Dr. Arapovics Mária Andragógia Tanszék november 18.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Váczy Zsuzsa közoktatási szakértő, Bp május 13. OPKM.
Advertisements

Az Európai Képesítési Keretrendszer és a Nemzeti Képesítési Keretrendszer megjelenése a Krúdy Gyula Tagintézmény szakképzési kínálatában.
Az Európai Unió fogyatékosügyi stratégiája Budapest, március 30.
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM Fiatalok Lendületben Program •Időtartam: •Célja: –Fiatalok tapasztalati tanulása nem-formális tanulási.
Migránsok társadalmi beilleszkedése együttműködéssel
Művelődéstörténet, felnőttképzés egész életen át tartó tanulás
A társadalmi felzárkóztatás és az életen át tartó tanulás (LLL)
A Grundtvig program: felnőttoktatási pályázatok a Tempus Közalapítvány kezelésében Várterész Flóra Budapest,
Memorandum, 2000 ● Memorandum az egész életen át tartó tanulásról
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
Kompetencia alapú képzés
Az EU támogatáspolitikája és az oktatásfejlesztés Halász Gábor tudományos tanácsadó Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet.
Könyvtári és Informatikai Szövetség
Új oktatási/nevelési célok: a kulcskompetenciák
Az EFOP köznevelést érintő beavatkozásai
Magyar Pedagógiai Társaság Somogy Megyei Tagozata november 21. Kis Jenőné dr. Kenesei Éva megyei elnök.
Az EU oktatási és képzési rendszerének célkitűzései
AZ EU AJÁNLÁSHOZ KAPCSOLÓDÓ HAZAI FEJLESZTÉSEK
Modláné Görgényi Ildikó. Vidékfejlesztés A gazdaság folyamataiban látható és minden érintett számára érezhető javulás következzen be. Minőségi, a környezet-
A Lisszabon-folyamat és az oktatás képzés nemzeti politikája Dr
Kulcskompetenciák Európai Bizottság 2005
A felnőttképzés stratégiai céljai európában
Képesítés – képesítési rendszer – képesítési keretrendszer Alcím Spartathlon km 36 Hour Time Limit.
EU alapismeretek E-Learning.
Egy év az Európai Unióban Arató Gergely Budapest, április 29.
A kompetencia alapú oktatás esélyei Modernizáció a közoktatásban dr. Pála Károly 2007.
Történelemdidaktika. I. A történelemtanítás általános kérdései Dr
Pordány Sarolta: Ph.D. kutatásindító
Tanulás, kommunikáció, nevelés Magyar Tudományos Akadémia Pedagógiai Bizottság IV. Országos Neveléstudományi KonferenciaMagyar Tudományos Akadémia 2004.
A felnőttoktatás funkciói Magyarországon
Bevezető előadás ANDRAGÓGIA IFJÚSÁGSEGÍTŐKNEK Az akkreditált, iskolai rendszerű, felsőfokú szakképzésben 1. előadás.
Az oktatás az EU-ban Lisszaboni statégia: Célmeghatározás –mit –mikorra –ki által –milyen minőségben Az eszközök között kiemelt helyen az egész életen.
A Lifelong Guidance (LLG) európai és hazai rendszerének kialakítása Kihívások és törekvések egy kutatás operacionalizálása fényében Borbély Tibor Bors,
Borbély-Pecze Tibor Bors Budapest, június 4.
NAT 2007 kompetenciák.
REFORMÉRTÉKŰ LÉPÉSEK A SZAKKÉPZÉS TERÉN MAGYAR SZAKKÉPZÉSI TÁRSASÁG május 30.
Képesítési Keretrendszerek Európában
TÁMOP / „Átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban ” A Magyar Képesítési Keretrendszer fejlesztése 5. pillér – MKKR és a közoktatás.
„A kulcskompetencia az ismeretek, készségek és attitűdök transzferábilis, többfunkciós egysége, amellyel mindenkinek rendelkeznie kell ahhoz, hogy személyiségét.
Orosházi Evangélikus Általános Iskola és Gimnázium
Tudás + képességek + attitűdök ismeretekalkalmazás 20 m hosszúságú kerítéssel téglalap formájú konyhakertet kerítenek el. Ha a kert szélessége 4 m, akkor.
Átalakulási prognózisok Temesi József egyetemi tanár, Bologna tanácsadó „Mesterképzések Magyarországon” Országos oktatási konferencia Felvételi Információs.
Kordás László december Társadalmi Párbeszéd Központ.
Európa 2020 A lisszaboni stratégiát felváltja az Európa 2020 stratégia Az új stratégia központi kérdése az Unió versenyképessége, de más, új célokat is.
A szakképzés változása napjainkban Feigl Ágnes 2006 ETI.
Az európai országok eredményei és tapasztalatai Szigeti Tóth János © Magyar Népfőiskolai Társaság 2009.
Kormányszóvivői tájékoztató 1 Tanulni és versenyben maradni felnőttkorban is.
Foglalkoztatáspolitika az Európai Unióban
Készítette: Kiss Éva.  A Maastrichti Szerződést követően kiépült oktatási politika alapjait a közösségi programok képezik  Szókratész program: feladata.
A KEZDŐ KÉPZÉSI SZAKASZ FEJLESZTÉSI IRÁNYAI ÉS LEHETