Az önkormányzatok szerepe a közösségi szolgálat szervezésében május 13.
Személyen indíttatás:Gencsapáti Nevelőotthon Kötelezés mellett: A normakövetés nehézségei, pl.: adó Jogi miliő, garanciák Kötelezés ellen: Nem motivál Túl bürokratikus
Önkéntesség mellett: Motivál, felszabadít Az egyén érdeklődése irányítja Önkéntesség ellen: Csak az választ, akiben erre van indíttatás Nem tudja, mit veszít
Előzmények Jogi és programbeli előzmények: Jogi előzmény: évi LXXXVIII. törvény a közérdekű önkéntes tevékenyégről Újszerű volt. A szakma várta. Bürokratikus lett. Túlszabályozó. A szándékot felülírta a jogi kifejtés.
A jogszabály hatálya Nem terjedt ki: Az önkéntes véradásra. Az önkéntes tűzoltói tevékenységre. A polgári természetőrként végzett tevékenységre. A jogalkotó az önkéntes oldaláról közelítette meg a szabályozást és számos garanciát épített köré: pl.:
Garanciák, támogatások Iskolarendszeren kívüli képzés. Szállás, étkezés. Szűrővizsgálatok, Védőoltások, stb.
Fogadószervezet lehet: A helyi önkormányzatok által biztosított közszolgáltatásokat, „katasztrófa feladatokat” végző szervek. Civil szervezetek. Költségvetési szervek alaptevékenységük körében. Jogképes, működési engedéllyel rendelkező intézmények.
Intézmények Szociális, gyermekjóléti, gyermekvédelmi. Egészségügyi. Közoktatási. Felsőoktatási. Muzeális. Nyilvános könyvtár. Közlevéltár. Nyilvános magánlevéltár. Közművelődés
Egyéb szabályok Önkéntes lehet, aki a 10. életévét betöltötte. Önkéntes szerződést kell kötni a felek között (a jogszabály előírja a kötelező elemeket). A miniszternek kell bejelenteni a foglalkozatást (bejelentési lap). Nyilvántartás.
Programok, mint előzmények EESZI és az egyetemisták közötti generációs projektek. Idősügyi Tanács, beszélgető hálózat. Iskolák és idősgondozás közötti projektek. Felsőoktatási intézmények és Győr közös projektjei, pályázatai (szociális majális).
Az új jogi helyzet évi CXC. törvény (Nkt). 20/2012. (VIII.31.) EMMI rendelet A törvény feladatot ró, a rendelet részletezéssel segít a feladat megoldásában.
Az önkormányzat szemszögéből a feladatok és dilemmák Az új Mötv. új feladatok ró az önkormányzatokra. Az iskolák fenntartója és az önkormányzat kapcsolatrendszere. Az önkormányzati intézmények bevonása az új feladatba. Partnerség. Kellő idő, időbeosztás
Az iskolák, osztályfőnökök, pedagógusok óriási felelőssége. Előkészítés – folyamat – értékelés. Anyagi dotálása a mentoroknak!? Személyes befejezés, a személyiség szerepe
Köszönöm a figyelmet, a témát most csak abbahagyjuk… Tisztelettel a hallgatóság iránt: Páternoszter Piroska