KÖZÖS FELELŐSSÉG avagy EGYÜTTMŰKÖDÉS A SZÜLŐI HÁZZAL Kollégiumpedagógusok továbbképzése 2012. 04. 13. KPSZTI Bozóné Horváth Andrea szociálpedagógus, Dr. Rézné Vitus Csilla védőnő, CSÉN (családi életre nevelés) tanácsadók
EGÉSZSÉGES, ÉRETT, FELELŐS, KÖZÖS FELELŐSSÉG SERDÜLŐ „ÖNAZONOS” FELNŐTT SZEMÉLYISÉG KIALAKULÁSA EGÉSZSÉGES, ÉRETT, FELELŐS, PEDAGÓGUS SZÜLŐK
EGYÜTTMŰKÖDÉSÜK KULCSA SERDÜLŐ HELYES ATTITŰD és KOMMUNIKÁCIÓ PEDAGÓGUS SZÜLŐK
„Manapság a fiatalság szereti a luxust „Manapság a fiatalság szereti a luxust. Rossz a modora, megveti a tekintélyt, nem tiszteli az öregeket, és a szája jár, ahelyett, hogy dolgozna. A fiatalemberek nem állnak fel, ha egy idősebb lép be a szobába, visszabeszélnek a szüleiknek, hencegnek a társaságban. Evéskor felzabálják az édességet, egymásra vetik a lábukat és zsarnokoskodnak a tanáraikkal.” Socrates (Kr.e. 470-399)
ÉLETTANI ATTITŰD (Nem értelmezhető, hogy helyes vagy helytelen) SERDÜLŐ ÖNAZONOSSÁG KERESÉSE KI és MILYEN vagyok ÉN magam? Szülőről való leválás ? szülői minta, értékrend, szabályok stb. ? Ambivalencia: se veled, se nélküled!!! ÖNAZONOSSÁG KIALAKÍTÁSA KI és MILYEN legyek ÉN? Csoporthoz/példaképhez stb. való erős ragaszkodás Saját – önálló példakép, értékrend, szabályok stb. Egyedül munkálkodik (titkok, zárt ajtók) DE igényli a bizalmat, megértést, szeretetet DE nem a közvetlen beleszólást Az elszakított kötődések önként felvállalása
Átalakítás miatt ZÁRVA!
Így kezdődött...
Gary Chapman: Kamaszokra hangolva „ A 13 éves Sean szülei a háziorvoshoz fordultak problémájukkal. - A fiúnk teljesen megváltozott, alig ismerünk rá – panaszolták. - Sean soha nem lázadt ellenünk, de újabban minden szavunkba beleköt. Na és a beszédstílusa! A felét sem lehet érteni annak, amit mond… …Az orvos megnyugtatta a szülőket, hogy Sean makkegészséges, s az említett változások a kamaszkori fejlődés természetes velejárói. A szülők megkönnyebbültek, ugyanakkor tanácstalannak érezték magukat. Nem tudták, hogyan viszonyuljanak fiuk szokatlan viselkedéséhez. A legtöbb serdülő szülei hasonló megrázkódtatást élnek át. Életükben minden a feje a tetejére áll. Az addig jól bevált módszerek nem működnek többé, és gyermekük személyében mintha egy idegen költözött volna a házba.” Gary Chapman: Kamaszokra hangolva
HELYES ATTITŰD SZÜLŐK TÁMOGATÓ KÍSÉRŐ Elfogadják, hogy itt az ideje a gyermekkor lezárásának Őszinték és törekszenek a hitelességre (pl. üres szokások elhagyása) Engedik, hogy más legyen mint ők – ez nem ellenük szól Biztosak abban, hogy – a látszat ellenére – minden rend-ben van, nem kell aggodalmaskodni KÍSÉRŐ Tud arról, kik „formálják”- készenlétben van „Kötöttség (szabály) – csak amennyi nagyon muszáj Szabadság – amiben csak lehetséges Lélekápolás – minden mennyiségben” J.Kentenich Folyamatos „érzékeléskapcsolat”
HELYES ATTITŰD „ÉRZÉKELÉSKAPCSOLAT” J. Kentenich atya nyomán „Nem tudhatod, milyen a másiknak, amíg nem jártál néhány hétig a mokaszinjában” Indián közmondás Beleérző-Belső szemmel tekintünk a serdülőre: megpróbáljuk az ő szemszögéből látni a dolgokat és minél pontosabban érzékelni , hogy éppen mi zajlik benne. Kritikus-Külső szemmel tekintünk önmagunkba: megpróbáljuk megkeresni saját életünk nehézségeit, elvégzetlen életfeladatait, „rendetlenségeit”. Könnyebben átérezzük a helyzetét, megértjük őt Átértékelődik saját szerepünk Ügyesebben bánunk a helyzettel
Így folytatódik...
