Logisztika 3 A szállítmányozás Oktatási segédlet Krajcsóné Kraszkó Ilona
Tartalomjegyzék I. Alapfogalmak II. A szállítmányozás kialakulása III. A szállítmányozói feladatai és kötelessége IV. A szállítmányozás sajátosságai az egyes szállítási formáknál
I. Alapfogalmak Fuvarozó: Az a vállalkozó, aki saját eszközeivel, fuvarozási szerződés alapján, Szállítmányozó (speditőr): saját nevében, megbízója számlájára vásárolja meg a
A szállítmányozók jellemzői: széleskörű ismereteik vannak a piacról nyomon követi az árut az út során, szükség esetén beavatkozik szolgáltatásokat vásárolnak és adnak el
ezek a következők: a szállítási feladatok 6 M szerinti tervezése alapvetően szellemi tevékenység ( )
- munkáját eredményfelelősség nélkül látja )
II. A szállítmányozás kialakulása Szárazföldi szállítmányozás < korai előzmények - babyloni kereskedők, - késői középkor – < XVII. sz. – fuvarozók – kereskedők munkamegosztása jogi szabályozás < fuvarozási ügynökségek
ismerték a fuvarozásra váró árut nem rendelkeztek saját fuvareszközzel egyéb feladataik:
2. Hajózási ügynökségek < feladatai: < közvetítő szerep: < egyéb feladatok:
3. XIX. Század < vasútvonalak megjelenése < jelentősen nőtt a termelés fontos tényezővé vált a gyors elfuvaroz., < szállítmányozó: megszervezte az áru továbbítását,
< az ehhez szükséges ismeretek:
4. XX. sz. első fele < a szállítm-k tőkés vállalkozókká váltak < céljuk: < éles verseny: < szolgáltatások számának növekedése, < előnyösebb pozícióba tudtak kerülni a
< a fejlődés szükségessé tette a szabályozást - „Szállítm.-i feltételek” < 1926. – FIATA – (Fédération Internationale des Associations des Transitaires et Assimilés - Szállítmányozó Szövetségek Nemzetközi Föderációja) „Általános nemzetközi szállítási feltételek” (mintaként szolgált az európai szállítmányozók üzleti feltételeihez)
5. A szállítmányozás kialakulásának magyarországi sajátosságai < a 2. vh előtt virágzó szállítmányozói élet folyt < a 2. vh után - államosítás Magyar Általános Szállítmányozási Vállalat – MASPED – 1948.
a piacon működő többi cég elveszítette megbízóit, mivel kezdetben minden külkereskedelemmel kapcsolatos feladatot a MASPED látott el - monopol helyzete volt teljes körű szállítmányozási jogot kapott < Nemzetközi Konténerszállítási Igazgatóság RAABERSPED – 1983. – a GYSEV része < részleges szállítmányozási jogot kaptak: MÁV, MALÉV, MAHART, VOLÁN, Hungarocamion < Hungarosped – 1982. a Hugarocamion és a Masped társulása,
közúti és konténeres forg. nemzetközi lebonyolítására < 1990 közúti és konténeres forg. nemzetközi lebonyolítására < 1990. Magyar Szállítmányozók Egyesülete (később Magyar Szállítmányozói és Logisztikai Szolgáltatók Szövetsége – MSzSz) kiadta a „Magyar Általános Szállítmányozási Feltételek”-et rögzíti a szállítmányozók kötelességeit és jogait, (5 cég hozta létre) < 1991. 01.01. – a szállítmányozási tev. alanyi joggá vált, csak bejelentési kötelezettség van < a Sz-t megilleti a szállítmányozói díj, vmint a szállítmányozás során szükségesen
< az EU-hoz való csatlakozást követően szükségessé vált a szabályok korszerűsítése
III. A szállítmányozó feladatai és kötelessége - szállítási láncok, logisztikai láncok kiépítése (logisztikai és gazdaságossági szempontok alapján) - meghatározó szerepük van a különleges és a veszélyes áruk szállításában (szakismeret, megfelelő eszk. miatt) - a feladat összetettsége, az újszerű és magas szintű követelmények korszerű információs és kommunikációs technikát igényel
