Az együttnevelés jogszabályi háttere

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A nevelési tanácsadók szerepe a megismerő funkciók vagy a viselkedés fejlődésének tartós és súlyos organikus okra vissza nem vezethető rendellenessége.
Advertisements

A fogyatékosságot érintő jogi szabályozás Magyarországon
A referencia intézmények szolgáltatói szerepe
Gyógytestnevelés tanítására felkészítő szakirányú továbbképzési szak
A sajátos nevelési igényű gyermekek, és a pedagógiai szakszolgálatok finanszírozása 2010-ben Előadó: Dr. Gergőné Babina Jusztina- igazgatónő Egységes Pedagógiai.
Sajátos nevelési igényű tanulókat érintő változások
A Nemzeti köznevelésről szóló évi CXC. törvény
Peőcz Veronika Béki Andrea
Sajátos nevelési igényű (SNI) gyermekek utáni normatív hozzájárulások
Óvodai Tanévelőkészítő Értekezlet
TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés
A FEJLESZTŐ PEDAGÓGIA SZEREPE AZ ÓVODÁBAN
Záró Konferencia Nógrád Megyei Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény és Gyermekotthon TÁMOP /
A Szaktanácsadók feladatai a 48/2012. (XII.12.) EMMI rendelet alapján
EGYMÁS-KÖZT Szakmai fórum l Nyíri Úti EGYMI - Kecskemét, Nyíri út Web:
A Fogyatékos Személyek Esélyegyenlőségéért Közalapítvány bemutatása az egyenlő esélyű hozzáférés tükrében Budapest, június 17. Szentkatolnay Miklós.
A TÁMOP pályázat bemutatása. A támogatás célja -A befogadó közoktatási rendszer megteremtése -A sajátos nevelési igényű gyerekek, tanulók sikeres.
A kompetencia-alapú oktatás bevezetése a kistokaji ÁLTALÁNOS MŰVELŐDÉSI KÖZPONTBAN Biztos alap, biztos jövő.
Integrált oktatás az 50 éves Trefort SZKI-ban
SNI együttnevelés törvényi szabályozása és intézményi gyakorlata 2012
Jogszabályi változások a pedagógiai szakszolgálatok rendszerében
Csillag Ferenc MFPI közoktatási szakértő
A tanulók foglalkoztatását áthatja:
A hatósági ellenőrzés Fonyódi Ilona vezető főtanácsos
Sajátos nevelési igényű tanulók a középfokú oktatásban
Az együttnevelés gyakorlata az óvodában (A pedagógusok együttműködésének lehetőségei az egyéni fejlesztés megvalósításában)
Méltányossági elvek a közoktatásban
Szakképzési szakemberek kompetenciáinak meghatározása
Didaktika 2. Tanügyi és iskolai szabályozás
Beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézség, sajátos nevelési igény
Az egyéni fejlesztési terv
Intézményegységünk működésének törvényi szabályozói:
ORSZÁGOS PEDAGÓGIAI SZAKMAI NAPOK
A halmozottan hátrányos helyzetű általános- és középiskolások nevelését/oktatását segítő pedagógiai rendszer Győr, Mosolits Lászlóné, Ildikó.
A sajátos nevelési igényű tanulók ellátásának új törvényi szabályozása
Az SNI tanulók státuszhelyzete a jogszabályváltozások tükrében
Az esélyegyenlőséget szolgáló törekvések a törvényalkotásban, különös tekintettel az SNI témakörére.
GYÓGYPEDAGÓGUS ÉLETPÁLYA Ammerné Nagymihály Emília
A sajátos nevelési igényű tanulókkal kapcsolatos változások Dömötör Monika, gyógypedagógiai tanár szeptember 8.
Pályaorientációs program SNI tanulók számára Éltes Mátyás Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény Pécs.
A felnőttképzéshez kapcsolódó jogszabályok változásai
1 A évi kistérségi közszolgáltatás-szervezés és ellátás Budaörs Kistérség Többcélú Társulása január 30.
Törvények, feladatok, vizsgálatok, szakvélemények,
Beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézséggel küzdő tanulók ellátása a jogszabályi előírások alapján Ammerné Nagymihály Emília közoktatási szakértő.
Tájékoztató a 2011/2012-es tanév legfontosabb feladatairól
A fejlesztőpedagógus szerepe a Családok Átmeneti Otthonában
Az iskola gyermekvédelmi feladata, célja, funkciója
A sajátos nevelési igényű gyermekek, és a pedagógiai szakszolgálatok finanszírozása 2008-ban Előadó: Dr. Gergőné Babina Jusztina- igazgatónő Egységes Pedagógiai.
Készítette: Gellénné dr. Nagy Valéria igazgató
1 Mégis, kinek az érdeke? Szakvélemények, tantárgyi felmentések a nevelési tanácsadó, a szakértői bizottság és az iskolák szemszögéből Fehérvári Katalin.
14/1994 MKM r. változásai Nevelési tanácsadásra vonatkozó részek Dr. Szakács Katalin Készült az Oktatási és Kulturális Minisztérium támogatásával.
A pedagógus-továbbképzések helyzete és lehetőségei
RMÁI Kazinczy Ferenc Tagiskola Kincsesbánya, Iskola u. 1.
Integráló iskolák a közoktatásban
Sajátos nevelési igényű gyermekek, tanulók nevelésének-oktatásának törvényi szabályozása Összeállította: JANKÓ ISTVÁN.
MÓDSZERTANI KÖZPONT MŰKÖDÉSE A KAPOSVÁRI KISTÉRSÉGBEN
Inkluzív pedagógia Előadó: Török Mária.
SNI gyerekek az iskolában (1.) A sajátos nevelési igény
HEF OP / A SAJÁTOS NEVELÉSI IGÉNYŰ TANULÓK EGYÜTTNEVELÉSE
Integráció és inklúzió
A KÖZOKTATÁSI TÖRVÉNYEK A MINDENNAPOK GYAKORLATÁBAN április 2. Pölöskei Gáborné regionális igazgató.
Inklúziós Pedagógiai Fejlesztések Központja
Sajátos nevelési igényű gyermekek együttnevelése a gyakorlatban Dr. Knyihárné Gaika Judit - Molnárné Ditzendy Judit gyógypedagógusgyógypedagógus mb. igazgató.
Sajátos nevelési igényű tanulók a szakiskolai programban Kapcsáné Németi Júlia.
Nagyné Heidenwolf Erzsébet Hallássérült gyermekek integrált oktatásának segítése.
Önértékelési kézikönyv október 5-i módosítása alapján
VÁLTOZÁSOK címszavakban.
Horváth Cz. János Személyes adatok kezelése az intézményben
A tanulók foglalkoztatását áthatja:
Jelen lenni nem elég, szakértelem kell
Előadás másolata:

Az együttnevelés jogszabályi háttere Nagy Gyöngyi Mária szakmai tanácsadó OKM

Kecskemét 2009. 12. 01. Nagy Gyöngyi OKM Oktatás – közoktatás Oktatás: minden olyan tevékenység, ami ismeretet, tudást, tapasztalatot ad át. Közoktatás Bárki igénybe veheti, de egy meghatározott életkoron belül az igénybevétel kötelező. Az oktatás megszervezése közpénzen és az állam által meghatározott - jogszabályok formájában közzétett - szabályok szerint történik. a) A közoktatás nevelő, valamint nevelő és oktató intézményei; b) A közoktatás pedagógiai szakszolgálatainak intézményei; c) Pedagógiai szakmai-szolgáltató intézmények. Együtt: Közoktatási intézmény Kecskemét 2009. 12. 01. Nagy Gyöngyi OKM

A közoktatásról szóló törvény meghatározza, hogy kinek mi a feladata a közoktatás rendszerének működtetésében, ki milyen feltételekkel vehet részt a közoktatás feladatainak megvalósításában, ki és mikor köteles részt venni a feladatok teljesítésében, ki és mikor köteles igénybe venni a közoktatás szolgáltatását, ki milyen esetben és feltételek mellett igényelhet a kötelező szolgáltatások mellett további ellátást, melyek a közoktatás egyes szereplőinek jogai és kötelezettségei, melyek a konfliktusmegoldás törvényes formái és keretei. Kecskemét 2009. 12. 01. Nagy Gyöngyi OKM

