Szociális szövetkezetek

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A LEADER+ Pályáztatási feltételek. Kik pályázhatnak?  A pályázónak meg kell felelni a helyi szintű pályázati felhívásban rögzített jogosultsági kritériumoknak.
Advertisements

Aktuális pályázati lehetőségek
Zalai Falvakért Egyesület Zala megyei Önkéntes Centrum.
A as időszak jelenlegi pályázati lehetőségei Dr. Körtvélyesi Katalin 20/
Jó gyakorlatok a norvég foglalkozási rehabilitációban Kihívások és válaszok konferencia Szombathely Støren- Váczy Blanka szociálpolitikus.
A 17/2010. (III. 4.) FVM rendelet a családi gazdálkodók által igénybe vehető átmeneti állami támogatásról Szeged, március 31.
KÖZÖSSÉGI RÉSZVÉTEL A SZOCIÁLIS GAZDASÁGBAN
Vállalkozói pályázatok Széchenyi Programirodák létrehozása, működtetése VOP
Szakemberek – Szakértők melyikből – mennyit ? XII. FOE Szakmai Napok Balatonalmádi 2012.
Humánerőforrás fejlesztés az Ú j Sz échenyi T ervben Széchenyi Programirodák létrehozása, működtetése VOP
Az IKSZT címbirtokos szervezetek működtetési kötelezettségeiről VM Vidékfejlesztési, Képzési és Szaktanácsadási Intézet Budinszki István szeptember.
Támogatási Szerződés előkészítése  az előkészítést a Közreműködő Szervezet és a kedvezményezett programmenedzserei közösen végzik  az előkészítés formanyomtatvány,
Szociális szövetkezetek
Civil szervezetek részvétele a munkaerőpiaci szolgáltatások ellátásában a Közép-magyarországi régióban.
TÁMOP /10/1 TÁMOP /10/1/KMR Pénzügyi követelmények.
Pénzügyi előadás pályázói információs napra TÁMOP /1.
375/2007. (XII. 23.) Korm. rendelet a kisebbségi önkormányzatoknak a központi költségvetésből nyújtott feladatarányos támogatások feltételrendszeréről.
TÖRTÉNETE ÉS FEJLŐDÉSI IRÁNYA
A pályáztatási eljárás általános bemutatása, kiemelt projektek Czégér Zsuzsanna főosztályvezető KvVM FI KEOP KÖZREMŰKÖDŐ SZERVEZET Székesfehérvár 2007.április.
Az EU-pályázati rendszer gyakorlata Magyarországon
Új dolgozóval bővül szalonja. Milyen járulékfizetési kötelezettségei vannak? Hasonlítsa össze a mellékletek segítségével egy START kártyás foglalkoztatott.
Főigazgatói értekezlet A KÖZFOGLALKOZTATÁSI TERVVEL KAPCSOLATOS KIRENDELTSÉGI FELADATOK AZ ÁLLÁSKERESÉSI MEGÁLLAPODÁS LEGFONTOSABB VÁLTOZÁSAI november.
Segélyezési rendszer átalakítása
kiemelt projekt bemutatkozása
Gazdasági jog III. Előadás Általános szabályok A Gt. általános része.
Egyes társasági formák A korlátolt felelősségű társaság
Készítette: Hegyesi- Németh Márta MPI Győr, április 29.
T Á J É K O Z T A T Ó A társadalmi bűnmegelőzéssel összefüggő kiadások, támogatások fejezeti kezelésű előirányzatból engedélyezett támogatás igénybevételének.
Bozsik József mb. főosztályvezető e-Gazdaság Főosztály.
„Szemléletváltás az oktatásban” Az Igazgyöngy Alapítvány pályázata.
AZ ALKALMI MUNKAVÁLLALÓI KÖNYVVEL TÖRTÉNŐ FOGLALKOZTATÁS GYAKORLATA március 26.
Pénzesné Tóth Márta kistérségi tanácsadó Észak-Alföldi Regionális Fejlesztési Ügynökség Kht. „Civil pályázati lehetőségek a időszakban”
Kunszentmártoni kistérség munkaerő-piaci helyzete, támogatási lehetőségek Készítette: Deák István kirendeltség-vezető.
Megpályázható tevékenységek BM/ /2012. sz. nyílt pályázati felhívás alapján Európai Integrációs Alap.
A Nyugat-dunántúli Operatív Programok jelenlegi helyzetének bemutatása
