TABUK ÉS MÍTOSZOK A VEZETÉSBEN A PEDAGÓGUS PÁLYAMODELL ÉS AZ EMBERI KAPCSOLATOK
DILEMMÁIM Pedagógus pályamodell és emberi kapcsolatok A pedagógus szakmai személyisége A vezető kapcsolatai a pályamodell sikeres működtetésében⇨ Tabuk és mítoszok a vezetésben Forrás: Újszerű pedagógiai módszerek Bevezetése. Educatio 2011.
MIÉRT IS A TABUK ÉS MÍTOSZOK? Leterheltség Frusztráltság Magányosság ⇩ A VEZETŐNEK NAP MINT NAP EGYRE MAGASABB SZINTEN KELL TELJESÍTENIE Hátha, tudok ebben segíteni!
AZ ELŐADÁS… Nem tudományos (már nem hiszek…) Saját és mások élményeire reflektálok ⇨Nyitottság kell hozzá (néha fájdalmas) ⇨Őszinteség kell (ez még fájdalmasabb) ⇨Alázat kell (ez a legnehezebb)
EGYETÉRTÜNK MINDENBEN? Lesz, amiben nagyon nem… …vagy rájössz, mitől vagy jó vezető
TABUK ÉS MÍTOSZOK Amiket magam körül látok Én is harcolok a saját gyakorlatommal Nem vagyok tökéletes, Te sem leszel! Örülj annak - ami jól működik - ami szép benned - fogadd el a hibáidat (tudj róluk)
A SIKERES VEZETÉS ALAPFELTÉTELE Önmagad és másokat elfogadó Elégedett (nem megelégedett)
1. A DEMOKRATIKUS VEZETŐ Milyen az ideális vezető? „demokratikus” Pontosan milyen? Megosztja az infókat, bevon, meghallgat, nyitott, figyel, igazságos, jó, … olyan mint a beosztottak, „csak a felelősséget és a balhét ő viszi el ”
DEMOKRATIKUS VEZETŐ NINCS Az ideálképnek senki nem felel meg! Politikai, nem pedig vezetéstudományi kategória A VEZETŐ NEM A „NÉPAKARAT” MEGTESTESÍTÉSÉNEK SZEREPE, HANEM EGY SZERVEZET HATÉKONY KORMÁNYZÓJA
KI VAN A PÓRÁZ KÉT VÉGÉN Nem a vezető hajtja végre a nevelőtestület pedagógiai indulataiból fakadó feladatokat Olyan helyzetet kell teremtenie, hogy programját örömmel és elhivatottsággal vigyék sikerre
A SIKERES VEZETŐ Tisztában van a szervezet és a munkatársak. - teherbírásával, teljesítőképességével - igényeivel és vágyaival - motivációival ⇨ ezekhez kalibrálja a terveket és a feladatokat→ ehhez tájékozódik, beszél, kérdez, vitatkozik…⇉DÖNT
A DÖNTÉSEK HÁROM TÍPUSA 1. PARANCS, UTASÍTÁS - Nem szép szavak, de van ilyen - Gyors beavatkozás, krízishelyzet, kevés idő - Ezek nem szakmai, hanem munkajogi …
A DÖNTÉSEK HÁROM TÍPUSA 2. VEZETŐI AKARATBÓL FAKADÓ DÖNTÉS - A vezető így szeretné (Saját gyermek esete: Miért? Azért, mert…!) Nem elegáns, de pontosan írja le a helyzetet - Miért ne lenne vállalható, hogy én is akarok valamit? - Hitelesebb a selyempapírba csomagolt racionális magyarázatoknál
A DÖNTÉSEK HÁROM TÍPUSA 3. KONZULTATÍV DÖNTÉS - Tévesen ez a demokratikus vezetői döntés - Kikéred a véleményeket, meghallgatsz, ⇨ ⇨ VÉGÉN HOZOD MEG A DÖNTÉST (Te, nem ők) - Lehet hogy ez a korszerű, de nem célszerű
A DÖNTÉSEK HÁROM TÍPUSA PARANCS, UTASÍTÁS VEZETŐI AKARATBÓL FAKADÓ DÖNTÉS KONZULTATÍV DÖNTÉS A helyes arányok megválasztása a fontos! „Lehet szakácskönyvből is főzni, de hogy a gombóc szétfő-e, az mindig a krumplitól és a liszttől függ”
AZ INFORMÁCIÓ. MIÉRT NEM MONDTAD? Elégedettség mérés: INFORMÁCIÓ HIÁNY - „Nem jut el az információ hozzánk!” - „Most hallottam először.” Nagy különbség van a között - hogy elmondta- e valaki, - hogy meghallotta-e valaki→meg kell győződni!
