Fővárosi Pedagógiai Napok 2010

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A tanulást és a megértést segítő módszerek alkalmazása
Advertisements

Számadás a talentumról
Az intézményi dokumentumok átdolgozása a fenntarthatóság érdekében
Magyar Tehetséggondozó Társaság
Vélemények a tehetségről
Tehetségazonosítás gyakorlata
Alkalmazotti teljesítményértékelés és közalkalmazotti minősítés az intézményi minőségirányítási programban.
„Ezt egy életen át kell játszani”
Széchenyi tehetségműhely
Miért? Minden ember más, egyedi és megismételhetetlen.
Tanulók szabad és felelősségteljes egyéni munkája Dalton-tervvel
Webshop Tuning - Szép Roland Mi az a Webshop Tuning?
A tehetség pedagógiai megsegítése „Tehet a tehetségért” konferencia
A pedagógusminősítési rendszer
KORSZERŰSÉG AZ ERKÖLCSTAN / ETIKA TANÍTÁSBAN
A köznevelési törvény tehetséggondozási aspektusai, felkészítés a minőségi felsőoktatásra a közoktatásban Dr. Kaposi József Oktatáskutató és Fejlesztő.
Differenciált tanulásszervezés szemlélete és módszerei
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
A közoktatás intellektuális infrastruktúrája Magyar Bálint oktatási miniszter.
Vándor Magyar Internetes műveltségi játék.
Tehetség, tehetségazonosítás
A kooperatív Tanulás ( Tanítva tanulás)
A különleges bánásmódot igénylő gyerekek 2.
Tehetséges gyermek a családban
A könyvtár szerepe a tehetséggondozásban
Kiss Albert Zalaegerszeg, szeptember 23.
Miskolc-Diósgyőri Református Általános Iskola és Óvoda Nagy Attila
A dráma- és színházismeret-tanár képzési és kimeneti követelményei
Befogadó iskolák, befogadó pedagógus-közösségek
TEHETSÉGFEJLESZTŐ PROGRAMOK AZ IDEGEN NYELV OKTATÁSBAN
Tudományos konferencia Nyíregyháza Október
Dr. Szabó-Thalmeiner Noémi. Nevelő Szaktanár Hivatalnok Szakmai szervezet tagja Családtag Barát (nő) rokon szülő gyermek testvérházastárs …
"Talán a legnagyobb pedagógiai téveszme az a vélemény, hogy az ember csak azt tanulja meg, amit megtanítanak neki. A mintegy mellékesen elsajátított, tartós.
A TEHETSÉGGONDOZÁS KRITIKUS PONTJAI I
 SZERETETTEL KÖSZÖNTJÜK VENDÉGEINKET  A TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben pályázat projektindító.
INTELLIGENCIA, KREATIVITÁS
Pszichológiai és gyógypedagógiai diagnosztika
A tehetségtantervek készítésének módszertana
ERŐSSÉGEK ÉS GYENGE PONTOK A TEHETSÉGGONDOZÁSBAN Nyíregyháza, 2010
A komplex tehetségfejlesztő program
TEHETSÉGGONDOZÁS MAGYARORSZÁGON 2010-BEN Nyíregyháza, október 3.
Tehetséges gyermek a Garabonciás Művészeti Iskolában
Óvodai tehetséggondozó program kialakítása
A szociális képességek fejlesztése módszertana
TÁMOP „Tehetséghidak Program” című kiemelt projekt Utak és esélyek az Egyéni Tehetséggondozás területén.
Dr. Schiffer Csilla Társas interakciók a tanulók között
DIDAKTIKA ÉS OKTATÁSSZERVEZÉS II.
„Mindenki tehetséges valamiben ”
DIDAKTIKA ÉS OKTATÁSSZERVEZÉS II.
ILOSVAI SELYMES PÉTER ÁLTALÁNOS ISKOLA ÉS AMI
2009/2010. tanév Pestszentimre Ady Endre Utcai Általános Iskola.
Pedagógus értékelési rendszer
Debreceni Egyetem Gyakorló Óvodája. Tehetségpontunk Humán erőforrás Speciális képesítések Tehetségműhelyeink: -Borsószem bábcsoport -Kismesterségek -Gyermektorna.
Tehetséggondozás Mezőkovácsházán
A kiemelten tehetséges gyermekek, tanulók gondozásának pedagógiai szakszolgálati feladata BMPSZ Pécsi Tagintézménye Berta Zita.
Szülők iskolája program ÉVFOLYAM SZÜLŐI KÖZÖSSÉGE SZÁMÁRA.
A tehetséggondozás aktuális kérdései Dr. habil Bodnár Gabriella egyetemi docens NYME BEPK intézetigazgató.
TEHETSÉG MENTORÁLÁS A PEDAGÓGIA MAGASABB SZINTJÉN HUJBER TAMÁSNÉ KOVÁCS GABRIELLA KAPOSVÁRI KLEBELSBERG KÖZÉPISKOLAI KOLLÉGIUM.
Idegenforgalmi, Kereskedelmi és Vendéglátó Szakképző Iskola Sopron Kompetencia mérések azok visszajelzései és hatása a napi munkára.
Az általános iskolából kilépő SNI tanulók pályaválasztását segítő ÁTVEZETÉSI terv Jálics Ernő Közoktatási Intézmény Kadarkút Mecsárné Jády Geraldine.
Miből áll a tehetség? William Stern (1871–1938) hamburgi egyetem Intelligencia kvóciens: IQ =(mentális kor / biológiai kor )*100.
Tovább együtt eredményesen … A FELSŐ TAGOZAT ÍGY.
Önértékelési kézikönyv október 5-i módosítása alapján
A pszichológiai mérés alapjai
Csecsemő- és kisgyermeknevelő alapképzési szak BA
„Esély és ösztönzés” tehetséggondozó modell
Izsóné Szecsődi Ildikó november 27. Budapest
MINŐSÍTETT TEHETSÉGGONDOZÓ MŰHELY PÁLYÁZAT
A Kodály Zoltán Általános Iskola és AMI komplex tehetségfejlesztő munkája Készítette: Moskovics Marianna --- tehetséggondozó.
Mindent lehet még jobban tenni
Előadás másolata:

A tehetséggondozás, kiválasztás, fejlesztés sarokkövei a pedagógiai programban Fővárosi Pedagógiai Napok 2010 Tehetséggondozás az elnyert projektek tükrében Heimann Ilona ELTE Pedagógiai és Pszichológiai Kar heimann.ilona@ppk.elte.hu

Célok - kérdések – válaszok A tehetségprobléma sarokkövei Változó idők, változó tartalmak, változó feladtatok és pedagógiai programok. Milyen elvárásoknak kell eleget tenni a tehetségeket (is) tanító, fejlesztő iskoláknak, pedagógusoknak? Hogyan választjuk ki a tehetséges tanulókat? Miként gondozzuk, fejlesszük tanulóinkat? 2010. december 8. Heimann Ilona. heimann.ilona@ppk.elte.hu

Heimann Ilona. heimann.ilona@ppk.elte.hu Problémafókuszok Sakokkövek Az iskola- a tanárok szerepe a célkitűzések, az új elvárások tükrében A tehetség azonosítás elvei és gyakorlata A tehetségfejlesztésben eredményesen használható tantervi modellek, módszerek A tehetséggondozás tanulása, 2010. december 8. Heimann Ilona. heimann.ilona@ppk.elte.hu

Heimann Ilona. heimann.ilona@ppk.elte.hu Bevezetés helyett „Van egy téveszme, hogy a lángelmét nem lehet elnyomni, az utat tör magának. Csudát tör utat! Nincs könnyebb dolog, mint a lángelmét elnyomni, mert az nagyon érzékeny. Azt úgy lehet elnyomni és taposni, mintha ott sem lett volna.” /Szent-Györgyi Albert / 2010. december 8. Heimann Ilona. heimann.ilona@ppk.elte.hu

Mit tehetünk az elkallódás, a tehetségvesztés ellen? 3”D” 1. „D” A tehetség mibenléte 2. „ D” A tehetségek felismerése, azonosítása 3. „D” Tehetségek gondozása, fejlesztése 2010. december 8. Heimann Ilona. heimann.ilona@ppk.elte.hu

Heimann Ilona. heimann.ilona@ppk.elte.hu Mi is a tehetség? Természetfeletti misztikus/isteni erő? Idegrendszerbéli eltérés, ~ őrült/zseni? Örökletesség? Adottság? Kiemelkedő képesség? Szorgalom? Tanulás? Kiemelkedő teljesítmény? Magas IQ 2010. december 8. Heimann Ilona. heimann.ilona@ppk.elte.hu

Definíció helyett TEHETSÉGMODELL Átlagon felüli képességek Iskola Társak Átlagon felüli képességek Motiváció Kreativitás Tehetség Renzulli- Mönks tehetségmodell, 1992 2010. december 8. Heimann Ilona. heimann.ilona@ppk.elte.hu Család

Tehetségek felismerése, felfedezése Hogyan fedezzük fel a tehetségígéreteket? Milyen módszerekkel, eszközökkel történjen azonosításuk? Kik végezzék a tehetségdiagnózist? Milyen életkorban történjen az azonosítás? Milyen biztonsággal ismerhetők fel a tehetségek? 2010. december 8. Heimann Ilona. heimann.ilona@ppk.elte.hu

