kapacitásait, tudás- tőkéjét stb. transzformálni képes Dr. Noszkay Erzsébet
2. A módszer lényege: a ciklikusság Ismeret Modell Képesség alapú gyakorlás Szakmai, (Szervezeti Problémák tárgyi rendszer, megoldása; menedzser- tudás-szinergiák kompetenciák stb.) Dr. Noszkay Erzsébet
A ciklikus elsajátítás alapeleme: a differenciálatlan kis szervezet (mikro-vállalkozás) A kisvállalkozás ténylegesen (egyénileg is) megvalósítható OKA A hallgatói élmény-szerzés közvetlen terepe Az alap tudás-struktúrák és „rutinok” rögzítéséhez és a vállalkozói „én-tudat” (későbbi menedzser-tudat!) kialakítását szolgálja! Valóságosan is megalkotható Elemi (menedzselési) beavatkozásokra alkalmas Mert: Dr. Noszkay Erzsébet
A tárgyi (szakmai), EXPLICIT tudás; A problémamegoldó (képesség-alapú) IMPLICIT tudás EGYENSÚLYA – oktatási keretek között - ebben a szervezeti közegben (modellben) valósítható meg közel 100%-os hatékonysággal !!! Dr. Noszkay Erzsébet
V. A megvalósítás módszere és három alappillére E.) kultúra eredményei 2.2 szakmai csoport C.) szabályok D.) mítoszok 2.) csoport szintek 2.1 „mini” -csoport A.) tanítási cél B.) értékrend 1.) Az „egyén szintje” -előadások; -tankönyvek,; -szakirodalom; -internet; -hagyományos számonkérési módok (ZH, vizsgák, stb.) III. Értékek és a tudáselsajátítás kultúrája II. Problémamegoldó (implicit) tudás I. Szakmai ismeretek (hagyományos okt. explicit tudás és elsajátítás) Dr. Noszkay Erzsébet
I. Problémamegoldó implicit tudás 1.) Az „egyén szintje” Célirányos önismeret; Általános- és szakmai készség- és képességfejlesztés; Gyakorlatok; Egyéni problémamegoldó készséget fejlesztő feladatok (üzleti terv) Az egyén vállalkozói „én tudatának” és (rutinjának) megalapozása, kialakítása Dr. Noszkay Erzsébet
V. A megvalósítás módszere és három alappillére I. Szakmai ismeretek (hagyományos okt. explicit tudás és elsajátítás) II. Problémamegoldó (implicit) tudás III. Értékek és a tudáselsajátítás kultúrája -előadások; -tankönyvek,; -szakirodalom; -internet; -hagyományos számonkérési módok (ZH, vizsgák, stb.) 1.) Az „egyén szintje” A.) tanítási cél B.) értékrend 2.) csoport szintek 2.1 „mini” -csoport C.) szabályok D.) mítoszok 2.2 szakmai csoport E.) kultúra eredményei Dr. Noszkay Erzsébet
Csoport építés alapja: A csoportos munka célja: II. Problémamegoldó implicit tudás 2.) A csoport szintek 2.1. Mini-csoport („sejt”) - szint Csoport építés alapja: „tanult” – elvek ; valóságban szabadon (szimpátia / antipátia) alapon A csoportos munka célja: tapasztalati tudásgyűjtés (munkatárs – választásról, munkamegosztásról és együttműködésről, stb. ) Dr. Noszkay Erzsébet
V. A megvalósítás módszere és három alappillére E.) kultúra eredményei 2.2 szakmai csoport C.) szabályok D.) mítoszok 2.) csoport szintek 2.1 „mini” -csoport A.) tanítási cél B.) értékrend 1.) Az „egyén szintje” -előadások; -tankönyvek,; -szakirodalom; -internet; -hagyományos számonkérési módok (ZH, vizsgák, stb.) III. Értékek és a tudáselsajátítás kultúrája II. Problémamegoldó (implicit) tudás I. Szakmai ismeretek (hagyományos okt. explicit tudás és elsajátítás) Dr. Noszkay Erzsébet
2.2.1. Csapat - építés ; Szakmai probléma szerint (10 - 12 fő) II. Problémamegoldó implicit tudás 2.) A csoport szintek 2.2. Szakmai csoportok 2.2.1. Csapat - építés ; Szakmai probléma szerint (10 - 12 fő) (Élmény: a probléma legjobb megoldása a legerősebb szakmai csoporttól) (esetpélda) Dr. Noszkay Erzsébet
Szakmai erősségek, gyengeségek, és Készségek, képességek szerint II. Problémamegoldó implicit tudás 2.) A csoport szintek 2.2. Szakmai csoportok 2.2.2. Csapat - építés ; (10 - 12 fő) Szakmai erősségek, gyengeségek, és Készségek, képességek szerint (Élmény: „valami” még mindig hiányzik) (esetpéldák és készségerősítő gyakorlatok) Dr. Noszkay Erzsébet
2.2.3. Csapat - építés ; Team - építés szabályai szerint II. Problémamegoldó implicit tudás 2.) A csoport szintek 2.2. Szakmai csoportok 2.2.3. Csapat - építés ; Team - építés szabályai szerint Tudás szinergia Újszerű (élményből fakadó) megoldások hatékonyabb tudásmenedzsment Dr. Noszkay Erzsébet
