Wittich Tamás főigazgató Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság 2008. október 21. „Fogyasztóvédelem – tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat” A fogyasztóvédelmi.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A Gazdasági Versenyhivatal fogyasztóvédelmi tevékenysége dr. Grimm Krisztina október 21.
Advertisements

Tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok a GVH eljárásaiban
Reklámállítások megítélése Balogh Virág május 5.
1997. évi CLV. törvény a fogyasztóvédelemről
Dr. Markovich Réka főtitkár Magyar Reklámszövetség Változások szerkezetben és érdemben Az új reklámtörvényről 1.
A távközlési piac állami felügyelete dr. Orosi Renáta Hírközlési Felügyelet Hírközlési Felügyelet.
Szavatosság, jótállás, termékfelelősség
Hatósági és Jogi Főosztály UCP és Közérdekű Keresetek Osztálya
FOGYASZTÓVÉDELMI ALAPISMERETEK
A fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok a évi XLVII. törvény alapján dr. Nagy Andrea Magdolna ügyvéd május 30.
1. Árfeltüntetés alapvető szabályai
E-KERESKEDELEM SZABÁLYOSAN
CLV Partners Ügyvédi Iroda
A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság és a Magyar Energia Hivatal fogyasztóvédelemben betöltött szerepe Dr. Kispál Edit április.
Az UCP irányelv rendelkezéseinek hatása a GVH gyakorlatára (Fttv) október 21. dr. Nagy Márta.
Az egyes termékek kiegészítő oltalmára vonatkozó európai közösségi szabályozás (SPC) és annak hazai végrehajtása dr. Kiss Marietta Magyar Szabadalmi Hivatal.
Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság
KÉSZ ÁTVERÉS AVAGYFOGYASZTÓAPÁCBAN?. ÁRUBEMUTATÓK SAJÁTOSSÁGA Kiállítás Kiállítás Vállalat Vállalat Termék Termék Gyakorlati bemutató Gyakorlati bemutató.
Különös tekintettel a gyógyszerekre
„Geotermia a XXI. században” Kistelek február 26. Geotermia hasznosítás a bányatörvény módosításának tükrében Szabados Gábor elnök Magyar Bányászati.
Állam munkavédelmi feladatai
Szabálysértési méltányossági kérelem
A fogyasztók tájékoztatása
A fogyasztók tájékoztatása
Versenyjog és fogyasztóvédelem
Tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok
Fogyasztóvédelmi tapasztalatok a tőkepiacon
Távhőszolgáltatás és fogyasztóvédelem dr. Balku Orsolya főosztályvezető Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság Távhőszolgáltatási Konferencia és KiállításPécs,
A kiskorúak védelme a hatósági gyakorlatban dr. Futó Gábor Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság Médiafelügyeleti főosztály szeptember 28.
Fogyasztóvédelmi hatósági tevékenység a megyei kormányhivatalban
Fogyasztói igényérvényesítés – közérdekű keresetek
dr. Szöllősy András UCP Osztály július 29.
A VÁLLALKOZÁSOK SZEREPE A FOGYASZTÓVÉDELEMBEN Dr. Kohuth Viktor
A fogyasztóvédelemről szóló évi CLV. törvény módosítása A békéltető testületeket érintő tervezett változások Dr. Mozolai Mónika osztályvezető 2012.
UCP Irányelvek végrehajtása Ausztriában Conference « Consumer protection - Unfair commercial practices » Budapest, 21 st /22 nd of October 2008 Ulrike.
Magyarország IV. középtávú ( ) Fogyasztóvédelmi Politikája Vitaanyag június.
Fogyasztóvédelmi Felügyelősége Tipikus fogyasztói panaszok a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok tükrében április 3.
