FLARM: Levegőben történő összeütközés elkerülése

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
MRTT VII. Vándorgyűlés Szabadka, november Az Európai Területi Együttműködés Programok stratégiai kérdései Dr. Hámory Jenő.
Advertisements

A Föld helye a Világegyetemben. A Naprendszer
II. Fejezet A testek mozgása
Hőpréselés alatt lezajló folyamatok •A kompozit alkotóelemei z irányban végleges helyükre kerülnek; Mi történik?
A ló.
Az egyenes vonalú egyenletes mozgás
Környezetvédelmi ipar és hulladékgazdálkodás Magyarországon
a Szabad Repülők Szövetsége (HFFA: Hungarian Free Flying Association)
GKI Zrt., Gazdasági folyamatok, 2008 Dr. Vértes András elnök GKI Gazdaságkutató Zrt április 2.
1 Radikális változások küszöbén- a szivattyúk alkalmazását érintő EU irányelvek és rendeletek Erdei István Grundfos Hungária Kft.
EU alapismeretek E-Learning.
Nagy morfológiai variancia Énekesek 10 g-túzok 15 kg !
1 A technológia megközelítése a társadalmi összeütközések felől
Matematika II. 1. előadás Geodézia szakmérnöki szak 2012/2013. tanév/
Az energiaellátás és az atomenergia Kiss Ádám február 26. Az atomoktól a csillagokig:
Érckörforgások az óceáni kéreg és a tenger között.
Az adórendszerek változásai az elmúlt évtizedekben Halmosi Péter.
Készítette: Molnár Richárd, I. Geográfus MSc
TÁJÉKOZTATÁS A ÉVI BEJELENTÉSEKRŐL KBSZ SZAKMAI NAPOK- REPÜLÉS Siófok, április 8. Sipos Sándor főosztályvezető.
2007. ÉV I. FÉLÉV TAPASZTALATAI Vasúti közlekedés KBSZ SZAKMAI NAPOK Budapest, október 25. Gincsai János főosztályvezető.
2007. ÉV ÖSSZEFOGLALÁSA KBSZ SZAKMAI NAPOK – VASÚT Siófok, április 10. Gincsai János főosztályvezető.
Vízi közlekedési balesetek sajátosságai a Szegedi Őrs működési területén.
FÜGGETLEN KÖZLEKEDÉSBIZTONSÁGI
1 A REPÜLÉSBIZTONSÁGI HELYZET NEMZETKÖZI ÉS HAZAI ÁTTEKINTÉSE KBSZ SZAKMAI NAPOK- REPÜLÉS Budapest, november 29. Bíró Ottó Balesetvizsgáló.
A REPÜLÉSBIZTONSÁGI HELYZET HAZAI STATISZTIKAI ADATOK ALAPJÁN
SIKLÓERNYŐ-EJTŐERNYŐ-SÁRKÁNY statisztika és összehasonlítás
1 A REPÜLÉSBIZTONSÁGI HELYZET ALAKULÁSA KISGÉPES TERÜLETEN A HALÁLOS BALESETEK TÜKRÉBEN KBSZ SZAKMAI NAPOK – REPÜLÉS BUDAPEST, november 11. Sipos.
A BETEGEK BIZTONSÁGA ELKERÜLHETŐK-E A HIBÁK?
Készítette: Rácz Imre Vince
Az infláció tényezői 2006-ban Vértes András elnök GKI Gazdaságkutató Rt.
Table of Contents A FIA módszer második generációjának tekinthető. Lényege, hogy a mintát és a reagenseket egymás után (sorrendben) injektáljuk be az alapoldatba.
Egyenletesen változó mozgás
„Családtámogatások, rugalmas munkavégzési formák és társadalmi kohézió” műhelykonferencia Budapest, november 24. Dr. Pulay Gyula, főigazgató, ÁSZ.
