Az SPS-re való átállás jogi szempontjai Dr. Mikó Zoltán

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Kovácsné Kerepesi Márta felülvizsgálati referens
Advertisements

A LEADER+ Pályáztatási feltételek. Kik pályázhatnak?  A pályázónak meg kell felelni a helyi szintű pályázati felhívásban rögzített jogosultsági kritériumoknak.
A 17/2010. (III. 4.) FVM rendelet a családi gazdálkodók által igénybe vehető átmeneti állami támogatásról Szeged, március 31.
APEH (új nevén a NAV Nemzeti Adó- és Vámhivatal) prezentáció
A kamara szerepvállalása a szociális képzések területén
Pannónia Kincse LEADER Egyesület május 21. Pannonhalma A mikrovállalkozások létrehozására és fejlesztésére nyújtandó támogatások részletes feltételeiről.
Az IKSZT címbirtokos szervezetek működtetési kötelezettségeiről VM Vidékfejlesztési, Képzési és Szaktanácsadási Intézet Budinszki István szeptember.
Kitekintés a közösségi ellátás fejlődésére
Szja-változások Karácsony Imréné szakállamtitkár Pénzügyminisztérium december 3.
Tájékoztató Fórum Észak Kelet-Pest Megyei Leader Egyesület 2170 Aszód Pesti út
Kormányszóvivői tájékoztató Cselekedni most és mindenkiért Nemzeti Földalap és Földtörvény nemzeti kincsünk, a magyar föld védelmében.
Az MVH feladatai az SPS rendszer bevezetésében
DG-AGRI, Közvetlen Kifizetések Igazgatóság
Szolgáltató adóhatóság 2009’ Bevallások egyszerűsítése Elektronikus szolgáltatások bővítése TEÁOR és szakmakód konverzió Sajtótájékoztató február.
Adózási alapismeretek 5.2 konzultáció Helyi adók
A kutatás-fejlesztési tevékenység minősítése az SZTNH-ban
Az illetékekről szóló évi XCIII. törvény változásai
Európai Mezőgazdasági és Vidékfejlesztési Alapból (EMVA) támogatott kérelmekhez kapcsolódó adatszolgáltatási kötelezettség oktatása február 2.-5.
Áfa Várható változások 2012  Közhatalmi tevékenység fogalma  ig: feltétel az, hogy a tevékenység során az államigazgatási jogkörben.
Az állattartó telepek nyilvántartásainak szabályos vezetése
Tájékoztatás az Európai Gazdaságélnkítő Csomagról ÚMVP MB Budapest, június 29. ÚMVP MB
Megújulás és folytonosság a jogi személyek szabályozásában
Gulyás László tű. hadnagy kiemelt főelőadó Tatabánya, november 6. Iparbiztonsági feladatok a nem rendszeres hulladékszállítással kapcsolatosan (az.
Polgári védelmi feladatok a nem rendszeres hulladékszállítás során
SPS törvény és végrehajtási jogszabályok
Utazási iroda alapítása
Főigazgatói értekezlet november 27–28. Sárvár „Út a munkához” program bemutatása.
2010. március 03. Európai Mezőgazdasági Vidékfejlesztési Alapból az Új Magyarország Vidékfejlesztési Program I. és II. intézkedéscsoportjához kapcsolódó.
A szakképzési jogcím rendelet (139/2008. (X. 22.) FVM r.) módosítása (2010. okt. 1.) Készítette: Wayda Imre vez. főtanácsos vez. főtanácsos Földművelésügyi.
NVT AKG kötelező képzés 2006 FVM Képzési és Szaktanácsadási Intézet Gazdálkodási Napló (2.modul) Várszegi Gábor Dr. Lucskai Attila Földművelésügyi és Vidékfejlesztési.
Az FVM Vidékfejlesztési, Képzési és Szaktanácsadási Intézet megbízásából készült KÖLCSÖNÖS MEGFELELTETÉS Készítette:Almási István.
A szaktanácsadási szolgáltatások igénybevételéhez nyújtandó támogatás igénybevételéről és elszámolásáról november 16. Sebestyén Andrea EMVA jogcím-felelős.
Gazdasági jog III. Előadás Általános szabályok A Gt. általános része.
A Magyar Köztársaság kormánya. A recesszió foglalkoztatásra gyakorolt hatásának kezelésével kapcsolatos munkaerő-piaci intézkedések Simon Gábor államtitkár.
A különleges tejtámogatás
1 Foglalkoztatási formák, díjazásuk Munkaidő és a kapcsolódó nyilvántartások november 23. Gottgeisl Rita.
AZ ALKALMI MUNKAVÁLLALÓI KÖNYVVEL TÖRTÉNŐ FOGLALKOZTATÁS GYAKORLATA március 26.
Vagyon-, vagyoni értékű jog átruházásából származó jövedelem Mezőgazdasági tevékenység adózása az Szja-ban.
Polgári jog 2. Tulajdonjog.
Budapest, január 26. dr. Kaszó Éva FOE Elnökségi tag
A JOGI SZEMÉLY ÁLTALÁNOS SZABÁLYAI
A közigazgatási hatósági eljárásról és szolgáltatás általános szabályairól szóló törvény A kérelemtől a bírósági felülvizsgálatig Új jogintézmények a KET-ben.
Új Magyarország Vidékfejlesztési Program III. tengelyes nem horizontális intézkedéseinek és a IV. tengelyes intézkedéseinek végrehajtási folyamata.
Slenker Endre Magyar Energia Hivatal
1 A személyi jövedelemadó 1 %-ának kiutalása, felhasználás elszámolása.
A FELNŐTTKÉPZÉSI TEVÉKENYSÉG FOLYTATÁSÁNAK ENGEDÉLYEZÉSE 2013
Magyar Dohánytermelők Országos Szövetségének Küldöttgyűlése 2006.November 20.
2011. évi CLXXXVII. törvény a szakképzésről Hatályos: január 1-től.
Fás szárú energiaültetvények támogatása. Támogatás igénybevételének feltételei:  A termelő mezőgazdasági üzemének mérete meghaladja a 4 EUME-t (induló.
Natura 2000 fenntartási/ fejlesztési tervek készítéséhez nyújtandó támogatás – az ÚMVP-n keresztül -Natura 2000 konferencia – November 22. Makovényi.
Időközi adatszolgáltatások teljesítése
A NAKVI szaktanácsadási feladatai október 1-től Dr. Mezőszentgyörgyi Dávid főigazgató ”A szaktanácsadás szervezeti átalakulása” Budapest, október.
Aktuális jogszabályváltozások a szénhidrogén kutatás és termelés vonatkozásában Utasiné dr. Győri Andrea Közigazgatási tanácsadó Utasiné dr. Győri Andrea.
SZEMÉLYI JÖVEDELEMADÓ
Álláskeresőként történő nyilvántartás
Projekt címe, azonosító száma Projektvezető/Előadó Beszámolási időszak Dátum.
Családtámogató ellátások
KÉPVISELET A POLGÁRI PEREKBEN
Vidékfejlesztési Program Vidékfejlesztési Program ( )
Személyi jövedelemadó 1+1% felajánlása, fogadása Simon Réka adóügyi ügyintéző NAV Heves Megyei Adó- és Vámigazgatósága Eljárási Osztály Eger, április.
Hulladékgazdálkodás önkormányzati feladatai december 6. Szeged Csongrád Megyei Kormányhivatal Törvényességi Felügyeleti Főosztály Dr. Balogh Zoltánné.
ORSZÁGOS KÖRNYEZETVÉDELMI ÉS TERMÉSZETVÉDELMI FŐFELÜGYELŐSÉG 1 Gábriel Edit Engedélyezési Főosztály január 21. felsőfokú ügyintéző.
1. A közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló évi CXL. törvény (Ket.)
Teljeskörű Pénzügyi Szolgáltatások a Pannon Takarék Banknál
Az első házasok kedvezménye
A közigazgatási eljárás II.
2016. február-március Dr. Máté Zsolt főosztályvezető
Kompetenciák 1. Joghatóság
ETS-létesítményeket, EU-ETS hitelesítőket
ECRIS-TCN dr. Borza Gabriella Nemzetközi és Belső Koordinációs Osztály
Előadás másolata:

Az SPS-re való átállás jogi szempontjai Dr. Mikó Zoltán

Gazdasági érdekviszonyok  Kiket érint a támogatási jogosultság megállapítása: –5-5,5 millió hektár föld tulajdonosát (1,4 millió), használóját (2/3 bérelt földön gazdálkodik)  Földár –Kettős: tám. Joggal együtt, vagy nem  Földbérleti díj –Igazodik a támogatási összeghez – Ft/ha –adómentesség –Kb. 200 ezer gazdaság (jelenleg) –1,3 MD Euró/év támogatás

Jogi alapfogalmak  Mezőgazdasági termelő  Mezőgazdasági üzem  Mezőgazdasági üzemhez tartozó vagyon  Mezőgazdasági üzem öröklése  Mezőgazdasági üzem vezetője  Egy termelő-egy üzem-egy regisztrációs szám

Mezőgazdasági termelő(1)  az a személy, aki (amely):  1. mezőgazdasági tevékenységet saját nevében és kockázatára végez, és  2. a mezőgazdasági vagyoni értékű jogot saját nevében használja, illetőleg a föld használatához, vagy az állatlétszámhoz kötött támogatást saját nevében veszi igénybe, és  3. jogszabályban meghatározott mezőgazdasági szakismerettel valamint mezőgazdasági tevékenység folytatásához szükséges eszközökkel rendelkezik, vagy  4. az a személy aki örökösként a mezőgazdasági termelő jogutódja, vagy akit e törvény alapján mezőgazdasági termelőnek kell tekinteni és  5. akit legkésőbb az egységes támogatási rendszerhez benyújtott támogatási kérelemmel egyidejűleg az Elj. Tv. szerint nyilvántartásba vesznek;

Mezőgazdasági termelő(2)  A törvény alkalmazásában mezőgazdasági termelőnek kell tekinteni azt a személyt is, aki 2009-ben a közösségi jogi aktusokban valamint a jogszabályban meghatározottak szerint az egységes támogatási rendszerhez támogatási kérelmet nyújt be.

Mezőgazdasági üzem (1)  A mezőgazdasági termelő által vezetett, és általa egy, vagy több termelőegységben működtetett mezőgazdasági üzemhez tartozó vagyon összessége;  A törvény alapján a mezőgazdasági termelő által vezetett mezőgazdasági üzemnek kell tekinteni a mezőgazdasági üzemhez tartozó azt a vagyont, amelyet a mezőgazdasági termelő 2009-ben az egységes támogatási rendszer keretében a támogatási kérelmében megjelöl.

A mezőgazdasági üzem (2) Jellemzők: - Mezőgazdasági terület (parcellák) -Termelőegységek (1-11) - Üzemvezető - Mezőgazdasági tevékenység -Regisztrációs szám - Keresztmegfelelés -Legalább 1 HA

Mezőgazdasági üzemhez tartozó vagyon  az egységes támogatási rendszerhez benyújtott támogatási kérelemben megjelölt, és az integrált igazgatási és ellenőrzési rendszerben ugyanazon regisztrációs számhoz kapcsolva nyilvántartott  1. a mezőgazdasági termelő használatában levő mezőgazdasági terület,  2. az állatok Egységes Nyilvántartási és Azonosítási Rendszerben (ENAR) is nyilvántartott állatállomány a hozzá tartozó, külön jogszabály szerint is nyilvántartásba vett tartási hellyel együtt, valamint  3. mezőgazdasági vagyoni értékű jog (támogatási jogosultság);

Mezőgazdasági üzem vezetője  a természetes személy mezőgazdasági termelő, jogi személy, illetve jogi személyiséggel nem rendelkező szervezet esetében az általa megjelölt, és az Elj. tv. szerint nyilvántartásba vett természetes személy;

Mezőgazdasági üzem öröklése(1)  A mezőgazdasági üzemhez tartozó összes vagyon öröklése, valamint az örökhagyó mezőgazdasági termelő számára mezőgazdasági földterület, illetve állattartó hely használatát biztosító jogosultságban a mezőgazdasági termelő halála miatti jogutódlás;  Ptk: lemondás, visszautasítás: a föld és a tám. Jog. együtt  Ausztria: parasztgazdaságok öröklésének speciális szabályozása (a vagyon együtt)  MO: történelmi okok miatt eddig kevés szabályozás volt  Mg üzem öröklésének spec. szabályai külön tv-ben????

Mezőgazdasági üzem öröklése(2)  Az örökhagyó leszármazói, illetve az örökösök közokiratba, vagy teljes bizonyító erejű magánokiratba foglalt megállapodásban kijelölhetik azt a személyt, aki a hagyatéki osztály megtörténtéig jogutód mezőgazdasági termelőként a mezőgazdasági üzemet ideiglenesen vezeti. A megállapodás alapján a kijelölt személyt a mezőgazdasági és vidékfejlesztési támogatási szerv nyilvántartásba veszi. 

