Gazdasági informatika

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A szabványosítás és a szabvány fogalma, feladata
Advertisements

Tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok a GVH eljárásaiban
„Esélyteremtés és értékalakulás” Konferencia Megyeháza Kaposvár, 2009
ADATBÁZISOK.
Szoftverminőség, 2010 Farkas Péter. SG - Sajátos célok  SG 1. Termék / komponens megoldás kiválasztása  SP 1.1. Alternatívák és kiválasztási kritériumok.
Információbiztonság vs. informatikai biztonság?
Informatikai alapfogalmak
I. Informatikai alapismeretek Dabas, november 18.
MINŐSÉGMENEDZSMENT 5. előadás PTE PMMK MÉRNÖKI MENEDZSMENT TANSZÉK 2011.
Információ és közlemény
A VEZETÉSRŐL ÁLTALÁBAN
Tanuló (projekt)szervezet a Magyar Nemzeti Bankban
13.a CAD-CAM informatikus
Az informatika alapjai
A számítástechnika és informatika tárgya
Informatikai alapfogalmak
Szoftverfejlesztés és szolgáltatás kiszervezés Folyamatjavítási mérföldkövek a világon és Magyaroszágon Bevezető gondolatok Dr. Biró Miklós.
MinőségIrányítási Rendszer (MIR) elektronikus dokumentációjához
Informatika.
AZ INFORMÁCIÓ Forrás: Dr. Haig Zsolt: Hadviselés az információs hadszíntéren [Zrínyi Kiadó]
Készítette: Magyar Orsolya
Gazdasági informatika II.
Gazdasági modellezés,döntési modellek
Szoftvertechnológia Ember-gép rendszerek. Mit értünk rendszer alatt? Kapcsolódó komponensek halmaza – egy közös cél érdekében működnek együtt A rendszer.
Szoftvertechnológia Rendszertervezés.
2004. március eEgészség – Digitális Aláírás Workshop 2004 Március Tim Zoltán, CISA Insurance Technology Kft. „Megbízható harmadik fél szolgáltatás,
eEgészség – Digitális Aláírás (TTP) státusz a projekt 11. hetében „A digitális aláírás egészségügyben való alkalmazhatóságát lehetővé tévő módosítandó.
1 eEgészség – Digitális Aláírás Előadás a projekt lezárásához „Megbízható harmadik fél szolgáltatás, a digitális aláírás bevezetése az egészségügyi ágazatban”
„A kulcskompetencia az ismeretek, készségek és attitűdök transzferábilis, többfunkciós egysége, amellyel mindenkinek rendelkeznie kell ahhoz, hogy személyiségét.
Alapfogalmak I. Adat: fogalmak, tények, jelenségek olyan formalizált ábrázolása, amely emberi vagy gépi értelmezésre, feldolgozásra, közlésre alkalmas.
Hálózati és Internet ismeretek
Anyagadatbank c. tárgy gyakorlat Féléves tematika Adatbázis alapfogalmak, rendszerek Adatmodellek, adatbázis tervezés Adatbázis műveletek.
MTA Statisztikai és Jövőkutatási Tudományos Bizottsága
Számítástechnikai szoftver üzemeltető
1 Informatikai Szakképzési Portál Adatbázis kezelés Alapfogalmak.
A távmunka néhány informatikai vonatkozása Ferge Sándor Informatikai és Hírközlési Minisztérium.
1 SZÁMÍTÓGÉP-KEZELŐ (-HASZNÁLÓ) SZAKKÉPESÍTÉS A képzés célja A számítógép-kezelő legyen alkalmas a társadalmi és gazdasági élet különböző területein, az.
Funkciói, feladatai és területei
1 NÉHÁNY GONDOLAT AZ (INTÉZMÉNY) AKKREDITÁCIÓ MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSSAL KAPCSOLATOS KÉRDÉSEIRŐL Dr. Veress Gábor egyetemi tanár MAB, január 22.
LB értékelési módszerek, technikák MAB Budapest, 2007 január 17. Topár József.
Hálózati ismeretek Az OSI modell.
A kommunikáció.
1 8/1993.(III.31.) NM rendelet Szakmai felügyelet A jogszabály módosítás okai: –Az Eü. Reform kiemelt feladata a szakfelügyelet erősítése –Nem minden orvosi.
Ellenőrzés, karbantartás, felülvizsgálat
INTÉZMÉNYI KÖR NYILVÁNTARTÁS AKKREDITÁCIÓ ENGEDÉLYEZÉS.
LOGISZTIKA Előadó: Dr. Fazekas Lajos Debreceni Egyetem Műszaki Kar.
A SZÁMVITELI TÖRVÉNY évi C. törvény
Fekete Vivien Galambos Edit
Információs rendszer fejlesztése 4. előadás
Gyurkó György. Az állapotmodellezés célja Általánosságban ugyanaz, mint a többi dinamikus modellezési technikáé: Jobban megismerni a problémát. Finomítani.
Az önkormányzati feladatellátást támogató informatikai infrastruktúra felülvizsgálata (ÁROP-1.A „Szervezetfejlesztés megvalósítása a.
UML modellezés 3. előadás
Minőségbiztosítási ismeretek
Információs rendszer fejlesztése 1. előadás
A közszolgáltatásokra kifejlesztett általános együttműködési modell GYÁL VÁROS ÖNKORMÁNYZATÁNÁL Gyál, szeptember 30.
Hálózatok a mai világban
Az ISO 9001:2008 MinőségIrányítási Rendszer (MIR) dokumentumai A dokumentáció lehet bármilyen alakú vagy típusú adathordozón.
Mit láthatunk a honlapon? Az előző ISO 9001 szabvány szerint kiadott tanúsítványok (várhatóan) az új ISO 9001 szabvány kiadását követő 24 hónapig.
TÁMOP /1-2F Méréstechnika gyakorlat II/14. évfolyam A környezetterhelés következményei.
Informatikai alapfogalmak
Helyszíni ellenőrzés Grigely Győző, KDRFÜ. Az ellenőrzés jogi háttere Támogatási Szerződés, ÁSZF 10. pont „Kedvezményezett a Szerződés aláírásával kötelezettséget.
Vacha Ferenc fejlesztési koordinátor Az elektronikus ügyintézés törvényi háttere és gyakorlata.
Gazdasági informatika - bevezető …avagy miért emlegetünk szakdolgozat írást informatika címén???
ELEKTRONIKUS ALÁÍRÁS E-JOG.
ISO/IEC Software Asset Management szabvány
Objektumorientált fejlesztés – szoftverobjektumok fizikai megjelenése
Őszintén az archiválásról
A SZÁMVITELI TÖRVÉNY évi C. törvény
Az SZMBK Intézményi Modell
Az INTEGRÁLT RENDSZER Több egymáshoz kapcsolódó, egymást kiegészítő biztonsági rendszer összessége, szoftver és hardver elemekből felépítve.
Előadás másolata:

Gazdasági informatika

Informatikai alapok Gyurkó György

Adat, jelentéstartalom, információ Értel- mezés Ha új ismeret

Adat, jelentéstartalom, információ Adat: bármilyen anyagon, alakban, bármilyen hatással előállított, egyszerű vagy összetett jel. - Az emberek közötti kommunikációban: ember által érzékelhető vagy alkalmas eszközzel érzékelhetővé tehető jel. Adat jelentéstartalma: az adatnak egy feltételezett szabályrendszer (megegyezés vagy tapasztalat) által meghatározott értelmezése. (Megjegyzés: Az írásos adatok - a közlés szándékával keletkezett adatok - esetében az értelmezés alapja valamilyen megegyezés.) Információ (informatika-alkalmazási meghatározás) : az adat értelmezése által szerzett új ismeret – az értelmező számára megszüntetett bizonytalanság.

Adat, jelentéstartalom, információ Különböző adatok Azonos adat Az adat megismétlésével Jelentés / információ azonos jelentés / információ. a körülményektől vagy a befogadótól függően különböző jelentés / információ. az információmennyiség nem növekszik. Összefoglalva: Sem a jelentéstartalom, sem az információ nem sajátja, annak az adatnak, aminek az értelmezéséből keletkezett!

Jelentéstartalom és információ Az értelmezés mozzanatához kapcsolható. Absztrakt személyhez (az értelmezési szabályt ismerők közösségéhez) kapcsolható. Információ A felhasználáshoz, a döntési, reagálási képesség megváltozásához kapcsolható. Konkrét értelmezőhöz kapcsolható. Összefoglalva: A jelentéstartalom nem jelent feltétlenül új ismeretet; a jelentéstartalom elvben a feltételezett értelmezési szabályrendszert ismerők közössége számára azonos, míg az információ személyenként különböző lehet.