Az oktatási segédanyagokhoz szükséges ismeretanyag összeállítását a megyei rendőr-főkapitányság bűnmegelőzési osztálya gerontológiai szakemberek bevonásával.
© IFUA Horváth & Partners Kft. Barcelona Berlin Boston Budapest Düsseldorf Madrid Munich Prague Stuttgart Vienna Zurich Velenczei Róbert Budapest,
Kormányszóvivői tájékoztató. Tájékoztató a gazdaságról Dr. Veres János pénzügyminiszter szeptember 14.
Online aukciók Internet Marketing Klub Balogh Attila Balázs Prim Online
Az egyenes vonalú egyenletes mozgás
Mechanika KINEMATIKA: Mozgások leírása DINAMIKA: a mozgás oka erőhatás
Az Erzsébet híd mozgásvizsgálata GPS-technikával Szerkezetek geodéziája mérőgyakorlat Horváth István, Takács Bence BME Általános és Felsőgeodézia Tanszék.
GENERALI Alapkezelő Zrt. Nyugdíjpénztári megtakarítás a többi befektetés mellett Schuszter Péter vezérigazgató Generali Alapkezelő 2008/../.. Pénztárkonferencia.
FlyBalaton repülőtér bemutatkozása Hotel Budapest, december 6.
Mechanika KINEMATIKA: Mozgások leírása DINAMIKA: a mozgás oka erőhatás
A méréshatárok kiterjesztése Méréshatár váltás
FlyBalaton repülőtér bemutatkozása Március 29.
A társadalmi bűnmegelőzés stratégiája egy éves tapasztalatai.
Kellenek-e hulladéklerakók Magyarországon?
C.E.P.M. - Bruxelles, 12 janvier 2005 C.E.P.M. - Bruxelles, 12 janvier 2005 A GM növények termelésének helyzete a világon és az EU-ban...
Ciklonok, anticiklonok. Az általános légkörzés
Munkavállalás az Európai Unióban
barátok és kollegák-itthon és külföldön-, határokon átívelő kapcsolatok és utazások, csereprogramok szakmai tudást támogató szövetség, továbbképzések,
Biztonságkutató Mérnöki Iroda
ACTIA ® : Know How Megfelel az EU 3821/85 szabvány 1B mellékletének* Az EU szabvány szerint a digitális tachográf augusztustól, a 3,5 tonnát meghaladó.
NAGYGÉPES ESEMÉNYEK KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS
Energia, munka, teljesítmény
Távérzékelési technológiák alkalmazása a vízgazdálkodásban
ASIMO Fejlesztésének története Felépítése, specifikációi
Szélenergia.
VASÚTI IRÁNYÍTÓ ÉS KOMMUNIKÁCIÓS RENDSZEREK I.
HOVÁ UTAZZUNK BAN?. LEHETŐSÉGEINK Pekingbe, Cartagenába, Szingapúrba, Liverpoolba, Vietnamba érdemes az idén elutaznunk. Ha „trendik” akarunk lenni,
A FÜRDŐK HELYZETE AZ EURÓPAI TURISZTIKAI PIACON Siniša Perić.
Tengeralattjárók és Hadihajók az I.Világháborúban
LINZ. NÉZŐPONTOK október.
AZ ANTIFASISZTA KOALÍCIÓ GYŐZELME
Termikus és mechanikus kölcsönhatások
Topográfiai gyakorlatok Közép - Európa
A polgári légiközlekedés általános repülésbiztonsági helyzete 2016-ban
Dinamika alapegyenlete
Velünk élő középkor Forrás:
Út a háború felé. A fasizmus térhódítása 1930-as években a fasiszta országok térhódítása jellemző. Japán elfoglalja Kínát, Mandzsúriát. Olaszország Abesszíniát.
Előadás másolata:

FLARM: Levegőben történő összeütközés elkerülése Szeptember 2005

Néhány számszerű adat Évente 20 kisgépes légi összeütközés világszerte Minden harmadik eseményben vitorlázógép is közreműködik 50%-ban halálos kimenetel A vitorlázás közben bekövetkező halálesetek oka minden 3. esetben légi ütközés, amely a 2. leggyakoribb baleseti ok A légi összeütközéseknél lényegesen több veszélyes megközelítés Számos veszélyes megközelítés észrevétlen marad vagy nem bejelentett

„Termikus” légifolyosók Európában Berlin Dusseldorf Koln Frankfurt Nurnberg Stuttgart Munich Zurich

„Termikus” légifolyosók Ausztriában Stuttgart Munich Vienna Salzburg Zürich Graz „Termikus” légifolyosók Ausztriában

„Termikus” légifolyosók Franciaországban St. Crépin Serres (Ohlmann) Barcelonnette St. Auban Parcours Puimoisson Vinon

„Nézd és kerüld el !” …. VFR alapelv

Az emberi látás kiváló?

Thermal Airways Veszélyes tereptárgyak (Svájc)

Horizontális előrejelzés (no selectivity) Nur für internen Gebrauch SWX - Swiss Exchange , SWX-SWX-PRE-23112001/D 23.11.2001 PRE - Presentation German (Swiss) SWX - SWX Swiss Exchange 23112001 1 00 A Entwurf Horizontális előrejelzés (no selectivity)

Horizontális előrejelzés (highly selective) Nur für internen Gebrauch SWX - Swiss Exchange , SWX-SWX-PRE-23112001/D 23.11.2001 PRE - Presentation German (Swiss) SWX - SWX Swiss Exchange 23112001 1 00 A Entwurf Horizontális előrejelzés (highly selective)

Vertikális előrejelzés / Totál energia Nur für internen Gebrauch SWX - Swiss Exchange , SWX-SWX-PRE-23112001/D 23.11.2001 PRE - Presentation German (Swiss) SWX - SWX Swiss Exchange 23112001 1 00 A Entwurf Vertikális előrejelzés / Totál energia min sebesség max sebesség gyors min sebesség max sebesség lassú

Repülési helyzetek vitorlázás közben Szituáció szemből oldal irányból spirálozás / egyenes vonalú repülés ellentétes irányú spirálozás Spirálozás egy termikben + -- + - - + Pilóta ++ + ++ ++ - ++ FLARM

A rendszer története Az ötlet régi: GPS + Rádióadó = ADS-B A fejlesztéssel kapcsolatos egyeztetések 2001-ben kezdődtek A rendszer közvetlen fejlesztése 2003-ban kezdődött A termék első bemutatkozása 2004 elején az IGC és EGU bevonásával 2004 közepére már 450 eladott és leszállított egység, főleg Svájcban A termék elterjedése 2005 szeptemberéig: Németország >1200 Ausztria >500 Svájc >1100 Franciaország >100 Olaszország >100 Dél-Afrika 50 Egyéb >100

Technikai adatok Kis méret: 11 x 7.5 x 2.5 cm Könnyű felépítés: 125 g Alacsony áramfelvétel: 52 mA @ 12 V Rugalmas feszültéség tartomány: 8..28 V Minimálisra szorított ár: € 540 Rádio: <1%, 10 mW, SRD-f Engedélyt nem igényel Apró: külső kijelző 2.5 x 5 cm Prktikus: két M5-ös csavarral rögzíthető Hasznos: NMEA-kimenet, amely figyelmeztetést is tartalmazza, repülési adatrögzítő Biztonságos: jól látható kijelző, a plexin nem tükröződő borítás

Teljesítmény 3D-s 30 másodperces útvonal előrejelzés különböző totálenergia és repülési módok szerint szelektív figyelmeztetés repülőgépre és tereptárgyra az előrejelzés másodpercenkénti újraszámítása és sugárzása 2 km hatótávolság hatótávolságon belül egyidejűleg max. 50 repülőgép kezelése repülési adatrögzítő (logger), IGC tanúsítvány nélkül SeeYou Mobile, PocketStrePla, GPS-LOG, WinPilot és más programok által értelmezhető adatátvitel

MÜNSTER-SCHWEIZ

Repülés közben 3 vitorla termikel. A külső Flarm kijelző egy azonos magasságban lévő vitorlázógépet jelez (= nincs up/down jelzés) 2 óránál. A jelzés csak “forgalmat jelző informácion” (=nincs csipogás, nincs villogás, nincs veszély). A két vitorla közül csak a jobb oldali van felszerelve Flarmmal, a közelebbi sajnos még nem. A Flarm egy DG műszerfalára szerelve, éppen egy hátsó magasabban jobbról várható forgalmat jelezve

