AZ ÉLETMINŐSÉG ALAKÍTÁS ELMÉLETE ÉS MÓDSZERTANA 1-2. óra

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Mit lehet tudni a célcsoportról?
Advertisements

AZ ÓVODA EGÉSZSÉGNEVELÉSI GYAKORLATA (febr. 25.)
Középszíntü testnevelés érettségi vizsga témakörei
Egészségérték-gazdálkodás: Mitől függ az egészségünk?
Szenvedélyek fogságában - a drogok
az általános iskolákban
A szabadidő fogalma.
testi-lelki feltöltődést eredményező szabad felhasználású idő. Fajtái: aktív és passzív.
Euromenedzser 1 2 „Hidak és járható utak a tudomány és a gyakorlat között” a Magyar Tudományos Akadémia Gazdálkodástudományi Bizottság Tudásmenedzsment.
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
Orvos – és Egészségtudományi Centrum
Az egészségügy és az egészség „ügye” „Képes vagy-e EGÉSZ-séget ÉP-íteni?
Lőwné Szarka Judit ellátottjogi képviselő
Sportolás hatása szervezetünkre
A CSALÁDORVOS PREVENCIÓS MUNKÁJA
Méltósággal segíteni, Jót s jól tenni
„Nyitott kapu” a rendszeres testmozgásért és kapcsolódó egészségfejlesztési programok Vámospércsen Ménes Andrea polgármester.
Szociális munka az onkológiában
Modláné Görgényi Ildikó. Vidékfejlesztés A gazdaság folyamataiban látható és minden érintett számára érezhető javulás következzen be. Minőségi, a környezet-
Mire jók a szűrővizsgálatok?
Egészségtudatos magatartás kialakítása
Magyar Pedagógiai Társaság Szomatikus-nevelési Szakosztály
Dr. Harangozó Judit Orvos-koordinátor Ébredések Alapítvány
A nevelés tartalma. a tanulás iránti igény is társadalmilag meghatározott, ezért az iskolai munka minőségi mutatója nem lehet pusztán a tanulók igényeinek.
Környezetértékelési módszerek
1. Bevezetés 1.1. Alapfogalmak
A környezetvédelem története és alapfogalmai
Természeti erőforrások védelme
Szomatikus nevelés az egészségügyi szakképzésekben, különös tekintettel a felsőoktatásra Dr. Hollós Sándor nov. 14.
Dr. Szilágyi Klára Szent István Egyetem
A primer prevenció jelentősége az ifjúsági munkában
A vidéki tér sikertényezői
ÖRÖKLÉS, KÖRNYEZET, NEVELÉS
MŰVELŐDÉSTÖRTÉNET.
Fogyasztásszociológia Balogh Eszter. Miről szól a kurzus? Szociológiai aspektusok Közgazdasági aspektusok.
A pszichikumról általában
Egészséges életmód: a testmozgás élettani hatásai
Egészségfejlesztés és helyi ifjúsági munka. a) Az állítás helyes b) Az állítás helytelen c) Az állítás csak részben helyes d) Az állítás nem vonatkozik.
A lelki egészség védelme az iskolában
A NEVELÉS TERÜLETEI.
VIII. Nemzetközi Táplálkozásmarketing Konferencia Az egészség dimenziói a táplálkozásmarketingben május Zamárdi.
Kortárssegítő képzés Lőrincz Norbert, Kovács Anita Kortárssegítő képző
Az egészséges életmód és a stressz
Önkéntesség, mint társadalmi szerepvállalás
Elgondolások az aktív időskor programjára,
A Szabolcsi Fiatalok a Vidékért Egyesület, a Svájci – Magyar Civil Alap Szociális szolgáltatások nyújtása tématerületére 2013-ban benyújtott „Tanítsuk.
Egészséges életmódra nevelés témakörében előadás megtartása
Azért egészségturizmus, mert:  Dinamikus fejlődés,  Rohanó életmód,  Célcsoport bővülés,  Pozitív gazdasági hatások,  2000.,  2003.,  ,
13K – Tárgyalási technikák – 2. előadás
A sporttudomány helye a tudományok rendszerében
KERESLET ÉS KÍNÁLAT AZ EGÉSZSÉGTURIZMUSBAN 3. Előadás/Szeminárium
Kultúra értelmező kéziszótár alapján három jelentés
WELLNESS TURIZMUS MENEDZSMENT Boronyák Mária.
A társadalmi részvétel elve és az NGO-k jogai dr. Pánovics Attila március 5.
BIHARINÉ dr. KREKÓ ILONA főiskolai docens
TUDOMÁNYOS ÜLÉS INNOVÁCIÓ A TESTNEVELÉS, SPORT ÉS REKREÁCIÓ TERÜLETÉN A stressz és outdoor tevékenységek kapcsolata a rekreációban Dorka Péter Szeged,
1 Egészségvédelem a munkahelyen II. Stresszmentes munkahelyek. Prof. Dr. Ungváry György.
CSALÁDI ÉLETRE NEVELÉS Az egészség fogalma, egészségfejlesztés, prevenció.
A testnevelés szerepének és tartalmának átalakulása az elmúlt években Dr. Honfi László MEFS alelnök.
Információs Forradalom
Káros szenvedélyek.
Környezet és egészség.
Az éhezés.
„FÜGGŐSÉG ÉS/VAGY MUNKAKÉPESSÉG” konferencia
Egészség és sport.
Életmód, szabadidő A fogalmak tisztázása.
A szolgáltatási szféra és az infrastruktúra
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
EGÉSZSÉGES ÉLETMÓD 1.
Előadás másolata:

AZ ÉLETMINŐSÉG ALAKÍTÁS ELMÉLETE ÉS MÓDSZERTANA 1-2. óra SEMMELWEIS EGYETEM TESTNEVELÉSI ÉS SPORTTUDOMÁNYI KAR (TF) AZ ÉLETMINŐSÉG ALAKÍTÁS ELMÉLETE ÉS MÓDSZERTANA 1-2. óra Dr. Bartha Csaba Egyetemi adjunktus Rekreáció Tanszék

1-2. óra Alapfogalmak

Egészség Az egészség az életműködés zavartalansága, a szervezet, illetve a szervek betegség nélküli állapota. Az egészségügyi Világszervezet (WHO) meghatározása szerint: ”A teljes testi, szellemi és szociális jólét állapota, nem csupán a betegség, illetve a testi fogyatékosság hiánya. Alapvető emberi, illetve természeti érték. A testi, szellemi és a lelki működések egyensúlyának következtében áll fenn. Ennek feltétele a személyek kapcsolatának harmóniája (társadalmi, szociális feltétel) és a természeti környezettel való kapcsolat harmóniája (ökológiai feltétel). Ezért az egészség érzése (egészségvédelem) közös felelősség, amelyre a társadalomnak neveléssel és példával kell felkészítenie a fiatal nemzedéket (egészségnevelés), hogy az életvitelében, életmódjában képes legyen azt tovább erősíteni, megszilárdítani (egészségfejlesztés). Összefoglalva: addig vagyunk egészségesek, amíg alkalmazkodni tudunk a szó teljes: testi, lelki és közösségi értelmében.

Egészséges életmód Az egészséges életmód alapelvei mindenkire nézve azonosak: a helyes táplálkozás, a rendszeres fizikai aktivitás és a megfelelő pihenés meghatározó jelentőségű az elsődleges megelőzésben (prevenció).

Homeosztázis A homeosztázis a szervezet működőképességének fenntartása érdekében a szervrendszerek összehangolt, multistabil, dinamikus egyensúlyi állapota. A szabályozást az idegrendszeri és hormonális folyamatok összessége biztosítja folyamatosan, egész életünkön át. A szervezet működőképességét viszonylag tág élettani, biokémiai határok között megőrzi. Az életfolyamatok fenntartása szabályozási szinten többszörösen biztosított, ezért nevezzük „multistabilnak” a rendszert. A szervezet a saját „normális” működésében fellépő kisebb-nagyobb zavarokat sokoldalúan kompenzálni próbálja, illetve bizonyos határokon belül fokozott működéssel, a rendelkezésre álló tartalékok „átcsoportosításával” fenntartja az egyensúlyt a működőképesség érdekében, ezért használjuk a „dinamikus” jelzőt. Az egyensúlyi állapot fenntartása tulajdonképpen egyfajta védekezési mechanizmus, és a szervezet alkalmazkodási folyamatainak az alapja (pl. betegségek, fizikai terhelés, stb.).

