FLARM: Levegőben történő összeütközés elkerülése Szeptember 2005
Néhány számszerű adat Évente 20 kisgépes légi összeütközés világszerte Minden harmadik eseményben vitorlázógép is közreműködik 50%-ban halálos kimenetel A vitorlázás közben bekövetkező halálesetek oka minden 3. esetben légi ütközés, amely a 2. leggyakoribb baleseti ok A légi összeütközéseknél lényegesen több veszélyes megközelítés Számos veszélyes megközelítés észrevétlen marad vagy nem bejelentett
„Termikus” légifolyosók Európában Berlin Dusseldorf Koln Frankfurt Nurnberg Stuttgart Munich Zurich
„Termikus” légifolyosók Ausztriában Stuttgart Munich Vienna Salzburg Zürich Graz „Termikus” légifolyosók Ausztriában
„Termikus” légifolyosók Franciaországban St. Crépin Serres (Ohlmann) Barcelonnette St. Auban Parcours Puimoisson Vinon
„Nézd és kerüld el !” …. VFR alapelv
Az emberi látás kiváló?
Thermal Airways Veszélyes tereptárgyak (Svájc)
Horizontális előrejelzés (no selectivity) Nur für internen Gebrauch SWX - Swiss Exchange , SWX-SWX-PRE-23112001/D 23.11.2001 PRE - Presentation German (Swiss) SWX - SWX Swiss Exchange 23112001 1 00 A Entwurf Horizontális előrejelzés (no selectivity)
Horizontális előrejelzés (highly selective) Nur für internen Gebrauch SWX - Swiss Exchange , SWX-SWX-PRE-23112001/D 23.11.2001 PRE - Presentation German (Swiss) SWX - SWX Swiss Exchange 23112001 1 00 A Entwurf Horizontális előrejelzés (highly selective)
Vertikális előrejelzés / Totál energia Nur für internen Gebrauch SWX - Swiss Exchange , SWX-SWX-PRE-23112001/D 23.11.2001 PRE - Presentation German (Swiss) SWX - SWX Swiss Exchange 23112001 1 00 A Entwurf Vertikális előrejelzés / Totál energia min sebesség max sebesség gyors min sebesség max sebesség lassú
Repülési helyzetek vitorlázás közben Szituáció szemből oldal irányból spirálozás / egyenes vonalú repülés ellentétes irányú spirálozás Spirálozás egy termikben + -- + - - + Pilóta ++ + ++ ++ - ++ FLARM
A rendszer története Az ötlet régi: GPS + Rádióadó = ADS-B A fejlesztéssel kapcsolatos egyeztetések 2001-ben kezdődtek A rendszer közvetlen fejlesztése 2003-ban kezdődött A termék első bemutatkozása 2004 elején az IGC és EGU bevonásával 2004 közepére már 450 eladott és leszállított egység, főleg Svájcban A termék elterjedése 2005 szeptemberéig: Németország >1200 Ausztria >500 Svájc >1100 Franciaország >100 Olaszország >100 Dél-Afrika 50 Egyéb >100
Technikai adatok Kis méret: 11 x 7.5 x 2.5 cm Könnyű felépítés: 125 g Alacsony áramfelvétel: 52 mA @ 12 V Rugalmas feszültéség tartomány: 8..28 V Minimálisra szorított ár: € 540 Rádio: <1%, 10 mW, SRD-f Engedélyt nem igényel Apró: külső kijelző 2.5 x 5 cm Prktikus: két M5-ös csavarral rögzíthető Hasznos: NMEA-kimenet, amely figyelmeztetést is tartalmazza, repülési adatrögzítő Biztonságos: jól látható kijelző, a plexin nem tükröződő borítás
Teljesítmény 3D-s 30 másodperces útvonal előrejelzés különböző totálenergia és repülési módok szerint szelektív figyelmeztetés repülőgépre és tereptárgyra az előrejelzés másodpercenkénti újraszámítása és sugárzása 2 km hatótávolság hatótávolságon belül egyidejűleg max. 50 repülőgép kezelése repülési adatrögzítő (logger), IGC tanúsítvány nélkül SeeYou Mobile, PocketStrePla, GPS-LOG, WinPilot és más programok által értelmezhető adatátvitel