„Ha hajót akarsz építeni, ne azért hívd össze az embereket, hogy fát vágjanak, szerszámot készítsenek, feladatokat hajtsanak végre, hanem ültesd el bennük a távoli végtelen iránti vágyakozást.” Saint-Exupéry
HELYES ATTITŰD PEDAGÓGUS PÉLDAKÉP TÁMOGATÓ - KÍSÉRŐ (szülői attitűd) Sajátos szerepe lehet a „formálásban” Konkrét segítséget adhat az útvesztőkben TÁMOGATÓ - KÍSÉRŐ (szülői attitűd) Tudomásul veszi a gyermekkor lezárását Őszinték és törekszenek a hitelességre „Kötöttség (szabály) – csak amennyi nagyon muszáj Szabadság – amiben csak lehetséges Lélekápolás – minden mennyiségben” J.Kentenich Folyamatos „érzékeléskapcsolat” MEDIÁTOR (SZÜLŐ ÉS SERDÜLŐ KOMMUNIKÁCIÓBAN)
Így folytatódik...
EGYÜTTMŰKÖDÉS HÁTTERE PEDAGÓGUS SZÜLŐK Képzett szakember Serdülőkori lélektanban Pedagógiai módszerekben Nevelésben Serdülőkorú gyerekekkel kapcsolatosan tapasztalt Sok serdülőt nevel egyszerre Rövid ideje ismeri a gyermeket a közösségben Átmeneti feladata van Objektív Érzelmileg nem/kevésbé érintett Nem képzett szakemberek Serdülőkori lélektanban Pedagógiai módszerekben Nevelésben Tapasztalata más jellegű (pl. dackorszak)/ serdülőkorról kevés Csak a saját gyermeke(i)-t neveli Születésétől ismeri a gyermekét a családban Feladata örök Szubjektívek Érzelmileg erősen érintettek
EGYÜTTMŰKÖDÉS FELTÉTELE PEDAGÓGUS SZÜLŐK FELELŐSSÉGÜK EGYENÉRTÉKŰ, EGYENRANGÚAK KOMMUNIKÁCIÓJUK az EGYMÁST KIEGÉSZÍTŐ szerepet szolgálja: EGYMÁS SEGÍTŐI
EGYÜTTMŰKÖDÉS HÁTTERE PEDAGÓGUS SERDÜLŐ Felnőtt Képzett nevelő Közösségben dolgozik (osztályt csoportot vezet) Tudja, hová vezet az út Kamasz Képzendő diák Személyes kapcsolatra vágyik (a közösségin túl) Keresi a saját útját
EGYÜTTMŰKÖDÉS FELTÉTELE PEDAGÓGUS SERDÜLŐ FELELŐSSÉGÜK MEGOSZTOTT , NEM EGYENRANGÚAK DE! a PEDAGÓGUS, mint SEGÍTŐ, főként maga kezdeményezi a SZEMÉLYES KOMMUNIKÁCIÓT, melyben folyamatos „érzékeléskapcsolata” révén PARTNERKÉNT kezeli a SERDÜLŐT
EGYÜTTMŰKÖDÉS HÁTTERE SZÜLŐK SERDÜLŐ Felnőtt (?) személyiség Saját családi háttér Alkalmazott és megélt nevelési módszerek Tapasztalat/ lélektani ismeretek Hiánya/megléte Gyermekkel való korábbi kapcsolat Kamasz (és már nem „kiskorú”) Biológiai tényezők Ambivalencia Önállóság igénye De! egzisztencia teljes hiánya De! Felelősség és belátás korlátozottsága De! TITKON szülői szeretet, elfogadás határok kijelölésének igénye