Szabadidő Szabadidőn a társadalmilag kötött (munka, tanulás, közlekedés; állampolgári és családi kötelezettségek stb.), azaz az egyén mások iránti-, és a fiziológiai szükségletek kielégítésén, az egyén önmagával szembeni kötelezettségein (táplálkozás, testápolás, alvás) túl fönnmaradó szabad felhasználású időt értjük. Vannak szociológusok, akik a társadalmi időt fölbontják munka- és kényszerű időre (munkába-, iskolába járás, bevásárlások, családi- és társadalmi kötelezettségek, orvosi vizsgálat, stb.), valamint a fiziológiai szükségletek kielégítésére szolgáló időből (biológiai idő) kivonják az alvásra fordított időt és a maradékot tudatos biológiai időnek nevezik. További logikus bontás a szabadidő tagolása napi-, hétvégi időre, valamint az évi fizetett szabadságra. További értelmezési bontás a szükségleteken kívüli teljes idő (freetime, Freizeit) további minősítő bontása a leisure-re, ami egyszerűsítve a minőségi, jól megélt élménnyel járó szabadidőt jelenti.

Prevenció Prevención a megelőzést értjük. Az elsődleges megelőzés körébe tartozik minden olyan tevékenység, ill. gyakorlat, amely révén csökken a megbetegedések, a deformitások, azaz: az egészségkárosodás veszélye. Napjainkban azért kap olyan nagy hangsúlyt a prevenció, mert a megbetegedési (morbiditási), ill. a halálozási (mortalitási) statisztikákban meghatározó szerepet játszó betegségcsoportok leküzdése nem képzelhető el kizárólag a gyógyító eljárások fejlesztése révén. A szakemberek egybehangzó véleménye szerint csak az egészséges életmód általánossá válása fordíthatná meg a jelenlegi tendenciát, javíthatna az igen kedvezőtlen egészségügyi adatokon. Az elsődleges prevenció a betegségek bekövetkezését előfordulását védi ki; a másodlagos azokat a tevékenységeket jelenti, amivel a betegségeket a korai stádiumukban lehet felfedni és a további romlást megállítani; a harmadlagos megelőzés a betegségek kezelése, gondozása útján kívánja a romlást visszafordítani és a rehabilitáció útján visszavezetni az egyént az egészséghez.

Rekreáció A rekreáció az elfogadott nemzetközi értelmezésben a szabadidő eltöltés kultúrája. Azon belül is a jó közérzet, a jól-érzés, a jól-lét, a minőségi élet megteremtését szolgálja, miközben a rekreálódó felüdülését, felfrissülését és szórakozását is eredményezi. Eredeti szociológiai értelmezésében a munkavégző képesség helyreállítását, újratermelését tekintették elsődleges feladatának. Nevezik az életminőség tanának is. Totális értelmezésben a civilizációs fejlődés kihívásaira adott választevékenység, amit elsősorban szabadidőnkben végzünk. társadalmi funkciója a munkavégző képesség megteremtése, helyreállítása és növelése; egyéni motivációja a felüdülés, felfrissülés és szórakozás, feladata a szabadidő kultúrált eltöltése; eredménye pedig társadalmi méretekben és az egyén szintjén is a jól- megélt minőségi élet.

Wellness A wellness fogalma (és maga a jelenség) egyidejűleg (a 80-as évek elején) a fitnessel együtt az USA-ban alakult ki, formálódott. A wellness maga az életminőség (Quality of Life), szemben a betegeskedéssel. Szemben a fittness test-irányultságával, a wellness az egészséget a totális értelmezésnek megfelelően kezeli. Napjainkra egyfajta sikerkoncepcióvá vált, amely az egészség szempontjából fontos tudományos felismeréseket összekapcsolja, és egységes, sikert és szórakozást ígérő egészség-megőrzési programmá kovácsolja azokat. Jelszavak: egészség jó közérzet boldogságérzet. Eszközei: egészséges életmód, kényeztető és szépészeti programok, kikapcsolódás, szórakozás, harmonikus társas- és társasági kapcsolatok.

Wellness A wellness hat legfontosabb ismérve Dunn H. Travis szerint (1985): Az egyén egészséghez kapcsolódó felelősségtudata. 2. Rendszeres testmozgás. 3. Egészséges táplálkozás (ételek és italok megválogatása). 4. Káros szenvedélyek (élvezeti cikkek, függőséget okozó szerek) kerülése, óvatosság a gyógyszerek szedésében. 5. Rendszeres ellazulás és stresszkezelés. 6. Környezetbarát szemléletmód (környezettudatosság) Ezek Kovács Tamás szerint (2004) mára kiegészültek az alábbiakkal: 7. Szabadidőtudat (szemlélet) 8. A (külső) megjelenésbeli és megnyilvánulásbeli igényesség.