Kecskemét 2009. 12. 01. Nagy Gyöngyi OKM A közoktatási törvény meghatározza azokat a kérdéseket is, amelyek szabályozását a Kormányra - pl. a Nemzeti alaptanterv a Miniszterre pl.: az közoktatási intézmények működését szabályozó rendeletek kiadása a fenntartókra pl.: az intézmények alapító okiratainak kiadása (azaz ellátandó feladatainak meghatározása – pl. : az integrált nevelés, oktatás ellátása), az intézmények ellátási körzetének meghatározása, a térítési díjak, szociális juttatások kérdéseiben történő döntés az intézményekre pl.: intézmény készíti el belső szabályzatait bízza. Kecskemét 2009. 12. 01. Nagy Gyöngyi OKM

A feladatellátáshoz szükséges feltételek A közoktatási intézménynek rendelkeznie kell a feladatai ellátásához szükséges feltételekkel: - állandó saját székhely, - állandó saját alkalmazotti létszám, - a jogszabályban meghatározott eszközök, szabályzatok és a működéséhez szükséges pénzeszközök. AZ INTÉZMÉNY FELADATAIT ALAPÍTÓ OKIRATA HATÁROZZA MEG. Kecskemét 2009. 12. 01. Nagy Gyöngyi OKM

A különleges gondozásra jogosultak köre : a beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézséggel küzdő gyermek, tanulók (BTM) sajátos nevelési igényű gyermek, tanulók (SNI) Sajátos nevelési igényű gyermek, tanuló az a gyermek, tanuló, aki a szakértői és rehabilitációs bizottság szakvéleménye alapján a) testi, érzékszervi, értelmi, beszédfogyatékos, autista, több fogyatékosság együttes előfordulása esetén halmozottan fogyatékos, a megismerő funkciók vagy a viselkedés fejlődésének organikus okra visszavezethető tartós és súlyos rendellenességével küzd, b) a megismerő funkciók vagy a viselkedés fejlődésének organikus okra vissza nem vezethető tartós és súlyos rendellenességével küzd.” 1990: a Miniszterek Tanácsa határozatot fogadott el a közös oktatási integrációs politikáról. A tagállamok itt kötelezték el magukat egyértelműen és határozottan az integráció mellett. Itt fogalmazódott meg először, hogy a speciális oktatás területén meglévő pedagógiai tudást át kell vinni a főáramba. Ebből konkrét intézményi változások is fakadtak. Kecskemét 2009. 12. 01. Nagy Gyöngyi OKM

1. A sajátos nevelési igényű tanulók Kt. 121. § (1) 29.pont Sajátos nevelési igényű gyermek, tanuló: az a gyermek, tanuló, aki a szakértői és rehabilitációs bizottság szakvéleménye alapján a) testi, érzékszervi, értelmi, beszédfogyatékos, autista, több fogyatékosság együttes előfordulása esetén halmozottan fogyatékos, a megismerő funkciók vagy a viselkedés fejlődésének organikus okra visszavezethető tartós és súlyos rendellenességével küzd, b) a megismerő funkciók vagy a viselkedés fejlődésének organikus okra vissza nem vezethető tartós és súlyos rendellenességével küzd.” Hatályba lépett: 2007. szeptember 1-jén. Kecskemét 2009. 12. 01. Nagy Gyöngyi OKM

A különleges gondozásra jogosultak fenti két körére vonatkozóan azonosságok és különbségek egyaránt találhatóak a jogszabályokban néhány fontos azonosság: 1.Szakvélemény alapozza meg a jogosultságot: nevelési tanácsadás tanulási képességet vizsgáló szakértői és rehabilitációs tevékenység beilleszkedési, tanulási, sajátos nevelési igény magatartási nehézség 2.Mindkét pedagógiai szakszolgálat jogosult javaslatot tenni : - valamely tantárgyból vagy tantárgyrészből az értékelés és minősítés alól mentesítésre, - a tankötelezettség magántanulóként történő teljesítésére . Az óvodai csoport, iskolai osztály, kollégiumi csoport létszámának számításánál kettő vagy három gyermekként, tanulóként kell számításba venni az érintett gyermeket, tanulót. Kecskemét 2009. 12. 01. Nagy Gyöngyi OKM

