2006. január Dobák M., Nemes F. és más szerzők alapján összeállította Fehér J.1 Kontingenciatényezők 1. Környezet – a. Piac – vevők, beszállítók / érdekeltek.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
BUDAPEST Budapest Fejlesztési Pólus BUDAPEST INNOPOLISZ Program Benedek Zsolt november 15.
Advertisements

Információs technológiák terjedése és hálózatosodás a gazdálkodók körében: lehetőségek és korlátok Csótó Mihály BME - Információs Társadalom- és Trendkutató.
4. Marketing előadás 2009.Március 4. A szervezetek beszerzése- a vállalatok „fogyasztói magatartása”
Szoftverminőség, 2010 Farkas Péter. SG - Sajátos célok  SG 1. Termék / komponens megoldás kiválasztása  SP 1.1. Alternatívák és kiválasztási kritériumok.
Humán rendszerek, közszféra
A SZERVEZET ÉS KÖRNYEZETE
Értékteremtő folyamatok menedzsmentje
2. előadás.
 H ol?  Kiemelt kockázatú objektumokban.  Milyen eszközökkel?  Speciális felderítő eszközök használatával.  Levélvizsgáló berendezés  Röntgensugaras.
Versenyelemzés 8.fejezet.
A verseny - a piac alkotója
Michael E. Porter Berencsi Balázs GTK – GM ARFWIM
Minőségmenedzsment alapelvek
Tanuló (projekt)szervezet a Magyar Nemzeti Bankban
KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc
Értékteremtő folyamatok menedzsmentje
Népfőiskola a helyi tudás megtöbbszörözésére, a településfejlesztés eszközeként Lakitelek, március 26. Lakitelek, március 26.
Dr. Kollár Gábor vezető auditor Det Norske Veritas Magyarország
Szervezeti formák.
A vállalat szervezete.
KÖZGAZDASÁGI SZERVEZETTIPOLÓGIA
Vállalati EEM. Vezetési orientációk változása Termelés Értékesítés Marketing Stratégia Minőség Emberi tőke Tudástőke idő.
Vállalati folyamatok, alrendszerek, tömegszerűség, külső környezet, belső adottságok, hierarchia, kultúra.
4. Előadás Vállalatgazdálkodási alapok
Logisztika 6.előadás.
Vállalkozásgazdaságtan 1. előadás
Vasné dr. Egri Magdolna Kommunikáció -marketingkommunikáció
Szervezet, információs rendszer. Az információs rendszer és a szervezet illeszkedése Mi szervezet? Az egyszerű struktúra Funkcionális felépítés Termék.
Településmarketing Értékaudit.
Menedzsment alapjai VI.előadás Lovász Gabriella, adjunktus
Könyvtárvezetési stratégiák, vezetési típusok
SZERVEZETI ALAPFORMÁK
A MÁTRIX SZERVEZETI FORMA
Divizionális (divíziós) szervezet
A Magyar Regionális Tudományi Társaság V. Vándorgyűlése Az ipar szerepe a regionális fejlődésben Alternatívák a regionális innovációs rendszer továbbfejlesztésére.
A tudásintenzív iparágak megjelenése a kelet-közép-európai országok gazdaságfejlesztési stratégiáiban Páger Balázs, PhD-hallgató MRTT X. vándorgyűlés,
III. A logisztika jövője
Fejlesztési, stratégiai útmutató
Hiányzók: Varga László, Horváth Balázs Szervezeti környezet.
A STRATÉGIAI KONTROLLING SZEREPE
Szervezeti formák Dr. Ternovszky Ferenc: Nemzetközi menedzsment európai szemmel BGF - Külkereskedelmi Főiskolai Kar Vállalkozások és Emberi Erőforrás.
Szervezeti kultúra / vállalati kultúra
Az ellátási láncok biztonsága
A szervezeti felépítés definíciója
A lineáris-funkcionális szervezeti forma
Szervezeti kultúra Definíció: a szervezet tagjai által elfogadott közösen értelmezett előfeltevések, értékek, meggyőződések, hiedelmek rendszere Hofstede:
Szervezeti struktúra és kultúra
Az EEM helye a menedzsmentben
Dőry Tibor MTA RKK Nyugat-magyarországi Tudományos Intézet
Sapientia-EMTE informatikai rendszerének kialakítása és fejlesztése Dr. Dávid László Dr. Györfi Jenő Budapest, November 11.
Menedzsment alapjai V.előadás
i.e. SMART üzleti ötletek versenye SWOT analízis workshop
Hatékonyságnövelés, avagy: Buktatók és előnyök a társas praxisban 2014 PMK dr. Bába András – Polequi Bt.
Készletgazdálkodás és logisztika
Vállalkozásmenedzsment I.
Dr. Göndöcs István Pécs Mj. V. Hosszú és Középtávú Stratégia végrehajtása Javaslat a Pólus program fejlesztési irányainak kiegészítésére.
A magyarországi K+F politika
Beszerzések hatékonyság növelése
Szervezeti működés, szervezeti formák
STRATÉGIAI ÉS ÜZLETI TERVEZÉS 4. előadás
A tudás szerepe a járműiparban – bevezető gondolatok
Marketing I. X. előadás Beszerzési magatartás és ipari marketing
Kérdések a második zh-hoz
A járműipar gazdasági hatása a Közép- és Nyugat-dunántúli régiók fejlődésére Alprojekt-záró konferencia A beszállítói hálózatok menedzsmentjének és vállalati.
Marketing I. X. előadás Beszerzési magatartás és ipari marketing
Kompetencia menedzsment 4. Modul BGF
Értékteremtő folyamatok menedzsmentje
SEEM alapok.
A VEZETÉS FOGALMA, FUNKCIÓI
A teljesítménymenedzsment stratégiai kérdései
Előadás másolata:

2006. január Dobák M., Nemes F. és más szerzők alapján összeállította Fehér J.1 Kontingenciatényezők 1. Környezet – a. Piac – vevők, beszállítók / érdekeltek tényező összetevő / sajátosság megjegyzés Változékonyság Változási terület: lAz együttműködés tárgya lAz együttműködés (kapcsola- tok, lehetőségek) kiterjedése lA szereplők (cégek, állam stb) magatartása, igényei Változékonyság+ komplexitás= bizonytalanság Komplexitás Tényezőszám Szegmensek száma Tényezők megoszlása

2006. január Dobák M., Nemes F. és más szerzők alapján összeállította Fehér J.2 tényező összetevő / sajátosság megjegyzés Korlátozó hatás Monopolhelyzet Egyensúlyhiány Állami intézkedések centralizáció

2006. január Dobák M., Nemes F. és más szerzők alapján összeállította Fehér J.3 1. Környezet – b. Tudományos eredmények tényezőkösszhatásmegjegyzés Gyakoriság lBizonytalansági faktor (ld. piaci~) lDilemma: K+F: saját vagy beszerzett lStabil környezet: Termelés v. Értékesítés kezdeményez, integrál lDinamikus körny.: K+F kezdeményez, integrál lKomplex technológia: Automatizáltság szervezeti következményei, pl. fejlett vezetési, termelésirányítási, információs rendszer Alkalmazási ütem Kiszámíthatóság Technikai komplexitás

2006. január Dobák M., Nemes F. és más szerzők alapján összeállította Fehér J.4 1. Környezet – c. Szektor (azonos vagy hasonló profil és piac, az anyagi és technikai feltételek sajátos alakulása) tényezőkösszhatásmegjegyzés Piaci struktúra - jelenlegi és potenciális versenytársak és együttműködők lKépessé tétel az eligazodásra, alkalmazkodásra, a kritikus erőforrások beszerzésére, a közügyek kezelésének szervezeti integrálására Együttműködés, közös fellépés alternatívája Lobbizás Kutatás Képzés Információ-beszerzés IT Kulcsemberek Közös szállító Vásárlói preferenciák Vásárlóerő Technológiai sajátosságok

2006. január Dobák M., Nemes F. és más szerzők alapján összeállította Fehér J.5 A környezet hatása az átfogó szervezetképre: illeszkedés stabil és bizonytalan környezetnél MechanisztikusOrganikus FeladatokSzakosítottakÖnállóbb jellegűek Végrehajtás Meghatározott módon történik Helyzethez igazodó SzerepekSpeciálisak/előírtak Átfogó felelősséget is tartalmaznak Irányítás, hatáskör, kommunikáció útv. HierarchikusHálózatszerű Személyes kommunikáció VertikálisHorizontális Komm. tartalmaRendelkezés/reportTájékoztatás/tanács

2006. január Dobák M., Nemes F. és más szerzők alapján összeállította Fehér J.6 1. Környezet – d. Kulturális környezet tényezőkösszhatásmegjegyzés lNemzet lSzűkebb-tágabb régió lÁgazat lSzervezet lMinél eltérőbb kultúra, annál eltérőbb struktúra

2006. január Dobák M., Nemes F. és más szerzők alapján összeállította Fehér J.7 2. A vállalat adottságai a. Szervezeti méret Kis-szervezetNagyszervezet Specializáció Kisebb (többfajta feladat) Nagyobb StandardizáltságKisebb Nagyobb (szabályokra építés) KözpontosításNagyobb fokú Kisebb fokú (kiterjedt feladatkör – megosztandó!)