AZ INFORMÁCIÓ. ALÁZAT KELL… …AHHOZ HOGY NE MONDD: „Pedig már mondtam!” - Kevés az esély „most hogy mondod, emlékszem” - A „Pedig már mondtam” = „Miért nem figyelsz, majd lesz rád gondom ⇨Innentől kezdve már rég nem az információ áramlásáról van szó.
MÍTOSZ, HOGY A VEZETŐNEK MINDENRŐL TUDNIA KELL Intézkedési terv ⇨ nagy energia befektetés ⇨lényeges változás nincs Kell-e tudni mindent mindenkinek? Megoszthatsz-e minden információt? Tudnod kell-e mindenről? Meg is kell védeni magunkat! (ajtó előtt két kolléga veszekszik ⇨ becsukom az ajtót, ”ez nem az én problémám”.
IDŐ ÉS LETERHELTSÉG (ha akarom mítosz, ha akarom tabu) A vezető munkaterhelése tabu: bámulatot és szörnyülködést hív elő Nem igaz, hogy nincs idő valamire! - időmenedzselési képesség gyenge - kevés dolgot fejez be, sok új dologba kezd - „mindig nyitva áll az ajtó” =demokratikus ⇨időmilliomos, vagy egyszerűen pazarló
VÉDD MEG MAGAD! - Minden besorolható, kivéve a krízishelyzetek - Napi egy-két óra…a jegyzőurat is később visszahívjuk, „csak egy mondatot” el sem hangozhat! - Tedd világossá a szabályokat! - Tudj nemet mondani! - Soha ne dolgozz hétvégén! Én már jó úton járok.. Nagyon nehéz volt az elején, de egyre jobb…
A VEZETŐI MUNKA KÜLDETÉS Hajnaltól estig az oviban vagy A család megértően tűri ezt Semmi mást nem vársz csak egy kis dicséretet, és hálát ⇨HIDEGZUHANY - természetesnek veszi - fintorog, st. „A kibomlott, lobogó hajjal, lángoló szemekkel csapata élén száguldó intézményvezető szép látvány egy romantikus festményen, de rosszul fest egy tablón.” (H. Attila)
TAGJA VAGYOK A CSAPATNAK! A pedagóguskarrier útja: csoportszoba ⇨ vezetői szék „Ezt sohasem fogom csinálni”…az eredményt ismerjük - tagja a csapatnak, mint régen - elcsendesednek a beszélgetések mikor közéjük … - van aki tud, van aki nem tud alkalmazkodni a megváltozott… - meglepően „új barátaid” is lesznek A VEZETÉS MAGÁNYOS FOGLALKOZÁS - nincsenek barátok, csak további főnökök - gazdasági szférában a „fizetett társalkodó” a coach segít
A HIBAKERESÉS MÍTOSZA A HIBAKERESÉS MÍTOSZA: Minél mélyebbre ásunk, annál több a hiba, de az eredmények is jobbak!( általános iskola igazgatók) A TÖKÉLETESSÉG MÍTOSZA: Minél jobbnak tudjuk magunkat hinni, annál jobbak is leszünk!(óvodavezetők, középiskolai igazgatók) Te hova tartozol?
A HIBAKERESÉS MÍTOSZA Ha egy dolgozatot javítunk, mindent aláhúzunk pirossal, ami rossz. Ki kellene próbálni mi lenne, ha zölddel jelölnénk mindent egy dolgozatban, ami jó. Kérdés: együtt tudunk-e élni a tökéletlenséggel?
A HARMÓNIA SZIGETE A HARMÓNIA JÓ, A KONFLIKTUS ROSSZ Az angolszász szakirodalom kezeli, mi megoldjuk a konfliktust Ha egyáltalán észreveszi a vezető (óvodában a legnehezebb) A konfliktus nem rossz, hanem természetes „Döglött” szervezetben nincs konfliktus (rutinok, szabályok, elvárások →alacsony teljesítmény) Minden új dolog bevezetése konfliktussal jár Kis mértékben orvosság, nagy mértékben méreg
MENNI VAGY MARADNI? – EZ IS CSAK EGY DIVAT Nem lehet tervezni, minden állandóan változik - közoktatásban a pedagógiai diskurzus változik, de amit csinálni kell az kevésbé - A tényleges változások a vállalt feladatokkal jönnek (TÁMOP) - A pedagógiai divatokkal éppen úgy kell bánni, mint a divatokkal (nem veszi meg, éppen azért ..) A VEZETŐ DOLGA AZ, HOGY MEGNÉZZE, TETSZIK-E MAJD AZ ÚJ ÁRÚ AZ ÖVÉINEK, JÓL ÁLL-E MAJD AZ ÓVODÁNAK, ÉS MIBE KERÜL.
BEFEJEZÉS Ébredj rá, hogy minden csak addig tart amíg igazán jó. A vég egy új, jobb jövő kezdete, nem pedig büntetés.