Balassagyarmat, 2008. december 12. Stratégiai kérdések a magyar szakképzésben.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Együttműködő tanulás/ az együttműködés tanulása és stratégiai tervezés a felnőttképzésben Kihívások - megoldások.
Advertisements

A képzett szakemberekért A HEFOP és programok szinergikus eredményei Budapest május 20.
Szervezetfejlesztési Program
Moduláris Szakképzési Szoftverrendszer
A Leonardo kísérleti projekt célja: Az AIFSZ (illetve az ISCED szintnek megfelelő) képzések európai és hazai felmérése, elemzése Egy konkrét AIFSZ képzés.
„Ezt egy életen át kell játszani”
A TÁMOP projekt hasznosulása egy tagiskolában Kazincbarcika, TÁMOP / Országos Egyházi TISZK.
A kompetencia alapú moduláris szakképzés oktatási dokumentumai Tóth Lászlóné 2008.
A kamara megnövekedett szerepe a szakképzésben
A TISZK támogató szerepe a szakképzésben április 18. Szebenyiné Csóka Beáta szakmai vezető.
1. Tájékoztató az Oktatási Minisztérium HEF OP pályázati kiírásairól február 24.
A Pannon TISZK Veszprém Nonprofit Kft feladata a veszprémi szakképzés és felnőttképzés struktúrájának átalakítás ában Az Európai Unió támogatásával, az.
„A szakképzés koordinációjának lehetőségei a Dél-Dunántúli Régióban” Egy konferencia „beharangozója”
Szakképzési szakemberek kompetenciáinak meghatározása
Pedagógusképzést segítő szolgáltató és kutatóhálózatok kialakítása
A szakképzés jövője - a jövő szakképzése
A kompetencia alapú szakképzés sajátosságai
REFORMÉRTÉKŰ LÉPÉSEK A SZAKKÉPZÉS TERÉN MAGYAR SZAKKÉPZÉSI TÁRSASÁG május 30.
TÁMOP 3.1.5/ – 0001 PEDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA
A FELNŐTTKÉPZÉS AKTUÁLIS KÉRDÉSEI Soós Roland ÉRÁK május 29.
KOMPETENCIA ALAPÚ MODULÁRIS KÉPZÉS
Változások a szakképzés irányítási rendszerében A szakképzés és a Térségi Integrált Szakképző Központok jelentősége Szőke István szakmai igazgató 2008.
A szakképzés jelene és jövője 7. Nevelésügyi Kongresszus augusztus 27. Dr. Szenes György főtitkár.
„A képzés minőségének és tartalmának fejlesztése”
A Magyar Kereskedelmi és Iparkamara szakképzési fejlesztési munkája
Program- és tananyagfejlesztés rendszertípus Modern Üzleti Tudományok Főiskolája.
Modularizáció és közös tantervi rendszer kialakítása Bikal, február 11. Sári lajos Országos Egyházi TISZK Nonprofit Kft. © Szöllősi és Társai Bt.
SAVARIA TISZK - működés tapasztalatai - Salgótarján, december 12.
Szakképzés-szervezési
Mi a TISZK? T: Térségi I: Integrált SZ: Szakképző K: Központ.
A TÁMOP-2.2.3/07/2-2F projekt megvalósítása Nógrád megyében
Nógrád TISZK sajtótájékoztató 2009 december 14. A Nógrád TISZK fejlesztése.
Vállalati kapcsolatok fejlesztése Nógrád Megyei Szakképzés-szervezési Társulás.
A szakképzés tartalmi szabályozása - Moduláris, kompetencialapú szakképzés -
Szakképzési programok kidolgozása az FSZ szakképesítésekhez
dr. SEDIVINÉ BALASSA ILDIKÓ
Disszeminációs Konferencia Budapest, december 2. dr. Sediviné Balassa Ildikó TANÁRTOVÁBBKÉPZÉS A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉSHEZ.
Az NSZFI szerepe a szakképzés tartalmának és minőségének fejlesztésében Nagykanizsa január 29.
A szakképzés fejlesztés jelenlegi állása
A szakképzés változása napjainkban Feigl Ágnes 2006 ETI.
Szakképzési dokumentumok
Új elemek a szakképzési dokumentumokban Modláné Görgényi Ildikó főigazgató-helyettes október 5.
A szakképzés helyzete Magyarországon
Informatikai fejlesztés a Somogy megyei TISZK részére Karsai László Commitment Zrt.
Somogy Megye Önkormányzatának szakképzési koncepciója.
A KEZDŐ KÉPZÉSI SZAKASZ FEJLESZTÉSI IRÁNYAI ÉS LEHETŐSÉGEI Dr. Csonka Csabáné 2007.
Modularizáció, vizsgaközpont kialakítása
Dr. SEDIVINÉ BALASSA ILDIKÓ SZÁMALK OKTATÁSI ÉS INFORMATIKAI ZRT. KORSZERŰ STRUKTÚRA ÉS TARTALOM, INNOVATÍV MÓDSZEREK A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉSBEN Szolnok,
Középtávú szakképzési koncepció Borsod-Abaúj- Zemplén Megyében Egységes szerkezetű TISZK-ek létrehozásának lehetősége Előadó: Dr. Simon Csaba Ph. D. mb.
SZEREPLŐK ÉS FELELŐSSÉGEK A SZAKKÉPZÉSI RENDSZERBEN MÁV KONFERENCIA
Takács Erika Zádori Zoltán
A szakképzés és felnőttképzés struktúrájának átalakítása a TÁMOP /2-2F projekt Az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Fejlesztési.
A szakképzés és felnőttképzés struktúrájának átalakítása a TÁMOP /2-2F projekt Az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Fejlesztési.
A SZAKKÉPZÉS-FEJLESZTÉSI KONCEPCIÓ TARTALMI IRÁNYAI MFKB megbeszélés február 5.
SZAKKÉPZÉSI REFORM ÉS A FELNŐTTKÉPZÉS MEGÚJÍTÁSA Dr. Vartman György Szakképzési és Felnőttképzési Főosztály Szakképzési osztályvezető.
ÚJ ELEMEK A KÖZPONTI PROGRAMOKBAN Modláné Görgényi Ildikó főigazgató-helyettes május 17.
P e r f e k t 2010/ október szakképzés - felnőttképzés stratégia szervezet problémák megoldások szervezés.
Hátrányos helyzetűek reintegrációja KOMPONENS C. A szakiskolák helyzetének alapvető problémái I. a gazdaság igényei korlátozottan jutnak érvényre és a.
Képzési programok kidolgozottsága Csányi Róbert
1 A SZAKMAI ÉS VIZSGAKÖVETELMÉNYEK JOGSZABÁLYI KÖRNYZETE Laczkovich Jánosné Budapest, március 13.
SZAKISKOLAI FEJLESZTÉSI PROGRAM „A” komponens Schottner Péterné komponensvezető
Alternativitás a szakképzésben Budapest október 14.
MAGYAR AGRÁRKAMARA Dr. Laczkó András „A kompetencia alapú moduláris szerkezetű új agrár szakmastruktúra bevezetésének elősegítéséhez és meggyorsításához.
NEMZETI FEJLESZTÉSI TERV
Szakiskolai fejlesztési program
moduláris szakképzési szerkezet
A PÁLYAORIENTÁCIÓ SZEREPE A KORMÁNYZATI FEJLESZTÉSEK SORÁBAN
SZAKKÉPZÉSI MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSI KERETRENDSZER (SZMBK) 11. előadás
A PÁLYAORIENTÁCIÓ SZEREPE A KORMÁNYZATI FEJLESZTÉSEK SORÁBAN
Az SZMBK Intézményi Modell
Előadás másolata:

Balassagyarmat, december 12. Stratégiai kérdések a magyar szakképzésben

Alapvető problémák Európában és hazánkban A gazdaság igényei korlátozottan jutnak érvényre a képzési struktúrában, tartalomban A csökkenő létszámú szakmunkásképzés feszültséget teremt a munkaerőpiacon A szakképzés-szerkezet és foglalkoztatási struktúra jelentős eltéréseket mutat Kontraszelekcióból fakadóan nagy a lemorzsolódás Gyakorlati képzés több mint felét az iskolák folytatják A szakmunkás lét presztízse alacsony

PROBLÉMÁK Az intézmények és a fenntartók továbbra is a saját pozíciójuk megőrzésére törekednek Együttműködés hiánya intézmények között és intézményen belül Munkaerő-piaci igényekhez továbbra is nehézkes alkalmazkodás A fejlesztési tervek megvalósulásában gyenge eredmények (40%) Rosszul értelmezett partneri igénynek megfelelés Az intézmények és a gazdálkodó szervezetek között nincs fejlesztő kapcsolat

A fejlesztések általános céljai, irányai Munkaerő-piaci igényeket rugalmasan követni tudó szakképzési szerkezet Korszerű infrastruktúra megteremtése Rendelkezésre álló források hatékony felhasználása (kapacitások racionalizálása) Moduláris felépítésű gyakorlatorientált képzés Felnőttképzés hatékonyságának megteremtése Vizsgarendszer egységesítése (mérés-értékelés) és különválasztása Az Európai Uniós Minőségbiztosítási Követelményeknek való megfelelés

Konkrét célok A pályakezdő szakmunkások felkészültségének, munkaerő-piaci értékének növelése. A tanulók felkészítése az élethosszig tartó tanulásra. Alkalmazkodás az uniós tagsággal járó kihívásokhoz és lehetőségekhez.

