közoktatási helyettes államtitkár

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Váczy Zsuzsa közoktatási szakértő, Bp május 13. OPKM.
Advertisements

TÁMOP / TÁMOP / A kompetencia alapú oktatás megvalósítása Mosonmagyaróváron A pályázati kiírás forrását az Európai.
1 A közoktatás az Új Magyarország Fejlesztési Tervben Oktatási és Kulturális Minisztérium Hámoriné Váczy Zsuzsa szakmai főtanácsadó, osztályvezető 2007.
Tájékoztató az emelt szintű érettségiről a 10-dik évfolyamosoknak
A tanári munka értékelése
„Ezt egy életen át kell játszani”
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
Társadalmi Megújulás Operatív Program Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben.
TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés
LKG–HEFOP Szakmai Nap, / Kompetensek leszünk!? Bánhegyesi Zoltán Leövey Klára Gimnázium
A közoktatás fejlesztésének időszerű kérdései Budapest november 22. Közoktatás-fejlesztési főosztály Friss Péter főosztályvezető..
Információs és kommunikációs technológiák a hazai és a francia közoktatásban.
A kompetencia-alapú oktatás megvalósítása a Katedra Informatikai és Művészeti Szakközépiskolában HEFOP / /1.0.
A TÁMOP pályázat bemutatása. A támogatás célja -A befogadó közoktatási rendszer megteremtése -A sajátos nevelési igényű gyerekek, tanulók sikeres.
A köznevelési törvény tehetséggondozási aspektusai, felkészítés a minőségi felsőoktatásra a közoktatásban Dr. Kaposi József Oktatáskutató és Fejlesztő.
A kompetencia-alapú oktatás bevezetése a kistokaji ÁLTALÁNOS MŰVELŐDÉSI KÖZPONTBAN Biztos alap, biztos jövő.
Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben pályázati felhívásához
Az EFOP köznevelést érintő beavatkozásai
Szűts József Általános Iskola
„Kompetencia alapú oktatás- egyenlő hozzáférés a vésztői Szabó Pál Általános Iskolában” TÁMOP / „ Az első mag ezerszer újra kel, folyton.
1. Tájékoztató az Oktatási Minisztérium HEF OP pályázati kiírásairól február 24.
Magyar Pedagógiai Társaság Somogy Megyei Tagozata november 21. Kis Jenőné dr. Kenesei Éva megyei elnök.
Kulcskompetenciák Európai Bizottság 2005
Értékünk az ember – értékünk a gyermek!.
TÁJÉKOZTATÓ a Nemzeti Felnőttképzési Intézet tevékenységéről.
A tételek eljuttatása az iskolákba
Észak-Alföldi TIOK Kisújszállás
A gyakorlatvezető mentor
Tanulás, kommunikáció, nevelés Magyar Tudományos Akadémia Pedagógiai Bizottság IV. Országos Neveléstudományi KonferenciaMagyar Tudományos Akadémia 2004.
HEFOP / /1.0 „Kompetencia-alapú tanítási-tanulási programok az Észak-alföldi régió pedagógusképzésében” A „KOTTA” projekt (Szabó.
Világ – Nyelv, az idegennyelv-tudás fejlesztésének kormányprogramja. FPN Budapest, 2004.
. Vass Vilmos igazgató Programfejlesztési Központ Oktatási programcsomag - kulcskompetenciák „A tudásalapú információs társadalomért” Fővárosi Pedagógiai.
