Projekt zárás Szüret témahét megvalósítása Készítette: Kékesiné Holecz Marianna szakmai vezető Körmend 2011. április.
A pályázat címe: TÁMOP-3. 1. 4 A pályázat címe: TÁMOP-3.1.4.-08/2-2009-0107 Pályázat címe: „A körmendi Dr. Batthyányné Coreth Mária Óvoda és Pedagógiai Szakszolgálat, valamint a Kölcsey Utcai Általános Iskola és Alapfokú Művészetoktatási Intézmény kompetencia alapú oktatásának fejlesztése” 9900Körmend Bartók B. u. 9. 2009. Június 1. – 2010. augusztus 31.
A kompetencia alapú oktatás széleskörű elterjesztése a pedagógusok módszertani kultúrájának korszerűsítését, a képességek és kulcskompetenciák egyénre szabott fejlesztését és megerősítését, valamint az egyenlő hozzáférés és esélyegyenlőség szempontjainak érvényesítését tűzi ki célul.
A projekt a regionális operatív programok keretében megvalósuló infrastrukturális fejlesztéseket összekapcsolja a szükséges szakmai, tartalmi és módszertani fejlesztésekkel, annak érdekében, hogy azok egymás hatásait erősítve, komplex módon járuljanak hozzá az oktatás minőségének javításához
Óvodánk az udvarról a felújítás előtt
Óvodánk épülete felújítás után
A kompetencia programcsomag nem áll távol az eddigi óvodai nevelési gyakorlattól, a már meglevő értékekre, hagyományokra építhető. Az egymástól való tanulás, valamint a team munka előtérbe kerül. Jó közösségformáló erő a csoportmunka, az összedolgozás, a siker.
A kompetencia alapú programcsomag a négy őselem köré épül: Víz témakör: január- február- március Föld témakör: Április- május- június Levegő témakör: Július- augusztus- szeptember Tűz témakör: Október – november-december
Saját innovációként, a módszertani kultúra fejlesztése érdekében Szüret témahetet valósítottuk meg
2009. szeptember 21- 2009. szeptember 25. Szüret témahét A témahét időpontja: 2009. szeptember 21- 2009. szeptember 25. A témahetet szervező csoportok és óvodapedagógusok: Vackor mackó csoport: 25 gyermek Vass Virág- óvodapedagógus Czirjákné Varga Rita- óvodapedagógus Katica csoport: 23 gyermek Gradolszky Lászlóné- óvodapedagógus Rendesné Schulcz Rita- óvodapedagógus
A nyári időszak lezárását követően, a levegő témakörben hangulatos hét előzi meg a szüreti mulatságot. Még élvezhetjük a nap melegét, az udvarunk mérete és elosztása lehetőséget ad arra, hogy külön-külön csoportonként, majd együtt is jól érezzük magunkat
A témahét célja: A szüret, mint népszokás felelevenítése, érzelmi összetartó ereje, anyanyelvi-, és mozgásfejlesztés. Bővüljön a gyermekek ismerete a szüretről. Erkölcsi ítéletek a mese kapcsán, a pozitív és negatív érzelmek, vágyak megfogalmazása. Lényeg, hogy a tevékenységek végzése jó hangulatot teremtsen, jól érezzék magukat, igazán ráhangolódjanak a hétvégi szüreti mulatságra.
A témahét előkészítése Tervezés, ötletgyűjtés: Őszi dekorációk gyermekmunkákkal könyvek, képek gyűjtése, zenei anyagok kiválasztása és tánclépések gyakorlása, mozdulatok zenére, dramatikus játék. Szülők, nagyszülők elbeszélései erről a szép régi hagyományról
Mozdulatok zenére
Drámajáték – seregélyek vagyunk
A kompetenciafejlesztés fókuszai Értelmi kompetencia: Megfigyelés, alkotásvágy, ok-okozati összefüggések, kíváncsiság, gondolkodási műveletek gyakorlása a tervezés és a megvalósítás folyamata során. Figyelemfejlesztés: összehasonlítás, megkülönböztetés (érett, éretlen gyümölcsök)
A must készítés folyamatának egy mozzanata Saját készítésű gyümölcs puzzle
Kommunikációs kompetencia: Szókincsbővítés, új fogalmak megismerése (gyümölcsök, szőlőprés, must) . A gyermekek nyelvi kifejezőkészségének fejlesztése a gyümölcsre jellemző íz, forma, szín beazonosításával.