Specifikált adat Olyan adat, amelyhez értelmezési szabályként valamilyen módon a következő négykomponensű specifikációt kapcsolják: Az adat meghatározott kategóriába (1) tartozó objektumokra értelmezhető tulajdonságnak (2) a kategória egy konkrét objektumára (3) vonatkozó értékét (4) jelöli. A fentiekhez gyakran 5. komponensként csatlakozik az idő. Típus szint (1-2) Előfordulás szint (3-4)

Információ-mennyiség Ha egy adat az értelmezőt egy (számára) p valószínűségű kimenetel bekövetkezéséről értesíti, akkor az információmennyisége: H = - log2 p bit. (Shannon formula) (Az 1/2 valószínűségű kimenetel bekövetke- zéséről való értesülés információmennyisége éppen 1 bit.)

Az adat / információ minőségi jellemzői Érthetőség Teljesség Alkalmazhatóság Megbízhatóság Objektivitás Hitelesség Időszerűség Összehasonlíthatóság Bizalmasság

Az adat / információ minőségi jellemzői / 1 Érthetőség: Az adatnak az a tulajdonsága, hogy a rá alkalmazandó értelmezési szabály határozottan beazonosítható, és ez a szabály ismert és világos az értelmező számára is (a jelentéstartalmat illetően nincs bizonytalanság). Az adatok érthetősége követelményének speciális megfogalmazása a számvitelben a világosság elve a könyvvezetésre és a beszámolóra értelmezve.

Az adat / információ minőségi jellemzői / 2 Teljesség: Adatra vonatkoztatva azt jelentheti, hogy jelen vannak a pontos értelmezést lehetővé tevő társadatok. Információra vonatkoztatva azt jelenti, hogy az értelmező az adott probléma megoldásához szükséges minden ismeretet megkapott. (Akár az adat, akár az információ teljességének hiánya akadálya lehet az összehasonlíthatóság vagy az időszerűség megítélésének.)

Az adat / információ minőségi jellemzői / 3 Alkalmazhatóság: Az információra vonatkoztatható minőség. Azt jelenti, hogy az információ éppen arra a kérdésre válaszol, ami a döntéshozót foglalkoztatja; alkalmas a lehetséges döntési változatok várható következményeinek felmérésére. Másképpen: az alkalmazható információ olyan új ismeret, amely éppen az érdekelt tárgyra vonatkozik.

Az adat / információ minőségi jellemzői / 4 Megbízhatóság: Ez a minőség az információra vonatkoztatható. A közölt információ megbízható, ha megfelel a valóságnak. Vesd össze a számvitel valódiság elvével!

Az adat / információ minőségi jellemzői / 5 Objektivitás: Adatra vonatkoztatva az objektivitás az adat képzésére, formájára, az adathoz kapcsolt értelmezési szabályra megfogalmazott követelményeket jelent. Az objektivitás jelenthet olyan igényt is, hogy az adat formájában legyen számszerű, feltéve, hogy a számértékekhez köthető valamilyen értelmezési szabály. A számszerűsíthetőség egyik feltétele az adatok összemérhetőségének (lásd itt később). Információra vonatkoztatva egybevág a megbízható- sággal.

Az adat / információ minőségi jellemzői / 6 Hitelesség: emberi beavatkozással létrehozott vagy közölt adat hitelessége azt jelenti, hogy az adathoz (dokumentumhoz) elválaszthatatlanul hozzákapcsolódik egy olyan másik adat – az aláírás –, amely a következő három feltételt teljesíti: Azonosítja az aláírót, az adat által megnyilatkozó személyt (vagy szervezetet vagy objektumot). Leleplezi a hamisítást. Letagadhatatlanná teszi a ténylegesen tett nyilatkozatot. Információra vonatkoztatva a hitelesség speciális esete a megbízhatóságnak.

Az adat / információ minőségi jellemzői / 7 Időszerűség: Adatra vonatkoztatva azt jelenti, hogy az adat idődimenzióval is rendelkezik és aszerint az értéke valamely objektum aktuális (legutolsó) állapotát (is) jellemzi. Információra vonatkoztatva az időszerűség a konkrét döntési szituáció függvénye, és kétféle értelmezése is lehet: Az alkalmazhatósági időszerűség azt jelenti, hogy az adat a döntésben érintett objektumnak a döntés szempontjából érdekes időpontban fennálló állapotára (vagy akkor történt állapotváltozá- sára) érvényes (ez az alkalmazhatóság minőség speciális esete). A rendelkezésre állási időszerűség azt jelenti, hogy a döntéshez szükséges információ a döntés időpontjára rendelkezésre áll.

Az adat / információ minőségi jellemzői / 8 Összehasonlíthatóság: Ez a minőség az adatra (annak értelmezési szabályára) vonatkoztatható. Az összehasonlíthatóság az adat képzésére (mérés, számítás, származtatás), formájára (a jelrendszerre), az adathoz kapcsolt értelmezési szabályra megfogalmazott követelményeket jelent: Csak azonos eljárással előállí- tott, illetve azonosan értelmezett adatok hasonlíthatók össze. Ha az adat értelmezésében az idődimenzió is szerepet játszik, akkor általában csak azonos időpontra (vagy azonos időtartamra) vonatkozó adatok hasonlít- hatók össze.

Az adat / információ minőségi jellemzői / 9 Bizalmasság (az ismeretnek a megkülönböztetett kezelés szükségességére utaló minősége): Addig érték, amíg mások számára ismeretlen. Mások az adat birtokosa kárára felhasználhatják. Annak kárára felhasználható, akiről az adat szól (jogszabály kötelez a bizalmas kezelésre). Megkülönböztetett kezelés: Hozzáférés korlátozása Titkosítás

Az információ várható haszna H = D2 - D1 - K ahol D1: a döntés várható hozama az információ hiányában; D2: a döntés várható hozama az információ birtokában; K: az információ megszerzésének költsége.

Zajhatások mérséklése Kommunikáció Csatorna Térbeli / Időbeli Zaj Zajhatások mérséklése Adó K ó d o l á s D e k ó d o l á s Vevő

Információs rendszer (IR) érzékel, észlel (külső/belső állapotváltozást); kommunikációs hálózatán jeleket továbbít a rendszer alkotóelemei között (térbeli csatorna); hosszú távú alkalmazkodás céljából, adatokat működési szabályokat rögzít (időbeli csatorna); az állapotváltozásokra / az előállt állapothoz az érzékelt jelek (adatok) és működési szabályok felhasználásával (azoktól befolyásoltan) reagál / alkalmazkodik.

Az IR funkcióinak megvalósulása élőlény és gazdasági szervezet esetén Élőlény esetén Gazdasági szervezet esetén Érzékelés, észlelés Érzékszervi funkciók Mérés, adatgyűjtés Térbeli csatorna Idegrendszeri funkciók Tárgyalás, levél, adatközlő hálózat (kábel, rádióhullám) Időbeli csatorna Ösztön, feltételes reflex, emlékezet Nyilvántartott (tárolt) adatok, dokumentumok. – Irattár, adatbázis, adattárház, … Reagálás Érzékelt jeleken, valamint ösztönös vagy racionális szabályok szerinti döntésen alapuló állapotváltoztatás, cselekvés Jogszabályokon, szabványokon; szervezeti célokon, szabályokon, tudáson; a problémára vonatkozó adatokon; emberi vagy automatizált döntésen alapuló szervezeti cselekvés.

Gazdasági szervezetek információs rendszere - Komponensek információkat hordozó adatok információs események és adatkezelő tevékenységek erőforrások (hardver, szoftver, humán) és felhasználók az IR kialakítására vagy működtetésére vonatkozó eljárási szabályok, szervezeti keretek (orgver).

