Hetedik előadás.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A tanulást és a megértést segítő módszerek alkalmazása
Advertisements

Az előadás témái Az ellenőrzés-értékelés-minősítés értelmezése, kapcsolata A portfólió fogalma, fajtái Érvek és ellenérvek a portfólió alkalmazásáról.
Az olvasástanítás módszere:
Első előadás.
Információs és kommunikációs technikák szerepe a szakképzésben
AZ AUTIZMUSSAL ÉLŐ GYERMEKEK FEJLESZTÉSÉNEK ALAPELVEI Őszi Tamásné Autizmus Alapítvány.
A TELEPÜLÉSI ÖNKORMÁNYZATOK STRATÉGIAI VEZETÉSE. Milyen az igazán jó önkormányzat? POLGÁRKÖZELI  AUTONÓM ÉS VÁLLALKOZÓ SZELLEMŰ  AKCIÓ-ORIENTÁLT  KÜLDETÉS-CÉLOK-KOMPETENCIA.
érzékelés-észlelés, figyelem, emlékezet, képzelet, gondolkodás.
A kooperatív Tanulás ( Tanítva tanulás)
Bevezető előadás. Összegzően meghatározhatjuk úgy is a személyiséget, mint az egyén jellegzetes gondolkodási, érzelmi és viselkedéses mintáit, melyek.
Csecsemőkortól az ifjúkorig.
Az óvodáskorú gyermek.
Az iskolaérettség kérdése
A NEVELÉS FOLYAMATA ÉS MÓDSZEREI
Kilencedik előadás.
A megismerés fejlődése
Negyedik - ötödik előadás
Harmadik előadás.
Negyedik előadás. Az emlékezés Fogalma: Korábbi tapasztalataink felidéződése a kiváltó inger szükségszerű jelenléte nélkül a megismerés a múltra is kiterjed.
Hatodik előadás.
Nyolcadik előadás.
Az érzelmek fejlődése.
Ötödik előadás. A képzelet Ha korábbi emlékképeinket tapasztalatainkat új struktúrába szervezzük képzeleti működésről beszélünk.
A gyermek erkölcsi fejlődése
Új tudás – új kompetenciák az érettségi vizsgán dr Drexlerné Solymos Mária.
Az ellenőrzés, értékelés szerepe, módszerei A teljesítménymérés
TÁMOP /2 ISKOLAI TEHETSÉGGONDOZÁS
A motiváció.
TÁMOP / „Átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban ” A Magyar Képesítési Keretrendszer fejlesztése 5. pillér – MKKR és a közoktatás.
KREATIVITÁS ALKOTÓKÉPESSÉG.
ONAP ↓ HELYI ÓVODAI PROGRAM ÜTEMTERV TERVEZET
A szomatikus marker feltevés
Szép múlt vár ránk Magyar Coachszövetség Közhasznú Alapítvány.
Mit gondolunk arról, mi a tanulás és hogyan szervezzük meg ?
„A tudomány kereke” Szociológia módszertan WJLF SZM BA Pecze Mariann.
A nevelés értelmezése – célja – feladatrendszere
A nevelés értelmezése - célja –feladatrendszere
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
TÁMOP /A Tanulás, képzés, önfejlesztés Az elmúlt időszak fejlődési üteme, amely az élet minden területét jellemzi, elengedhetetlenné.
Nevelés és nevelői attitűdök
(Program-akkreditációs lajtsromszáma: PL-2661)
"Talán a legnagyobb pedagógiai téveszme az a vélemény, hogy az ember csak azt tanulja meg, amit megtanítanak neki. A mintegy mellékesen elsajátított, tartós.
Pszichológiai Ismeretek
A DIFER használata.
Mit nyújt a gepárd-iskola©?. Minden gyerek gepárd- kölyökké válhat? O Igen, minden gyereknek van tehetsége valamihez. O Igen, minden gyerek felszínre.
A zene transzfer hatása a roma gyermekek tehetséggondozásában
Az iskoláskor küszöbén
GYŐR A TÖRTÉNELEMBEN – A TÖRTÉNELEM GYŐRBEN Kísérleti tanterv a Xántus János Múzeum és a Kazinczy Ferenc Gimnázium együttműködésével az 5. évfolyam számára.
Differenciált tanulásszervezés 2. TKM1016L
Egy gyermek története Gyermek pszichológiai vizsgálat és pszichoterápiás munka a Budaörsi Nevelési Tanácsadóban Készítette: Cz. Szabó Melinda, pszichológus.
Avagy: Mit lát a pitypang magja repülés közben?
Innováció Intézményi fejlesztés Egyenlő hozzáférés
A NEVELÉS TERÜLETEI.
Inklúzív nevelés Magyarországon
A KOGNITIVIZMUS HATÁSA A SZEMÉLYISÉG TANULMÁNYOZÁSÁRA.
DIDAKTIKA ÉS OKTATÁSSZERVEZÉS II.
A szövegértés-szövegalkotás programcsomag jellemzői
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ ) II. SZAKASZ ” TÁMOP / Ébredő természet Kissné Papp Gyöngyi.
Iskolakert.
A tanulás segítése – a tanulás tanítása a napköziben
 testi-térbeli biztonság  idő- és ritmusérzék  beszéd tisztasága  élményen keresztül történő megértés  kommunikáció, kooperáció, kreativitás 
Minden iskola alapvető érdeke, hogy eredményes és sikeres legyen! Mert:  Vonzónak kell lennie  Láthatóan jó eredményeket kell produkálnia  Az alapdokumentumokban.
Tovább együtt eredményesen … A FELSŐ TAGOZAT ÍGY.
Az óvodás gyermek életkori sajátosságai a matematikai nevelés tükrében
Márkus Lászlóné Intézményvezető Közoktatási szakértő
Hogyan lesznek növendékeink iskolaérett gyermekek?
Motiváció és ellenőrzés az informatika órákon
Készítette: Tóthné Babó Szilvia
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Előadás másolata:

Hetedik előadás

A kisiskoláskor

Kötelező irodalom Szemelvények: Középső gyermekkor 117-156. oldal

Ajánlott irodalom:

Szomatikus jellemzők: az első alakváltozás kora, arányos testalkat, előrehaladott myelinizáció, a serkentés és gátlás egyensúlyba kerül, megteremtődik a finommozgások szabályozásának az idegi feltétele.

Érzékelés, észlelés: az érzékszervek érzékenysége megnő, a szinkretizmus felszámolódik, kialakul az analitikus, elemző észlelés, lehetővé válik a szempontok szerinti, tudatosan irányított megfigyelés, az önálló megfigyelés érzelem és érdeklődésvezérelt, a megismerést az első jelzőrendszer túlsúlya jellemzi.

Észlelésében megjelenik a többszempontúság, érti az egyszerűbb összefüggéseket. Térészlelése: decentrált. Időészlelése : egyre inkább a mért időhöz kapcsolódik. Mozgásészlelése: többszempontú viszonyításra képes.

Emlékezet: mechanikus bevésés, a megőrzés időtartama megnő, a felidézés szószerinti, rohamosan bővül a szóemlékezet, a megértés másodlagos, a késleltetett felidézés eredményesebb (reminiszcencia).

Képzelet: elsősorban reproduktív jellegű, a külső irányítás miatt az alkotó képzelet átmenetileg visszafogott, tartalmában a mese és a valóság szétválik, az elképzelésben egyre nagyobb szerepet kap a realitás.

Gondolkodás szemlélethez kötött, konkrét fogalmi, az iskola konkrét tudományos fogalmakat alapoz, a lényegmegragadást a képiség és az érzelmi színezet akadályozza, egyre gyakoribbak az általánosítások.

A fogalom-meghatározás fejlődése funkció szerint: amit megiszunk, tágabb fogalom alá rendelés: egy folyadék, a lényeges jegyek összefoglalása: a víz színtelen, szagtalan, átlátszó folyadék, az élet nélkülözhetetlen feltétele.

A fogalmak csoportokba szerveződnek: háziállat macska: emlős ragadozó Érti az összefüggéseket, pontosan használja a tanult kifejezéseket.