Kecskemét 2009. 12. 01. Nagy Gyöngyi OKM fontos különbség: A beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézséggel küzdő tanulók oktatása a lakóhelyi vagy a választott iskolában történik, elkülönítésük, az arra való törekvés jogszabályellenes! A nevelési tanácsadó szakvéleménye értelemszerűen nem tartalmaz intézmény kijelölésére vonatkozó javaslatot, az intézményben és/vagy a nevelési tanácsadóban történő fejlesztési javaslatokat tartalmazza. Sajátos nevelési igényű tanuló esetében a szakértői és rehabilitációs bizottság szakvéleménye tartalmazza a nevelési, oktatási intézményre történő javaslatot, DE : Ha a sajátos nevelési igény megállapítására a megismerő funkciók vagy a viselkedés fejlődésének organikus okra vissza nem vezethető tartós és súlyos rendellenessége miatt kerül sor, a szakértői vélemény kijelölt iskolaként olyan iskolát jelölhet meg, amelyben a tanuló a többi tanulóval közösen vesz részt az iskolai nevelésben, oktatásban. [14/1994. (VI.24.) MKM rendelet 14. § (7)] Kecskemét 2009. 12. 01. Nagy Gyöngyi OKM

Kecskemét 2009. 12. 01. Nagy Gyöngyi OKM A fejlesztés keretei BTM: tanóra, tanórán kívüli foglalkozás, a közoktatási törvény 52. § (7) és (11) bekezdésében meghatározott órakeret egy része, valamint a nevelési tanácsadás keretében biztosított fejlesztés, terápiás gondozás. 14/1994. (VI. 24.) MKM rendelet 23. § A nevelési tanácsadó szakvéleményének tartalmaznia kell: d) annak megállapítását, hogy a gyermek, tanuló a tanulmányi kötelezettségének magántanulóként tehet eleget, illetve javaslatot a nevelési-oktatási intézmény által biztosítandó egyéni vagy kiscsoportos foglalkozásra, felzárkóztatásra vagy fejlesztő foglalkoztatásra, e) annak előírását, hogy a gyermeknek, tanulónak a nevelési tanácsadás keretében biztosított fejlesztő foglalkozáson kell részt vennie, ennek időkeretét, Kecskemét 2009. 12. 01. Nagy Gyöngyi OKM

Kecskemét 2009. 12. 01. Nagy Gyöngyi OKM SNI - a A Kt. 52. § (6) bekezdése : - a gyógypedagógiai nevelésben-oktatásban részt vevő nevelési-oktatási intézményben a sajátos nevelési igényű tanulók részére a tanórai foglalkozásokon túl kötelező egészségügyi és pedagógiai célú habilitációs, rehabilitációs tanórai foglalkozásokat kell szervezni. - a tanuló annyi egészségügyi és pedagógiai célú habilitációs, rehabilitációs tanórai foglalkozáson vesz részt, amennyi a sajátos nevelési igényéből eredő hátránya csökkentéséhez szükséges; - a heti órakeretet nyolc fős csoportokra kell meghatározni oly módon, hogy az azonos ellátásra jogosult tanulók számát elosztják nyolccal; - a heti időkeret az egyes évfolyamok, osztályok, tanítási év közben a tanítási hetek között átcsoportosítható. Kecskemét 2009. 12. 01. Nagy Gyöngyi OKM

SNI - b Kt. 35. § (4) bekezdés 14/1994.(VI.24.) MKM rendelet 26/B § A megismerő funkciók vagy a viselkedés fejlődésének organikus okra vissza nem vezethető tartós és súlyos rendellenességével küzdő tanulók - a Kt. 52. § (6) bekezdésének b) pontjában meghatározott időkeretben – iskolai fejlesztő foglalkoztatásra jogosultak, melynek megszervezéséért a nevelési-oktatási intézmény vezetője felelős. A heti időkeretet nyolc fős csoportokra kell meghatározni oly módon, hogy az ellátásra jogosult tanulók számát elosztják nyolccal; A csoportra jutó időkeret akkor is felhasználható, ha az osztás alapján a csoportban nincs nyolc tanuló; A foglalkoztatás egyéni fejlesztési terv alapján történik. Kecskemét 2009. 12. 01. Nagy Gyöngyi OKM