Konkrét célok Intézmény vezetés felkészítése a változások menedzselésére, a korszerű intézményvezetésre Az intézmények pedagógiai, szakmai fejlesztése és a pedagógusok módszertani továbbképzése A szakiskolák, szakképző intézmények eszközellátottságának javítása, korszerű eszközök, csúcstechnológia biztosítása

Szakképzés fejlesztés területei és forrásai Szakiskolai fejlesztési program Tartalom fejlesztés, OKJ átalakítás Térségi Integrált Szakképző Központok hálózat Helyi fejlesztések Térségi szakképzés fejlesztési program kidolgozása Szakképzési alap –Decentralizált alap Európai Uniós források Hozzájárulások begyűjtése Megtermelt bevételek Költségvetés

Jogszabályi környezet 1057/2005. (V. 31.) Korm. határozat a szakképzés- fejlesztési stratégia végrehajtásához szükséges intézkedésekről június 25. Az Országgyűlés elfogadta  a szakképzési,  a felnőttképzési,  a közoktatási és  a szakképzési hozzájárulásról szóló törvény módosítását

A jogszabályi változások célja 1.A szakképzés irányításának átalakítása 2.A szakképzési közszolgáltatás hatékony megszervezése 3.A szakképzés tartalmának, módszertanának és tartalmi szabályozásának megújítása

A szakképzés tartalmi szabályozása - Moduláris, kompetencialapú szakképzés - A szakmai és vizsgakövetelmények (mit kell tanítani) a szakma gyakorlásához szükséges követelmények, kompetenciák (követelménymodulok) kompetenciákat mérő vizsgáztatás a képzés megkezdéséhez szükséges elméleti és gyakorlati kompetenciák foglalkoztatásra vonatkozó információk A vizsgarendszer szabályozása alkalmassági feltételek vizsgálata (bementi kompetenciák) foglalkoztathatósági feltételek vizsgálata (kimeneti kompetenciák) Központi programok tananyag (folyamat) modulok (segítség az oktatás megszervezéséhez)

MIÉRT?

MIT? A pályakezdő szakmunkások felkészültségének, munkavállalói kompetenciáinak és munkaerő piaci értékének növelése. A tanulók felkészítése az élethosszig tartó tanulásra. Az egyéni tanulási utak feltételeinek biztosítása A munkaerőpiac szerkezetéhez illeszkedő szakképzési szerkezet

HOGYAN? Kompetenciát mérő, modulrendszerű vizsga Kompetencialapú, modult értékelő képzés

Követelmény - Tananyag Szakmai - és vizsgakövetelményKözponti program jogszabályajánlás Kötelező az iskolarendszerben és a felnőttképzésbenTanterv, csak az iskolarendszerű képzésekre adják ki Az oktatási folyamat kimenetét szabályozzaAz oktatás folyamatát szabályozza A követelményeket modulokba szervezi (követelménymodul) A tananyagot modulokba szervezi (folyamatmodul) Rögzíti az elmélet és gyakorlat arányátStrukturálja a tananyagot: modul – tananyagegység - tananyagelem Meghatározza a vizsgáztatás követelményeitTananyagelemek szintjéhez rendeli a tartalmat (kompetenciák) és szervezési paramétereket. Rendelkezik a vizsgára bocsájtás feltételeirőlJavaslatot tesz a szakképesítés szerkezetére Rögzíti a szakképesítés oktatásához szükséges eszközök minimumának listáját A adaptációja az iskola szakmai programja

Modul - Oktatási stratégia - Önálló követelmény egység és tananyag, amely formailag egységes és tartalmilag meghatározott. A modulokból rugalmasan állíthatók össze a különböző képzési programok. A modulok strukturáltan tartalmazzák a fejlesztendő kompetenciákat. A modul magában foglalja a belépő szintet és az elérendő végcélt.