A fogalomcsoportok egyre biztosabbak: zöldség - ami hasonló (répa, petrezselyem, de a tök nem), zöldség - a konyhakert termései (retek, káposzta padlizsán, vagy tojásgyümölcs), zöldség - ami a lényege (egészséges növényi táplálékunk) zöldségféle - minden főzeléknek, salátának, ételízesítőnek használt növény gyümölcs - növényi termés, amit általában nyersen fogyasztunk (alma, körte, dió, de a tojásgyümölcs nem tartozik ide)

Következtetései, ítéletei tapasztalatának gyakran téves általánosításai a fa könnyű és úszik a vizen, a vas nehéz és elmerül a vízben, hajót vasból azért nem lehet készíteni, mert a vas nehéz, a konzervdoboz azért nem merül el, mert az könnyű vas, vagyis pléh (nem igazi vas), az összefüggés lényegét majd később Archimédesz törvényéből érti meg.

Következtetései jellemzően deduktív típusúak: A fa könnyű. Ami fából van, az úszik a vizen. Ha azt akarom, hogy valami ússzon a vizen, azt fából kell készíteni. A hajók tehát ezért fából készülnek.

Az okságot gyakran saját tapasztalatával, ennek hiányában meseszerű elemekkel magyarázza: azért dörög az ég, mert eső lesz, azért dörög, mert a felhők összeütköznek, azért dörög, mert kugliznak az angyalok.

Az ok - okozati összefüggés felismerése fokozatosan jut el a lényegig: azért kell házi feladatot készíteni, mert tanító néni mondta, azért kell házi feladatot készíteni, mert holnap számtan óránk lesz, azért van házi feladat, hogy a megoldásokat begyakoroljam, azért kell házi feladatban is begyakorolni a feladatmegoldást, hogy megtanuljam, tudjam a leckét.

Köszönöm a figyelmüket! (A következő előadáson folytatjuk!)

Nyolcadik előadás

Kötelező irodalom Szemelvények: Az erkölcsi fejlődés 133-141. oldal, A szocializáció jellegzetességei 142-156. oldal

Ajánlott irodalom:

A kisiskolás érzelmei: egyre inkább az akarat szabályozása alá kerülnek, kiegyensúlyozott időszak, gyakoriak az ambivalens érzelmek, helyzethez igazodó intenzív átélés, adekvát kifejezés, nem jellemzőek a tartós érzelmek (harag, rokonszenv, ellenszenv), jelen vannak a magasabbrendű érzelmek.

Erkölcsi érzelmek: már megértett erkölcsi normához kapcsolódnak, egyre jellemzőbb lesz az elvárásoknak való megfelelés, az érzelmek cselekvésszabályozó erővé válnak (feladattudat, kötelességérzet), megjelenik az erkölcsi helyzetek elmzése.

Az erkölcsi fejődés Kohlberg szerint: prekonvencionális erkölcs (jó cselekedet az, amit mások annak tartanak) konvencionális erkölcs (az a jó gyerek aki betartja a szabályokat), posztkonvencionális erkölcs (a jó cselekedet értékvezérelt, pl. becsületesség).

Esztétikai érzelem forrása a tartalom, megtanulja a valóság elemeit szépként értelmezni (megérti miért szép?), fenntartás nélkül átveszi a felnőtt esztétikai értékeit, azt tartja szépnek, amit a felnőtt is szépnek tart.

Intellektuális érzelmek a tanulási tevékenységhez kapcsolódnak, fontossá válik a sikerélmény, amely a tanulás hajtóereje lesz, a kíváncsiság fokozódik, alaposabb elemzésre indít, az eredményes értelmi tevékenység további erőpróbákra késztet (versenyek).

Akarat az iskolai tanulás valódi akarati cselekvést feltételez, rövid idejű célkitűzések, de céljai inkább másoktól származnak, a motívumok harca érzelemvezérelt, döntéseiben befolyásolható, a cselekvésgondolat jelentőségét nehezen ismeri fel, végrehajtásában irányításra, biztatásra, ellenőrzésre szorul.

Társaskapcsolatok: szülő-gyermek viszony, kortárskapcsolatok, fiúk-lányok viszonya, tanár-diák kapcsolat, az iskolára vonatkozó attitűd alakulása.

Köszönöm a figyelmüket!