Alkalmazott Bölcsészeti és Pedagógiai Kar

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A tanulást és a megértést segítő módszerek alkalmazása
Advertisements

Jánosi Beatrix szeptember 08.
SZÜLŐI IGÉNY- ÉS ELÉGEDETTSÉG-MÉRÉS
A társadalmi tényezők hatása a tanulásra
A társadalmi felzárkóztatás és az életen át tartó tanulás (LLL)
Digitális kompetenciák a pedagógusképzésben Jelli János Apor Vilmos Katolikus Főiskola (HU) Námesztovszki Zsolt Újvidéki Egyetem Magyar Tannyelvű Tanítóképző.
Memorandum, 2000 ● Memorandum az egész életen át tartó tanulásról
A kulcskompetenciák.
Hogyan tovább, kollégiumpedagógus? Vopaleczky György
A kompetencia alapú oktatás elterjesztéséért Szolnokon (TÁMOP-3. 1
Erőállóképesség mérése Találjanak teszteket az irodalomban
Társadalmi Megújulás Operatív Program Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben.
Miért? Minden ember más, egyedi és megismételhetetlen.
A fiatalkorúak képzési, fejlesztési lehetőségeinek módszertani kihívásai Hegedűs Judit – Lénárd Sándor, ELTE PPK.
MATEMATIKA Év eleji felmérés 3. évfolyam
Angol nyelvi kompetencia
Humánkineziológia szak
Arany János Általános Iskola Kisújszállás, Kálvin u. 3.
A kompetencia-alapú oktatás bevezetése a kistokaji ÁLTALÁNOS MŰVELŐDÉSI KÖZPONTBAN Biztos alap, biztos jövő.
Új oktatási/nevelési célok: a kulcskompetenciák
Magyar Pedagógiai Társaság Somogy Megyei Tagozata november 21. Kis Jenőné dr. Kenesei Éva megyei elnök.
Kulcskompetenciák Európai Bizottság 2005
10 állítás a gyerekek internethasználatáról
Az új történelem érettségiről és eredményeiről augusztus Kaposi József.
A tételek eljuttatása az iskolákba
A különleges bánásmódot igénylő gyerekek 2.
TÁMOP B program Képzési kompetenciaprofilok bemutatása
VÁLOGATÁS ISKOLÁNK ÉLETÉBŐL KÉPEKBEN.
Változások – kompetenciafejlesztés az óvodai nevelésben
TAPASZTALATOK AZ ÓVODAI NEVELÉS GYAKORLATÁBAN
1. IS2PRI2 02/96 B.Könyv SIKER A KÖNYVELÉSHEZ. 2. IS2PRI2 02/96 Mi a B.Könyv KönyvelésMérlegEredményAdóAnalitikaForintDevizaKönyvelésMérlegEredményAdóAnalitikaForintDeviza.
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
A sikeres integráció, inklúzió feltételei
Sárgarépa piaca hasonlóságelemzéssel Gazdaság- és Társadalomtudományi kar Gazdasági és vidékfejlesztési agrármérnök I. évfolyam Fekete AlexanderKozma Richárd.
Alkalmazott Bölcsészeti és Pedagógiai Kar
DRAGON BALL GT dbzgtlink féle változat! Illesztett, ráégetett, sárga felirattal! Japan és Angol Navigáláshoz használd a bal oldali léptető elemeket ! Verzio.
„A kulcskompetencia az ismeretek, készségek és attitűdök transzferábilis, többfunkciós egysége, amellyel mindenkinek rendelkeznie kell ahhoz, hogy személyiségét.