Kecskemét 2009. 12. 01. Nagy Gyöngyi OKM Az SNI – a és az SNI – b tanulók közös csoportban történő fejlesztésének lehetősége Az SNI - b tanulók részére szervezett iskolai fejlesztő foglalkoztatás, és a megismerő funkciók vagy a viselkedés fejlődésének organikus okra visszavezethető tartós és súlyos rendellenességével küzdő (SNI - a) tanuló részére biztosított egészségügyi és pedagógiai célú habilitációs, rehabilitációs tanórai foglalkozás - a meghatározott fejlesztési cél elérését szolgáló fejlesztő terápia, valamint az annak végzésére jogosult szakember végzettségének és szakképesítésének azonossága esetén - közös csoportban is megszervezhető. Az iskolai fejlesztő foglalkoztatás egyéni fejlesztési terv alapján történik. Az iskola a fejlesztő foglalkozásokat központilag kiadott egyéni fejlődési lapon dokumentálja. Kecskemét 2009. 12. 01. Nagy Gyöngyi OKM

Kecskemét 2009. 12. 01. Nagy Gyöngyi OKM A habilitációs, rehabilitációs, és az iskolai fejlesztő foglalkoztatásra fordítható órák számítása A közoktatási törvény 52.§ (6) bekezdése (és a 35.§ (4) bekezdése, továbbá a 14/1994. MKM rendelet 26./B pontja) nem az egyes tanuló számára fejlesztésre előírt órát adja meg közvetlenül a százalékos értékek kiszámításából, hanem annak a heti időkeretnek a mértékét lehet az említett paragrafusok alapján kiszámítani, amit a fenntartó minimálisan köteles biztosítani az együttnevelt SNI tanulók habilitációs, rehabilitációs foglalkozásaira iskolai szinten összesen. A rehabilitációs célú tanórákra – valamint az SNI - b tanulók iskolai fejlesztő foglalkoztatására fordítandó órakerettel tehát a kötelező tanórák száma intézményi szinten emelkedik meg. Kecskemét 2009. 12. 01. Nagy Gyöngyi OKM

Az „azonos ellátásra jogosultak” meghatározásának kérdéséhez A Kt. 52. § (6) bekezdése – a rehabilitációs célú – tanórára fordítandó idő meghatározásánál sorolja különböző csoportba az érintett tanulókat. A szakmai munka tervezésénél, szervezésénél ennél konkrétabb és bővebb eligazítást – és jogszabályi alapot – nyújt a 2/2005.(III.1.) OM rendelet 2. számú melléklete, a sajátos nevelési igényű tanulók iskolai oktatásának irányelve, mely dokumentum a sajátos nevelési igényt megalapozó fogyatékossági típusonként a rehabilitációs célú feladatokat meghatározza. Kecskemét 2009. 12. 01. Nagy Gyöngyi OKM

Kecskemét 2009. 12. 01. Nagy Gyöngyi OKM Dokumentáció A rehabilitációs célú órakeret terhére, valamint az SNI – b tanulók számára biztosított iskolai fejlesztő foglalkoztatás keretében végzett foglalkozások dokumentálását szolgáló egyéni fejlődési lap: A.Tü.356 r.sz. Az egyéni fejlődési lap az együtt oktatott - integrált nevelésben, oktatásban részesülő - sajátos nevelési igényű tanulók habilitációs, rehabilitációs célú, illetve az iskolai fejlesztő foglalkoztatásának dokumentálására szolgál, vezetése a 2/2005.(III.1.) OM r.2.§ (2), illetve a 14/1994. (VI. 24.) MKM rendelet 26/B § (3) bekezdése alapján kötelező. Kecskemét 2009. 12. 01. Nagy Gyöngyi OKM

Az integrált oktatásban közreműködő intézményekkel szemben támasztott elvárások: Az intézmény alapító okirata konkrétan - azaz az ellátott tanulók fogyatékossági típus szerinti meghatározását is nevesítve - tartalmazza. Pedagógiai programja tartalmazza a sajátos nevelési igényhez kapcsolódó elemeket; Óratervében a pedagógiai és egészségügyi célú rehabilitációra fordítandó órák megjelennek; A fogyatékosság típusának megfelelő képesítésű gyógypedagógiai tanár/terapeuta segíti a munkát; Az osztályok átlaglétszámának meghatározása a törvényi előírásoknak megfelelően történik. A 2005/2006. tanévtől az együtt oktatott – integrált nevelésben, oktatásban részesülő - sajátos nevelési igényű tanuló egészségügyi és pedagógiai célú rehabilitációját központilag kiadott egyéni fejlődési lapon kell dokumentálnia az iskoláknak (Tü. 356 r.sz, Tü. 357 r.sz . )