REFORMÉRTÉKŰ LÉPÉSEK A SZAKKÉPZÉS TERÉN MAGYAR SZAKKÉPZÉSI TÁRSASÁG május 30.
TÁMOP 3.1.5/ – 0001 PEDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA
Orosházi Evangélikus Általános Iskola és Gimnázium
szakmérnök hallgatók számára
Tudás + képességek + attitűdök ismeretekalkalmazás 20 m hosszúságú kerítéssel téglalap formájú konyhakertet kerítenek el. Ha a kert szélessége 4 m, akkor.
TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés – Innovatív intézményekben
TANÍTÁS - TERVEZÉS Műhelyfoglalkozás földrajztanárok részére
A kerettantervek fejlesztése
A dráma- és színházismeret-tanár képzési és kimeneti követelményei
1 Közoktatás fejlesztési elképzeléseinek háttere 2007.
A Nemzeti Fejlesztési Terv és a közoktatás lehetőségei Gönczi Tamás Nemzeti Fejlesztési Hivatal Önfejlesztő iskolák egyesülete Szolnok.
Befogadó iskolák, befogadó pedagógus-közösségek
Társadalmi Megújulás Operatív Program Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés – Innovatív intézményekben TÁMOP 3.1.4/08/2. – A kompetencia.
ÚJ TUDÁS – MŰVELTSÉG MINDENKINEK A digitális írástudás elterjesztése Az idegennyelv-tanulás ösztönzése Az integrált természetismeret-oktatás bevezetése.
1 A kompetencia alapú oktatás jövője a NFT II. tükrében Debrecen, Február 20. Hámoriné Váczy Zsuzsa, OKM.
A kompetenciafejlesztés eszközrendszere
TIOK tapasztalatok a kompetencia fejlesztésről.
A pedagógus-továbbképzések helyzete és lehetőségei
A KEZDŐ KÉPZÉSI SZAKASZ FEJLESZTÉSI IRÁNYAI ÉS LEHETŐSÉGEI Dr. Csonka Csabáné 2007.
Első esély - esélyegyenlőség a mai iskolarendszerben
Szeretettelköszöntöma PROJEKT NYITÓNAP résztvevőit!
 SZERETETTEL KÖSZÖNTJÜK VENDÉGEINKET  A TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben pályázat projektindító.
Vezeti: Szigetváriné Söjtöry Andrea
TÁMOP / „Karöltve” Integrációs közoktatási referencia intézmény kialakítása hálózati együttműködés keretében a Csertán Sándor Általános.
Tájékoztató az emelt szintű érettségiről a 10-dik évfolyamosoknak
Megközelítésmódok a tanári kompetenciák leírására
BEVEZETŐ.
TÁMOP / Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés –a szobi innovatív intézményekben.
A HEFOP PÁLYÁZAT EREDMÉNYEI A GYAKORLATI KÉPZÉSBEN.
A Magyar Tehetséggondozó Társaság tehetségfejlesztést segítő tevékenysége a gyakorlati programokban Debrecen, szept Dr. Polonkai Mária a.
Inklúziós Pedagógiai Fejlesztések Központja
Készítette: Tóth Györgyné Szakmai konferencia HEFOP Felkészítés a kompetencia alapú oktatásra.
K OMPETENCIA ALAPÚ OKTATÁS. Háttér 2000 Lisszabon EU határozata 2004 Európai Bizottság dokumentuma Hazánkban: Nat Oktatási Minisztérium stratégiája Nemzeti.
A társadalomismereti tartalmak tanításának lehetséges gyakorlata…
1 A Világ – Nyelv Program és a nyelvi előkészítő évfolyam július 07.
Szakiskolai fejlesztési program
TÁJÉKOZTATÓ A FAKULTÁCIÓ VÁLASZTÁSHOZ
Előadás másolata:

