EGÉSZSÉGTUDATOSSÁG, FELELŐSSÉG, A LELKI ÉLET FENNTARTHATÓ FEJLŐDÉSE

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
HOGYAN VÉDHETJÜK MEG A TEHETSÉGES GYERMEKET ÖNMAGÁTÓL Bagdy Emőke
Advertisements

Copiright by Y. Kinek jó a több biztosító? Ön benne van a szerencsés 0,5%-ban? Programunk segítségével ellenőrizheti!
Ifjúsági Egészségnap április 7.. Célcsoport és célok •18-28 éves korosztály •A felsőoktatásban tanuló hallgatók •Egészségmagatartás fejlesztése.
„Lépés-váltás”-TAMOP A.-11/ Dr. Hatvani Erzsébet
MÉREI FERENC FŐVÁROSI PEDAGÓGIAI ÉS PÁLYAVÁLASZTÁSI TANÁCSADÓ INTÉZET 1088 BUDAPEST, VAS U TEL.: Április 29.Németh Margit A
FÉSZEKRAKÓ és GÓLYAVÁRÓ CSOPORT
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
NAT, kerettantervek, helyitantervek ( ember és természet műveltségi terület) 2013.
2013/2014-es tanév változásai az új NAT és kerettanterv tükrében
„Légy az, aki lehetsz!” A mentalitás szerepe a tanácsadásban
Család.
Méltósággal segíteni, Jót s jól tenni
Szociális munka az onkológiában
Bevezetés a tanácsadásba Dr. Dan Brinkman.. Tanácsadás  Nátán esete (2Sám 12:1- 14)
Magyar Pedagógiai Társaság Somogy Megyei Tagozata november 21. Kis Jenőné dr. Kenesei Éva megyei elnök.
A környezeti problémák megoldása a lelki alapú oktatás által III. Fenntarthatósági Konferencia Somogyvámos október 6.
Mi az egészség? EGÉSZ –SÉG, TESTI – LELKI- JÓL LÉT.
Mi a Selfness, és mitől Selfness egy szolgáltatás?
Magyar Pedagógiai Társaság Szomatikus-nevelési Szakosztály
(Familiaris Consortio 17.). 1.0 A SZEMÉLYEK KÖZÖSSÉGÉNEK MEGVALÓSÍTÁSA SEGÍTSÉG, TÁMOGATÁS AKADÁLY, GÁT 1,1Egy férfi és egy nő életre szóló, felbonthatatlan.
& ERŐFORRÁSOK AZONOSÍTÁSA
Szocioterápia szerepe az időskorúak gondozásában
Zöld kommunikáció - esetek November 21.. Mit tudunk?
Életközép - krízis Tóth Sándor Pécs,
A Lévay József Református Gimnázium és Diákotthon KÜLDETÉSNYILATKOZATA MUNKAANYAG: az augusztus i csoportmunkák, a vezetőségi együttgondolkodás,
Szervezeti kultúra A szervezeti kultúrát meghatározó kategóriák
Számít, hogy 0,61 m2 ? A pedagógusok élet-, és munkakörülményei, a pedagógus életpálya teljességének tükrében Sági Matild Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet.
NEVELÉS A CSALÁDBAN.
Az esetismertetés szerkezete Ágoston-Héderné 1. A kliens bemutatása 1.1. A realitások a kliens életkora, egészségi állapota, mentális képességei jövedelmi,
A család és az egészség Kovács Eszter Pikó Bettina Magatartástudományi Napok 2008 június 6. Szeged.
Pedagógiai személyiségértelmezések
A pszichológia tárgya mentális folyamatok viselkedés.
1. Szabadság és boldogság különféle értelmezése Dr. Skrabski Árpád főiskolai tanár Apor Vilmos Katolikus Főiskola Kass János: Az Isten tenyerén.
Dr. Szabó-Thalmeiner Noémi. Nevelő Szaktanár Hivatalnok Szakmai szervezet tagja Családtag Barát (nő) rokon szülő gyermek testvérházastárs …
