A neveléstörténet mint tudomány

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A tanulást és a megértést segítő módszerek alkalmazása
Advertisements

Az előadás témái Az ellenőrzés-értékelés-minősítés értelmezése, kapcsolata A portfólió fogalma, fajtái Érvek és ellenérvek a portfólió alkalmazásáról.
Neveléselmélet, nevelésfilozófia
Történeti episztemológia
Pedagógiatörténet Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem február 16. Körmendy Zsolt.
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
Társadalmi Megújulás Operatív Program Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben.
1 Hasznosítható pedagógiai konzekvenciák a K+F területén Veszprém Workshop Prof. Dr. Bábosik István Prof. Dr. Bábosik István
A koragyermekkori nevelésről
A történelem forrásai „Mélységes mély a múltnak kútja.
Új utakon a szaktanácsadás, tantárgygondozás A TÁMOP 3. 1
„EU-s tartalmak az oktatásban" Pedagógustovábbképzési program Budapest, 2008 április 1 EU-S TÉMÁK FELDOLGOZÁSA PEDAGÓGIAI PROJEKTEKKEL Rádai Péter (Nyíregyházi.
Anyanyelvi mérések Magyarországon Oktatás és foglalkoztatás – Versenyképes gazdaság Magyarországon a XXI. században Szeged, Molnár Edit Katalin.
A történelem tanításának és tanulásának módszerei és stratégiái 2007
A kutatási program rövid bemutatása
A fejlesztés hatása a szervezetre
Nevelés- és oktatásszociológia
A pedagógia alapjai 3. előadás Emberformáló folyamatok: szocializáció, nevelés, a nevelés lehetőségei és korlátai Birta-Székely Noémi BBTE, Pszichológia.
A nevelés története Bevezetés. Rendszertani felosztás.
KÖRNYEZETTANULÁS A PEDAGÓGUSKÉPZÉSBEN
N ő történet és feminizmus Women’s history kontra gender history N ő történet versus társadalmi nem történet.
Történelemdidaktika. I. A történelemtanítás általános kérdései Dr
A történelemtanítás, történelemdidaktika általános kérdései
Tanulás, kommunikáció, nevelés Magyar Tudományos Akadémia Pedagógiai Bizottság IV. Országos Neveléstudományi KonferenciaMagyar Tudományos Akadémia 2004.
A hazai iskolai könyvtárak fejlődéstörténete
Benedek András – BME GTK APPI A Bolognai Folyamat hatása a szakmai pedagógusképzésre Budapest, október 25.
Országos Közoktatási Intézet Tantárgyi obszervációs vizsgálatok
TÁMOP 3.1.5/ – 0001 PEDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA
Esztétika Kerékgyártó Béla docens Jász Borbála doktorandusz
I. Előadás Az anyanyelvi nevelés alapjai, célja, területei és elvei
A hazai és a nemzetközi hadtudományi kutatások műhelyei, főbb képviselői, a legfontosabb hadtudományi kutatási témák GŐCZE ISTVÁN ZMNE, Gőcze.
Történelemtanár képesítési követelményei Kaposi József szeptember.
A PEDAGÓGIA ALPJAI.
NEVELÉSTÖRTÉNET.
NEVELÉSELMÉLET.
ESZMÉNY, CÉL, FELADAT A NEVELÉSBEN
MŰVELŐDÉSTÖRTÉNET.
ANDRAGÓGIATÖRTÉNET.
Bevezetés a neveléstudományba
MÚLT ÉS TÖRTÉNELEM Történettudomány és történetfilozófia
Nevelés- és/vagy művelődéstörténet a tanárképzésben Géczi János Pécsi Tudományegyetem BTK, Neveléstudományi Intézet, Nevelés- és Művelődéstörténet Tanszék.
MI A TUDOMÁNY?. 1.A világegyetem és saját magunk megismerésének egyik legfontosabb útját, a tudományos kutatást mint folyamatot, cselekvést, és társadalmi.
A társadalomtudományi tájékoztatás sajátosságai
Történelemtanítási stratégiák a nemzetközi történelemdidaktikai koncepciók tükrében F. Dárdai Ágnes
Bevezető előadás Történelemdidaktika Dr. habil. Dárdai Ágnes /I.szem.
Nyíregyházi Főiskola, 2006/2007. II. félév
„Múzeumandragógiai nevelésfilozófia és mintaprojekt”
műelemzés ELJÁRÁSOK, MÓDSZEREK
Kémia szakmódszertani kutatások a Debreceni Egyetemen Tóth Zoltán.
Egyházi iskolába járó serdülők iskolai attitűdje és döntéseik vizsgálata Kovács-Krassói Anikó PTE BTK „Oktatás és Társadalom” Doktori Iskola április.
LÉPÉSRŐL – LÉPÉSRE program
A magyarság őstörténete
AZ „AUTÓK SZOCIOLÓGIÁJA” Rémai Dániel 2007 Minden jog fenntartva!
A sporttudomány helye a tudományok rendszerében
Kultúra értelmező kéziszótár alapján három jelentés
A gyermekkép történeti alakulása
BIHARINÉ dr. KREKÓ ILONA főiskolai docens
A társadalom intézményrendszere és tényezőinek munkamegosztása a nevelési folyamatban Dr. Molnár Béla Ph.D.
A pedagógia mint tudomány Dr. Molnár Béla Ph.D. főiskolai docens.
A történelem forrásai Mindaz forrás, ami információt, adatot hordoz a múltról, a múltból.
Portfólió Ember és társadalom műveltségterületi tanár- kémiatanár
A FELVILÁGOSODÁS PEDAGÓGIÁJA
Bevezetés a művelődés- és zenetörténetbe
Tájékoztató a Református Tananyagfejlesztő Csoport munkájáról
Tanító szak, nappali- és levelező tagozat
Közoktatási vezető II. félév
PROJEKTMÓDSZER Tratnyek Magdolna PhD
NEVELÉSTUDOMÁNYOK INTÉZETE
A pedagógiai kutatás általános kérdései. A téma váza A pedagógiai kutatás tárgya, célja, helye a tudományos kutatások rendszerében A pedagógiai kutatás.
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Előadás másolata:

A neveléstörténet mint tudomány Nevelés- és művelődéstörténet, Pedagógiai problématörténet 1. előadás

„Hogy mire jó a történettudomány. Mi a „haszna” „Hogy mire jó a történettudomány? Mi a „haszna”? Valami kell, hogy legyen, mert nem szeretném azt hinni, hogy egész életemben fölösleges dolgot műveltem. Úgy gondolom, a múlt ismerete annyira természetes és általános igény, hogy nem is érdemes bizonygatni a létét. Nem szívesen képzelek el olyan társadalmat, amelynek tagjai nem törődnek sem az elődeikkel, sem az őket körülvevő tárgyak és intézmények eredetével. Akik a romok helyére új épületet emelnek, de hogy a rom maga mi volt, az közömbös számukra. Egy ilyen Huxley-féle világ iszonyú volna. Mármost ha megvan ez az igény, akkor végül is a mi dolgunk, történészeké, hogy kielégítsük, tehát szükség van ránk és a munkánkra.” (Engel)

Mi a történelem? A történelem az a szellemi forma, amelyben egy kultúra számot ad magának a múltjáról. A történelem az időben mozgó emberekről szóló tudomány. A történelemtudomány tárgya a múlt, produktuma a történelem A múlt az egész emberiség egész története, minden, ami megtörtént az emberi lénnyel, környezetével, kapcsolatukkal. Ez a totalitás nem ragadható meg.

„A neveléstörténet ismerete minden művelt embernek, de különösen a leendő tanároknak és tanítóknak szükséges. Ha nem tudjuk azt, hogy elődeink miképpen intézték a nevelés dolgát, és hogyan gondolkoztak felőle, ismeretlenek előttünk azok az okok és tényezők, melyek a mai nevelő eljárásunkat megérlelték. A célmeghatározások és alkalmazásaik, az elvek és eljárásmódok, melyek a múlt nemzedékek nevelésében uralkodtak, még ha tévesek is, tanulsággal szolgálhatnak nevelő és tanító tevékenységünk számos mozzanatában, felvilágosíthatnak a helyes útról, a helyes eszközökről, a helyes módszerekről, s óvatosságra inthetnek a nevelésügy újításaival, főleg jelszavakkal, és kísérletezésekkel szemben.” (Fináczy 1906)