közoktatási helyettes államtitkár Közoktatási szükségletek - kimeneti kompetenciák A közoktatás igényei a tanárképzéssel szemben Sipos János közoktatási helyettes államtitkár janos.sipos@om.hu 2005. június 15.

Az előadás vázlata: 1. A közoktatás változásainak mennyiségi mutatói 2. A közoktatás változásainak – új – minőségi követelményei 3. A két tanári szakképzettség igénye és értelmezése 4. A közoktatás részvétele a tanárképzés akkreditálásában

„Amikor a változás szele fúj, egyesek védőfalakat építenek, „Semmilyen szél nem jó annak, akinek nincs célul kiszemelt kikötője.” (Michael Eyquem de Montaigne, francia filozófus) „Amikor a változás szele fúj, egyesek védőfalakat építenek, mások szélmalmokat.” (kínai szólás)

A közoktatás változásainak mennyiségi mutatói

A közoktatás helye és szerepe 90-es évek eleje: 40 % É, 10-12% F („úri huncutság” volt a tanulás) IQ és/vagy EQ? (10% és/ vagy 90%?) 2004. szept.: közel 80 % É, >40 % F (a tömegek képzése is fontos, így lesz a társadalom képzettségének átlaga magasabb szintű) Ugyanazt és ugyanúgy tanítani továbbra is?

A felsőoktatásba bekerülők aránya 10-15 évvel ezelőtt ma 10% >40% Ugyanazt és ugyanúgy tanítani továbbra is?

A fiatalok száma (múlt – jelen – jövő) Népességprognózis néhány fiatal korosztályt tekintve, 1995–2020 Év 5–9 10–14 15–19 20–24 1995 622 789 662 634 862 775 761 455 1996 621 327 646 343 818 107 806 819 1997 623 298 633 832 779 246 842 162 1998 621 338 628 884 738 846 865 665 1999 616 445 628 742 701 171 875 918 2000 610 990 630 017 668 804 848 456 2001 599 475 628 687 652 598 802 063 2002 578 051 630 021 639 609 771 891 2003 556 654 627 348 633 979 738 183 2004 536 256 621 714 633 076 705 118 2005 514 544 615 098 633 503 675 331 2006 499 263 601 992 631 238 659 667 2007 491 217 580 397 632 377 646 224 2008 489 051 558 878 629 571 640 301 2009 490 668 538 405 623 866 639 243 2010 496 531 516 667 617 228 639 625

2005 514 544 615 098 633 503 675 331 2006 499 263 601 992 631 238 659 667 2007 491 217 580 397 632 377 646 224 2008 489 051 558 878 629 571 640 301 2009 490 668 538 405 623 866 639 243 2010 496 531 516 667 617 228 639 625 2011 500 572 501 404 604 155 637 403 2012 504 847 493 373 582 597 638 582 2013 508 260 491 218 561 111 635 819 2014 510 931 492 843 540 672 630 154 2015 512 069 498 712 518 966 623 557 2016 512 231 502 761 503 732 610 532 2017 511 937 507 103 495 803 589 303 2018 511 819 510 648 493 817 568 378 2019 511 714 513 512 495 684 548 695 2020 511 759 514 908 501 854 527 895

Népességprognózis néhány fiatal korosztályt tekintve, 2005–2020

Intézmények száma

Feladatellátási helyek száma (Kb Feladatellátási helyek száma (Kb. hasonlóan arányban változik a pedagógusok száma is)

2. A közoktatás változásainak – új – minőségi követelményei

felkészültségének szintje? Mi a minőség? Csupán a felső 10% felkészültségének szintje?

Milyen mérföldköveket tűztek ki az európai oktatás számára 2002-ben az EU-s célok eléréséhez?

Az Oktatási Minisztérium középtávú közoktatás-fejlesztési stratégiája - a fejlesztéspolitika prioritásai Az egész életen át tartó tanulás megalapozása a kulcskompetenciák fejlesztése révén Az oktatási egyenlőtlenségek mérséklése Az oktatás minőségének fejlesztése A pedagógus szakma fejlődésének támogatása Az információs és kommunikációs technológiák alkalmazásának fejlesztése Az oktatás tárgyi feltételeinek fejlesztése A közoktatás költséghatékonyságának és irányításának javítása

Ismeret és/vagy képesség? 1998 2005?