"Talán a legnagyobb pedagógiai téveszme az a vélemény, hogy az ember csak azt tanulja meg, amit megtanítanak neki. A mintegy mellékesen elsajátított, tartós.
A lelki egészség védelme az iskolában
A családi támogatás hálója megtart, fenntart, benn tart vagy behálóz? Dr. Purebl György SE Magatartástudományi Intézet.
Mi fán terem a pszichológia? Önismeret 1. előadás
2010. november 19. Ráczné Németh Teodóra: Egészséges életmód szociális dimenziói.
Mindennapi veszteségeink
Valami ilyesminek? vagy … Ilyennek? Esetleg ilyennek?
Aktív és felelős állampolgárság – demokrácia – szabadság OFI - KONFERENCIA OKTATÁSKUTATÓ ÉS FEJLESZTŐ INTÉZET Aktív és felelős állampolgárság.
Buda Béla dr. A krónikus beteg kommunikációs megnyilvánulásai
Személyiségünk szerepe - a lelki-, és energiaegyensúly megtartásában
CSR ISMERETTÉRKÉP. Munkahely Közösség Környezetvédelem Piaci környezet Üzleti Etika Vállalatok Társadalmi Felelősségvállalása.
VIDÓ JUDIT: A SZÉPSÉGIPARBAN DOLGOZÓK MUNKAHELYI STRESSZKEZELÉSE.
Erőszakmentes, egészségtudatos iskola
Időperspektíva a CKIK-ban ( ). Időperspektíva Az embereket saját magukról, a világról és másokkal való kapcsolataikról kialakított képüket egy.
Vágvölgyi Gusztáv - Pabló Inspi-Ráció Egyesület inspi-racio.hu Polyán Egyesület polyan.hu.
A harmadik erő elméletei
2009/2010. tanév Pestszentimre Ady Endre Utcai Általános Iskola.
Dr. Schiffer Csilla: Kooperáció és koordináció
A Nemzeti Erőforrás Minisztérium Közoktatás-fejlesztési törekvései
K OMPETENCIA ALAPÚ OKTATÁS. Háttér 2000 Lisszabon EU határozata 2004 Európai Bizottság dokumentuma Hazánkban: Nat Oktatási Minisztérium stratégiája Nemzeti.
Pedagógus szerepek és hatékonyság BMEGT51K011
A KLUBTAG HATÁSA A KLUBRA Győr 2015 szeptember 19.
A tanárképzés filozófiája és gyakorlata. Hogyan készíti fel a tanárképzés a jelölteket a NAT nevelési feladataira?
Lelki egészség kontra kiégés A lelki egészség megőrzésének és a kiégés elkerülésének lehetőségei Stionné Tokaji Judit
PARADIGMAVÁLTÁS A KÖZOKTATÁSBAN ÁDÁM PÉTER NEMZETI PEDAGÓGUS KAR SZEPTEMBER 21.
Szociális foglalkoztatás szerepe a rehabilitációban Csicsely Ágnes Nemzeti Erőforrás Minisztérium Szociális és Gyermekjóléti Szolgáltatások Főosztály.
A pszichológiai mérés alapjai
A KONSTRUKTÍV ÉLETVEZETÉS MINT NEVELÉSI ÉRTÉK
Tervezési folyamat.
LEADER, Identitás, Sport
Az érzelmi és az értelmi szabályozás egyensúlya a kisgyermek fejlődésében  (Az iskolai életre való felkészülés érzelmi társas meghatározói) A játék, mint.
„Mert mi Kolping művén dolgozunk…”
TAPASZTALATAINK Az egészségügyi világszervezet (WHO) KÜLDETÉSÜNK Az egészségügyi világszervezet (WHO) definíciója szerint:
A projektek hosszú távú előnye – tartós foglalkoztatás
EGÉSZSÉGES ÉLETMÓD 1.
Előadás másolata:

EGÉSZSÉGTUDATOSSÁG, FELELŐSSÉG, A LELKI ÉLET FENNTARTHATÓ FEJLŐDÉSE Prof. Dr. Bagdy Emőke Károli Egyetem Pszichológiai Intézete Magyar Fenntarthatósági Csúcs II: A gondolkodás, értékrend-váltás és cselekvés jegyében 2011. november 24.