Modulrendszer A tananyag új típusú elrendezése, mely biztosítja –A megszerzett (akár informálisan) tudás beszámíthatóságát –Egyéni tanulási utak kialakítását –A képzési idő lerövidítését –Új szakképzési szerkezet kialakítását (alap, rész, elágazás, ráépülés) Megjelenik –Követelményként (SZVK – követelménymodulok) –Tananyagként (Központi program – tananyagmodulok) –Értékelési elemként? (Szakmai program – értékelési eljárások)

Kompetencialapú oktatás A követelmény és a tananyag elérendő kompetenciaként jelenik meg Az oktatási folyamat középpontjában nem az ismeretátadás, hanem a kompetenciák fejlesztése áll A folyamat célja: A munkafeladatok elvégzéséhez (feladatprofil) szükséges kompetenciák (ismeret, készség, attitűd) kialakítása (tulajdonságprofil)

Követelmény Tananyag

Mit tanítsunk? A tantárgy kizárólag egy szakképesítéshez kötődik A modul olyan tananyag, amely adott esetben több szakképesítéshez is kötődik Az értékeléskor ki kell derülnie, hogy a tanuló modult teljesített

1. Modul 2. Modul Elméleti tantárgy Gyakorlati tantárgy

Az oktatási folyamat Az oktatási folyamat tervezéseP –Tananyagelemzés –Tananyagfejlesztés Az oktatási folyamat végrehajtásaD –Egyéni fejlesztés (felzárkóztatás, tehetséggondozás) –Hátránykompenzáció –Kompetenciafejlesztés Ellenőrzés, értékelésC –Ki – kit – mikor – hogyan VisszacsatolásA –Min kell változtatni

Tananyagelemzés A feladatprofil meghatározza az elvégzett tevékenységeket A tulajdonságprofil meghatározza, hogy milyen módszert, tanulásszervezést alkalmazzunk. Ezek alapján illesztünk a követelményekhez, tanulói tevékenységformákhoz feladatot, tanulási tevékenységet (feladat leírást, műveleti lapot, csoportos feladatot, projektet, tanári előadást, önálló kutató munkát, kiselőadást, megfigyelést stb.)

Tananyagelemzés

A tartalmi szabályozók elemzése, mit határoz meg a központi program Tanulási folyamatok tervezése –Feladatok –Tanulói tevékenységek –Tanári, oktatói ismeretátadás tervezése –Tanóra megtervezése –Projektek tervezése, megvalósítása A tanulási tevékenységek ellenőrzése –Mely kompetenciák fejlesztését valósítja meg –Milyen tanulói tevékenységformákat valósít meg Az információk felhasználása

Tananyagfejlesztés A feldolgozás időterve, óraszáma A feldolgozás módszere Alkalmazott tanulásszervezés Szükséges szakmai eszközök, anyagok Tanulási segédletek (tankönyv, munkafüzet, stb. Szükséges oktatástechnikai eszközök, szemléltetőeszközök Ellenőrzés módszere, helye, ideje Értékelés módja

A modulrendszer az együttműködési rendszerekben Miben segíthet a modulrendszer? Optimális képzési kínálat meghatározása – szakmacsoportos és TISZK szintű modultérkép (RFKB döntés)szintű Az iskolarendszerű képzés és a felnőttképzés összehangolása Eszközfejlesztési terv elkészítése Humánerőforrás tervezése Sikeres pályázás (pl.: RFKB) Szakmai együttműködések

Lehetséges megoldások Szakmacsoportos modultérképek elkészítése Az eszközfejlesztést érintő közös követelménymodulok meghatározása Közös követelménymodulok tartalmi vizsgálata Az alap- és rész szakképesítések tartalmi és szerkezeti vizsgálata A közös követelménymodulokhoz rendelt tananyagelemek vizsgálata Tananyagelemekhez rendelhető eszközlista elkészítése, képzési helyszínek meghatározása Hiánylista összeállítása

Modulrendszer – Fejlesztési stratégia Intézményközi szakmai együttműködések meghatározása Szakmakínálat közös tervezése és megszervezése alap szakképesítések, elágazások, ráépülések és rész szakképesítések Kapacitáskihasználtság közös tervezése közös képzőhelyen és az intézményeknél közösen használt kapacitások közös képzési szakaszok meghatározása Modultérkép alapján feladatmátrix Intézményközi feladatmegosztás (mit közösen, mit központi képzőhelyen, hol van szakmai képzési együttműködés (közös képzési szakaszok), hol van közös kapacitás használat) Erőforrás leltár készítése Humánerőforrás fejlesztési stratégia Eszközfejlesztési stratégia

Köszönöm a figyelmet