Wellness Célcsoportja: elsősorban a közép- és érett felnőtt, valamint az idős korosztály. Wellnessközpont: Gyakorlatilag minden érzékszervet érintő, relaxációt nyújtó, esztétikusan kialakított hely, amely az egészség megőrzésére és fejlesztésére alkalmas eszközökkel és létesítményekkel is felszerelt. Élmény-szolgáltatásai: termálfürdő, aroma fürdő, távolkeleti gyógymódok, szauna, gőzfürdő, masszázs, hangterápia (megnyugtató zene), fény terápia, szépségszalon, "wellness-bár". Egészség-szolgáltatások: kardió-gépek, uszoda, vízi torna, stb.

Szellemi rekreáció A szellemi rekreáció elsősorban a kultúra, szórakozás és művelődés kérdéseivel, a műveltség típusaival és a kulturális élet problematikáival foglalkozik. Ide tartozik valamennyi egyéb szellemi dominanciájú szabadidő eltöltés: társasági élet, szellemi játékok, rejtvényfejtés, kézimunkázás, gyűjtő hobbik, kártyázás, stb.

Minőségi élet A minőségi élet a rekreáció korszerű fölfogása szerint a cél, amit a megfelelő rekreációs tevékenységek által érünk el (eredmény). A minőségi élet feltétele: elégedettség a sorsunkkal. Elégedett az lehet, aki saját eszme és értékrendje szerint járja életútját. Csíkszentmihályi szerint: „Két fő stratégia létezik, melynek segítségével hozzájárulhatunk életminőségünk javításához. Az egyik, hogy megpróbáljuk a külső körülményeket úgy megváltoztatni, hogy illeszkedjenek a céljainkhoz [asszimiláció], a másik pedig, hogy a külső körülmények belső észlelését próbáljuk úgy módosítani, hogy nekünk jobb legyen.”

Kultúra A kultúra mindazon szellemi-, anyagi javak összessége, amit az emberiség története során felhalmozott.

Műveltség A műveltség az, amit az egyén a kultúrából elsajátított, („ki, mit birtokol belőle”).

Testkultúra A testkultúra az emberi tevékenység azon sajátos formája, amely magába foglalja az egészség megóvását szolgáló testgyakorlást (testedzés, rekreáció stb.), az iskolai testnevelést, valamint a versenysportot, illetve tartalmazza ezen tevékenységek tárgyi objektivációit, anyagi eszközeit és szellemi (elméleti) tükröződését.

Fittség A fittség a fittness fogalmából az állapotot és a célt jelenti. Sokan még ma is a kondíció és erőnlét fogalmával keverik. (Jellemző adalék, hogy még az 1985-ös kiadású Sportlexikon címszavai közük is hiányzik.) Rekreációs irányzatként (az egészségfejlesztési főirányhoz tartozva) az 1970-es évek közepétől, az USA-ból indulva terjed a kényelmesedő élet (fizikai inaktivitás) ellentételezésére kibontakozó választevékenység. Célcsoportja: elsősorban a fiatal felnőtt és részben a közép felnőtt korosztály. Eszköze(i): aerob-, izom- (Test & AlakFormálás), sport- és komplex edzés.

Body-terror A szabadidő-ipar a fejlett ipari országok GDP-jének egyre jelentősebb részét adja. Eszközök, létesítmények és szolgáltatások, sőt annak legdinamikusabban fejlődő ágazata a turizmus óriási pénzeket mozgat. Ezen belül sajátosan a divat, hollywoodi-példaképek, de különösen a „szépészeti ipar” terrorizál bennünket. Fogyókúrák, zsírleszívás, plasztikai sebészet, táplálék-kiegészítők, élelmiszeripari lobbyk. Ez a „body terrornak” nevezett befolyásolás elsősorban a testsúlyra, az alakra irányul, de hozadékában ott van a táplálkozással kapcsolatos lobbi is. A szociológusok már évek óta Mc Donaldizmusnak nevezik ezt a világméretű támadást (Cola, gyorséttermek); a globalizáció egyik domináns elemét. Ennek jó oldala az, hogy hatására figyelmet fordítunk, foglalkozunk testünkkel; ápoljuk, ha kell, formáljuk.