Orosházi Evangélikus Általános Iskola és Gimnázium
szakmérnök hallgatók számára
Tudás + képességek + attitűdök ismeretekalkalmazás 20 m hosszúságú kerítéssel téglalap formájú konyhakertet kerítenek el. Ha a kert szélessége 4 m, akkor.
Fogd A Kezem Alapítvány
Logikai szita Izsó Tímea 9.B.
Az intézményvezetők szerepe az oktatási intézmények fejlesztésében
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
TEHETSÉGFEJLESZTŐ PROGRAMOK AZ IDEGEN NYELV OKTATÁSBAN
"Talán a legnagyobb pedagógiai téveszme az a vélemény, hogy az ember csak azt tanulja meg, amit megtanítanak neki. A mintegy mellékesen elsajátított, tartós.
Kompetencia alapú oktatás elterjesztése Hajdú-Bihar megyében Herpai Imre igazgató, HBMPI.
A klinikai transzfúziós tevékenység Ápolás szakmai ellenőrzése
 SZERETETTEL KÖSZÖNTJÜK VENDÉGEINKET  A TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben pályázat projektindító.
Nyitott Kapuk 2010 Beiskolázási kérdőívek értékelése.
Tanulói elégedettségvizsgálat ismertetése HJK
Innováció Intézményi fejlesztés Egyenlő hozzáférés
1. Melyik jármű haladhat tovább elsőként az ábrán látható forgalmi helyzetben? a) A "V" jelű villamos. b) Az "M" jelű munkagép. c) Az "R" jelű rendőrségi.
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ )” TÁMOP / Kinek áll érdekében? - KERETRENDSZER az egész napos iskola nevelési-oktatási.
Dr. Schiffer Csilla Társas interakciók a tanulók között
Az oktatási gyakorlat fejlesztése
A nevelési program, mint a fejlesztés stratégiája
> aspnet_regiis -i 8 9 TIPP: Az „Alap” telepítés gyors, nem kérdez, de később korlátozhat.
Inklúziós Pedagógiai Fejlesztések Központja
A TÁRSADALMI JÓL- LÉT KÉRDÉSEINEK ÖSSZEHASONLÍTÁSA EGYES SZOLGÁLTATÓ SZEKTOROKBAN Készítette: Folmegné Czirák Julianna
Az ÉMGK tagvállalatainak szakképzési igényei Miskolc, június. 09. Dr. Barkóczi István – ÉMGK elnök.
K OMPETENCIA ALAPÚ OKTATÁS. Háttér 2000 Lisszabon EU határozata 2004 Európai Bizottság dokumentuma Hazánkban: Nat Oktatási Minisztérium stratégiája Nemzeti.
A tanulás segítése – a tanulás tanítása a napköziben
Kulcskompetenciák, munkaerő-piaci kulcskompetenciák
Gyakorlás – gyakorlat – gyakornok Sokszor egyetlen élmény egész életére megnyitja a fiatal lelket a zenének. Ezt az élményt nem lehet a véletlenre bízni:
MOTTÓ „Engem ne emeljen a magasba senki, ha nem tud addig tartani, amíg megnövök, hanem guggoljon ide mellém, ha nemcsak hallani, de érteni is akar, hogy.
Motiváció és ellenőrzés az informatika órákon
MOTTÓ „Engem ne emeljen a magasba senki,
5. Tétel – A Life Long Learning
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Előadás másolata:

Alkalmazott Bölcsészeti és Pedagógiai Kar Pedagógus szerepek Dr. Lipcsei Imre Szent István Egyetem Alkalmazott Bölcsészeti és Pedagógiai Kar

Az első szocializációs színtér a család Ez napjainkban is igaz??????????????? A gyermek nevelése elsősorban a család joga és kötelessége, s ebben az óvodák kiegészítő szerepet játszanak. OAP Bevezető 1/c.

Az óvodai nevelésben alapelv: a) a gyermeki személyiséget, elfogadás, szeretet, megbecsülés és bizalom övezi; b) a nevelés lehetővé teszi a gyermek személyiségfejlődését, egyéni készségeinek és képességeinek kibontakoztatását; c) a nevelésben alkalmazott pedagógiai intézkedéseknek a gyermek személyiségéhez kell igazodniuk.

Ehhez szükség van Érzelmi biztonságra Szeretetteljes légkör kialakítására Testi életkor- Szociális specifikus Értelmi képességek alakítására Szabad játékra Egészséges életmód kialakítására

Egyáltalán kell erről beszélnünk? I G E N !

Életmód: az életmód viselkedési minták összessége, amelyek annak a csoportnak a szociális, kulturális normáival vannak szoros kapcsolatban, amelyhez az egyén tartozik, vagy tartozni szeretne. Asztmann Anna

Érték és érték között különbségek vannak Milyen a család szocio-kulturális helyzete?  szülők életkörülményei  város - falu  vannak-e testvérei  hányadik gyermek a családban  nevelési elvek, szokások Ünnepek, hagyományok, szokások Különbözőségek a gyerekek között

környezet társadalom tudomány otthon

Szocializációs hiányosságok étkezéssel kapcsolatos: pontatlanság, edények összekeverése, szalvétahasználat mellőzése tisztálkodás: nem megfelelő WC használat, kéztörlés, fogmosás munkajellegű gondok: önállóság hiánya, naposi feladatok hanyagolása, egyéni feladatok „elfelejtése”

kommunikáció és közösségi magatartás: türelmetlenség, rendszertelenség, feladattudat gyengesége, beszédértési problémák, aktivitás és érdeklődés hiánya környezet rendben tartása: öltözők, játéktárolók rendje, az udvar játékszereinek és növényeinek óvása, csend és zaj, stb.

A gyerekek hajlamosak a szüleiket utánozni, miközben a pedagógusok megpróbálják őket jó modorra tanítani (Cammarotta)

Milyen napjaink pedagógus szerepe? Hagyományos értékeket kell képviselnie (konzervativizmus) Elvárás egy innovatív szerep ? 13

Fel kell hívni a szülő figyelmét, hogy ne iskolát, hanem pedagógust válasszon! Ranschburg Jenő

A XXI. század gyermeke új kihívás a pedagógusok számára az óvoda van a gyermekért és nem fordítva,mégpedig minden gyermekért,nem csak a jókért és okosakért…….. a ma gyermeke a holnap felnőttje……

Mi szükséges a szemléletváltáshoz? PEDAGÓGUS – ÓVODA befogadó óvoda gyermekbarát környezet individuális fejlesztés hátránycsökkentő programok

Mi szükséges a szemléletváltáshoz? SZÜLŐ - CSALÁD együttműködés közös gondolkodás a sokféleség elfogadása hatékony kommunikáció

A pedagógusok munkaköréből adódó frusztráció kezelése, oldása egyre több a pedagógusokat érő folyamatos lelki megterhelés sok a pedagógusokat érő konfliktus helyzet, ezen belül a megoldatlan konfliktusok száma magas egyre gyakoribb a pályán a kiégés a pedagógusok több mint 60 %-a jelez pszichés problémát erős a „tehetetlenség” érzése

A kerülendő pedagógus attitűdök az óvodás gyermek nem kicsinyített felnőtt, hanem tökéletes óvodás, mint tökéletes óvodás, rendelkezik az óvodás gyermek sajátos pszichikus jellemzőivel, - ugyanakkor rendelkezik egy reá jellemző sajátosan aktuális fejlődési szinttel is, „

Hagyományos pedagógus szerep Jó meghatározott szerep: tanít, nevel, „világító lámpás” minden tudás birtokosa előírt értékrendet közvetít tervez, szervez készenlét: szükség esetén segít Megfigyel, diagnosztizál regisztrál, értékel, elemez

Változó világ  változó elvárások folyamatosan változó szerep (tanácsadó, kutató, fejlesztő, szakértő, terapeuta, menedzser, tisztviselő, stb. függő helyzet a fenntartótól, a szülőktől állandó szakmai változás megkérdőjelezhető külső szakértelem Munkájuk különböző mérések eredményétől függ kudarcok  elbizonytalanodás

Ismeretek Alkalmazás kreativitás

Az oktatási formák változásai Ipari társadalom Tudás alapú társadalom Frontális oktatás tények, adatok, szabályok Zárt, végleges tankönyvi tudás átadása egyszeri alkalommal Rögzített, homogén csoportos tanulás Konstruktivista oktatás Képességek és kompetenciák -élethosszig tartó kapcsolat tudáshálózatokkal Rugalmas, heterogén tanulás Személyre szabott tanulás

A módszertani megújulást indokolják: más a gyerekek neveltsége, ismerete, készsége, kompetenciája mások a családi körülmények, hangnemek más a társadalmi minta más a követelmény (cél: felkészíteni az életen át tartó tanulásra) következmény: „más” tanulókat, „más” céllal (kompetencia, készség, képesség) „más” módszerekkel szükséges tanítani.

