DIFFERENCIÁLT MOZGÁSÁBRÁZOLÁS ÍRÁSELŐKÉSZÍTÉS DIFFERENCIÁLT MOZGÁSÁBRÁZOLÁS AZ ÓVODÁBAN
1988-ban jelent meg a Kecskeméti Óvónőképző Intézet (ma: Kecskeméti Főiskola Tanítóképző Főiskolai Kar) és a Hosszú-utcai Óvoda közös kísérleti programját bemutató tanulmány: BEERNÉ Sántha Magdolna, SZAPPANOS István (1988): ÍRÁSELŐKÉSZÍTÉS. DIFFERENCIÁLT MOZGÁSÁBRÁZOLÁS AZ ÓVODÁBAN. Kecskemét
helytelen eszközfogás görcsös merev írástechnika A program célja: az óvoda-iskola átmenet speciális – az írástanítással kapcsolatos – problémáira megoldást találni. Az első osztályosok írása mind küllemében, mind technikájában kívánnivalót hagy maga után. Problémák: helytelen eszközfogás görcsös merev írástechnika egyenetlen aritmikus betűkapcsolások ↓ 3-4. osztályban az írástechnikai megvalósítás nehézségei már a tartalomról vonják el a gyermek figyelmét!
Kompenzációs jellegű íráselőkészítési program: középső és nagycsoportra tervez alkalmazkodik az óvoda és a kisgyermek életkori sajátosságaihoz az óvodai vizuális nevelés rendszerén belül valósul meg kerül minden direkt és erőszakos „betűtanítást”! Tematika: az óvodai ábrázoló munkában alkalmazott, de a személyiség egészét foglalkoztató, problémamegoldó tematika.
Tematika: komplexen foglalkoztatja a gyermeki személyiséget. Fontos elemei: mozgásos érzékelések → téri differenciális észlelés → tapasztalatok kifejezéssé rögzítése A díszítő jellegű és a kézi munka-barkácsolás munkakeretekkel dolgozik elsősorban. ← Az ezekben alkalmazott változatos mozgásmechanikai elemek várhatóan jól előkészítik a sikeres iskolai írástevékenységet.
Főbb fejlesztendő képességek, készségek: átlátóképesség rendszerezőképesség problémamegoldó képesség figyelem akarat, kitartás téri látóképesség ritmizáló képesség technikai készségek
Az írómozgáshoz szükséges mozgásmechanikai alapok: az ujjpercek érzékeny, differenciált mozgása← mintázási feladatok, karcolások, karcolt díszítések a csukló hajlékony mozgáskövetése ← laza ecsetrajzok, nagyméretben készített festési feladatok, krétarajzok – lendületes vonalképzések
Az írásmorfológia alapját képező elemek elemrendszerek szerepelnek a feladatokban: nyomtatott nagybetűk alapvető befoglaló formái →foltdíszítések: faragott négyzet, téglalap, háromszög, kör alakú nyomódúcok írott betűk, betűkapcsolások legegyszerűbb alapelemei → vonalas jellegű, grafikai eszközökkel, karcolással készülő díszítések Az óvodában alkalmazott szegély- és terülődísz alkalmazása indirekt módon biztosítja a betűszerkezetek alapvető képi jeleit.
A feladatok tervezésénél a kötött elemrendszerű és a spontaneitásra épülő szabadrajzok közti jó arányra kell törekedni. A mozgásmechanikai fejlesztés ne csak kétdimenzióban, síkon, hanem háromdimenziós térben is történjen meg: mozgás – játék - ábrázolás Játékban, mozgásban szerzett élményörömök fontossága! A produktum játékeszközzé válása is épp olyan fontos, mint a mozgásélményeket követő ábrázolás.