- miért célszerű szállítmányozóval dolgoztatni - miért célszerű szállítmányozóval dolgoztatni? kedvezőbb fuvardíjakat és fizetési feltételeket tud elérni a legmegfelelőbb csomagolást tudja adni, így a fajlagos szállítási ks alacsonyabb lehet földrajzi és tarifaismeretei, információi, kapcsolati rendszere következtében, a legmegfelelőbb megoldást tudja kiválaszt. ezekből adódóan sürgős feladatok megoldását is jó szinten el tudja látni
2. Jogi szabályozás - ez a tevékenység Mo-n korlátozás nélkül, alanyi jogon végezhető - nem jogi érvényű feltételeit a szakmai szervezetek dolgozzák ki pl. Magyar Szállítmányozók Szövetsége „Magyar Általános Szállítmányozási Feltétételek” - a PTK –
3. A szállítmányozási tevékenység általános jogi szabályozása A szállítmányozói tevékenységet a Polgári Törvénykönyv szabályozza. (PTK) Ennek legfontosabb szabályai a következők: < a szállítmányozó (Sz) köteles < a SZ köteles
< a Sz köteles a megbízó kérését figyelembe venni, < Sz a fuvarozást maga is elvégezheti < igénybe vehet más Sz-t is, de ők nem < a megbízó igényeit a fuvarozó felé a Sz érvényesíti és
< a Sz-t megilleti < a Sz-nak zálogjoga van < a Sz a tevékenysége során bekövetkezett kárért,
szerint felel < a Sz-i szerződés alapján támasztható igények ált szerint felel < a Sz-i szerződés alapján támasztható igények ált.-ban egy év alatt évülnek el ( )
4. A szállítmányozási megbízás - minden lényeges információt tartalmaznia kell: < - sok esetben helyettesíti a szállítmányozási szerződést is
5. Szállítmányozási szerződés - értelmében a szállítmányozó köteles az összes, a megbízó köteles az ügylet költségeit megfizetni
- mivel a szállítmányozó lép a megbízó helyébe, - köteles figyelemmel kísérni - kétirányú a tevékenysége:
- kétpólusú szerződés: a megbízó és a szállítmányozó között jön létre, - visszterhes szerződés: - információigény a feladat elvégzéséhez:
- a fuvarozás inf. igénye: - kereskedelmi információk: paritás: valamilyen földrajzi pont teljesítési hely paritás: ezen a ponton kerül az áru az eladó tulajdonából a vevő tulajdonába ( )
fuvarparitás: az a földrajzi pont, ameddig a feladó, majd onnan a címzett viseli a fuvarozással kapcsolatos költségeket lehet: egypontos – kétpontos –
Az eladó és a vevő szabadon állapodnak meg a paritásokban.
INCOTERMS– (Internacional Commercial Terms, - Nemzetközi Kereskedelmi Feltételek) – a nemzetközi adás-vételi szerződések egységes, írásba foglalt szokványai (elsősorban a fuvarparitásokra vonatkozó legfontosabb gyűjtemény) - szokványok – szokásos paritások,
- így: a szokványos jelölést megadva, az árutovábbítás valamennyi résztvevője tudja és pontosan értelmezi a paritást - A szokványokat az INCOTERMS-ben KLAUZULÁK-nak nevezik (A szokvány nem jogszabály, szabály, hanem szerződési kikötés, alkalmazása attól függ, hogy a felek használják-e v sem!) Fontos! –
Története Nemzetközi Kereskedelmi Kamara (ICC) – 1936., Több változata volt – 1953, 1967, 1980, 1990, 2000, 2010, Nem érvényesül automatikusan, hanem csak akkor, Nem veszíti el hatályát a korábbi sem,
Célja: - egységes szabályozás megteremtése, az eladó és a vevő között, - alkalmazásukkal nem kell részletesen szabályozni a szállítási feltételeket, elegendő - használják statisztikai adatszolgáltatások egyértelművé tételére is, pl.: # az EU-ban exportnál FOB, importnál CIF értéket kell feltüntetni # az IMF statisztikáiban mindig a FOB ért.