Alapfogalmak Enkulturáció: a kultúra elsajátítása kultúra nélkül az emberi élet elképzelhetetlen, ezért az ember számára létfontosságú ez a tanulási folyamat. Szocializáció: kompatens társadalmi lénnyé válás, folyamat, mely által az egyének olyan tudásra, képességekre és állapotokra tesznek szert, amely alkalmassá teszi őket arra, hogy a különböző csoportoknak és a társadalomnak többé-kevésbé hasznos tagjaivá váljanak.

Alapfogalmak - Nevelés „Nevelés alatt azokat a cselekvéseket értjük, amelyek által az emberek megkísérlik más emberek lelki diszpozícióinak bonyolult rendszerét valamely tekintetben tartósan javítani, vagy az értékesnek ítélt összetevőket megtartani, ill. a rossznak ítélt diszpozíciók létrejöttét megakadályozni.” (Brezinka 1978 In: Németh A) A nevelés tudatos, tervezett, szervezett, célorientált személyiségformáló tevékenység, amely rendszerint szakszerűen kiképzett nevelők irányításával és általában sajátos intézményi keretek között zajlik.

Alapfogalmak – Nevelés 2. A nevelés olyan célra irányuló, szervezett hatásrendszer, amely egyének és csoportok fejlesztését szolgálja, s amelyben az ember saját tevékenysége által elsajátítja a társadalmilag, történelmileg felhalmozott tapasztalatokat, kibontakoztatja legjobb adottságait, hajlamait. A nevelés a társadalmi lét velejárója, örök kategória. A nevelés a társadalom viszonyai által meghatározott, s e viszonyok változásaival együttjáró specifikus jegyeket hordoz magában, ezért a nevelés történelmi kategória is.

A nevelés mint történeti kategória eszményei céljai feladatai intézményei eszközrendszere lehetőségei eredményei folyamatosan változnak térben és időben. A nevelés milyenségét determinálják: a kor a nép a civilizációs sajátosság a hagyományok, a kultúra, a szokások a társadalmi állapotok

Mi a neveléstörténet? A neveléstörténet az a diszciplína (tudomány), amely feltárja a nevelés történeti, fejlődési folyamatát, s az e folyamatban érvényesülő összefüggéseket, törvényszerűségeket.

A neveléstörténet tudományának kialakulása 17-18. század: neveléstörténeti tárgyú munkák megjelenése (Conringot, Mangelsdorf, Rumkopf, Raumer, Schmid) De mint diszciplína csak a 19. század elején alakult ki (Browning)

A magyar neveléstörténet kialakulása A legelső magyar neveléstörténeti munkák a XVIII-XIX. század fordulóján keletkeztek. (Molnár János, Beély /Briedl/ Fidél József, Pauer János) A XIX. század végén és a múlt század elején alkotott Lubrich Ágost, Kiss Áron, Békefi Remig, Fináczy Ernő. A közelmúlt neveléstörténészei: Vág Ottó, Zibolen Endre, Vaskó László, Bajkó Mátyás, Tóth Gábor, Köte Sándor. Napjaink kutatói: Mészáros István, Kelemen Elemér, Pukánszky Béla, Németh András, Szabolcs Éva, Mann Miklós, Füle Sándor, Mikonya György, Kéri Katalin, Bollókné Panyik Ilona, Fehér Erzsébet…

A neveléstörténet tárgya A neveléstörténet vizsgálja és bemutatja: a nevelés, oktatás gyakorlatának történetét, amely a nevelőmunka módszereinek, eljárásainak koronként és társadalmanként változó hagyományait foglalja össze; a nevelés, oktatás intézményrendszerét, amely feldolgozza az intézménytípusok és az intézményrendszerek kialakulását, fejlődését; a neveléspolitikai, oktatáspolitikai törekvéseket, amely foglalkozik a közoktatáspolitika tartalmával és irányításának kérdéseivel. a nevelési elméleteket, a neveléstudomány történetét, nevelési nézeteket, pedagógiai irányzatokat.