A Kbt évi módosításai KÖSZ január 15. dr. Fribiczer Gabriella főosztályvezető-helyettes Közbeszerzések Tanácsa Titkárság.
Fontos élelmiszerjogi szabályok KKV szemszögből. Szabályok a mindennapokra Ami egy KKV-nak nehezebb – Címkézés – Állítások – Fogyasztóvédelem – Nyomonkövethetőség.
Vállalkozói - szakhatósági fórum üzleti partnerkeresés Tóth Katinka fogyasztóvédelmi felügyelő Mezőtúr, november.
Vállalkozói - szakhatósági fórum üzleti partnerkeresés Tóth Katinka fogyasztóvédelmi felügyelő Kunszentmárton, december.
A pénzügyi felügyelés fő irányai Európában Dr. Szász Károly elnök Új kihívások előtt a biztosítási piacok A Magyar Biztosítók Szövetségének I. Biztosítási.
Reklámpapír A kötelezettek teljesítési fegyelme Viszkei György ÖKO-Pannon Kht. Budapest, január 21.
A kémiai biztonságról közérthetően
A DIGITÁLIS MARKETING JOGI VONATKOZÁSAI
Allergének jelölése a nem előre csomagolt élelmiszerek esetében
A fogyasztó és a vállalkozás fogalma, gyakorlati kérdések az Fgytv. végrehajtása során Országos szakmai konferencia Budapest, Dr. Eitmann.
Gyógyít, megelőz és fogyaszt? Étrend-kiegészítők reklámjainak versenyhatósági megítélése Dr. Udvardi Anita október 1.
Európai Uniós ismeretek Az Európai Unió jogrendszere; Versenyjog.
Hulladékgazdálkodás önkormányzati feladatai december 6. Szeged Csongrád Megyei Kormányhivatal Törvényességi Felügyeleti Főosztály Dr. Balogh Zoltánné.
ORSZÁGOS KÖRNYEZETVÉDELMI ÉS TERMÉSZETVÉDELMI FŐFELÜGYELŐSÉG 1 Gábriel Edit Engedélyezési Főosztály január 21. felsőfokú ügyintéző.
Dr. Fülöp Zsuzsanna szóvivő, osztályvezető Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság Békéscsaba, szeptember 10. Változások, célkitűzések,tervek - a fogyasztóvédelem.
Kereskedelmi gyakorlatok megítélése a hatóságok joggyakorlatában dr. Dobó-Kocsis Veronika Veszprém Megyei Kormányhivatal Fogyasztóvédelmi Osztály 2016.
Balogh Virág Főtitkár Magyar Reklámszövetség A kuponozás jogi buktatói.
Dr. Dávid Ivett Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság Hatósági és Jogi Főosztály április 22. Várható szankcionálási eszközök.
1 FOGYASZTÓVÉDELMI FÓRUM Tatabánya, március 25.
Ö kológiai termékek jelölése Juhász Ágnes NÉBIH ÉTbI Élelmiszer-forgalmazás Felügyeleti Osztály
Reklámszabályozás A fogyasztói döntések tisztességes és tisztességtelen befolyásolása Előadó: Dr. Kathi Attila Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság.
Az ideiglenes biztosítási intézkedés elrendelésének általános és különös szabályai Villányi- Kollár Károly Dusán okleveles nemzetközi adószakértő.
AZ INFORMÁCIÓS TÁRSADALOM JOGA
A közigazgatási eljárás II.
7. fejezet Fogyasztóvédelem az élelmiszergazdaságban
A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság
Tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok, fogyasztóvédelmi eljárások
A Versenyjogi szabályozás rendszere Dr. Pázmándi Kinga
Fogyasztóvédelem Vevőszolgálati előadás 2017 Előadó: Lehotkai Péter.
Nemzeti Élelmiszer Nyomon Követési Platform
Közbeszerzési Döntőbizottság
Közbeszerzési Döntőbizottság
Közbeszerzési kartellek és a korrupció elhatárolása
Előadás másolata:

Wittich Tamás főigazgató Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság október 21. „Fogyasztóvédelem – tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat” A fogyasztóvédelmi hatósági rendszer és a UCP törvény

A UCP törvény hatásköri szabályai Eljáró hatóságok Versenyt nem érintő ügyekben: -Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság – általános hatáskörrel -Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete - ha az érintett kereskedelmi gyakorlat a vállalkozás olyan tevékenységével függ össze, amelyet a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyeletéről szóló évi CXXXV. törvény alapján a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete felügyel Versenyt érintő ügyekben -a Gazdasági Versenyhivatal - ha a kereskedelmi gyakorlat a gazdasági verseny érdemi befolyásolására alkalmas -Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság - ha a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat kizárólag a terméken, annak csomagolásán vagy a termékhez egyéb módon rögzítve, illetve a termékhez adott használati és kezelési útmutatóban vagy jótállási jegyben jelenik meg, -DE! - ha a címkén megjelenített kereskedelmi gyakorlat azonos formában és tartalommal más kommunikációs eszköz útján is megvalósul, és ez utóbbi kereskedelmi gyakorlat tekintetében az eljárás a gazdasági verseny érdemi érintettsége miatt a Gazdasági Versenyhivatal hatáskörébe tartozik  GVH

A UCP törvény hatásköri szabályai Versenyérintettség Irányadó szempontok: -az alkalmazott kereskedelmi gyakorlat kiterjedtsége, figyelemmel különösen -a kommunikáció eszközének jellegére, -a jogsértéssel érintett földrajzi terület nagyságára, -a jogsértéssel érintett üzletek számára, -a jogsértés időtartamára vagy -a jogsértéssel érintett áru mennyiségére -a jogsértésért felelős vállalkozás mérete a nettó árbevétel nagysága A gazdasági verseny érdemi érintettsége minden egyéb körülményre tekintet nélkül fennáll, ha -a kereskedelmi gyakorlat országos műsorszolgáltatást végző műsorszolgáltatón keresztül valósul meg -a kereskedelmi gyakorlat országos terjesztésű időszakos lap vagy legalább három megyében terjesztett napilap útján valósul meg, -a fogyasztók közvetlen megkeresésének módszerével végzett kereskedelmi gyakorlat legalább három megye fogyasztói felé irányul, vagy -az áru eladásának helyén alkalmazott eladásösztönző kereskedelmi gyakorlat legalább három megyében megszervezésre kerül.

NFH A UCP törvény hatása az NFH hatáskörére szeptember 1-je előtt2008. szeptember 1-je után Tisztességtelenség (B2C)‏ GVH NFH PSZÁF GVH

2008. szeptember 1-je előtt2008. szeptember 1-je után régi Grtv.UCP-törvény ágazati előírások Tpvt. Eljáró hatóság: Gazdasági Versenyhivatal Eljáró hatóságok: Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete Gazdasági Versenyhivatal A UCP törvény hatása az NFH hatáskörére Eljárási jogosítványok megtévesztés (B2C) esetén

A UCP törvény hatása az NFH hatáskörére Ellenőrzési és eljárási lehetőségek a UCP hatályba lépése óta szeptember 1-je előtt2008. szeptember 1-je után Reklámfelügyelet a régi Grtv. alapjánReklámfelügyelet az új Grtv. alapján Termék címke, használati útmutató, jótállási jegy, árfeltüntetés, egyéb fogyasztói tájékoztatáshoz kapcsolódó normák megtartásának ellenőrzése -Kereskedelmi gyakorlatok megítélése az UCP törvény alapján – egyes esetekben versenyérintettségtől függetlenül -Kereskedelmi gyakorlatok megítélése az UCP törvény alapján – érdemi versenyérintettség hiányában

2008. szeptember 1-je előtt2008. szeptember 1-je után különleges ajánlatUCP törvény – csalogató reklám burkolt reklám tilalmaUCP törvény – szerkesztői tartalomnak álcázott reklám ál-összehasonlítás tilalmaUCP törvény – tisztességtelenség tilalma gyermek- és fiatalkorúak védelmekiterjedtebb – „érzelmi fejlődés” -közvetlen megkeresés módszere alkoholreklámozásrészletezettebb szabályozás (200 méter, címoldal)‏ dohányreklámozásnem megengedőbb szabályozás Egyes tilalmak megítélésének változása

Egyes tilalmak megítélésének változása – „akciók” Szabályok szeptember 1-je előtt Különleges ajánlatra - ideértve a különleges árajánlatot is - vonatkozó reklámot akkor lehet közzétenni, ha az egyértelműen és közérthetően jelzi, hogy a különleges ajánlat mely árura, mely időponttól és mely időpontig érvényes, vagy azt, hogy az ajánlat csak a jelzett időponttól az áru rendelkezésre állásáig érvényes. Szabályok szeptember 1-je után -megtévesztés tilalma -csalogató reklám tilalma