Jellemzői: - a nemzetközi kereskedelem egyik alapvető dokumentuma, - az eladó és a vevő - a klauzulákat 3 betűvel jelölik ( ), hozzáteszik az értelmezéshez szükséges megnevezést ( )
Az eladó kötelezettségei:. Az áru rendelkezésre bocsátása Az eladó kötelezettségei: . Az áru rendelkezésre bocsátása . Engedélyek intézése . Fuv. és bizt szerz. megkötése. . Ks megosztás .
A vevő kötelezettségei:. Az ár megfizetése A vevő kötelezettségei: . Az ár megfizetése . Engedélyek és formaságok int. . A fuv. szerződés megkötése . Ks megosztás .
A klauzulák fajtái: - a költség átszállása szerint 1 pontos – 2 pontos – multimodális kl –
- a fuvarozási mód alapján tengeri v belvízi kl. multimodális kl. – megkülönböztethetők még: .
Miért alakították ki őket Miért alakították ki őket? - a különböző országok partnerei nem szívesen alkalmazzák egymás eltérő törvényeit, jogszabályait a kapcsolataik során - a szállítmányozók, a fuvarozók stb
Az eladó fizetési felelőssége
Néhány konkrét példa: - EXW – Ex Works / Üzemből - FAS – Free Alongside Ship / Ksmentesen a hajó oldalához
- DDU – Delivered Duty Unpaid / Vámfizetés nélkül leszállítva
IV. A szállítmányozás sajátosságai az egyes szállítási formáknál Vasúti árufuvarozás és szállítmányozás - egyértelműek a tarifái tarifakényszer
- szállítmányozás jelentősége: az előnyök kihasználásában rejlik
A vasúti árufuvarozás jogi szabályozása Vasúti Árufuvarozási Szerződések – belföldi (VÁSZ) Vasúti Árufuvarozási Nemzetközi Egyezmény – (CIM) minden vasúti forgalmazásra kiterjed (áru-szem.) Tartalma:
Tartalmuk szerint lehetnek: 1. műszaki kérdésekkel foglalkozók – 2 Tartalmuk szerint lehetnek: 1. műszaki kérdésekkel foglalkozók – 2. kereskedelmi jellegűek – 3. jogi megállapodások –
A legnagyobb jelentőséggel bíró egyezmény: Vasúti Árufuvarozási Nemzetközi Egyezmény – CIM (1890-ben kötötték) - 1985-ben jelentősen átdolgozták ( - magasrendű jogszabály, amit - több dokumentumot léptetett életbe
A csatlakozott o-k törv. hozása jóváhagyta és tv erőre emelte A csatlakozott o-k törv.hozása jóváhagyta és tv erőre emelte. (tagja valamennyi európai ország, Irak, Irán, Szíria, Libanon, Marokkó, Algéria, Tunézia, a volt Szu nem)
Dokumentumai: - COTIF – Nemzetközi vasúti fuvarozásra vonatkozó egyezmény < általános kérdéseket szabályoz, pl „A” függeléke: „B” függeléke:
<speciális kérdéseket szabályoz - vasúti teherkocsik használata – RIV - veszélyes áruk fuvarozása – RID - magán kocsik forgalmazása – RIP - expressz áruk fuvarozása – RIEX - - a vasutak felelősségét, kártérítési kötelezettségét, stb
SZMGSZ – (volt szoc. o-k és a távol keleti szoc SZMGSZ – (volt szoc. o-k és a távol keleti szoc. o-k) alacsonyabb szintű, mint a CIM (minisztériumok, főhatóságok írták alá) Mindkettőnek ma is tagja Mo.