MÜNSTER-SCHWEIZ
Repülés közben 3 vitorla termikel. A külső Flarm kijelző egy azonos magasságban lévő vitorlázógépet jelez (= nincs up/down jelzés) 2 óránál. A jelzés csak “forgalmat jelző informácion” (=nincs csipogás, nincs villogás, nincs veszély). A két vitorla közül csak a jobb oldali van felszerelve Flarmmal, a közelebbi sajnos még nem. A Flarm egy DG műszerfalára szerelve, éppen egy hátsó magasabban jobbról várható forgalmat jelezve
A svájci mentőhelikopterek Flarmmal felszerelve
2 Flarmmal felszerelt vitorlázógép repülési adatainak elemzése Omarama felett(Új-Zéland) OHAU RANGE ZK-GTK (LS8) Terry Jones N 34 másodperccel a lehetséges ütközés előtt 2.5km távolság 56ft magasság különbség 145kts relatív földfeletti sebesség (75m/s) ZK-GLP (LS3a) Wes McIver
2 Flarmmal felszerelt vitorlázógép repülési adatainak elemzése Omarama felett(Új-Zéland) t-34, 2.5km, 1. Figyelmeztetés t-18, 1.3km, 1st Alarm t-12, 820m, 2. Figyelm. t-10 t-10, 660m, manőver kezdete t-6 t-6, 400m, 3. Figyelm. t0 t0, 170m, A min. megközelítés mértéke
A FLARM készülék hátoldala 6 / 8 Pol NMEA 12V 4 / 6 Pol Display Antenna Külső GPS antenna 2.5m kábellal Külső áramforrás 12VDV / 60 mA; A táp és adatkábel az FAI/IGC szabványnak megfelelő A külső kijelzőnek külön csatlakozója van
A FLARM elhelyezése egy vitorlázógépben BRUGG-SCHWEIZ
Frontside FLARM 2005
Állapot kijelző FLARM 2005 - fény Receive: VILÁGÍT amikor másik gép jelzését fogja a hatótávon belül, ehhez GPS-OK jel szükséges Send: VILÁGÍT amikor a saját pozíció sugárzása aktív, ehhez GPS-OK jel szükséges GPS: VILÁGÍT amikor a GPS rendben működik, bekapcsoláskor 1-3 percig villog a műholdak összeszedése alatt Power: VILÁGIT amikor az áramforrás 8.5V felett van Nyomógomb: Rövid lenyomás a hangerőt változtatja (hangos, közepes, halk, néma); gyors dupla lenyomás az üzemmódot váltja (Közelben lévő gépek jelzése vagy Csak vészjelzés); 2 másodperces lenyomás némítja a kijelző csipogását 3 percre
OHAU RANGE
Forgalom – veszély kijelző FLARM 2005 - fény Horizontális A kijelző egy képzeletbeli nagygép kabinjának szélvédőjét stilizálja… A világító LED-ek száma a veszély fokozatát jelzi = az ütközésig hátralévő idő, nem a távolság A veszélyt a LED-ek villogása és csipogás is jelzi A környező forgalmat a LED-ek folyamatos világítása jelzi (=nem villog) csipogás nélkül
OMARAMA OHAU RANGE
A két gép közötti hegytakarás? 0km 0.5km 1km 0km 0.5km 1km
Ejtőernyősök? Sitterdorf (Switzerland) 2003
Forgalom – veszély kijelző FLARM 2005 - fény Vertikális
Folyamatosan bővülő veszélyes tereptárgy adatbázis
Forgalom – veszély kijelző FLARM 2005 - fény Veszélyes tereptárgyak jelzése A veszélyes tereptárgy jelző funkció speciális LED kombinációkat használ, a tárgyak iránya a kiterjedésük miatt nehezen meghatározható Ennek következtében sem horizontális, sem vertikális irányt nem jelez a készülék Szintén három veszély jelzési fokozat van a hátralévő idő függvényében. A kijelző villog és csipog. A veszélyes tereptárgy adatbázis az adat csatlakozón keresztül frissíthető.
Mérete: 25x50x5mm A műszerfalon csak egy 16x16mm luk szükséges Külső kijelző Mérete: 25x50x5mm A műszerfalon csak egy 16x16mm luk szükséges
Ha nem vállaljuk fel a rendszer beépítésének kockázatait, akkor soha sem fogjuk élvezni előnyeit….