EGYÜTTMŰKÖDÉS FELTÉTELE SZÜLŐK SERDÜLŐ FELELŐSSÉGÜK MEGOSZTOTT, MÉG NEM EGYENRAGÚAK DE! a KOMMUNIKÁCIÓT többnyire a SERDÜLŐ kezdeményezi, melyben a SZÜLŐ, mint TÁMOGATÓ és nem AKTÍV szereplő, folyamatos „érzékeléskapcsolata” révén PARTNERKÉNT vesz részt
Dr. Ranschburg Jenő, pszichológus „Évekkel ezelőtt a fiam odajött hozzám, és azt mondta: 'Apu, van egy nagy problémám, segíts megoldani!' Ilyenkor az ember kihúzza magát – hát nem hiába vagyok pszichológus, a tizenéves fiam hozzám fordul a gondjaival! Ez nagy dolog! Meg is próbáltam valami használható megoldást ajánlani… …Aztán a gyerek megköszönte szépen, hátat fordított, és a hátából sütött a gúny. 'Tessék! Ennyit érnek az ősök!' És én tudtam, hogy ez kell neki: bizonyíték arra, hogy mindannak, amit rólam kicsi fiú korában gondolt, a kilencven százaléka nem igaz. Hogy egy esendő ember vagyok. Neki kellenek erre a bizonyítékok, hogy önmagává tudjon válni. A szülők nagyon nehezen viselik azt a folyamatot, amikor a gyerekük szemében leértékelődnek, pedig ez elkerülhetetlen, mert azon a magas szinten, ahol a gyerek minket korábban elképzelt, nem lehet az életet leélni. Egyértelműen értékvesztésnek kell történnie, hogy ne alulról fölfelé kelljen ránk néznie, hanem egy síkban legyen a tekintetünk.” Dr. Ranschburg Jenő, pszichológus
Így elérheti célját...
EGY ÉLET A KEZEDBEN Dorthy Law Holtz Ha a gyerekek kritizálva élnek, megtanulják, milyen megbélyegzettnek lenni, Ha a gyerekek ellenségeskedésben élnek, Megtanulnak veszekedni, Ha a gyerekek kicsúfolva élnek, Megtanulnak szégyenlősnek lenni, Ha a gyerekek megszégyenítve élnek, Megtanulnak bűnösnek lenni,
A te gyerekeid hogyan élnek? Ha a gyerekek toleráns légkörben élnek, Megtanulnak türelmesnek lenni, Ha a gyerekek bátorítva élnek, Megtanulnak bizalommal élni, Ha a gyerekek megdicsérve élnek, Megtanulják megbecsülve érezni magukat, Ha a gyerekek méltóságban élnek, Megtanulják az igazságot, Ha a gyerekek biztonságban érzik magukat, Megtanulnak hinni, Ha a gyerekek hitelesen élnek, Megtanulják mit jelent szeretni, Ha a gyerekek elfogadva, barátságban élnek, Megtanulják megkeresni a szeretet a világban. A te gyerekeid hogyan élnek?
