A kontrolling alapjai: 1, Fogalma: olyan vállalat irányítási tevékenység, ami kiterjed: a vállalati célok meghatározására az információk folyamatos beszerzésére és feldolgozására döntés előkészítés céljára az ellenőrzési funkció gyakorlása vállalati célok, tervek állandó figyeléssel, az eredmények ellenőrzésével az eltérések vizsgálata
2, Kontrolling rendszere: - tervezési rendszere: a vezetést támogatja a célkitűzések megfogalmazásában - információs ellátási rendszer: információval látja el a vezetést, a döntések megalapozása érdekében, forrása a számvitel - Ellenőrzési rendszer: terv és tényadatok folyamatos összevetése, intézkedések megtétele- vezetők feladata
3, Kontrolling szabályozó folyamata - a tervek kidolgozása - tervek megvalósítása - tényleges eredmények rögzítése, - terv- tény összevetése
4, A kontrolling vállalati feltételrendszere: Külsőadottságok: piaci környezet, politikai környezet, gazd,.-i, jogi körny., tudományos- technikai, kulturális körny, Belsőadottságok: tevékenység, technológia, vállalkozás mérete, szervezeti struktúra, szervezeti irányítás
Az egyes szervezet- specifikus tényezők hogyan befolyásolják a vállalati kontrolling rendszerét.? A, tevékenységi kör: kiemelkedő jelentőségű: szélessége, mélysége, tartóssága B, technológia: alkalmazott módszerek, eljárások az egyes feldolgozási fázisok hatása az önktg.-re C, Méret: a vállalk. Nagysága hat. meg a munkamegosztás specializációját. D, szervezeti struktúra:a szervezeti forma hat. meg a szervezeti egység helyét, szerepét Ktg. helyi struktúra, tervezési és beszámolási rendszer, önálló egységek elszámolásának kialakítása és egymásközötti teljesítések koordinációja
E, A szervezeti irányítás A kontrollingot alapvetően meghatározza, h. milyen a vállalati irányítás rendszere, amibe bele kell ágyazódnia. Van-e a kontrollingnak önálló feladat és hatásköre? 5, A hatékony kontrolling rendszer jellemzői a, szolgáltatás orientált: - mindig a vezetés információi igényének kielégítését kell szolgálnia, - olyan kategóriákat, kifejezéseket, infókat használjon ami értelmezhető,- ne terheljen fölösleges információval a vezetést
b, gyorsaság: a szolgáltatott adatok olyan időben érkezzenek, amely alapján meg lehet hozni a szükséges döntést c, viszonylagos pontosság: pontatlan info alapján nehéz jó vezetői döntést hozni az aktualitás és a bizonyosság követelményének való megfigyelés. d, realitás: nem támogatható olyan elvárás, amely a szervezet számára elérhetetlen de a teljesíthetőség túl könnyű se legyen. e, komplexitás: a különböző időtartamú tervek egymással összhangban legyenek f, jövőorientáció: a múlt adataira támaszkodva, de a jövőre kell mutatnia
II. A Kontrolling szervezete 1, A kontroller szerepe a vállalatnál Kontroller: = a vezető tanácsadója = rendelkeznie kell minden szükséges információval = a tanácsai alapján a döntést a vezető hozza Vezető döntésthozó irányító Kontroller döntést előkészítő ellátást biztosító személy
Kontroller Vezető A vallalat döntését készíti elő döntés Menedzseli a tervezést tervezés A tervtől való eltéréstől informálja a vezetést A vezető beavatkozik az eltérések kiküszöbölése érdekében Informál, ha a vállalat környezetében változás következik be A vezető reagál a környezeti változásokra Tanáccsal lát el Tanácsot kér A vezetés ( menedzser) révkalauza Elfogadja a kontroller tanácsait
A kontroller feladata: - menedzseli a tervezést - a tervtől való eltérés esetén informálja a vezetést - informál, ha a vállalat környezetében változás következik be - tanáccsal lát el - rendszerképző és rendszer összefoglaló koordinációt végez
Tulajdonságok: - elemzőkészség, lényeglátás - kapcsolatrendszer - kommunikációs készség, konfliktus kezelés - beleérző képesség, kifejező készség
2, a kontrolling helye a szervezeti hierarchiában Többféle megoldás: Alakuló ill. kis vállalkozás esetén maga a felsős vezető látja el Nagyobb méretű szervezetnél = vagy önálló szervezeti egység törzskarban = vagy már más létező szervezeti egység pl.: gazdálkodási szervezetek
III. A kontrolling szintjei 1, Stratégiai kontrolling a vállalkozás stratégiai irányításával függ össze feladata: - stratégiai tervezés - stratégiai ellenőrzés (terv- tény összehasonlítása) - stratégiai információs szolgálat
A stratégiai és operatív kontrolling egyfajta szimbiózis a vállalat mindennapi működéséhez és annak irányításához kapcsolódik Feladata: az operatív tervezés, ellenőrzés és információ szolgáltatás A stratégiai és operatív kontrolling egyfajta szimbiózis
3,A stratégiai és operatív kontrolling összehasonlítása Jellemzők Stratégiai kontrolling Operatív kontrolling középpontjába A vállalkozás komplex rendszere a vállalkozó és a környezet együttese A vállalkozás felső rendstere, a vállalk. Belső folymata Orientáció válttozás Állapot időhorizont Hosszútávú (3-10 év) Rövid v. középtávú(1-3 év)
célok módszere Eszközök Piacalapú Versenyképesség, sikerorientáció, fennmaradás, tőkemegtérülés teljesítmény/ktg. Hozam/ráfordítás Bevétel/ Kiadás módszere Lágy, korszerűsítést igénylő a bizonytalanságokat kezelni képes Kemény, a bizonytalanság kicsi Eszközök Környezet elemzés Portfólió elemzés Költség és teljesítmény számítások, mutató, számrendszerek stb.