V. A megvalósítás módszere és három alappillére E.) kultúra eredményei 2.2 szakmai csoport C.) szabályok D.) mítoszok 2.) csoport szintek 2.1 „mini” -csoport A.) tanítási cél B.) értékrend 1.) Az „egyén szintje” -előadások; -tankönyvek,; -szakirodalom; -internet; -hagyományos számonkérési módok (ZH, vizsgák, stb.) III. Értékek és a tudáselsajátítás kultúrája II. Problémamegoldó (implicit) tudás I. Szakmai ismeretek (hagyományos okt. explicit tudás és elsajátítás) Dr. Noszkay Erzsébet
III. Értékek és a tudáselsajátítás kultúrája A, Tanítási cél: „Küldetés” tanár, mint tudásmenedzser Dr. Noszkay Erzsébet
V. A megvalósítás módszere és három alappillére E.) kultúra eredményei 2.2 szakmai csoport C.) szabályok D.) mítoszok 2.) csoport szintek 2.1 „mini” -csoport A.) tanítási cél B.) értékrend 1.) Az „egyén szintje” -előadások; -tankönyvek,; -szakirodalom; -internet; -hagyományos számonkérési módok (ZH, vizsgák, stb.) III. Értékek és a tudáselsajátítás kultúrája II. Problémamegoldó (implicit) tudás I. Szakmai ismeretek (hagyományos okt. explicit tudás és elsajátítás) Dr. Noszkay Erzsébet
III. Értékek és a tudáselsajátítás kultúrája P C S O L T B, Értékrend: A tanulással és elsajátítással ; Információ – használattal ; és Tudáshasználattal ; illetve Megosztással , együttműködéssel ; Teljesítményértékeléssel ; A vállalkozói ill. menedzser-szakma értékeivel (hozzáadott értéknövelő kreativitás, etikus magatartás ; környezet – tudatosság, „csapat” stb.) Dr. Noszkay Erzsébet
V. A megvalósítás módszere és három alappillére E.) kultúra eredményei 2.2 szakmai csoport C.) szabályok D.) mítoszok 2.) csoport szintek 2.1 „mini” -csoport A.) tanítási cél B.) értékrend 1.) Az „egyén szintje” -előadások; -tankönyvek,; -szakirodalom; -internet; -hagyományos számonkérési módok (ZH, vizsgák, stb.) III. Értékek és a tudáselsajátítás kultúrája II. Problémamegoldó (implicit) tudás I. Szakmai ismeretek (hagyományos okt. explicit tudás és elsajátítás) Dr. Noszkay Erzsébet
III. Értékek és a tudáselsajátítás kultúrája C, Szabályok: „Íratlanok”, de közmegegyezésen alapulnak ; kezdetben „döcögnek”, de az utolsó évfolyamnál már önjárók év alapozás ; év „élményszerzés” ; év működő „szervezeti kultúra” Dr. Noszkay Erzsébet
V. A megvalósítás módszere és három alappillére E.) kultúra eredményei 2.2 szakmai csoport C.) szabályok D.) mítoszok 2.) csoport szintek 2.1 „mini” -csoport A.) tanítási cél B.) értékrend 1.) Az „egyén szintje” -előadások; -tankönyvek,; -szakirodalom; -internet; -hagyományos számonkérési módok (ZH, vizsgák, stb.) III. Értékek és a tudáselsajátítás kultúrája II. Problémamegoldó (implicit) tudás I. Szakmai ismeretek (hagyományos okt. explicit tudás és elsajátítás) Dr. Noszkay Erzsébet
III. Értékek és a tudáselsajátítás kultúrája E, Kultúra eredményei: Tehetség-gondozás , mint folyamat Szinergia a csoport nem csak mennyiségileg, de minőségileg is más – tudás ; Csapat – szellem és szolidaritás ; A nyertes is lehet vesztes, ha a csapat „ellenében focizik”. Dr. Noszkay Erzsébet
VI. A tudástermelés „menedzsment –folyamata” I. Szakasz Egyéni képességek II. Szak. Kis csoport III. Szak. Csapat Egy vállalkozás létrehozása (üzleti terv) Taní- tási célok, érté- kek, sza- bályok Vállalkozási ismeretek, üzleti terv Vállalkozói- vállalkozási gyakorlatok Védés szembesülés vállalkozói képességeivel Dr. Noszkay Erzsébet
VI. A tudástermelés „menedzsment –folyamata” I. Szakasz Egyéni- képességek II. Szak. Kis csoport III. Szak. Csapat Az előző évben „alapított” cég Növekedés- menedzsment, vállalat gazdaságtan + más Taní- tási célok, érté- kek, sza- bályok Védés eredmény: cég - és csapatépítési tapasztalatok Növekedés- menedzsment gyakorlatok Dr. Noszkay Erzsébet
VI. A tudástermelés „menedzsment –folyamata” Egy konkrét vállalat esetpéldája (szerep- játék) - diagnózis és probléma - konkrét javaslatok I. Szakasz Egyéni- képességek II. Szak. Kis csoport III. Szak. Csapat Változás és válság- menedzsment, gazdasági informatika + más tárgyak Taní- tási célok, érté- kek, sza- bályok Változás és válság- menedzselési gyakorlatok: diagnózisok és terápiák eset- példákon keresztül Nyilvános vizsga (szerepjáték) Dr. Noszkay Erzsébet
Köszönöm a megtisztelő figyelmet! Dr. Noszkay Erzsébet