2. A vasúti szállítás fuvarokmányai - fuvarlevél: a fuvarozó és a fuvaroztató közös okirata, a valóságnak eredeti pl-a kíséri az árut, a másod pl a feladójé ( ) funkciója: bizonyítja a szerz. Létrejöttét több fajtája létezik
fajtái: ( ) < belföldi – hitelezett és nem hitelezett formája eltér a nemzetközitől < CIM – teheráru, gyorsáru fuvarlevél a tagállamok közötti forgalomban < SZMGSZ – teheráru fuvarlevél kiállítás nyelve: valamelyik világnyelv (ma már általában)
A fuvarozási szerződés lényeges kérdése a vasút felelőssége. <
3. Feltételesen fuvarozható áruk - a vasutat fuvarozási kényszer terheli amennyiben a - de a vasúti szabályzatok meghatározzák azokat a küldeményeket, amelyeket nem v csak feltételesen fuvarozhat a vasút, ezek a feltételesen fuvarozható áruk - szállításukra külön feltételek vonatkoznak (
- a faladót tájékoztatni kell a fuvarozás speciális paramétereiről,
- Feltételesen fuvarozható áruk RID-ben szereplő áruk (Veszélyes Áruk Nemzetközi Vasúti Fuvarozására Vonatkozó Szabályzat) saját kerekein futó járművek
a CIM szerint: veszélyes áruk – RID (Veszélyes Áruk Nemzetközi Vasúti Fuvarozására vonatkozó Szabályzat) – CIM forgalomban a COTIF B. melléklete, Szabályzat a veszélyes áru fuvarozására (SZMGSZ – 2. melléklete)
Tartalmuk: - a gyúlékony, maró, robbanó, mérgező, rádioaktív, stb - milyen jelzéseket, - milyen okmányokat kell kiállítani a küldemények mellé Betartásuk szigorú vasútbiztonsági kérdés!!!
4. A vasúti fuvarozás díja - országonként önálló díjszabás – törekvések az egységesítésre – NHM (Harmonizált Árucikkjegyzék) - a díjak kialakításában a hatóságok is részt vesznek ok:
- A díjszabások tartalma < a fuvarozással kapcs - A díjszabások tartalma < a fuvarozással kapcs. jogszabályok feltételek, jogok és kötelezettségek < a fuvardíjak számít. szabályai < fuvardíjak (díjtétel)
- a díjat meghatározó tényezők: < a fuvarozási távolság < az áru mennyisége – ez lehet:
- az áru tulajdonságai < az egy vagonba berakható áru mennyisége < a fuvarozás sürgőssége < a vagon típusa és tulajdonságai < az áru neme (darabáru v. kocsirak.) < a fuvarozás jellege (belf., nemzetk, tranzit) < kedvezmények, pl. távolság, érték, mennyiség, fuvarozási idő
- áruosztályozás kül. ismérvek alapján besorolás a Harmonizált Árucikkjegyzék szeint (Nomenclature Harmonisée Marchandises - NHM) közelíti a kül.o-k díjszabási rendszereit, egységes elveken dolgozzák ki, alapja a CIM a kocsirakományú áru, a fuvardíj szempontjából egy áruosztályba tartozik
- díjtétel – 100 kg tömegre, távolsági övezetenként, a forg-ra érvényes pénznemben meghat. összeg számítás kocsirakománynál: díjszabási távolság díjtétele x tömeg
5. A szállítmányozók feladati a vasúti fuvaroztatásban Meghatározó elem: felfuvarozás és elfuvarozás szükséges, A szállítmányozó feladata: az adásvételi szerződés alapján meghatározni:
Az előkészítés során mérlegelendő: - Milyen az áru Az előkészítés során mérlegelendő: - Milyen az áru? Megfelelő-e a csomagolása? ( ) - Mekkora a mennyiség? (
- Hogyan oszlanak meg a fuvarozási költségek? ( ) Van-e vámkezelés út közben? Teheráruként v gyorsáruként fuvaroztatható? (TEEM továbbítás, Trans-Europen-Exspress-Marchandises korlátozott lehetőségek –
- Van-e speciális kocsi igény. pl - Van-e speciális kocsi igény? pl. romlékony készítményeknél ömlesztett áruknál speciális tartálykocsik
Nagyméretű küldemény – Milyenek a mellékszolgáltatás lehetőségei? pl.
Forrás: Erdélyi-Nikischer-Tátrai: Nemzetközi szállítmányozás I. (2002)
Forrás: Erdélyi-Nikischer-Tátrai: Nemzetközi szállítmányozás I. (2002)
Forrás: Erdélyi-Nikischer-Tátrai: Nemzetközi szállítmányozás I. (2002)
Közúti árufuvarozás és szállítmányozás Számos előnye következtében sokszor előnyben részesítik ( ) - - nemzetközi speditőrök - ipari logisztikai központok
A közúti fuvarozás kategóriái: - feladó – - címzett – - kiszolgáltatás helye –
A közúti fuvarozás jogi szabályozása - belföldön – Közúti Árufuvarozás Szabályozása KÁSZ (aktualizálása folyamatban van) - PTK biztosítja a felek egyenjogúságát - nemzetközi szabályozás – több szabályozás < CMR - Nemzetközi Közúti Árufuvarozásról szóló egyezmény - a közúti határt átlépő forgalom jogi szabályozását tartalmazza 1961-től van érvényben, Mo 1970-ben csatlakozott hozzá
Az egyezmény országai vállalták, hogy a CMR-t alkalmazzák a nemzetk-i fuvarozásban. Kitér több területre: - okmányok –
- felelősség – - utólagos rendelkezéseket szabályoz Nem kötelező a formanyomtatvány alkalmazása.
A közúti fuvarozás különböző területeire speciális egyezményeket, szabályokat hoztak létre ADR – Veszélyes Áruk Nemzetközi Szállítmányozásáról Szóló Egyezmény, - 1957. Genf, Mo csatl. 1957-ben - akkor kell alkalmazni, ha az - fő vonalaiban megegyezik a vasútival,
Forrás: Erdélyi-Nikischer-Tátrai: Nemzetközi szállítmányozás I. (2002)
TIR – A Nemzetközi Közúti Árufuvarozás Vámeljárásainak Egységesítésére és Meggyorsítására Szóló Egyezmény (1957) Mo 1975 óta alkalmazza
ATA – behozatali előjegyzésben vám- kezelhetők – ATP – a romlandó áruk közúti fuv. szóló európai megállapodás (1970) Mo 1988. óta alkalmazza
AETR – nemzk. közúti árufuvarozást és személyszállítást végző járművek személyzetének munkájáról szóló európai megállapodás
2. A közúti fuvarozás fuvarokmányai – a fuvarlevél - a fuvarozási szerződés megkötésének fontos eleme - belföldi forgalomban – - nemzetközi forgalomban nemzetközi fuvarlevél (CMR)
3. A közúti fuvarozás díja - általában nincsenek rögzített díjszabások - a kereslet – kínálat jelentősen befolyásol - alapvető díjkategóriák hosszú távon az önköltség a meghat. - az önks összetevői: a tevékenységhez való viszonya szerint
1. állandó költségek jármű áll. ks: gk.vez. áll. ks: a vállalkozás áll.ks:
2. változó költségek járművel kapcs. ( ) gk.vez. ks ( ) üzemanyag ks „tranzit” ks ( )
teljesítmény függvényében Km-arányosan felmerülő (guruló ks) időarányos útvonaltól függő, „tranzit” ks
- a jármű kihasználtsága - egyéb szolgáltatások díja – külön kezelendők még akkor is, ha a fuvardíjjal együtt szedik be
4. Szerződéskötés a közúti árufuvarozásban - ha a fuvaroztató rendszeres és jó kocsi- kihasználást tud biztosítani, akkor célszerű éves szerződést kötnie a fuvarozóval ( ) - a szállítmányozók általában éves szerződésben kötik le a fuvarkapacitást,
Szerződéstípusok 1. fuvarozási megbízás egyszeri alk-ra konkrét adatokat tartalmaz honnan-hova határidők