A svájci mentőhelikopterek Flarmmal felszerelve

2 Flarmmal felszerelt vitorlázógép repülési adatainak elemzése Omarama felett(Új-Zéland) OHAU RANGE ZK-GTK (LS8) Terry Jones N 34 másodperccel a lehetséges ütközés előtt 2.5km távolság 56ft magasság különbség 145kts relatív földfeletti sebesség (75m/s) ZK-GLP (LS3a) Wes McIver

2 Flarmmal felszerelt vitorlázógép repülési adatainak elemzése Omarama felett(Új-Zéland) t-34, 2.5km, 1. Figyelmeztetés t-18, 1.3km, 1st Alarm t-12, 820m, 2. Figyelm. t-10 t-10, 660m, manőver kezdete t-6 t-6, 400m, 3. Figyelm. t0 t0, 170m, A min. megközelítés mértéke

A FLARM készülék hátoldala 6 / 8 Pol NMEA 12V 4 / 6 Pol Display Antenna Külső GPS antenna 2.5m kábellal Külső áramforrás 12VDV / 60 mA; A táp és adatkábel az FAI/IGC szabványnak megfelelő A külső kijelzőnek külön csatlakozója van

A FLARM elhelyezése egy vitorlázógépben BRUGG-SCHWEIZ

Frontside FLARM 2005

Állapot kijelző FLARM 2005  - fény Receive: VILÁGÍT amikor másik gép jelzését fogja a hatótávon belül, ehhez GPS-OK jel szükséges Send: VILÁGÍT amikor a saját pozíció sugárzása aktív, ehhez GPS-OK jel szükséges GPS: VILÁGÍT amikor a GPS rendben működik, bekapcsoláskor 1-3 percig villog a műholdak összeszedése alatt Power: VILÁGIT amikor az áramforrás 8.5V felett van Nyomógomb: Rövid lenyomás a hangerőt változtatja (hangos, közepes, halk, néma); gyors dupla lenyomás az üzemmódot váltja (Közelben lévő gépek jelzése vagy Csak vészjelzés); 2 másodperces lenyomás némítja a kijelző csipogását 3 percre

OHAU RANGE

Forgalom – veszély kijelző FLARM 2005  - fény Horizontális A kijelző egy képzeletbeli nagygép kabinjának szélvédőjét stilizálja… A világító LED-ek száma a veszély fokozatát jelzi = az ütközésig hátralévő idő, nem a távolság A veszélyt a LED-ek villogása és csipogás is jelzi A környező forgalmat a LED-ek folyamatos világítása jelzi (=nem villog) csipogás nélkül

OMARAMA OHAU RANGE

A két gép közötti hegytakarás? 0km 0.5km 1km 0km 0.5km 1km

Ejtőernyősök? Sitterdorf (Switzerland) 2003

Forgalom – veszély kijelző FLARM 2005  - fény Vertikális

Folyamatosan bővülő veszélyes tereptárgy adatbázis

Forgalom – veszély kijelző FLARM 2005  - fény Veszélyes tereptárgyak jelzése A veszélyes tereptárgy jelző funkció speciális LED kombinációkat használ, a tárgyak iránya a kiterjedésük miatt nehezen meghatározható Ennek következtében sem horizontális, sem vertikális irányt nem jelez a készülék Szintén három veszély jelzési fokozat van a hátralévő idő függvényében. A kijelző villog és csipog. A veszélyes tereptárgy adatbázis az adat csatlakozón keresztül frissíthető.

Mérete: 25x50x5mm A műszerfalon csak egy 16x16mm luk szükséges Külső kijelző Mérete: 25x50x5mm A műszerfalon csak egy 16x16mm luk szükséges

Ha nem vállaljuk fel a rendszer beépítésének kockázatait, akkor soha sem fogjuk élvezni előnyeit….