Az egyéni fejlesztési terv www.fszk.hu Oktatás és Képzés » Kiadványok Fókuszban az egyén Hogyan készítsünk egyéni fejlesztési tervet? Letöltés Kecskemét 2009. 12. 01. Nagy Gyöngyi OKM

Kecskemét 2009. 12. 01. Nagy Gyöngyi OKM Gyakorlati segítség a befogadást szolgáló pedagógiai munka tervezéséhez, megvalósításához. www.fszk.hu Oktatás és Képzés » Kiadványok Elindulás Felkészülés a fogyatékosság megismerésére, a fogyatékos gyermekek, fiatalok segítésére Letöltés Kecskemét 2009. 12. 01. Nagy Gyöngyi OKM

Hasznos információk 1. www.kir.hu Közérdekű adatok című, jobb oldalon található oszlop választási lehetőségei közül: - Sajátos nevelési igényű gyermeket, tanulókat integráltan nevelő, oktató intézmények listája - Sajátos nevelési igényű gyermeket, tanulókat gyógypedagógiai tanterv szerint nevelő, oktató intézmények listája Sajátos nevelési igényű gyermeket, tanulókat a ………… tanévben integráltan nevelő, oktató intézmények listája  Válassza ki a fogyatékosság jellegét: - gördülő sávból valamennyi fogyatékossági típus választható - (Ténylegesen ellátó intézmények előző tanévi statisztikai adatszolgáltatása alapján) Kecskemét 2009. 12. 01. Nagy Gyöngyi OKM

Hasznos információk 2. www.kir.hu Intézménytörzs → Intézményi adatok megtekintése    OM azonosító: Intézménynév: Irányítószám: Helység: Többcélú intézmény: …………………………………………… ↓ Ellátott feladat: ………………………………………………….. ↓ Megye: ……………………………………………………………… ↓ Fenntartó típusa: …………………………………………………. ↓ Fenntartó: ……………………………………………………………↓ a gördülősáv segítségével történt kiválasztás után KERESÉS  Kecskemét 2009. 12. 01. Nagy Gyöngyi OKM

Kecskemét 2009. 12. 01. Nagy Gyöngyi OKM Hasznos információk 3. suliNova Kht - http://www.sulinovadatbank.hu Sajátos nevelési igényűek együttnevelése Adatbank » SNI ajánlások a kompetencia alapú programcsomagokhoz A jelen digitális adathordozón közzétett tananyagok az NFT HEFOP 3.1.1-es központi program keretében létrejött fejlesztési folyamat termékei. …. A közzététel célja továbbá, hogy a fejlesztés eredményeiről a legszélesebb szakmai közvélemény részletesen tájékozódhasson. …. Ajánlások sajátos nevelési igényű gyerekek, tanulók kompetencia alapú fejlesztéséhez 1. Matematika 2. Szociális, életviteli és környezeti kompetenciák 3. Szövegértés-szövegalkotás 4. Óvodai nevelés 5. Idegen nyelv 6. Életpálya építés Kecskemét 2009. 12. 01. Nagy Gyöngyi OKM

Kecskemét 2009. 12. 01. Nagy Gyöngyi OKM Hasznos információk 4. suliNova Kht - http://www.sulinovadatbank.hu Sajátos nevelési igényűek együttnevelése Adatbank » Eszköztár » Sérülésspecifikus eszköztár Sérülésspecifikus eszköztár autizmussal élő gyermekek, tanulók; beszédfogyatékos gyermekek, tanulók , értelmileg akadályozott gyermekek, tanulók , gyengénlátó gyermekek, tanulók , hallássérült gyermekek, tanulók , mozgássérült gyermekek, tanulók , pszichés fejlődés zavaraival küzdő gyermekek, tanulók , tanulásban akadályozott gyermekek, tanulók , vak és aliglátó gyermekek, tanulók együttneveléséhez. Kecskemét 2009. 12. 01. Nagy Gyöngyi OKM

Figyelmük megtisztelő volt, köszönöm! Nagy Gyöngyi Mária nagy.gyongyi@okm.gov.hu Kecskemét 2009. 12. 01. Nagy Gyöngyi OKM