Vállalkozási ismeretek
A komplex rehabilitáció a kárfelelősség tükrében
Pályázati lehetőségek és tapasztalatok a Gazdaságfejlesztési operatív programban Gáspár Bence Orosháza, július 31.
E-számlázáshoz és e- dokumentumkezeléshez kapcsolódó pályázat a Támpont – Mester Kft. segítségével.
„Infrastruktúra-fejlesztés az egészségpólusokban” TIOP-2.2.7/07/2F.
MILASSIN ERIKA IGAZGATÓ
GOP /A Mikro- és kisvállalkozások technológia fejlesztése.
Natura 2000 fenntartási/ fejlesztési tervek készítéséhez nyújtandó támogatás – az ÚMVP-n keresztül -Natura 2000 konferencia – November 22. Makovényi.
KÖZHASZNÚ SZERVEZETEK. irányadó jogszabályok: az egyesületi jogról, a közhasznú jogállásról, valamint a civil szervezetek működéséről és támogatásáról.
A megsz ű n ő nemzetiségi önkormányzatokkal kapcsolatos feladatok jegyz ő i értekezlet Kecskemét, szeptember 24. El ő adó: Varga-Gy ő rfi Dóra.
Megpályázható tevékenységek BM/9674-2/2011. sz. nyílt pályázati felhívás alapján Európai Integrációs Alap dr. Gyöngy Anna BM EUEFO.
A SZÁMVITELI TÖRVÉNY évi C. törvény
Álláskeresőként történő nyilvántartás
A vállalkozás létrehozásának lépései
A Nagykátai Járás munkaerő-piaci helyzete Pest Megyei Kormányhivatal Munkaügyi Központja TÁMOP /1/KMR
Modellprogram a szociális szövetkezetek hálózatosodása érdekében TÁMOP /1.
Vállalkozások versenyképességének biztosítása az európai uniós forrásokkal Széchenyi Programirodák létrehozása, működtetése VOP
IFJÚSÁGI GARANCIA RENDSZER GINOP munkaerő-piaci program Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Kormányhivatal Foglalkoztatási Főosztály Szolnok.
1 Országos Foglalkoztatási Közalapítvány Szakmai Fórum az "Út a munkához" program megvalósításáról és a "Jó gyakorlatok" bemutatásáról Kecskemét, 2009.
TÁMOP „Munkaerő-piaci program a hátrányos helyzetűek foglalkoztatásáért a Közép-magyarországi Régióban” - Budapest.
TÁMOP /1 Bács-Kiskun megyében Bács-Kiskun Megyei Kormányhivatal Munkaügyi Központja Szegfű Rita projektvezető Kecskemét, február 27.
„Atipikus foglalkoztatási formák támogatása” c. pályázat ismertetése TÁMOP B-2-10/1. Információs nap Szombathely, április 13.
Helyszíni ellenőrzés Grigely Győző, KDRFÜ. Az ellenőrzés jogi háttere Támogatási Szerződés, ÁSZF 10. pont „Kedvezményezett a Szerződés aláírásával kötelezettséget.
Egyházak számvitele Horányi Márton. 296/2013. Korm. rendelet évi CCVI. tv Törvényi háttér:
A projektek hosszú távú előnye – tartós foglalkoztatás A projekt generáló szerepe, a továbblépés lehetőségei, komplex fejlesztési elképzelések.
Salgótarján, május 19.. Pályázók köre: kisvállalkozások Támogatható tevékenységek és a támogatás mértéke: -Projektötlet minősítése – max. 3 millió.
Közfoglalkoztatás Nemzeti Közfoglalkoztatás Program.
Társadalmi tudatformálás
Foglalkoztatáspolitika a gazdaságfejlesztés szolgálatában
Innovációs célú nemzeti és regionális szintű pályázati források
T Á J É K O Z T A T Ó a rekultivációs projekt előrehaladásáról KEOP-7
A megyei paktum keretében megvalósuló munkaerő-piaci program
Lorem ipsum.
Országos Foglalkoztatási Közalapítvány Szakmai Fórum az "Út a munkához" program megvalósításáról és a "Jó gyakorlatok" bemutatásáról Kecskemét, 2009.
A projektek hosszú távú előnye – tartós foglalkoztatás
Előadás másolata:

Szociális szövetkezetek Szociális gazdaság Szociális szövetkezetek

Szociális gazdaság fogalma Olyan szektor, amely köztes helyet foglal el az állam és a piac között, gazdasági és szociális küldetést egyaránt teljesít, közérdekeket szolgál és célja nem a profit elosztása, hanem újrahasznosítása a nonprofit szervezetek tevékenységében (OECD) A nonprofit, az önsegélyező és a szövetkezeti szervezetek gyűjtőfogalma Demokratikusan irányított gazdasági szervezetek, amelyek olyan tevékenységeket folytatnak, amelyeket nem lát el az állami szektor. Egy harmadik, az állampolgárok által működtetett szektort jelent, a piacgazdaság profit maximalizáló és az állami adóból finanszírozott szegmense között (Európai Foglalkoztatási Stratégia)

Szociális gazdaságba sorolható kezdeményezések fő célja: A nehezen elhelyezkedő emberek integrálása a munka világába, foglalkoztatást, szakmai tudásuk fejlesztését és tanácsadást kínálva számukra.

Szociális gazdaságba sorolható kezdeményezések általános jellemzői: Lokális szinten működnek, a köz- és a piaci szektor között A magánszféra és a közintézmények által kielégítetlenül hagyott helyi szükségletekre reagálnak Új munkahelyeket teremtenek Jövedelmet generálnak, és az a céljuk, hogy idővel önfinanszírozóvá váljanak A bevételeik között a magánfinanszírozás is megjelenik Célcsoportjuk: tartós munkanélküliek, pályakezdő fiatalok, nők, idősek, fogyatékkal élő emberek, társadalmi beilleszkedési zavarokkal küzdő személyek

Szociális szövetkezetek Jogi háttér 2006. évi X. törvény a szövetkezetekről 141/2006 (VI.29.) Korm. rendelet a szociális szövetkezetekről 124/2006. (V.19.) Korm. rendelet a szövetkezetek által létrehozott közösségi alapból nyújtott támogatásokra

Szociális szövetkezetek Jogi háttér (2006 évi X. tv.) Alapszabályban meghatározott összegű részjegytőkével alapított, nyitott tagság és a változó tőke elvei szerint működő, jogi személyiséggel rendelkező szervezet, melynek általános célja a tagjai gazdasági, valamint más társadalmi (kulturális, oktatási, szociális, egészségügyi) szükségletei kielégítésének elősegítése. Legalább 7 természetes személy alapíthatja, (a tagokat tilos nyilvános felhívás útján gyűjteni) Szociális szövetkezeti tag csak 14. életévét betöltött természetes személy lehet. A szociális szövetkezetnek nem lehet befektető tagja (személyes közreműködés kötelező). A szövetkezet részjegy jegyzésének kötelezettségével alapítható, ennek összegéről az alapszabály rendelkezik (nem határozza meg jogszabály).

Szociális szövetkezetek Jogi háttér (2006 évi X. tv.) Az alapszabályt és annak módosítását közokiratba vagy ügyvéd (jogtanácsos) által ellenjegyzett okiratba kell foglalni. A szövetkezet a cégnyilvántartásba történő bejegyzéssel jön létre (az alapszabály elfogadásától számított 30 napon belül be kell jelenteni a szövetkezetet az illetékes cégbíróságon)

A szövetkezet önkormányzati szervei KÖZGYŰLÉS: legfőbb szerv, a tagok összességéből áll, hatáskörét a 2006. évi X. tv. illetve az alapszabály határozza meg. IGAZGATÓSÁG: a szövetkezet ügyvezetését és képviseletét ellátó, döntés-előkészítő és végrehajtó szerv, legalább 3 tagú, testületként működő szerv. 50 főnél kisebb taglétszám esetén elég az ügyvezető elnöki tisztség. FELÜGYELŐ BIZOTTSÁG: legalább 3 tagú, a törvényes működés felett őrködik. KÖNYVVIZSGÁLÓ: 100 MFt árbevételig nem kötelező, az alapszabályban előírható.

A szociális szövetkezetek közösségi alapja A közgyűlés a szövetkezeti vagyon egy részét közösségi alappá minősítheti (alapszabályban rögzíteni) Ez a tagok és közeli hozzátartozók részére biztosított juttatások és támogatások fedezete céljából (124/2006. (V.9.) Korm. rendelet) A juttatások 2 jogcím: egyéni keret (leg. 60%), közösség által igénybe vehető támogatás (legf. 40%). (elszámolásuk számla, egyszerűsített számla, Sztv-ben meghatározott bizonylat) Juttatások formája: étkezési hozzájárulás, oktatási támogatás, kulturális támogatás, szociális támogatás, keresőképtelenek számára nyújtott segély A közösségi alap 6,5%-át adókedvezményként veheti igénybe.

A szociális szövetkezetekre vonatkozó egyéb előírások (Számviteli tv Kettős könyvvitel vezetése Egyszerűsített éves beszámoló (1Mrd Ft árbevétel – 50 fö foglalkoztatott – 500 MFt mérlegfőösszeg) Mérleg Eredménykimutatás Kiegészítő mellékletek

Összefoglalva Min. 7 tag, akik egyenlő jogokkal és kötelezettségekkel rendelkeznek Azonos a részjegytőkéjük Közös céluk érdekében közösen gazdálkodnak Minden tagnak aktívan részt kell vennie a szövetkezet munkájában (legalább 1 nap/év) A munkavállalás történhet: társadalmi munka, AM-könyv, megbízási díj, alkalmazotti jogviszonyban

SZÖVETKEZZ/2007 Szociális szövetkezetek létrehozására és működtetésére (OFA)

A pályázati program elsődleges célja: Magyarországon olyan szociális szövetkezetek alakuljanak, amelyek munkanélküli, illetve szociálisan hátrányos helyzetben lévő emberek számára munkafeltételeket teremtenek és közösségi alapjukból – kulturális, oktatási, szociális és egészségügyi juttatásokon keresztül tagjaik szociális helyzetének javítását segítsék elő.

A támogatási program leírása: A támogatási program 4 éves időtartamú, évente meghirdetve. Két fordulós pályázati felhívás: Első forduló: vázlatos projekt tervekkel és költségtervvel pályázhatnak természetes személyekből álló csoportok, ill. már bejegyzett szociális szövetkezetek. A kiválasztott pályázók képzési programban vesznek részt (projekttervezés, pályázatírás) Második forduló: részletesen kidolgozott projekt üzleti tervvel

Pályázók köre: „A” – szociális szövetkezet alapítására vállalkozó, természetes személyek legalább 7 főből álló csoportja „B” – szociális szövetkezet működtetésére és fejlesztésére, cégbíróságnál bejegyzett szociális szövetkezetek

Célcsoport: A 2. forduló beadásának időpontjában legalább 3 hónapja regisztrált álláskereső A célcsoportot a szociális szövetkezet azon tagjai alkotják, akik számára a szociális szövetkezet munkalehetőséget teremt. „A” pont szerinti pályázat esetén az alapító tagok között 3-4 fő munkanélküli kell, hogy legyen. „B” pont szerinti pályázat esetén az összes foglalkoztatottak 50%-ának a munkanélküli csoportból kell kikerülnie.

Tevékenységi területek: Minden olyan tevékenység, amelyet a törvény a szövetkezet számára nem tilt: Háztartásban ellátandó munkák kiváltása vásárolt szolgáltatásokkal Személyi, szociális, oktatási és kulturális szolgáltatások Minden olyan közfeladat ellátása, melynek fenntartására ellátási szerződés köthető az állammal (közmunka, közhasznú, közcélú munka) Háziipari vagy kisipari szolgáltatások Termelés, feldolgozás, értékesítői, beszállítói tevékenység (ipari, kereskedelmi, vagy mezőgazdasági!) Más hosszú távon fenntartható tevékenységek.