2. szállítmányozó megbízása a fuvarozó részére egyszeri alkalomra kiegészítések a szerződésekben, az 1. ponthoz képest - fuvarozói felelősség biztosítás (CMR biztosítás): - „partnervédelem” –
3. keretszerződés a szállítmányozó és a fuvarozó között - a hosszú távú kapcsolatot tűzi célul - mindkét fél számára előnyös, de kockázatos ( ) - előnyök:
- kötbér – a megállapodásnak megfelelően - fizetési feltételek és határidők - „visszaigazolás nélkül is érvényes” a feladat rugalmasabbá, gyorsabbá tétele érdekében
a piac nem látható előre a szerződések nehezen tehetők igazán pontossá - kockázatok: a piac nem látható előre a szerződések nehezen tehetők igazán pontossá
Vízi árufuvarozás és szállítmányozás Jogi kategóriák - parafálás < nemzetközi jogi kategória, a nemzetk-i egyezményeknél használják <
- aláírás < az állam önmaga számára kötelezőnek ismeri el a szerződést ( ) < meghatározott személytől származhat ( ) - ratifikálás < utólagos jóváhagyás, elfogadás ( ) < a belső jog erre hivatott szervétől származhat, ezt követően a
megállapodás betartása kötelező az o számára < Mo-n az OGY v. a Közt. Eln. Joga - hatályba lépés – kötelező alkalmazás köthető:
2. Folyami szállítmányozás Európában a jelentősebb nemzetközi folyami útvonalak: A belföldi fuvarozásban való részesedése az EU-ban átlagosan 5 %. (de Németo., Belgiumban 40 %). Indokolt lenne a növelése. ( )
A magyar külkereskedelemben jelentős a Dunán lebonyolított nemzetk A magyar külkereskedelemben jelentős a Dunán lebonyolított nemzetk. áruforg, jelentősége tovább növelhető a Duna-Majna-Rajna vízi út kínálta lehetőségekkel. Ehhez szükség van: - kikötők építésére - a vízi út rendezésére
A dunai árufuvarozást szabályozó egyezmények: Kétoldalú belvízi hajózási egyezmények Párizsi Egyezmény – 1856. Belgrádi Egyezmény – 1948. Bratislavai Egyezmény – 1955. )
Budapesti Egyezmény – Egyezmény a belvízi árufuvarozási szerződésről –CMNI - parafálása – 2000. - a Bratislavai Egyezmény fokozatosan veszített jelentőségéből oka:
- tartalma: < egységesen szabályozza Európában a folyami és a folyam-tengeri (partmenti) fuvarjogokat, lehetővé téve a < kitér a fuvarozó és a feladó feladatára és < a folyami fuvarozók felelősségének mentességi esetei
< a fuvarozó fuvarokm-nyal végzi a feladatát, ez lehet folyami fuvarlevél: a feladó állítja ki, az árut az ebben megjelölt címzettnek adják át folyami rakjegy: átruh. - értékpapír ( ) a fuvarozó állítja ki ( ), eredeti pl-t a vevő kapja az árut annak adják át, aki
A folyami fuvarozás díja - a piac viszonyoknak megfelelően - a kikötők közötti forgalomra vonatkoznak - ha van áruosztályozás v díjszabási osztály, akkor azt is figyelembe kell venni ( ) -
Kiegészítések - a folyami fuvarozásban nem jellemző a darabáru fuvarozás, ezért nincs akkora jelentősége az egységes fuvarjognak (mivel nem ez a jellemző forg.) - 2000. CMNI – ált. elf. folyamatban van
<Veszélyes áruk szállítása: előzetes bejelentési kötelezettség a területileg illetékes hajózási társaságnál, a (Nincs egységes nemzetk-megállapodás) Más területek megállapodásait haszn.
< kártérítési felelősség kérdései
3. Tengeri fuvarozás - Világszerte a legnagyobb árutömeget mozgatja meg a nemzetközi kereskedelemben (kb.70 %). - sok tekintetben eltér a többi spediciós ágazattól (történelmi okok: ) - a megbízók erős törekvésének eredménye: a tengerhajózási egyezmények, ezek: Hágai Szabályzat, 1921. Brüsszeli Szabályzat, 1924. Hamburgi Egyezmény, 1978.
(csak néhány o írta alá, ezért a gyak-ban kis mértékben érvényesül, döntően a Hágai Egyezm. szerint végzik a fuvarozást) - ezek az egyezmények folyamatosan korszerűsítették
Tengerjogi Konferencia – ENSZ – 1958 Tengerjogi Konferencia – ENSZ – 1958. - minden kereskedelmi hajó akadálytalanul közlekedhet a tengereken – - szabad bejárás a kikötőkbe, ott - a tengervizek 3 része < felségvíz –
< nyílt (parti) tenger – < gazdasági zóna –
A tengeri hajózás résztvevői - hajós: aki 1 v. több hajót működtet - hajóstársaság: - ügynök (agent): - fuvaroztató (slipper):
- címzett (étvevő/consignee): - kiértesítendő cím (notify):
Hajózási módok Vonalhajózás - fuvarokmámyai hajóraklevél (bill of lading – b/L) - nincs kötött formája - taralma: - feladatai:
- fajtái < az átvétel helye és ideje szerint < átruházási mód szerint
< a csomagolás állapota szerint < gyűjtőárukra használt hrl – cosolidation B/L < több fuvareszk. lebonyolítási mód sz.
- egyéb hajózási okmányok kiszolgáltatási jegy (Delivery Order) hajótiszti átvételi elismervény (Mate’s Receipt)
A hajózási szerződés megkötése hajótérfoglalással – írásban klenül v a szállítmányozón keresztül szüks. adatok: kikötők megnev., áru neve, súlya, térfogata, csom., db száma, veszélyességi fajta, speditőr, stb a foglaláshoz szükséges: fuvardíjtétel hajózási menetrend – tartalma: hajó neve, indulás- érkezés, rakpart, stb
Tengeri fuvardíj számítás Alapdíj + pótlék hagyományos áruforgalom díjtételei súly – térfogat – súly/térfogat – W/M –
érték utáni díjtétel (annak meghat. %-a) minimál fuvardíj – kis rakományokra Ro-Ro hajókon fuvarozott gépjárm.-re méternkénti alapdíj konténeres áruforgalom díjtételei mérettől függő (20 és 40 lábas) árunemek szerinti (CBR) és árunemtől független díjak (FAK)
< vonalhajózási pótlék nehézségi v súlypótlék ill. hosszúsági v terjedelmességi jégpótlék kikötői zsúfoltsági pótlék ( ) üzemanyagpótlék ( ) árfolyampótlék ( ) háborús pótlék
< a fuvardíj megfizetése szerződés függvénye < tengeri csomagolás
az eladó feladata, de rábízhatja a szállítmányozóra is (szakcég) jelzések az árun – okmányokkal egyező formában < veszélyes áruk tengeri fuvarozása ENSZ IMDG-Kódexe alapján 9 csoport pl. robbanó, maró, radioaktív csomagolási módok kódolása konténernél – sérült árut nem szabad feladni
< a hajóstársaság felelőssége az egyezmények vagy a hrl-ben a fuv. feltételek szabályozzák kiemelt felelősség – mentes a felelősség alól
Bérelt hajózás (Charter hajózás) Hajóbérleti szerződés a szerz. összes feltételét tartalmazza létrehoztak „szokvány” formulákat Balti és Nemzetközi Hajózási Konferencia – BIMCO – két hajótértőzsde: London, New Yok
Szállítmányozási feladatok a tengeri hajózásnál Kalkuláció készítése – alapja a helyes irányításnak összetevők: telephelyi, pályudv-i rak.ks
A kikötő és a fuvarozási útvonal megválasztása Mo több lehetőség közül választhat: gyorsaság, megbízhatóság, gazdaságosság alapján Hajóstársaság és a hajó kiválasztása Hajótérkönyvelés v hajóbérlés
Légi fuvarozás és szállítmányozás Jogi szabályozás: - Varsói Egyezmény (1926) - Chicagói Egyezmény (1944) – ICAO (Nemzetközi Polgári Repülési Szervezet- International Civil Aviation Organisation)
- IATA (1945) – International Air Transport Association
Szereplői: feladó (ált. az áru tulajdonosa) szállítmányozó és/vagy vámügynök
Kapcsolatuk lehet: Közvetlen kapcsolat – Közvetett – több szereplős kapcsolat különböző ügynökségek, képviselők ma már világhálózattal rendelkeznek, teljes körű szolgáltatást tudnak nyújtani így
A légi áruszállítás szereplői közötti kapcsolat Forrás: Fári-mihály-Horváth: Nemzetközi szállítmányozás III.