Új tanulási kultúra Új módszer Régi módszer

„Ha megmutatjuk egy gyereknek, hogy egy játék hogyan, működik, akkor ellopjuk tőle a felfedezés örömét.” John Holt

Az új tanulási kultúra hozadéka kompetenciákat fejleszt. új célok új koncepciók új tanulási formák az értékelés új formái és eszközei új tanulói és tanári szerepek A tanuló a tanulás-tanítási folyamat aktív közreműködője és formálója

A tanári szerep megváltozása Nem a tudás egyedüli letéteményese, hanem a tanulás segítője (minden gyerek akar tanulni?) Nem a tudás egyedüli forrása, hanem „kalauz” (eddig????) Nem az osztály fejlődéséért felel, hanem a tanulókéért (tanyasi tanító?)

A tanulás megváltozása Nem a leírt anyagot kell bemagolni Cselekvés, felismerés, tudásépítés Nem a tanártól kell megtanulni • Egymástól, sokféle forrásból, tevékenykedve A tudás nem a tananyag megtanulása hanem az ismeretek rendszerének felépítése Pl. verselemzés

Tanári professzionalizmus jegyei az OECD szerint szakértelem pedagógiai know-how a technológia értése szervezeti kompetencia és együttműködés rugalmasság mobilitás nyitottság tudás, megújulás motiválás, kreativitás képesség: tanulási folyamat team-munka, „tanuló szervezet” a feladatok, elvárások változhatnak együttműködés az érdekeltekkel

Milyen legyen a pedagógus? Legyen tapasztalt, ismerje a szakmát DE! ne legyen túl öreg Törekedjen az újra, legyen innovatív  DE! támaszkodjon a jól bevált, hagyományos módszerekre Az értékelése egyértelmű legyen  DE! vegye figyelembe az egyéni sajátosságokat Minden gyerekkel egyformán foglalkozzon DE! a gyenge képességűeket zárkóztassa fel, a tehetséget segítse kibontakozni 31

Reális elvárás ez?! Jó lenne, ha bemutatná egy oktatási „szakember”, hogyan is kell csinálni!

Az új kor „szakembere”

A lenézett, öregedő, megfakult PEDAGÓGUS

Pedagógiai lózungok Innováció Felnőttoktatás Differenciálás Esélyegyenlőség Kompetencia

Innováció Történeti előzmények Comenius  Orbis Pictus Rousseau  tapasztalás Tessedik Sámuel  gyakorlati tudás Montessori  gyermekméretű bútorok

Felnőttoktatás Klebelsberg Kunó 1925-ben létrehozta az Iskolánkívüli Népművelés Országos Bizottságát, kulturotthonok alapítását támogatta, bibliobuszokat indított a tanyák lakóinak könyvellátása érdekében

differenciálás A gyerekek sokféle természetűek. Ami egyikre hatással van, a másikon nem fog. Az óvónak a legnagyobb ügyessége, éppen abban áll, miszerint szerencsés tapintattal a kisdedek egyéniségéhez tudja alkalmazni a célravezető legjobb eszközt. Ney Ferenc

esélyegyenlőség

Az esélyegyenlőség érdekében mindenki ugyanazt a feladatot kapja Másszanak fel a fára!!!!

A születéskor eldől kinek vannak jobb esélyei, illetve ki az, aki „esélytelen” lesz az életben?

Lifelong learning

Jó pap is holtig tanul

A tanulás két dimenziója LLL, LWL LLL  Lifelong learning Az életen átívelő tanulás kifejezése, mint longitudinális dimenzió arra utal, hogy az egyén egész élete során tanul. Az egyén életciklusának különböző szakaszaiban, az egymást időben követő tanulási folyamatot jelenti.  Ez az élethosszig tartó tanulás, az egész életre kiterjedő tanulás vertikális dimenziója.

Lifelong Learning kötés műköröm építés nyelvtanulás FSZ főiskola egyetem középiskola általános iskola

LWL  Lifewide learning  Az életet átfogó tanulás azt jelenti, hogy a tanulás valójában sokféle környezetben valósul meg, különböző kontextusokat, helyeket és helyzeteket jelent, amelyekben az adott időpillanatban a tanulás éppen történik.  Ez a horizontális dimenzió. Különböző kontextusokat, helyeket és helyzeteket jelent, amelyekben az adott időpillanatban a tanulás éppen történik

Life-wide Learning tojásfestés gyöngyfűzés smink-tanfolyam ECDL műköröm építés FSZ főiskola egyetem nyelvtanulás középiskola általános iskola Kresz-tanfolyam

1996. Az egész életen át tartó tanulás éve Jacques Delors vezette nemzetközi bizottság által megfogalmazott alapelvek: Megtanulni megismerni Megtanulni dolgozni Megtanulni együtt élni másokkal Megtanulni élni

Megtanulni megismerni Oktatási folytonosság, mely figyelembe veszi a társadalmi dimenziókat és hangsúlyt helyez a széleskörű általános műveltségre Az alapfokú oktatás akkor sikeres, ha alapokat teremtett az egész életen át tartó tanuláshoz

Megtanulni dolgozni Ma már nincs úgynevezett „nyugdíjas állás” Gyakorlati tudást adni, annak ellenére, hogy a munka fejlődése nem teljesen belátható A szakértelem magában foglalja a szakmai képzettséget, a csapatmunkára való alkalmasságot, a kezdeményezőképességet és a kockázatvállalást

Megtanulni együtt élni másokkal Csoportban kell dolgoznunk Már gyermekkorban fel kell ébreszteni az érdeklődést a társak, a környezet és a világ dolgai iránt. Fogékonnyá tenni a gyerekeket a másság elfogadására, a befogadásra, a konfliktusok békés megoldására

Megtanulni élni Az oktatás az egyén testi és szellemi fejlődését szolgálja Felkészíteni a fiatalt az önálló gondolkodásra, a reális értékítéletre, a különböző élethelyzetek kezelésére A megszerzett tudás, ítélőképesség, felelősségérzet legyen képes az egyén életminőségének javítására

kompetencia Mindazt a munkavégzéshez szükséges, megnyilvánuló szakértelmet, személyes készségek, képességek, motivációk, tulajdonságok együttesét jelenti, amelyek felhasználásával a munkakörben megkívánt eredmények elérhetőek.

kompetencia „teljesen értelmetlen dolog a gyermek fejét évek hosszú során át olyan dolgokkal tömni, amiket nem értenek kellőképpen, s amire a mindennapi életben semmi szükségük.” Tessedik Sámuel

Kulcskompetenciák  Az ismeretek, készségek és attitűdök többfunkciós egysége, amellyel mindenkinek rendelkeznie kell ahhoz, hogy személyiségét kiteljesíthesse és fejleszthesse, be tudjon illeszkedni a társadalomba és foglalkoztatható legyen.

Anyanyelvi kommunikáció A kommunikáció a gondolatok, érzések és tények szóbeli és írásbeli formában történő kifejezésének és értelmezésének képessége.

Idegen nyelvi kommunikáció A gondolatok, érzések és tények szóban és írásban történő megértésének, kifejezésének és értelmezésének képessége az anyanyelvtől különböző nyelven.

Matematikai kompetencia A legalapvetőbb szinten az összeadás, kivonás, szorzás, osztás, a százalékok és a törtek használatának képességét foglalja magában fejben és írásban végzett számítások során, különféle mindennapi problémák megoldása céljából.

Természettudományi és technológiai kompetenciák Azon ismereteknek használatára való képesség, amelyekkel a természettudományok a természeti világot magyarázzák. A technológiai kompetencia ennek a tudásnak az alkalmazása a természeti környezet átalakításában.

Digitális kompetencia Az információs társadalom technológiáinak magabiztos és kritikus használatára való képesség a munkában, a szabadidőben és a kommunikációban.

A hatékony tanulás Az új tudás elsajátításának, feldolgozásának, értékelésének és beépítésének, valamint az új ismeretek és készségek otthon, a munkahelyen, az oktatásban történő alkalmazásának képessége.

Személyközi, interkulturális és szociális kompetenciák Nélkülözhetetlenek a hatékony személyes és csoportos érintkezésben mind a köz-, mind a magánélet területén

Állampolgári kompetenciák Azoknak a kompetenciáknak a halmazaként írhatók le, amelyek az egyén számára lehetővé teszik az állampolgári szerepvállalást.

Vállalkozói kompetencia A változás kiváltására való törekvés, másrészt a külső tényezők által kiváltott újítások támogatásának a képessége.

Kulturális kompetencia A gondolatok, élmények és érzések különféle módon – többek között zene, tánc, irodalom – történő kreatív kifejezésének fontosságát foglalja magában

Tehetség Azt hiszem a legtöbb gyerek kíváncsian, kutakodó fejjel jön a világra. Talán azért lettem tudós, mert valamilyen értelemben gyerek tudtam maradni. (Szilárd Leó)

Mit nevezünk tehetségnek? Átlag fölötti képesség, amely a megfelelő környezetben az átlagost messze túlhaladó teljesítmény létrehozására teszi alkalmassá az egyént.

Miért fontos, hogy felismerjük a gyerek tehetségét? Tévhit: „a valódi tehetség úgyis érvényesül”. A tömeges ellenpéldáról nem tudunk, mert elkallódott. Gyakori téves címkék: rendzavaró, stréber, különc, nyugtalan, dacos, zárkózott, gyenge képességű, összeférhetetlen.

Frőbel  Isteni erő A tehetség mint adottság szélesen manifesztálódik a gyermekkorban ↓ Lassan elapad, differenciálódik az egyedfejlődés során Feladat a tehetség korai felismerése

Wargha István A jónak magva már a gyermekben benne lévén, csak ápoltatik és fejtetik, hogy testi épségére és ügyességükre fő gond fordíttatik, lelki tehetségének bontatlan gombolyagára lassan-lassan fejtetnek le.”

Ney Ferenc A kisdedóvó intézet nem iskola, hanem inkább fejlesztése a testi és lelki tehetségnek és lépcsőzetes előkészítés a valódi iskolára

Napjaink kulcskérdése A legkiválóbbak válasszák a pedagógus pályát, és azon meg is maradjanak. Bízunk benne, hogy ennek érdekében történik is valami! 73

„Nem az a faj a túlélő, amelyik a legerősebb, még csak nem is az, amelyik a legintelligensebb, hanem az, amelyik képes reagálni a változásokra.” (Charles Darwin)

Az ’50-es, ’60-as, ’70-es években nevelkedtünk Egyáltalán hogyan éltük túl?

A gyógyszeres üvegeket könnyen ki tudtuk nyitni

A csapból ittuk a vizet a koszos kezünkből, nem üvegből

Egész nap kint játszottunk Ha valakinek eltört a keze senkit nem pereltek be, egyszerűen összeforrt.

Feküdtünk a fűben, fürödtünk a folyóban mégsem lettünk kiütésesek, nem tört ránk allergiás roham

Cserebogarat gyűjtöttünk, békákat fogtunk és nem mindig mostunk kezet

Rengeteg egészségtelen dolgot ettünk: Zsíroskenyér, kolbász, szalonna, édesség és mégsem voltunk kórosan elhízva

A kakaóban nem volt A,B,C,D,és E vitamin, de még plusz calcium sem. Az üdítő cukorral készült.

Ha egy tanár nyakon vágott, nem rúgtunk bele, nem jelentettük fel, örültünk, hogy csak egyet kaptunk

Mosatlanul ettük a zöldséget és a gyümölcsöt

A WC pereme alatt bizonyára hemzsegtek a bacilusok

Egymás poharából ittunk, nyaltunk a másik fagyijából és egészségesek maradtunk

Nem volt DVD, Videójáték, internet DE voltak BARÁTAINK!

Lehet, hogy azt mondják, unalmas volt De mondjuk meg őszintén!

Nem voltunk BOLDOGOK?!?!