A projektek időtartama: A szociális szövetkezet megalapításához legfeljebb 6 hónapra igényelhető 500 eFt támogatás A cégbírósági bejegyzést követően a működés 12 hónapjára igényelhető maximum 20 MFt. Az első támogatási ciklust követően a szövetkezet alapításra támogatást nyert szervezetek („A”) legfeljebb 2 évig 12 hónapos ciklusokban csökkenő támogatási intenzitással

Támogatható tevékenységek („A”) Megalakulásra (500 eFT): Alapítással kapcsolatos szolgáltatások megvásárlása (ügyvéd, közjegyző) Banki költségek Illetékek Rövid és közép távú üzleti terv készítésének költsége Egyéb 12 hónapos működés (max. 20 MFt): Menedzser bérei és közterhei (teljes tám. össz. 15%-a) Működési költségek (teljes tám. össz. 9%-a) Tagok és munkavállalók bérei és közterhei Beruházások (teljes tám. össz. 30%-a) Projekt kidolgozás költségei Piacfelmérés költségei Egyéb költségek

Igényelhető támogatás mértéke: A szociális szövetkezetek alapításához a tervezett költségek 100%-a igényelhető támogatásként (500 eFt) A bírósági bejegyzést követően az első árbevételig az indokolt költségek 100%-át igényelhetik, ezután az árbevétellel arányos mértékben csökkenő (kettős finanszírozás elve)

A támogatások folyósításának ütemezése, szerződéskötés: A szövetkezet alapításakor: a vásárolt szolgáltatások, egyéb kifizetések az OFA nevére szóló átutalási számlákon. Szerződéskötés a természetes személyekkel (7fő) Cégbíróságon bejegyzett szövetkezettel új szerződés, a támogatás részletekben előfinanszírozással, előre megtervezett ütemezés szerint, utólagos elszámolási kötelezettséggel (első részlet kifizetése a szerződéskötéskor)

A pályázat benyújtásával kapcsolatos tudnivalók: A pályázatot 3 (1 eredeti 2 másolati) példányban kell elkészíteni. Az eredeti példányt az alapító tagok közül a képviselőnek megjelőlt személynek minden oldalon hitelesítenie kell. Továbbá egy darab adathordozó (floppy vagy CD) Beadási határidő: forduló: 2007. október 1-től 2008. január 31-ig. forduló: 2007. november 5-től 2008. március 31-ig

Az első forduló benyújtásakor jó, ha a szövetkezet rendelkezik: Minimum 7 természetes személy (legalább 3 álláskereső/munkanélküli) Legalább egy projektmenedzsernek alkalmas személy (felsőfokú végzettség, előny a pénzügyi, HR) Minden tagnak pontosan meghatározott feladat Ügyvezető elnök és a felügyelő bizottság tagjai Fenntartható projektötlet Közelítő költségvetés Egyéb támogatás igénybevételének megjelölése Jó, ha van talonba plusz egy tag

Szociális szövetkezet tagjainak felelőssége: A szövetkezet megalapítása esetén (500 eFt): a csoport tagjai egyetemleges felelősséggel tartoznak Cégbírósági bejegyzést követően (max. 20 MFt): a szövetkezet tagjai a szövetkezet vagyonával felelnek (a tagok részjegyük erejéig). A jó gazdálkodást és működtetést az OFA tanácsadói és mentori hálózattal segíti!

Az OFA segítő hálózatai: Tanácsadói hálózat: tagjai képzett tanácsadók, jogi, gazdasági, üzletviteli, pályázati, menedzseri téren. A tanácsadó igényelhető az OFA hálózatán keresztül, díjukat az OFA fizeti. Mentori hálózat: tagjai képzett mentorok, egy mentor az OFA megbízásából folyamatos kapcsolatban van a szövetkezettel, annak működését segíti, közösségfejlesztést végez, díjukat az OFA fizeti.

A támogatás összehasonlítása más pályázatokkal: VF/2007 program: maximum 75%-os támogatási intenzitás Leader+: maximum 45%-os támogatási intenzitás GOP: maximum 30%-os támogatási intenzitás ÚMVP: maximum 30 %-os a támogatási intenzitás a Nyugat-dunántúli, 40%-os a Közép dunántúli régióban

Köszönöm a figyelmüket!