A neveléstörténet feladata A mindenkor megvalósuló pedagógiai gyakorlatot és a pedagógiai gondolkodók megállapításait elemzi, felfedi a nevelés történetének összefüggéseit, törvényszerűségeit; Segít megérteni a jelenleg megoldásra váró feladatok előzményeit; Segítséget ad ahhoz, hogy a múlt értékes gondolatit, törekvéseit a mai szükségleteknek megfelelően átalakíthassuk, felhasználhassuk; Segít, hogy a túlhaladott gyakorlattal tudatosan szembeszállhassunk; Megmutatja a fejlődés irányát; Bemutatja kiemelkedő pedagógusok életét, munkásságát

A neveléstörténet haszna A neveléstörténet szükséges a neveléstudományok értelmezéséhez, mert minden pedagógiai diszciplína esetében elengedhetetlenül szükség van történeti dimenzióra A nevelés múltjának tanulmányozása megkönnyítheti a jelen megértését és kiinduló pontja lehet a nevelés rendszerének kidolgozásához.

A neveléstörténet fogalmának értelmezései hagyományos értelmezés: az intézményes neveléssel összefüggő elméleti és gyakorlati tényezők kutatását végzi újabb értelmezés: a kutatási területet kiterjeszti az intézményekben folyó nevelésen túlra is (pl. családi nevelés).

A történetírás és a neveléstörténet kapcsolata A szellemtörténeti hagyományok hatása: Leopold von Ranke historizmus tényszerűség: történelmi tények felsorolása és rendszerezése → a múlt eseményei megérthetők , megmagyarázhatók módszertani racionalitás: forráskritika

Multidiszciplináris szemléletmód hatása: Annales – kör: erőteljes gazdaság-, társadalom- és kultúrtörténeti orientáció szociológia hatása mentalitástörténeti szemléletmód: Philippe Ariès, Norbert Elias Társadalomtörténeti szemléletmód hatása: kiemelt szerepet kaptak a mindennapi élet apró eseményei, a hétköznapi emberek  mikrotörténeti kutatások

A posztmodern nevelés-történetírás (Szabolcs Éva) Nem létezik egyetlen tudás, nem lehet egyetlen történetben elmagyarázni a világot, az embert, a társadalmat. A történeti megismerés különbözik a természettudományos megismeréstől: a múltbeli események nem ismerhetők meg úgy, ahogy a jelen események a történeti események egyediek a történeti cselekvők szabad akarattal rendelkező egyének

Magyarázat helyett megértés A múlt és forrás kapcsolata: múlt valósága ≠ forrás múlt reprezentációja ≠ forrás „A” történelem helyett történetek: a múlt egyedül érvényes reprezentációja helyett értelmezések

Neveléstörténeti csomópontok Tradícionalizmus és az intézményes nevelés Ókori klasszikus görögség és a rómaiak A keresztény szemléletű nevelés kialakulása A világi oktatás kiszélesedésének korszaka: reneszánsz és humanizmus Reformáció és ellenreformáció pedagógiája

Pedagógiai realizmus: Comenius, Apáczai Pedagógiai naturalizmus – a felvilágosodás Pedagógiai neohumanizmus: Pestalozzi, Tessedik A XIX. század pedagógiája: a pedagógia tudományos megalapozása A XX. század: a sokszínűség

Szempontok Történeti háttér Az adott korszak gyermekképe Családi nevelés Az intézményes nevelés: az oktatás tartalma, módszere A pedagógus Gondolkodók a nevelésről, források Elsősorban nyugat-európai és magyar hangsúly

Diakrón és szinkrón szemlélet a neveléstörténetben Neveléstörténet: a tágan értelmezett művelődéstörténet keretei között, diakrón és szinkrón szemlélet együttes érvényre juttatásával vizsgálható eredményesen.

Diakrón szemlélet Diakrón: kronologikus, időrenben haladó vizsgálati mód. Probléma: korszakolás nehéz: a világ különböző területei eltérő fejlődési ütem; különböző kultúrák időfelfogása más lehet (pl.: lineáris, ciklikus, spirális, párhuzamos idősíkok stb.); a történettudományban használatos korszakhatárok nem jelentik feltétlenül a neveléstörténeti korszakhatárokat.