Egyes tilalmak megítélésének változása – árfeltüntetés Kettős árfeltüntetés A terméken – vagy a polcon – feltüntetett árhoz képest a pénztárban magasabb árat fizet a vásárló Fgytv: több eladási ár vagy szolgáltatási díj egyidejű feltüntetése esetén a vállalkozás köteles a feltüntetett legalacsonyabb eladási ár vagy szolgáltatási díj felszámítására. Jogsértés: -vásárlói megkárosítás -a fogyasztó ügyleti döntését befolyásoló megtévesztő kereskedelmi gyakorlat  eljárási lehetőség a UCP törvény alapján

Egyes tilalmak megítélésének változása – élelmiszer- ellenőrzés az élelmiszerlánc-törvény alapján MGSZH-hatáskör élelmiszer-jelölési előírások: az élelmiszer csak akkor hozható forgalomba, ha jelölése magyar nyelven, közérthetően, egyértelműen, jól olvashatóan tartalmazza az élelmiszerlánc-törvény végrehajtására kiadott jogszabályokban, valamint az Európai Unió közvetlenül alkalmazandó jogi aktusaiban meghatározott információkat az ott meghatározottak szerint NFH-hatáskör Az élelmiszer-jelölés és az alkalmazott jelölési módszer, továbbá az élelmiszerek megjelenítése (formája vagy alakja, csomagolása, bemutatásának módja, kellékei) nem tévesztheti meg a végső fogyasztót -az élelmiszer tulajdonságai – így különösen az élelmiszer természete, azonossága, jellemzői, összetétele, mennyisége, eltarthatósága, származási helye vagy eredete, illetve előállítási vagy termelési módja – tekintetében, -azáltal, hogy az élelmiszernek olyan hatást vagy tulajdonságot tulajdonít, amelyekkel az valójában nem rendelkezik, -annak állításával vagy olyan benyomás keltésével, hogy az élelmiszer különleges tulajdonsággal rendelkezik, ha ugyanezekkel a tulajdonságokkal minden más hasonló élelmiszer is rendelkezik.

Egyes tilalmak megítélésének változása – élelmiszer- ellenőrzés az élelmiszerlánc-törvény alapján NFH-hatáskör Az élelmiszer-jelölés és az alkalmazott jelölési módszer – ha külön jogszabály vagy közvetlenül alkalmazandó európai uniós jogi aktus eltérően nem rendelkezik – nem tulajdoníthat az élelmiszernek betegség megelőzésére, gyógyítására vagy kezelésére vonatkozó tulajdonságokat, illetve nem keltheti ezen tulajdonságok meglétének benyomását.  folyamatban lévő vizsgálat az étrendkiegészítőkről „idős korban lévőknek és mindazoknak, akik szeretnék védelmezni ízületi porcaik egészségét”

Egyes tilalmak megítélésének változása – élelmiszer- ellenőrzés az élelmiszerlánc-törvény alapján „hatóanyagának tulajdonítják a szívinfarktus jóval ritkább előfordulását Franciaországban” „Klinikai vizsgálatok és népegészségügyi adatok bizonyítják … érrendszerre gyakorolt kedvező, és rákellenes hatását. ” „Erősíti a máj és a vese harmonikus működését és méregtelenítését, csökkenti a szédülést, a fülzúgást és a fejfájást, illetve a máj és a vese meridiánjai okozta egyéb tüneteket. Megerőltetés és szemfájdalom esetén is ajánlott” „A kínai természetgyógyászok szerint csökkentik a vércukorszintet, ezáltal rendben tartják a szervezet cukor-háztartását. Elűzik a fáradtságot, javítja a látást, akadályozza a zsírfelszívódást”