Heimann Ilona. heimann.ilona@ppk.elte.hu A tehetség azonosítás elvei és gyakorlata Felismerés Dilemák 1 Azonosítás Tehetségtipológia Fejlesztés 2010. december 8. Heimann Ilona. heimann.ilona@ppk.elte.hu

Heimann Ilona. heimann.ilona@ppk.elte.hu Tehetségtípusok Ranschburg Jenő tudományos tehetség a természettudományi vagy a társadalomtudományi tantárgyak elsajátításában, nyújt kimagasló teljesítményt, vezetői tehetség a különböző csoportok, közösségek feladatorientált irányításában kiemelkedő, pszichomotoros tehetség a sport, mozgásművészet terén kiemelkedő képességű, művészi tehetség a képző- és zeneművészet területén teljesítménye kiemelkedő. 2010. december 8. Heimann Ilona. heimann.ilona@ppk.elte.hu

Tehetségek a megjelenés alapján Szabályos magas tanulmányi szint, siker; könnyed és gyors tanulás Takart Jó teljesítés /mindent megért/, visszahúzódó; képességei töredékét használja, alulteljesítő Problémás Viselkedési problémák; agresszivitás, iskolaellenesség /álmodozás; kérdései, következtetései árulkodnak tehetségéről Kreatív Gyenge teszteredmények, szokatlan kérdésfeltevés, nonkonformizmus 2010. december 8. Heimann Ilona. heimann.ilona@ppk.elte.hu

Heimann Ilona. heimann.ilona@ppk.elte.hu Gardner elmélete A tehetséget többszörös intelligenciaként értelmezi - logikai- matematikai, - nyelvi, - téri- vizuális, - testi- kinesztetikus - zenei - személyi, intraperszonális, interperszonális (társas) Később ezeket kiegészítette egy nyolcadikkal is, a természeti intelligenciával. 2010. december 8. Heimann Ilona. heimann.ilona@ppk.elte.hu

Heimann Ilona. heimann.ilona@ppk.elte.hu Objektív módszerek Teljesítménytesztek iskolai eredményesség, versenyhelyzet eredmény Pszichológiai tesztek intelligencia, figyelem, emlékezet, kreativitás, motiváció Szociometria Szubjektív módszerek Megfigyelés ~ viselkedés, tevékenység Értékelés ~ kérdőív, interjú – tanári, szülői kortárs vélemény alapján Azonosító listák ~ szabályos tehetség/ problémás tehetség Környezettanulmány Beszélgetés, vita, szerepjáték, projekt, Esetelemzés 2010. december 8. Heimann Ilona. heimann.ilona@ppk.elte.hu 13

Heimann Ilona. heimann.ilona@ppk.elte.hu Dilemák 2 tehetségek sokfélesége, képességek mérhetősége, a tehetség időbeni megjelenése, tehetségek közvetlen környezete, mérőeszköz használat AZONOSÍTÁS FEJLESZTÉS 2010. december 8. Heimann Ilona. heimann.ilona@ppk.elte.hu

Tehetségesek felfedezői PSZICHOLÓGUS szakemberek SZÜLŐK tulajdonságlista, összehasonlítás testvérekkel, megfigyelés PEDAGÓGUSOK Óvodapedagógus, tanító, szaktanár, vezetőtanár Osztályfőnök, nevelőtanár Mentor, tanácsadó intézményvezető TANULÓK, GYEREKEK 2010. december 8. Heimann Ilona. heimann.ilona@ppk.elte.hu Komplex 15

Heimann Ilona. heimann.ilona@ppk.elte.hu Azonosítás kulcsszavai, szabályai Komplex, rendszer jellegű eszközök Több forrásból származó információk gyűjtése Folyamatos azonosítás nem intellektuális faktorok figyelembe vétele 2010. december 8. Heimann Ilona. heimann.ilona@ppk.elte.hu 16

Új utak, elvárások a tehetséggondozásban Ö N M A G Á R T L S E S É L Y FELADATOK Tehetségazonosítás Tehetségfejlesztés Tehetség tanácsadás Hálózatfejlesztés 2010. december 8. Heimann Ilona. heimann.ilona@ppk.elte.hu

Mi a tehetséggondozás célja, feladata? Erős oldal támogatása Gyenge oldal kiegyenlítése Minden terület fejlesztése Megelőzés, légkörjavítás Tanácsadás, foglalkozási terápia ELŐFELTÉTELEK Felfedezés, azonosítás Tervezés Programírás 2010. december 8. Heimann Ilona. heimann.ilona@ppk.elte.hu