2006. január Dobák M., Nemes F. és más szerzők alapján összeállította Fehér J.8 Technológia Műszaki -szel- lemi- állomány Bevonás / önállóság Informális kapcsolat 2. Adottságok - b. Technológia Egyedi versus tömegtermelés (db- szám; vevő/raktár?) Összetett termék, bonyolult feladat Bizonytalan output Folyamatos: nyersanyag keverék Tömegterme- lésnél relatíve kisebb Relatíve nagyobb (HR, Szolgáltatás szerepe is!) Relatíve nagyobb Egyedinél relatíve jelentősebb Relatíve több; Relatíve kisebb írásbeliség Erős technológia-meghatározottság

2006. január Dobák M., Nemes F. és más szerzők alapján összeállította Fehér J.9 2. Adottságok – c. Eredet Tényezők Hatások Keletkezés körülményei lMegoldások bevezethetősége lSzervezeti kultúra, ragaszkodás, reagálás krízishelyzetben Keletkezés személyessége A szervezet életkora Változások, események

2006. január Dobák M., Nemes F. és más szerzők alapján összeállította Fehér J Adottságok – d. Telepítési helyzet Az áthidalandó távolság Hatások Telephelyek számossága Drágább kooperáció Szállításszervezés, logisztika Földrajzi elhelyezkedés Decentralizáltságot igényelhet (kommunikációs ktsg, késedelem)

2006. január Dobák M., Nemes F. és más szerzők alapján összeállította Fehér J.11 A távolságból fakadó különbségek Hatások Nemzeti, régióbeli, stb különbségek; városi, falusi, fővárosi, vidéki jelleg Helyi körülmények ismeretének fontossága a vezetésben Kulturális különbségek Eltérő jogi környezet Adott funkciók munkaerőellátottsága Infrastruktúra ellátottság, hozzáférés Funkcióra vonatkozó igény

2006. január Dobák M., Nemes F. és más szerzők alapján összeállította Fehér J Alapfeladatok (tevékenységi kör) A tevékenységi kör komplexitása Hatások Kiterjedtség Erős diverzifikáltságnál a centralizált működési logika (így pl. a funkcionális tagolás) elégtelenné válik Egymásra épülés Megfelelő termelésirányítási, belső elszámolási szervezet kiépítése szükséges A termelőegységek gyakrabban az alsóbb szintű irányítás alá tartoznak

2006. január Dobák M., Nemes F. és más szerzők alapján összeállította Fehér J.13 A tevékenység időhöz kapcsolódó dimenziói Hatások A tevékenység tartóssága Stabil, specializált vs újjal foglakozó (odakapcsolt vagy önálló, team, projekt) szervezetek, projektintegrálás A feladatok újdonságtartalma Kevesebb írásbeli szabály

2006. január Dobák M., Nemes F. és más szerzők alapján összeállította Fehér J Stratégiai változatok Innovátor szervezetek( új piacok keresése,új termékek fejlesztése) HRM stratégiájuk: kreatív, független gondolkodású emberek iránti igény Stabilizáló szervezetek( viszonylag stabil a piacuk, amelyen domináns szerepük van) HRM stratégiájuk: a szervezethez kötődő, szabálykövető, a kontrollt elviselő személyek iránti igény

2006. január Dobák M., Nemes F. és más szerzők alapján összeállította Fehér J.15 Érett / elemző szervezetek( az előbbi két típus között helyezkedik el) HRM stratégiájuk: kockázatvállaló, de azt nem kereső, döntésképes, lojális szakemberek iránti igény

2006. január Dobák M., Nemes F. és más szerzők alapján összeállította Fehér J.16 További üzletági stratégiai csoportosítás Porter féle versenystratégiák lDifferenciáló (pl. delikátesz) lÁltalános költségcsökkentő (pl. diszkontlánc) lCélkitűző („fókusz”) stratégia (pl. sarki fűszeres)