Body-terror A másik „terrorizált terület” az üzleti oldalról megdolgozott sportfogyasztás, a teljesítményelvű irányzatnál érintett (üzleti érdekből szervezett) tízezres futóversenyek tucatjainak „őrülete” világszerte, illetve a túl korai sportolásra késztetés az egészség jelszavával (magyarán sportoltatás óvodáskorban a természetes mozgások, játékos tevékenységek helyett, ugyanakkor az iskola már az érvényesülés, a karrierépítés terepe, amibe egyre kevésbé fér bele a sportolás időterhelése)… Sajátos ellenpontja mindennek a civilizációs fejlődés riasztó trendje, az „anti-body-terror”: a naphosszat a TV; számítógép játékprogramok, majd internet) előtt ülő, a jövő évezred (távtanuló-távdolgozó) ülő embere, a homo sitting.

Civilizáció A civilizáció a társadalmi fejlődésnek az ősközösség (vadság, és barbárság kora) után következő, a munkamegosztást létrehozó korszaka. Általában az anyagi-technikai és szellemi színvonalnak (kultúrának) az adott népcsoportot jellemző (általában fejlettebb értelemben használt) foka. A kultúra szinonimájaként is használják. A civilizációs fejlődés az emberiség kultúrtörténetének időrendje, kor-képe. [Ahogy és amennyit az emberiség rendelkezésére álló kulturális javakból az adott nép (népcsoport) elsajátított, birtokol.]

Civilizációs ártalmak A civilizációs ártalmak az emberiség fejlődéstörténetének (civilizációs fejlődés) hamar és könnyen megszokható előnyeit (urbanizált életmód, jó infrastruktúra, a gépek által kényelmessé vált mindennapok, a közlekedés fölgyorsulása, telekommunikáció, a soha-nemlátott termelékenység, illetve a mezőgazdaságban a terméseredmények) kísérő jelenségeként annak árnyoldalai is megjelentek.

Civilizációs ártalmak A civilizációs ártalmak négy jellemző csoportja a következő: A fizikai aktivitás drasztikus csökkenése és egyoldalúvá válása. Gépesítés, automatizálás, a közlekedés „ülő-komfortja”, homo sitting életmód. (Di)stressz. Teljesítmény- és időkényszer, túlzsúfolt életterek és közlekedés. Túlfogyasztás. A jóléti, illetve a fogyasztói társadalmak embere táplálkozásban, nyersanyagban, energiában, stb. aránytalanul és főként pazarlóan él. Környezeti ártalmak. Az erdőirtásokkal indulóan a fosszilis tüzelőanyagok nyakló nélküli használata, a kemizálás, s a megapoliszok puszta létén keresztül az emberiség kumulatív módon károsította a természetes és mesterséges környezetét.

Civilizációs betegségek A civilizációs betegségek elsősorban a civilizációs ártalmak, a mozásszegény életmód, az (alkalmazkodóképesség határain túli) idegi-, pszichikai megterhelés, a helytelen táplálkozás és a szenvedélybetegségek, valamint a környezeti ártalmak következtében jellegzetes betegségcsoportok kialakulása vált a fejlett világban tömegek halálokává, de legalábbis életminőség rontó betegségévé (morbiditás).

Civilizációs betegségek A 4 jellegzetes betegségcsoport első kettője legfőbb halálokként híres ült el, míg a továbbiak „csak” életminőség-rontóak. Keringési betegségek. Az előzményei között az érelmeszesedés és a magas- vérnyomás említhető. Igazi veszélyessége az infarktusban és az agyi katasztrófában (stroke) nyilvánul meg. Daganatos megbetegedések. Kitüntetetten a rák, nőknél elsősorban a emlő- és méhnyak-, férfiaknál a tüdő- és prosztatarák. Újabb „célterület” a vastag- és végbél. Mozgásszervi betegségek. Ostheoporosis (csontritkulás), arthrosis (izületi deformitások, gyulladások) és reumatikus megbetegedések, valamint meszesedések. Idegrendszeri pszichés zavarok betegségek. Szenvedélybetegség (depresszió), kényszerességek (mániák), szorongások, félelmek (fóbiák).

Rehabilitáció A rehabilitáció a munkaképesség helyreállítása megfelelő eljárásokkal. A munkára és a mindennapi teendők ellátására való alkalmasság helyreállításában a sportok és sajátos fizikai aktivitások (gyógytestnevelés, speciális gyakorlatok) a korszerű rehabilitációs eljárások fontos testkultúrális eszközei. Az egészségügy a fizio- és fizikoterápiás módszerek széles skáláját használja.

KÖSZÖNÖM MEGTISZTELŐ FIGYELMÜKET!