DIFFERENCIÁLT MOZGÁSÁBRÁZOLÁS

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Van-e „Fazekas titok”?.  1911 – ben Bárczy István f ő polgármester alapította  1948 – tól óvoda, általános iskola és módszertani központ egy épületben.
Advertisements

Óvoda.
Matematika kompetencia
Információs és kommunikációs technikák szerepe a szakképzésben
MUNKAKERETEK Az óvodai vizuális nevelés tevékenységeit a következő munkakeretekbe soroljuk I. Természet utáni II. Emlékezet utáni III. Elképzelés utáni.
Kis csoport szeptember
A Bálint Márton Általános és Középiskola
A kompetencia alapú oktatás elterjesztéséért Szolnokon (TÁMOP-3. 1
AZ AUTIZMUSSAL ÉLŐ GYERMEKEK FEJLESZTÉSÉNEK ALAPELVEI Őszi Tamásné Autizmus Alapítvány.
Új utakon a szaktanácsadás, tantárgygondozás A TÁMOP 3. 1
Arany János Általános Iskola Kisújszállás, Kálvin u. 3.
A kompetencia-alapú oktatás bevezetése a kistokaji ÁLTALÁNOS MŰVELŐDÉSI KÖZPONTBAN Biztos alap, biztos jövő.
Az EFOP köznevelést érintő beavatkozásai
Kreatív technikák és terápiák a pszichiátriai betegek közösségi alapú ellátásaiban Endre Szilvia május 23.
Az együttnevelés gyakorlata az óvodában (A pedagógusok együttműködésének lehetőségei az egyéni fejlesztés megvalósításában)
A tanulási problémák diagnosztikája és terápiája
A tanári szerep A kezdő pedagógus (10).
A természettudományos és a matematikai ismeretek alapozása konstruálással, kísérletezéssel, modellezéssel Dr. Hegedűs.
Készítette: Bónisné Fürjesi Magdolna
Nem a tudás mennyisége a fontos, hanem a képességek fejlettsége
Változások – kompetenciafejlesztés az óvodai nevelésben
A szakmai nevelés lényege, célja és feladatai
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
Az iskolaérettség kérdése
. Vass Vilmos igazgató Programfejlesztési Központ Oktatási programcsomag - kulcskompetenciák „A tudásalapú információs társadalomért” Fővárosi Pedagógiai.
Testnevelés tantárgypedagógia 7. ea.
Nevelés és érték Dr. Molnár Béla Ph.D. főiskolai docens
Orosházi Evangélikus Általános Iskola és Gimnázium
A vizuális nevelés tevékenységeinél alkalmazott
KREATIVITÁS ALKOTÓKÉPESSÉG.
TERVEZET.
ONAP ↓ HELYI ÓVODAI PROGRAM ÜTEMTERV TERVEZET
Tudás + képességek + attitűdök ismeretekalkalmazás 20 m hosszúságú kerítéssel téglalap formájú konyhakertet kerítenek el. Ha a kert szélessége 4 m, akkor.
Miskolc-Diósgyőri Református Általános Iskola és Óvoda Nagy Attila
SZTE BTK Spanyoltanár MA
NEVELÉSELMÉLET.
Rajzfejlődés-áttekintés
A vizuális nevelés új lehetőségei a közművelődésben műhelytanácskozás Kecskeméti Kulturális és Konferencia Központ május Vitaindító előadás.
TANÍTÓKÉPZŐ FŐISKOLAI KAR KECSKEMÉTI FŐISKOLA A GYERMEKIRODALOM ÉS A KORTÁRS GYERMEKILLUSZTRÁCIÓK KAPCSOLATA Kovács Hajnalka.
Vizuális nevelés tantárgypedagógia
(Program-akkreditációs lajtsromszáma: PL-2661)
A fejlesztőpedagógus szerepe a Családok Átmeneti Otthonában
Szeretettel köszöntjük Kedves Vendégeinket!. Matematikai-logikai kompetenciaterület 1. osztály.
Az iskola tényleges feladata és a valós helyzet
Kaposvári Általános Iskola II. Rákóczi Ferenc Tagiskola
A projekt neve: A Berettyó-Körös Térségi Integrált Szakképző Központ modell létrehozása TÁMOP /2-2F A projekt az Európai Unió támogatásával,
TÁMOP / „Integrációs bázisiskola a Jászságban”
A zene transzfer hatása a roma gyermekek tehetséggondozásában
Az iskoláskor küszöbén
Fehérvári Katalin gyógypedagógus Ferencvárosi Nevelési Tanácsadó
HURO/1001/138/2.3.1 Egy határon átívelő magyar- román idegen nyelvi dráma tehetségprogram megvalósítása.
GYŐR A TÖRTÉNELEMBEN – A TÖRTÉNELEM GYŐRBEN Kísérleti tanterv a Xántus János Múzeum és a Kazinczy Ferenc Gimnázium együttműködésével az 5. évfolyam számára.
A művészeti nevelés hozzájárulása az oktatási– nevelési folyamat interdiszciplináris jellegéhez az elemi osztályokban.
Inklúzív nevelés Magyarországon
A kisgyermekkori nyelvi fejlődés jellemzői,
PROJEKT OKTATÁS.
Variálható Sport Létra 3D a kosárlabdázók fejlesztésében
Készítette: Borsiné Csontos Ilona óvodavezető h.
Márkus Lászlóné Intézményvezető Közoktatási szakértő
TÁMOP E-13/1/KONV „A 21. század követelményeinek megfelelő, felsőoktatási sportot érintő differenciált, komplex felsőoktatási szolgáltatások.
VIZUÁLIS NEVELÉS az ÖSVÉNY Oktatóközpontban
A viselkedés és az iskolaérettség kapcsolata
Készítette: Tóthné Babó Szilvia
Készítette: Lőrincz Ágota óvodapedagógus
Égigérő mesefa Biblioterápiás foglalkozások az életminőség javításáért
avagy a megismerési folyamatok probléma alapú tervezése
Tanító szak, nappali- és levelező tagozat
PROJEKTMÓDSZER Tratnyek Magdolna PhD
Óvodából iskolába Iskolás lesz a gyermekünk Az iskolaérettség kérdései
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Előadás másolata:

DIFFERENCIÁLT MOZGÁSÁBRÁZOLÁS ÍRÁSELŐKÉSZÍTÉS DIFFERENCIÁLT MOZGÁSÁBRÁZOLÁS AZ ÓVODÁBAN

1988-ban jelent meg a Kecskeméti Óvónőképző Intézet (ma: Kecskeméti Főiskola Tanítóképző Főiskolai Kar) és a Hosszú-utcai Óvoda közös kísérleti programját bemutató tanulmány: BEERNÉ Sántha Magdolna, SZAPPANOS István (1988): ÍRÁSELŐKÉSZÍTÉS. DIFFERENCIÁLT MOZGÁSÁBRÁZOLÁS AZ ÓVODÁBAN. Kecskemét

helytelen eszközfogás görcsös merev írástechnika A program célja: az óvoda-iskola átmenet speciális – az írástanítással kapcsolatos – problémáira megoldást találni. Az első osztályosok írása mind küllemében, mind technikájában kívánnivalót hagy maga után. Problémák: helytelen eszközfogás görcsös merev írástechnika egyenetlen aritmikus betűkapcsolások ↓ 3-4. osztályban az írástechnikai megvalósítás nehézségei már a tartalomról vonják el a gyermek figyelmét!

Kompenzációs jellegű íráselőkészítési program: középső és nagycsoportra tervez alkalmazkodik az óvoda és a kisgyermek életkori sajátosságaihoz az óvodai vizuális nevelés rendszerén belül valósul meg kerül minden direkt és erőszakos „betűtanítást”! Tematika: az óvodai ábrázoló munkában alkalmazott, de a személyiség egészét foglalkoztató, problémamegoldó tematika.

Tematika: komplexen foglalkoztatja a gyermeki személyiséget. Fontos elemei: mozgásos érzékelések → téri differenciális észlelés → tapasztalatok kifejezéssé rögzítése A díszítő jellegű és a kézi munka-barkácsolás munkakeretekkel dolgozik elsősorban. ← Az ezekben alkalmazott változatos mozgásmechanikai elemek várhatóan jól előkészítik a sikeres iskolai írástevékenységet.

Főbb fejlesztendő képességek, készségek: átlátóképesség rendszerezőképesség problémamegoldó képesség figyelem akarat, kitartás téri látóképesség ritmizáló képesség technikai készségek

Az írómozgáshoz szükséges mozgásmechanikai alapok: az ujjpercek érzékeny, differenciált mozgása← mintázási feladatok, karcolások, karcolt díszítések a csukló hajlékony mozgáskövetése ← laza ecsetrajzok, nagyméretben készített festési feladatok, krétarajzok – lendületes vonalképzések

Az írásmorfológia alapját képező elemek elemrendszerek szerepelnek a feladatokban: nyomtatott nagybetűk alapvető befoglaló formái →foltdíszítések: faragott négyzet, téglalap, háromszög, kör alakú nyomódúcok írott betűk, betűkapcsolások legegyszerűbb alapelemei → vonalas jellegű, grafikai eszközökkel, karcolással készülő díszítések Az óvodában alkalmazott szegély- és terülődísz alkalmazása indirekt módon biztosítja a betűszerkezetek alapvető képi jeleit.

A feladatok tervezésénél a kötött elemrendszerű és a spontaneitásra épülő szabadrajzok közti jó arányra kell törekedni. A mozgásmechanikai fejlesztés ne csak kétdimenzióban, síkon, hanem háromdimenziós térben is történjen meg: mozgás – játék - ábrázolás Játékban, mozgásban szerzett élményörömök fontossága! A produktum játékeszközzé válása is épp olyan fontos, mint a mozgásélményeket követő ábrázolás.