CSALÁD NEVELÉSI STÍLUSA NEVELÉSI MÓDSZEREK ÖSSZESÉGE Kozéki Béla nyomán ÉRZELMI LÉGKÖR RUGALMASSÁG KÖVETELMÉNYEK HATÁROZOTTSÁGA normák kialakítása
CSALÁD NEVELÉSI STÍLUSA NEVELÉSI MÓDSZEREK ÖSSZESÉGE 1. Kozéki Béla nyomán ÉRZELMI LÉGKÖR Otthon légköre vonzó vagy taszító Empátia, közvetlen érzelmi kapcsolat vagy ezek hiánya Személyiség megítélése megbecsülő vagy lebecsülő Szeretet, simogatás, vagy frusztráció kedvesség elfojtás
CSALÁD NEVELÉSI STÍLUSA NEVELÉSI MÓDSZEREK ÖSSZESÉGE 2. Kozéki Béla nyomán RUGALMASSÁG Nyílt, bizalmas légkör vagy zárt Együttműködés vagy ennek hiánya Önállóságra való nevelés vagy korlátozás A gyermeki aktivitás vagy fenyegetés fejlesztése a kudarccal
CSALÁD NEVELÉSI STÍLUSA NEVELÉSI MÓDSZEREK ÖSSZESÉGE 3. Kozéki Béla nyomán KÖVETELMÉNYEK HATÁROZOTTSÁGA, normák kialakítása Adekvát normarendszer vagy kiszámíthatatlan Normák betartásának megkövetelése vagy ennek hiánya Következetesség vagy következetlenség Erős követelés vagy gyenge
CSALÁD NEVELÉSI STÍLUSA és ezek hatása a gyermek személyiségére KEMÉNY NEVELÉS Zárt, rideg, félelem-mel teli érzelmi légkör Nem fontos a gyermek személyisége Alapja a parancs, büntetés, kényszerítés ELHANYAGOLÓ NEVELÉS Érzelemszegény, nemtörődöm légkör Anyagiakkal elhalmozza de magára hagyja a gyermeket Korlátot akkor támaszt, ha a gyermek a terhére van Gyermek személyisége: Zárt, vágyait elfojtó, szorongó, ön-agresszív parancsra teljesítő. Gátlástalan, vágyait kiélő, agresszív, belső fékekkel nem rendelkező.
CSALÁD NEVELÉSI STÍLUSA és ezek hatása a gyermek személyiségére NORMATÍV NEVELÉS Nyílt, megértő, meleg érzelmi légkör Merev irányítás Szilárd norma-rendszer és betartatás TÚLVÉDŐ NEVELÉS Meleg, de aggodalomteli érzelmi légkör Feladatok „előre megoldása” Szilárd normarendszer és túlkövető betartatás Gyermek személyisége: Szorgalmas, kötelesség-tudó, érzelemdús, önálló döntésekben határozatlan, kudarckerülő. Indulatait elfojtó, passzív, „jó”, saját képességeit nem ismeri, fél az új dolgoktól és a változástól, kudarckerülő
CSALÁD NEVELÉSI STÍLUSA és ezek hatása a gyermek személyiségére LIBERÁLIS NEVELÉS Nyílt, megértő, őszinte, meleg érzelmi légkör Kölcsönös elfogadás Követelmények be nem tartatása DEMOKRATIKUS NEVELÉS Nyílt, becsületes, de csak racionalitáson alapuló hideg, érzelmi légkör Egyenrangú partnerség Szilárd normarendszer és betartatás Gyermek személyisége: Kreatív, ambiciózus, érzelemdús, önkontrollja gyenge, a siker a mindene. Kötelességtudó, megbízható érzelemszegény, stabil az önkontrollja, törekvő.
CSALÁD NEVELÉSI STÍLUSA és ezek hatása a gyermek személyiségére DISZHARMONIKUS NEVELÉS Szülők érzelmi és erkölcsi szintje alacsony Csekély szeretet és biztonságnyújtás Fő módszer a szidás, megalázás HARMONIKUS NEVELÉS Szeretet, bizalom, nyílt légkör Adekvát normarendszer Határozottság, következetesség Gyermek személyisége: Barátságos, aktív, megbízható, felelős jó önkontrollal bíró. Szeretetvágya kielégületlen, bizonytalan, szorongó gátolt, neurotikus.
"A te gyerekeid hogyan élnek?"