GONDOLATI UTUNK 1/ Jelen helyzet: biztonsághiány, egészséghiány, boldogsághiány 2/Torzulások a valóságviszonyban: a konzumizmus élet-tükre (homo consumens) 3/ Helyreállítandó humán értékek 4/ Hogyan kezdjünk hozzá? Lehetőségek, teendők, tűzoltástól az újraépítésig.

1/ JELEN HELYZET /”Minden egész eltörött…” Ady/ *Konzumizálódott, fogyasztói szemlélet *Eldologiasodott kapcsolatok, elidegenedés /”robotember”/ *Félreértett „önmegvalósítás” az önaktualizáció helyett /Maslow/ *A kölcsönös egymásrautaltság élettörvényének megsértése /Csányi/

TORZULÁSOK A VALÓSÁGVISZONYBAN *Materiális értékközpontúság /”Az vagy, amid van, amit birtokolsz”/, az identitást a pénz és tulajdon határozza meg /Sartre üzenete/ *A spirituális létdimenzió tagadása (Maslow: Öntranszcendáló és önmegvalósító dimenziók viszonyának fejlődése!) *A társas támasz coping elsorvadása, hiánya *Krónikus boldogtalanság és „beteg állapot” /Kopp, 2008/

PSZICHIKAI, GONDOLKODÁSI, CSELEKVÉSI TORZULÁSOK *individualizmus (a közösségiséggel szemben) *a genuin altruizmus károsodása *pesszimizmus, reménytelenség, a jövőkép hiánya /Seligman/ *felelősségvállalás és elköteleződés hiánya *önreflektív képesség gyengesége /önismereti és társismereti zárlat/

ÖNMAGUNKHOZ VALÓ VISZONY LÁTLELETE *egészség-betegség dichotómia a gondolkodásban *betegség-központú, medikalizáló gondolkodás: redukcionista materializmus *fogyasztáskultusz: gyógyszeripar!!! „Vedd meg, vedd be, nincs idő a fájdalomra”, lelki öngyógyítás kémiai kényszerzubbonnyal *pszichológiai (mély)kulturálatlanság, „magyar lelkiállapot” /Kopp, Skrabsky, Vitray, Uniós összehasonlítás/ *szociális hiánybetegségek és addikciók (szerfüggések és viselkedési addikciók)

CSELEKVÉSI LEHETŐSÉGEINK, TEENDŐINK *szemléletváltozásra átnevelés (paradigmaváltás): pozitív gondolkodás, életminőség mint cél, szalutogenézis, egészségtudatosság *Eszközök, utak: iskola /új NAT/, képzések, média hatalma /főként TV sorozatok/ az egészséges „boldog” életről.

KÖZVETÍTENDŐ TUDÁSTARTALMAK: I. ÖNISMERET *”Léleknevelés”(stresszkezelés, megküzdési módok tanítása, PÉLDÁK, BIZONYÍTÉKOK, SORSOK tükrében) *együttműködő, „erőszakmentes” kommunikáció iskolázása *az emberi fejlődés útjának tanítása: várandósságtól az idős korig, szembesítés a normatív krízisekkel (pl. életközépi krízis) *életcélok, pályakép, képességek, küldetés, hivatásszolgálat

II. TÁRSISMERET, KÖZÖSSÉGI ÉLET • felkészülés a párkapcsolatra, együttélésre • családi életre nevelés, szülők iskolája • pozitív életpéldákon át a vonzás és motiváció megteremtése • társas kapcsolatok, közösségépítés, társas élet • altruizmus, elköteleződés, kölcsönösség, felelősségvállalás • A munka becsülete és öröme

KITEKINTÉS KERESSÜNK SZÖVETSÉGESEKET! Kezdjük magunknál: „egyedül nem megy” /Hofi/ „egész világ nem a mi birtokunk” /Vörösmarty/ Hosszú távon a jövőnek dolgozunk!! KERESSÜNK SZÖVETSÉGESEKET!

Köszönöm a figyelmüket!