EUDRS Az egész vízgyűjtőterületre kiterjedő koncepció alapja, hogy a folyó által felfűzött, geográfiailag meghatározott víztestek fejlesztését úgy kell megvalósítani, hogy abban a víztesteken meglévő különböző identitások azonos intenzitású társadalmi erőforrásként szerepelhessenek
Lehetséges igenek a 3 nem ellenére • Szélesebb, komplexebb értelmezése a folyóvízi régiónak, mint sajátos, egyedi és egységes gazdasági, társadalmi és geográfiai térnek • Újratervezett koordináció a meglévő struktúrák között, kreatív, tudástranszfereket hasznosító programcsomagok az egyes ágazatok átfedéseivel • Az elérhető források és hatékonyabb felhasználásuk érdekében komplex tartalmú projektek tervezése, és azokból következően világos, koherens, kivihető megrendelések továbbítása a vállalkozásoknak
Fejlesztés • Alapja: – A tájegységekhez kötődő Duna identitás, mint a társadalmi szerveződés motorja – Az identitással rendelkező szervezetek, személyek a stratégia megvalósítói • Kulcsszavai: – KOMPLEXITÁS – Több szempontú fejlesztési logika, a fejlesztések több gazdasági és szociális, valamint geográfiai területet érintenek
Idegenforgalmi összefüggések kiemelése az általános célokban • Mindenki érezze magát otthon, de legfőképpen biztonságban a saját, vagy az egy-egy programja helyszínéül választott víztestre kialakított életterében • Az egyes EUDRS fejlesztési régiók váljanak tágabb környezetük és más, idegenforgalmi ágazatok stratégiai hajtóerejévé is • Az egyes víztesteken végig vitt fejlesztések tartalmaik, típusaik szerint hálózatban is működjenek és összekapcsolhatók legyenek
Komplexitás bemutatása mintaprojekteken
A projekttartalmak beágyazása a társadalmi felkészülési folyamatba • A megvalósító erőforrások tervszerű felkészítése biztosíthatja az EUDRS sikerét és fenntarthatóságát • A teljes Duna-régióban található víztestek települési iskoláiban, a helyi tananyagban, a különböző tantervi struktúrákban szükséges elhelyezni azokat a képesség-fejlesztési tartalmakat és módszereket, amelyek biztosítják a tudást és annak átadását • Ezáltal megjelenik a megfelelő identitással rendelkező erőforrás a régióban, biztosítható a szükséges kompetencia az EUDRS projektjeinek megvalósításához
Projekt-tartalmak azonosítása • Komplex területfejlesztés – Vízitúra megállóhelyek minősítése, fejlesztése – Komplex programok a megállóhelyeken – Gazdasági tevékenységek (szolgáltatások) telepítése a partra, uszályokra • Védett vizek, értékek – Védett területek kijelölése a turizmus és szolgáltatásai részére – Értékek bemutatása, tájegységek a társadalmi szerveződés, az identitás-régiók szerveződése – Fenntartható életvitel • Humán erőforrás biztosítása – A „vízen járok” képesítési rendszere – A „vízen járás” kompetenciáinak beépítése az oktatási rendszerbe – Preventív és rekreációs egészségmegőrzés • Finanszírozás
A víztesteken a sportági identitás és tudásvagyon, speciális kompetenciaként és kompetens erőforrásként jelenhet meg a tervezésben és a megvalósításban „Minden gyermek tanuljon meg úszni, evezni és kerékpározni!”
Egy példa a civil szerepvállalásra a vízi sportágak kompetenciái alapján • Regionális és nemzetközi hálózati tevékenység, világesemények rendezési tapasztalatainak transzferálása • A budapesti fejlesztési központ = PROJEKTKIKÖTŐ® • Versenysport-felkészítés = INNOVÁCIÓS FOLYAMAT® • Nemzetközi szövetségi rendszer = AKTÍV CIVIL HÁLÓZAT® • Valamennyi kézi hajtású eszköz használatával kapcsolatos tevékenység összekapcsolása a fejlesztésekben • A védett vizek azonosítása ismeretek alapján, hálózatok kialakítása, majd megőrzése és megtartása • A vízi turizmus biztonsága a vízisportokban felhalmozott és transzferálható tudás birtokában oldható meg
A Magyar Kajak-Kenu Szövetség projektkoncepciói tématerületenként • Tevékenységek megszervezése a védett víztesteken • A vízi túrázás eljárásainak, infrastruktúrájának, regionális hálózatának, eszközparkjának létrehozása, működtetése, a biztonság növelése • Megfelelő kompetenciájú humán erőforrás biztosítása a projektekhez, és a projektekhez kötődő vállalkozásokhoz • A speciális oktatási programcsomagok kifejlesztése, a modell oktatási intézményekben történő alkalmazása
Mintaprojekt víziója A teljes folyószakaszon, megfelelő távolságban telepített uszályok hálózata biztosítja: • túrázók követését, megállását, felszerelését a következő szakaszra, • szállást, étkezést, az eszközök karbantartását, • túravezetést, mentést, a megállóhelyek közötti kapcsolattartást, • kulturális programokat, tájékoztatást, hagyományok bemutatását, az ökológiai és természetvédelmi tudás átadását. Az uszályok kiszolgálják a profilba illeszkedő helyi igényeket, biztosítják a hálózat fenntartásához szükséges erőforrásokat Az állami vízterületen álló uszályok munkahelyek, a kiszolgáló technika vállalkozói, önkormányzati fenntartású