A tehetségfejlesztés útjai vertikális fejlesztés A tehetségfejlesztésben eredményesen használható tantervi modellek, módszerek A tehetségfejlesztés útjai Elkülönítés iskola kollégium évfolyam osztály tanfolyam egyén homogenitás Felmerülő problémák (énkép, csoporttudat, Gyorsítás Korai beiskolázás Osztályléptetés Teljes vagy részleges évfolyam ugrás Felsőoktatás korai megkezdése Kettős iskolába járás Otthoni tanulás Egyéni tanulási sebesség Felmerülő problémák (Interperszonális,emocionális, szocializációs) Gazdagítás Extracurriculum Horizontális és vertikális fejlesztés tanórán és azon túl, a falakon kívül rendkívüli tantárgy, kurzus tanfolyam, projekt kutatás… Renzulli triász 2010. december 8. Heimann Ilona. heimann.ilona@ppk.elte.hu

Heimann Ilona. heimann.ilona@ppk.elte.hu GAZDAGÍTÁS TAPASZTALATCSERE Túlmegy a normál tanterven figyelembe veszi a tanulók speciális érdeklődéskörét Figyelembe veszi a tanulók tanulási stílusát Biztosítja a tanulmányozásban való elmélyülést képesség tartalomban tempó mélységben 2010. december 8. Heimann Ilona. heimann.ilona@ppk.elte.hu

Hogyan fejlesszük ? Módszerek Ö N D I F F E R E N C I Á L Ó Rávezető Tutor/pártfogó Szeminarizálás(emelt szint, gazdagítás) Önálló kutatás Laboratórium Játék, szerepjáték Megbeszélés, vita Munkáltatás Projekt, Ötletbörze, brain storming Csoportmunka,kooperatív munka Hipotétisek Tanulmányi kirándulás Tanulmányi szerződés Közlő Előadás Magyarázat Elbeszélés Megbeszélés Irányított olvasás Programozott oktatás Egyéni tanulás Induktív, facilizáló Tanár magyarázó, értelmező 2010. december 8. Heimann Ilona. heimann.ilona@ppk.elte.hu

Heimann Ilona. heimann.ilona@ppk.elte.hu Akceptálás elfogadás Kongruencia Őszinte, hiteles,segítő viselkedés, Kommunikációs összhang Egyén belső érzés=külső megnyilvánu- lás empátia Facilitátor Optimális feltételeket teremtő Kedvezményekkel jutalommal segítő Egymásra figyelés, másság tisztelete Bizalom, nyitottság Őszinteség, motiváltság 2010. december 8. Heimann Ilona. heimann.ilona@ppk.elte.hu

Heimann Ilona. heimann.ilona@ppk.elte.hu Programtervezés alapelvei Szilárd pedagógiai-pszichológiai, filozófiai alap Minden gyermek/tehetséges tiszteletbe tartása; az iskolai tanulás iránti igények figyelembe vétele; metodikai gazdagság; tehetségesek érdeklődése, motivációja, kreativitása Helyi társadalmi-, nemzeti-,nemzetközi- és globális igények érvényesülése Befogadó szemlélet Iskolarendszer szerves bevonása A tehetséges személy teljes mivoltára, egyediségére irányuljon Folyamatos tehetségfejlesztés, permanencia 2010. december 8. Heimann Ilona. heimann.ilona@ppk.elte.hu

Heimann Ilona. heimann.ilona@ppk.elte.hu Tehetséges tanár ön? Bátorítja függetlenségre tanítványait, Tanítási stílusa együttműködő, barátságos, Motiválja tanítványait a mesteri tudás megszerzésére, Elhárítja a korai kritikákat, Bátorítja a tanulók rugalmasságát, Segíti tanítványai önértékelésének kifejlődését, Minél több információ gyűjtésére késztet, Ismeri tanulói problémáit és annak megoldásáért kiáll, Sokféle munkalehetőséget kínál fel és ad lehetőséget ezek feldolgozására, Segít a kudarccal való megbirkózásban? 2010. december 8. Heimann Ilona. heimann.ilona@ppk.elte.hu

Heimann Ilona. heimann.ilona@ppk.elte.hu „…a tehetségben éppen az a szép, hogy él, hogy kiszámíthatatlan, hogy meglepő. Hogy utólag úgy evidens, akár egy kör, de előre mégis tökéletesen megjósolhatatlan.” Pilinszky János 2010. december 8. Heimann Ilona. heimann.ilona@ppk.elte.hu

Heimann Ilona. heimann.ilona@ppk.elte.hu Köszönöm a figyelmet 2010. december 8. Heimann Ilona. heimann.ilona@ppk.elte.hu