Szociális kompetencia: A létrehozás, az alkotás közös örömének átélése. A szüretelés szabályainak betartásával a természet védelmére és testi épségük óvására való nevelés.
Szőlőszüret egy családnál Kooperatív munka Szőlőszüret egy családnál
Testi kompetencia: Nagymozgások: az érzelmek mimikával és testmozgással történő kifejezése. Összerendezett tánclépések. Finommotorika: az ujjak izomzatának erősítése
Munkaformák: Kooperatív csoportmunka Páros Frontális Mikrocsoportos Egyéni
Szőlőpréselés Szőlőszemezés
Szüret témahét tevékenységei foglalkozási ágakra lebontva Külső világ tevékeny megismerése - Beszélgetés a szüreti tapasztalatokról: szőlő szüretelése kosarakba, vödrökbe, ollóval levágjuk, ledaráljuk a kádba, kicsorog a szőlőlé – ez a must; ihatunk belőle. -A must készítésének folyamata: daráló, edények, prés, üvegek; aszalás, szárítás, mazsola készítés - Az anyagok halmazállapotának tulajdonságai, folyékony must – Szüreti mulatság, szokások felelevenítése - az aszott és ép szemek szétválogatása - szőlőszemek számlálása sorba rendezése, sorszámnevek (kék, zöld, sárga ritmikus sor alkotás) - rész-egész (szőlőfürt-szemek) - fürt és szemek alakja: gömbölyű, tojás alakú, - könnyebb-nehezebb, teli-üres ellentétpárok - több-kevesebb, - egy fürtön sok ép szem - Az eszközök, hozzávalók mennyisége, darabszáma kimérésük, kancsóból poharakba öntés gyakorlása
Vers-mese Gazdag Erzsi.:Itt az ősz, Találós kérdések a szürettel kapcsolatban Szóló szőlő, mosolygó alma, csengő barack Weöres Sándor:Szüret után
Vizuális nevelés ujjbeggyel szőlőfürt festés szőlőfürt készítése nyomda technikával Gyümölcsös csendélet készítése papírmozaik-ragasztással - krepp-papírból és gyurmából golyók gömbölyítése (szőlőfürt) - Madárijesztő készítése meseillusztráció (Szóló szőlő…)
Ének-zene énekes játék Zenehallgatás: Ősszel érik babám…Érik a szőlő…,Ettem szőlőt most érik, Kicsiny a hordócska Kolompos Együttes (Százszorszép)cd-re Szüreti játékok (9)- Dramatikus játék: „Mi vagyunk a seregélyek” Hull a szilva (11)tánc, dunántúli ugrós elemekből Gyermekjátékok: Csip-csip csóka ;Lipem, lopom a szőlőt, A Kállói szőlőbe ;Lopják az úr szőlőjét ;Ence, Bence,
Csip-csip csóka
Mozgás, játék - Vigyázz akadály! (becsukott szemmel a szőlőtőkék között) - Mit teszel a tarisznyába? (ősszel szüretkor) A kamra polca (nyújtó-feszítő-lazító gyakorlatok) - Merre járt a csősz? hangkövető Mit csinálok? (szüret mozdulatai) Csendkirály (csőszjáték)
„Kamra polca” - nyújtó-feszítő-lazító gyakorlatok
Szüreti játékok
Hajókirándulás
Családi nap
Az óvodánk nevelőtestülete a szakmai megújulás, minőségi munka elkötelezettsége miatt tudatosan vállalta be a kompetencia alapú programcsomag bevezetését
Köszönöm a figyelmet!