Az adatok szerepei a gazdasági szervezetek IR-ében Objektumjellegű jelenségek – állapotadatok, törzsadatok Eseményjellegű jelenségek – eseményadatok (tranzakcióadatok) Utasítások – diszpozíciós adatok (speciális tranzakcióadatok)

Adatok, információs események és adatkezelő tevékenységek viszonya - IR tervezési kérdések A rendszernek mely eseményekre kell valamilyen adatkezelő tevékenységgel reagálni? Adott esemény milyen adatkezelő tevékenység(ek)et indít el? A rendszernek milyen adatokat kell nyilvántartani ahhoz, hogy adott típusú eseményekre reagálni tudjon? Adott típusú esemény teljes feldolgozása milyen adatokat érint, és azokat milyen művelettel érinti? Adott objektumot reprezentáló adatszerkezetet az objektum élettartama (nyilvántartásának ideje) alatt egy-egy állapotában milyen események érinthetik? Adott objektumot jellemző adatok mely adatkezelő funkciókkal kezelhetők, változtathatók meg, érhetők el?

Hardver: az információs rendszer fizikai eszközeinek összefoglaló neve. Szoftver (mint gyűjtőfogalom): mindazon programok, eljárások, szabályok és kapcsolódó dokumentumok, amelyek nélkülözhetetlenek valamilyen számítógépes rendszer működéséhez. [ISO 9126]. Szoftver (mint konkrét objektum): a szoftverfogalom olyan példánya, amely önállóan képezheti fejlesztés, adás-vétel, üzemeltetés, felhasználás, karbantartás vagy visszavonás tárgyát. (Más néven: alkalmazás.) Információtechnológia (IT): az adatok gyűjtésének, tárolásának, átalakításának, átvitelének, elérésének, megjelenítésének az erőforrásai, módszerei, eljárásai; rövidebben az adatműveletek és a kommunikáció eszközei és megoldásai; még rövidebben: hardver + szoftver.

Működő szoftverek Operációs rendszer (a számítógép és a perifériák működésének összehangolása, a hálózati kommunikáció támogatása, kényelmes ember-gép párbeszéd támogatása, a felhasználói szoftverek hordozhatóságának biztosítása). Általánosan használt szoftverek (dokumentumszerkesztés, táblázatkezelés, képek megjelenítése és szerkesztése, multimédia használata, levelezés, Web böngészés, adatbáziskezelés stb.). Speciális felhasználói alkalmazások (lásd üzleti és számviteli szoftverek)

Orgver - legtágabban = szervezés. Orgver – az IR-re értelmezve: az információs rendszer folyamataira alkalmazott eljárási szabályok, valamint a folyamathoz szabott szervezeti kereteket, hatásköröket és felelősségeket meghatározó szervezeti rend összefoglaló neve. Röveden: eljárásrend, és szervezeti keretek.

IR fejlesztés és működtetés eljárási szabályai: Jogszabályok (pl. adatvédelmi törvény, elektronikus aláírásról, elektronikus dokumentumok kezeléséről szóló törvény, …). Szakterületi (ágazati) eljárási szabványok (pl. ISO 12207, ISO 17799 – lásd a 3. fejezetben). Módszertani szabályok, technológiai előírások (pl. SSADM, UML, RUP, ITIL – lásd a 3. fejezetben). Szervezeti szabályzatok, szervezeti szintű eljárási szabványok (testre szabott ISO 9001 vagy ISO 12207). Projektszintű eljárási szabványok. Az egyes eszközök üzemeltetési és felhasználási kézikönyvei, alkalmazási szabályai.

Szabványok típusai Azonos szintű technológiák illesztése: Pl. különböző operációs rendszerekkel vezérelt gépek kommunikációjának megoldása a hálózati kommunikáció megjelenítési rétegében. Egymásra épülő technológiák illesztése: Pl. a hálózati kommunikáció rétegei közötti interfészek. Ember és eszköz (szoftver) illesztése: Pl. ergonómiai szabványok vagy megfelelő szakképesítés előírása az eszköz használatához. Emberek közötti kommunikáció: Pl. dokumentum-szabványok, ügyrend, beszámoltatási rend.

Néhány szabvány ISO 2382 Információtechnológia. Fogalom meghatározások.(Information technology. Vocabulary) MSZ ISO/IEC 12207 Szoftver életciklus-folyamatok ISO/IEC 12119 Software packages. Quality requirements and testing MSZ ISO/IEC 9126 Szoftvertermékek értékelése. Minőségi jellemzők és használatuk irányelvei MSZ ISO/IEC 17799 Az informatikai biztonság menedzselésének eljárásrendje ISO 9001 A tervezés, fejlesztés, gyártás, telepítés és szervizelés minőségbiztosítási modellje