Egyes tilalmak megítélésének változása – termékbemutatók Eljárási lehetőségek az első félévhez képest UCP-törvény – tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat -A fogyasztó azonnali döntéshozatalra késztetése céljából annak valótlan állítása, hogy az áru csak nagyon korlátozott ideig áll rendelkezésre, vagy bizonyos feltételek mellett csak nagyon korlátozott ideig áll rendelkezésre, és ezáltal a fogyasztó megfosztása a tájékozott döntéshez szükséges időtől és alkalomtól. -Annak valótlan állítása, hogy az áru alkalmas betegségek, illetve az emberi szervezet működési zavarai vagy rendellenességei gyógyítására. -Téves tényszerű információ közlése a piaci feltételekről vagy az áru fellelhetőségének lehetőségeiről azzal a szándékkal, hogy a fogyasztót az árunak a szokásos piaci feltételeknél kedvezőtlenebb feltételek melletti megvételére, illetve igénybevételére bírja rá. -Olyan benyomás keltése a fogyasztóban, hogy nem hagyhatja el az üzlethelyiséget, amíg nem köt szerződést.

Egyértelmű esetekFokozott körültekintést igénylő kérdések a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat a címkén, használati útmutatón, jótállási jegyen valósul meg versenyérintettség fennállása – az „érdemi érintettség” hol kezdődik? komplex kampányok megítélése a szakmai gondossági teszt – egységes jogértelmezéssel ügyleti döntés teszt – egységes jogértelmezéssel fokozott szabályozó szerep a jogalkalmazás mikéntjén Eljárási kérdések a UCP törvény alkalmazása során

Együttműködési garanciák Értesítési rendszer Állandó Munkacsoport Egymás joggyakorlatának kölcsönös figyelemmel kísérése Eljárási kérdések a UCP törvény alkalmazása során

Változó eljárási szabályok szeptember 1-je előtt2008. szeptember 1-je után fogyasztó a gazdálkodó szervezet is, bizonyos feltételekkel fogyasztó csak a természetes személy (UCP-átlagfogyasztó)‏ nyilatkozattétel lehetőségenyilatkozattétel kötelezettsége a bírságnak felső határa nincsa bírság összege az előző évi nettó árbevételhez igazodik, maximuma 2 milliárd Ft hatósági szerződés csak közösségi jogsértések esetében hatósági szerződés belföldi ügyben szakmai együttműködés informális módonFogyasztóvédelmi Charta Fogyasztóvédelmi Tanács egységes szankcionálás kialakítása a hatóságra bízva normatív utasítás a jogkövetkezmények alkalmazásának elveiről korlátozott határozat nyilvánosságteljes határozat nyilvánosság

Változó nyilvánosságra hozatali szabályok A fogyasztóvédelmi hatóság valamennyi — szeptember elsejét követően indult eljárásokban meghozott — jogerős határozatát köteles nyilvánosságra hozni. honlapon egyéb célszerűnek tartott módon

Változó nyilvánosságra hozatali szabályok Jogerőre tekintet nélkül közzéteszi a hatóság a határozatát, ha -a határozat fellebbezésre tekintet nélkül történő végrehajtását rendelte el az Fgytv 49. § (2) bekezdése alapján, azaz –18 éven aluliak szeszes itallal, dohánytermékkel vagy szexuális áruval való kiszolgálásának tilalmát tartalmazó rendelkezések megsértése esetén megtiltotta az alkoholtartalmú ital, a dohánytermék, illetve a szexuális termék forgalmazását, illetőleg a rendelkezések ismételt megsértése esetén elrendelte a jogsértéssel érintett üzlet legfeljebb harminc nap időtartamra történő ideiglenes bezárását, –környezetvédelmi okból, –a fogyasztók testi épségének, egészségének védelme érdekében, továbbá –a fogyasztók széles körét érintő kárral fenyegető veszély elhárítása érdekében -a határozathozatalra azért került sor, mert a fogyasztóvédelmi hatóság a vonatkozó kormányrendelet szerinti eljárása során megállapítja, hogy a vizsgált termék nem felel meg a biztonságossági követelményeknek, vagy -a jogsértéssel érintett üzlet ideiglenes bezárását vagy az áru forgalmazásának, illetve értékesítésének megtiltását rendelte el

Köszönöm a figyelmet!