Föld tulajdonos vagy föld használó?  EU- föld használóját illeti  Viseli a termelés kockázatát  Föld tulajdonosa, ha egyben termelő is  Föld használó bérleti díjat kap (átlag /ha- 5 év haszonbérlet- adómentesség  Szociális megfontolás!!!

A támogatási jogosultság megszerzéséhez szükséges körülmények mesterséges megteremtése  Különösen  a) ha a mezőgazdasági termelő nem saját nevében és kockázatára végez mezőgazdasági tevékenységet, illetőleg  b) ha a mezőgazdasági termelő által az egységes támogatási rendszerhez benyújtott támogatási kérelem alapján igénybevett támogatás összege és a mezőgazdasági tevékenységéből származó árbevétele között – külön jogszabály szerint igazolt elháríthatatlan külső ok (vis maior) kivételével – feltűnő aránytalanság mutatkozik.  Jogszabály a mezőgazdasági és vidékfejlesztési támogatási szerv által kötelezően vizsgálandó további körülményeket állapíthat meg.

Támogatási jogosultság forgalmazása (1)  Amennyiben a támogatási jogosultság átruházására, átengedésére termőfölddel együtt kerül sor, az elővásárlási, valamint előhaszonbérleti jog külön jogszabály szerinti jogosultjait elővásárlási, illetve előhaszonbérleti jog illeti meg az átruházásra, illetve átengedésre kerülő támogatási jogosultságokon. A termőföld, illetve támogatási jogosultság elővásárlásával, illetve előhaszonbérletével kapcsolatos jognyilatkozat érvényesen csak együttesen tehető meg.

Támogatási jogosultság forgalmazása (2)  A támogatási jogosultság föld nélküli átruházásánál alkalmazott visszatartás mértéke  a) amennyiben az átruházásra december 31-ig kerül sor, 50 %;  b) amennyiben az átruházásra január 1. után kerül sor, 30 %.  (3) A támogatási jogosultság föld nélküli átruházásánál alkalmazott visszatartás mértéke 0 %, amennyiben:  a) a támogatási jogosultságot mezőgazdasági tevékenységüket megkezdő mezőgazdasági termelőre, vagy  b) olyan fiatal mezőgazdasági termelőre ruházzák át,  aki vállalja, hogy a tulajdonába kerülő összes támogatási jogosultságot a szerzést követő első alkalommal felhasználja.  Nem minősül a támogatási jogosultság föld nélküli átruházásának, ha a támogatási jogosultság átruházására, annak igénybevételéhez szükséges mezőgazdasági földterület legalább hat évre szóló haszonbérleti szerződésével együtt kerül sor.

A támogatási jog forgalmazása (3)  Tulajdon a vagyoni értékű jogon  Kapcsolat a jogrendszer más elemeivel –Illeték – föld tulajdon átruházási kedvezmények –Kisajátítás- föld kisajátítási értékének meghatározása –Szja- földbérleti díj ás a vagyonértékű jog bérbeadási kedvezményei, őstermelői kedvezmények –Végrehajtás – csak a földet, vagy a TJ-t is??? –Termőföld- elővásárlási, előhaszonbérleti kedvezmények

Földhasználat erősítése (1)  A földhasználó a más használatában levő termőföldet mezőgazdasági tevékenysége folytatásához használhatja, amennyiben termőföldjének öntözését másként nem, vagy csak aránytalanul nagy költséggel lehetne elvégezni. A használatra a Polgári Törvénykönyvnek a vízellátási és vízelvezetési szolgalomra vonatkozó szabályait kell alkalmazni. Megszűnik a szolgalom, ha az annak alapítására vonatkozó feltételek is megszűntek.

Földhasználat erősítése (2)  Amennyiben a támogatási jogosultságot, mint mezőgazdasági vagyoni értékű jogot haszonbérleti jogviszony alapozza meg, a haszonbérleti szerződés legrövidebb időtartama hat év lehet.

Az átállás ütemezése  2007 november a Kormány dönt a 2009-es bevezetésről  2008 december: FVM dönt a modellről (hibrid)  február Projekt munkacsoport az FVM-ben  május törvényjavaslat az SPS bevezetéséről  június az OGY dönt a törvényjavaslatról  aug 1-ig a Bizottság értesítése az SPS bevezetéséről  szept-okt. az EU dönt a „helth check”-ről  okt- december. SPS végrehajtási jogszabályok – EU-nemzeti  máj. 15. egységes támogatási kérelem benyújtása  dec. 31. határozat a támogatási jogosultságról  december- támogatás kifizetése

Köszönöm a figyelmet!