„Milyen gyönyörű: szólni lehet, és kiszámíthatatlan, hogy mit válaszolnak. És megtörténhetik: társra is találhatunk, csak meg kell tanulnunk az ő egyetlen, soha meg nem ismételhető nyelvét.“ Hervay Gizella
KOMMUNIKÁCIÓ GYAKORLATA SEGÍTŐ TECHNIKÁK PASSZÍV HALLGATÁS: Pl: Csend – Bátorítás, elfogadás jele MEGERŐSÍTŐ REAGÁLÁSOK: Pl: Aha, értem – Empátia, tényleges figyelem jele BESZÉLGETÉSINDÍTÓK: Pl: Érdekel, amit mondasz – Az érdeklődés és a rászánt idő hatásos visszajelzése AKTÍV HALLGATÁS: Pl: Nonverbális jelek – Érzések tiszteletben tartása, megértés, elfogadás jele
KOMMUNIKÁCIÓ GYAKORLATA GYAKORI GÁTLÓ TÉNYEZŐK GYAKORI GÁTLÓ TÉNYEZŐK Thomas Gordon PARANCSOLÁS, UTASÍTÁS, IRÁNYÍTÁS: Pl: Önnek, ezt meg kell értenie! – Csak az egyik fél érzései, elvárásai fontosak. FENYEGETÉS, FIGYELMEZTETÉS: Pl: Jobb, ha ezt most nem látja! – Kevésbé tiszteli a másik igényeit, és ezzel ellenérzést vált ki a másikban. PREDIKÁLÁS MEGLECKÉZTETÉS: Pl: Ezt rég meg kellett volna nézetni! – Nem bízik a másik ítélőképességében. TANÁCSOK, MEGOLDÁSOK AJÁNLÁSA: Pl: Én az ön helyében…! – A másik nem képes megoldani a problémáját.
KOMMUNIKÁCIÓ GYAKORLATA GYAKORI GÁTLÓ TÉNYEZŐK Thomas Gordon KIOKTATÁS, LOGIKUS ÉRVELÉS: Pl: Tudatában van annak, hogy… – Kisebbrendűségi/alárendeltségi érzést kelt ÉRTELMEZÉS, ELEMZÉS, MEGÁLLAPÍTÁS: Pl: Most csak azért mondja, mert dühös. –Érezteti a másikkal, hogy átlát rajta. KÉRDEZGETÉS, VALLATÁS, KIKÉRDEZÉS: Pl: Hogy gondolta ezt?! – Gyanakvást, kétséget közvetít.
KOMMUNIKÁCIÓ GYAKORLATA GYAKORI GÁTLÓ TÉNYEZŐK GYAKORI GÁTLÓ TÉNYEZŐK Thomas Gordon TÉMAVÁLTÁS, KIZÖKKENTÉS, HUMORIZÁLÁS: Pl: Gondolkozzon pozitívan! – Nem érdekli a másik mondanivalója, nem tiszteli a másik érzéseit nem fogadja el őt. DICSÉRET, POZITÍV ÉRTÉKELÉS: Pl: Ön intelligens ember, majd megoldja! – káros, ha arra használják, hogy megspórolják a megértésre szánt időt BIZTATÁS, ROKONSZENV, VIGASZ: Pl: Na azért ez nem akkora baj! – Mindenféle formája arra utal, hogy a bajba jutott túloz, rosszul fogja fel a dolgokat.
KOMMUNIKÁCIÓ GYAKORLATA GYAKORI GÁTLÓ TÉNYEZŐK TILOS AZ ALKALMAZÁSUK! ÍTÉLKEZÉS, KRITIZÁLÁS, HIBÁZTATÁS: Pl: Hát ezt nagyon rosszul teszi! – A másik önbecsülését aláássa, azt érzi, hogy buta, alkalmatlan, rossz. MEGBÉLYEGZÉS, KIFIGURÁZÁS, CSÚFOLÁS: Pl: Rosszul gondolkodik! – Hasonlóan alkalmatlanságot feltételez, kifejezetten romboló hatású.
Megköszönjük a figyelmeteket és kívánjuk, hogy a serdülőkkel és szüleikkel való együttműködés örömöt jelentsen számotokra abban a felelősségteljes munkában, amelynek során a Ti hathatós segítségetek mellett a kiskamasz felnőtt ifjúvá serdül. Szívesen megválaszoljuk a felmerült kérdéseiteket!
Felhasznált Irodalom Uzsalyiné Pécsi Rita: A nevelés az élet szolgálata 3. /A serdülőkor életfeladatai 1. Kulcs a muzsikához Kiadó 2011. Bozóné Horváth Andrea: Iskolai kapcsolatok / A szülő és pedagógus közötti párbeszéd Szakdolgozat – Nyugatmagyarországi Egyetem Benedek Elek Pedagógiai Főiskolai Kar /Sopron 2004. Gary Chapman: Kamaszokra hangolva/ Tinédzserek öt szeretetnyelve Harmat kiadó 2006.