Szinkrón szemlélet Szinkrón: összehasonlításon alapuló, problématörténeti szálakat (pl.: a lánynevelés, a fegyelmezés, a taneszközök, a tanári szerep története stb.) kiemelő vizsgálata. Fontos területe a hatásvizsgálat.

A neveléstörténet vizsgálódási területei A nevelési – oktatási intézmények története: Óvodatörténet, iskolatörténet, gyógypedagógiai intézmények története A családi és intézményen kívüli nevelés története Nevelési ideák, eszmények, elméletek története Problématörténet Gyermekkor-történet Nevelésügyi helytörténet Összehasonlító neveléstörténet

A neveléstörténet differenciálódása A neveléstörténet komplex tudomány, önálló tudományterületei alakultak ki: 1. Oktatástörténet 2. Tantervtörténet 3. Tankönyvtörténet 4. Gyermekkor-történet 5. Testneveléstörténet 6. Nőnevelés története 7. Szakképzés története 8. Pedagógusképzés története

A neveléstörténet helye a tudományok rendszerében 1. a pedagógia szaktudománya 2. a pedagógia segédtudománya 3. a pedagógia határtudománya 4. a történettudomány része 5. a művelődéstörténet része 6. a társadalomtörténet része A neveléstörténet része a neveléstudományt alkotó diszciplínák rendszerének, mert pedagógiai jelenségeket vizsgál történeti módszerekkel.

A neveléstörténet interdiszciplináris kapcsolatai A neveléstörténet több tudomány kutatási eredményeit felhasználja: Történeti tudományok: filozófiatörténet, gazdaságtörténet, társadalomtörténet, művelődéstörténet, irodalomtörténet, tudomány- és technikatörténet, sporttörténet, írástörténet, vallástörténet, családtörténet Pszichológia és résztudományai Szociológia, etnográfia, archeológia, múzeológia, bibliográfia, antropológia

A neveléstörténet forrásai Forrás: minden olyan múltból fennmaradt emlék, amely lehetővé teszi a múltbeli élet rekonstruálását. A múlt megismerésének eszköze.

Források, segédanyagok Források csoportjai Források típusai Elsődleges (primer) források: a történelmi események részvevői, szemtanúi által az utókorra hagyományozott Másodlagos (szekunder) források: utólagosan tudósító Írott levéltári anyagok, pedagógiai, filozófiai gondolkodók művei, pedagógiai, nevelési tanácsadók, évkönyvek, joganyagok, újságok, iskolai anyagok, irodalmi alkotások, statisztikai közlemények, vallási szövegek enciklopédiák lexikonok bibliográfiák repertóriumok gyűjtemények szakfolyóiratok kézikönyvek olvasókönyvek fogalomtár

Tárgyi emlékek építészeti alkotások berendezési tárgyak, taneszközök piktografikus alkotások, képgyűjtemény divat gyermekjátékok Szóbeli források oral history népdalok, népköltészet film

A források lelőhelyei Levéltárak: Magyar Országos Levéltár: www.natarch.hu; országos, megyei, egyházi Könyvtárak: Országos Széchényi Könyvtár: www.oszk.hu, Magyar Tudományos Akadémia Könyvtára, Országgyűlési Könyvtár, Országos Pedagógiai Könyvtári és Múzeum: www.opkm.hu Virtuális könyvtárak: www.mek.iif.hu Múzeumok, képtárak, művészeti gyűjtemények Hang- és filmtárak

Felhasznált irodalom Kéri Katalin: Bevezetés a neveléstörténeti kutatások módszereibe. Műszaki Kiadó, Budapest, 2001. Németh András – Szabolcs Éva: A neveléstörténeti kutatások főbb nemzetközi tendenciái, új kutatási módszerei és eredményei – in: Báthory zoltán – Falus Iván szerk.: Tanulmányok a neveléstudomány köréből- Osiris, 2001. 46-76. Géczi János: A neveléstudomány történeti dimenziói – Új Pedagógiai Szemle 2002/2. 70-78.