A légi áruszállítás folyamata Kapcsolatfelvétel ( ) Indítási folyamat ( ) Okmányos – Indítás Légi szállítás Érkeztetés Kiadás
Elvárások a küldeménnyel szemben A sajátos szállítás miatt több követelmény. Teljesülésük esetén vehető át az áru, aminek utolsó mozzanata a fuvarlevél kitöltése (a fuvarozó v az ügynök tölti ki). Fuvarlevél:
A fuvardíjfizetés módjai lehetnek: - előre fizetéssel (általában), az áru feladásakor - utólagos fizetéssel, az áru átvételekor Fuvardíjszámítás történhet: bruttó súly terjedelem alapján
Helyfoglalás nem kötelező, de megléte esetén az áru magasabb prioritást élvez a légitársaság számára nem kötelező a betartása – prioritási lista: utas poggyásza repülőgép alkatrész korábbi járatról lemaradt áru diplomáciai futárposta . helyfoglalt áruk helyfoglalás nélküli áruk (nem kötelező, kereskedelmi érdekek döntenek!)
A légi fuvarozási szerződés sajátosságai - 12 példányos - azonosítója 12 numerikus számjegy - lehetőséget ad egyéb információkra - járatszám, nap - fuvartarifa – IATA szabályok szerint
Forrás: Fári-mihály-Horváth: Nemzetközi szállítmányozás III.
Forrás: Fári-mihály-Horváth: Nemzetközi szállítmányozás III.
Veszélyes áruk fuvarozása ENSZ ajánlások – minden fuvarozási módra – „Sárga könyv” IATA DRG– bizonyos esetekben szigorúbb ICAO – a Chicagoi Egyezmény függeléke a veszélyes áruk, tagországokban történő légi fuvarozására 9 kategória – a feladó feladatai:
Élő állatok szállítása nemzetközi szabványok – útitervet kell készíteni, az orvosi igazolásokat mellékelni kell kategóriák: csak egészséges, a feladó gondoskodik:
az állat élelméről nyugtatót adhat – bizonyos országok légitársaságai korlátozzák az élő állat szállítását, pl USA, Fr különleges előírások, pl
A légi árufuvarozás tarifarendszere díjtétel – ezek övezetenként változnak IATA tarifakonferenciák A fuvarozó köteles a lehető legolcsóbb meghirdetett díjtételt alkalmazni töréspont (breaking pont) –
könnyű, nagy terjedelmű áruknál a díjfizetés alapja: térfogatsúly – a küldemény 6000 cm3-e el kell érje az 1 kg-ot minimum díj – alacsony súly esetén
A tarifarendszer összetevői 1. minimum fuvardíj – M 2. általános fuvardíj – GCR (General Cargo Rate): normál (N), mennyiségi (Q) díjtétel 3. osztályonkénti díjtétel (Class Rate) áruosztályok: értékküldemények – magas fajlagos értékűek, pl arany, a normál díjtétel 200 %-a
kíséret nélküli poggyászok – élő állat – emberi maradványok – újságok, nyomdaipari termékékek –