Az ember társas lény, és sokfélék vagyunk

A válogató(s) iskola és a válogató(s) szülők - avagy a differenciálás sajátos magyar formája

A PISA felmérésben a két szélső státuscsoport teljesítménye - természettudomány

Mire jut idő... tételek, definíciók, bizonyítások nevek, évszámok, adatok, események grammatika, meghatározások, elemzések; helyesírás életrajz, történelmi háttér, cselekmény, memoriter

…és mire nem jut idő? gondolkodási műveletek fejlesztése problémamegoldási stratégiák kialakítása szövegértési és kommunikációs kompetenciák erősítése modellek alkalmazása és adaptálása

Egy példa matematikatanárok figyelmébe (9. évfolyam) Ica autózni ment. Vezetés közben egy macska szaladt át a kocsi előtt. Ica beletaposott a fékbe, és így nem ütötte el a macskát. Nagyon megijedt, ezért elhatározta, hogy rövidebb úton megy haza. Az alábbi grafikon az autó sebességét mutatja a vezetés során. 72 60 48 36 24 12 9. 00 9. 03 9. 06 9. 09 9. 12 Ica útja Idő sebesség (km/h) Mekkora volt az autó legnagyobb sebessége az út során? Formális felismerés 92 95 93 83 Mikor taposott a fékbe Ica, hogy ne üsse el a macskát? Értő alkalmazás 61 71 64 42

Miről mesél egy tanterem? Lehetséges? kommunikáció kooperáció csoportmunka helyváltoztatás

Miről mesél egy másik tanterem? feladat kommunikáció kooperáció csoportmunka helyváltoztatás

NFT HEF OP 2.1 Hátrányos helyzetű tanulók esélyegyenlőségének biztosítása az oktatási rendszerben – központi program Pedagógus-továbbképzési programok Pedagógus alapképzési modulok Integrált oktatás programcsomagjai Társadalmi érzékenyítés Lemorzsolódás

2.1 Hátrányos helyzetű tanulók esélyegyenlőségének biztosítása az oktatási rendszerben – pályázatok A sajátos nevelési igényű tanulók integrált nevelésének támogatása intézményi együttműködés keretében a közoktatás területén. A hátrányos helyzetű tanulók integrációs felkészítésének támogatása intézményi együttműködés keretében a közoktatás területén Modell értékű tanoda típusú tevékenységek támogatása a hátrányos helyzetű tanulók iskolai sikeressége érdekében.

NFT HEF OP 3.1 Az egész életen át tartó tanuláshoz szükséges készségek, képességek és kompetenciák fejlesztésének ösztönzése Oktatási programcsomagok fejlesztése Mérés Minőségfejlesztés Továbbképzés Kutatási programok

Szövegértés és szövegalkotás Matematika-logika IKT 3.1 Fejlesztendő képességek, készségek és kompetenciák (alap- és középfokon) (a lehető legtöbb tantárgyon keresztül) Szövegértés és szövegalkotás Matematika-logika IKT Szociális és életviteli kompetenciák, környezeti nevelés Életpálya-építés Idegen nyelv Óvoda: játékos fejlesztő tevékenységek

3.1 A központi programcsomagok elemei az adott terület oktatásának koncepciója a program tantervi komponense és tantervi kapcsolódási pontjai a program keretében felhasználható tartalmi modulok hagyományos és digitális segédletek a pedagógiai értékelés szempontrendszere és bemért eszközei az adott program tanítására felkészítő továbbképzés programja programtámogatás, vagyis a program alkalmazói számára nyújtandó segítő szolgáltatások köre és a program minőségbiztosítási eljárásainak leírása.

Problémák, leküzdendő gátak (Országos szinten is, helyi szinten is, az egyén szintjén is) Szelektív iskolarendszer Homogén csoportokra törekvés Ismeretközpontúság Tanárközpontúság A tanár saját magát tartja a legfőbb ismeretforrásnak 6. Tudományközpontúság 7. Elméletközpontúság 8. Merev tantárgyi lobbik 9. A tanulás helyett még mindig a tanításon van a hangsúly 10. A tantárgyak közötti integráció hiánya 11. „Krétapedagógia”

A pedagógus néhány fontos szerepe 1. Pozitív tanulási légkört alakít ki 2. Megtanít tanulni 3. Együttműködik más szakos kollégáival (is) 4. Iskolában is tud gondolkodni 5. Tapasztalatcserékre jár 6. Példát mutat 7. Van e-mail címe 8. Felkészít az életvezetésre 9. Életszerű 10. Az értékelés fejlesztő jellegét is alkalmazza 11. Felhasználja a tanulók tapasztalatait 12. A diákkultúrára, a tanulók világára is épít 13. Egyéni és társas tanulási helyzetekre egyaránt lehetőséget ad 14. A tanulót partnernek tekinti

Módszertani megújulás/1. Pedagógus-továbbképzések Cél a pedagógus mesterségbeli tudás, a gyerekhez értés folyamatos növelése. (Alapkérdés: A szaktárgyamat tanítom vagy a gyereket tanítom?) Jelentős – több milliárd Ft-os – NFT-s források a pedagógus-továbbképzési normatíva mellett.

Módszertani megújulás/2. A pedagógusképzés megújítása (Ki a tanárképzés megrendelője?) várhatóan egységes (5-12. évfolyamra szóló jogosítványt adó) tanárképzés a szaktárgyi diszciplina és a pedagógikum küzdelme az elméleti képzés és a gyakorlati képzés harca. Jelentős új eredmény: a felsőoktatási törvény új 145. §-a (például: +30 kredit gyakorlati képzésre)

A Világ - Nyelv program A stratégia főbb pontjai: Nyelvi előkészítő évfolyam bevezetése (2004. szept.: 404 középiskola, 12 000 tanuló) Az első idegen nyelv intenzív tanulása Sikeres nyelvvizsga díjának visszafizetése (2004: 20 000 végzős, 190 millió Ft) A felnőttek nyelvtanulását elősegítő adókedvezmény Új nyelvi érettségi bevezetése 2005-ben Pályázati programok kidolgozása

Sulinet Digitális Tudásbázis digitális tananyagok 2004. szeptembertől (először a 7-12. évfolyamra) ingyenes szoftverek a pedagógusoknak otthonra is (2004: Tisztaszoftver Program) adókedvezménnyel támogatott eszközvásárlás széles sávú internet minden iskolának 2005 végéig (Közháló program) 10 000 tanár informatikai képzése a 2004/2005. tanévben (a következő években újabb tízezrek az NFT keretén belül támogatva) új informatikai normatíva 2005-ben

3. A két tanári szakképzettség igénye és értelmezése Két szak szükséges a kimenetnél! alapképzés: alapvetően 1 szak mesterképzés végén: tanár, 2 szakképesítéssel 1. szak: szinte bármelyik 2. szak: az 1. szaktól is függhet, korlátozott, de széleskörű választási lehetőség

erős szaktudományi képzés széleskörű műveltségterületi képzés az első szakból erős szaktudományi képzés + széleskörű műveltségterületi képzés

A közoktatás tartalmi szabályozása NAT: 10 műveltségi terület Ajánlott kerettantervek: tantárgyak Ajánlott oktatási programcsomagok Helyi tanterv: iskolánként + érettségi követelmények + országos kompetenciamérések…

iskola

Lehetséges és a közoktatásban használható párosítások Pl: magyar – dráma történelem – társadalomismeret matematika – fizika kémia – természettudomány biológia – fizika rajz – mozgókép-kultúra matematika – matematikát angolul …

MAB 30 tagjának delegálói 4. A közoktatás jelenlegi, de változást igénylő részvétele a tanárképzés akkreditálásában MAB 30 tagjának delegálói Felsőoktatás Kamarák Közok-tatás: csak a KöPT egy tagja MTA

„Mindig csak annyi új fér el amennyi hely van benne!” egy edényben, amennyi hely van benne!” (régi feng shui mesterek mondása)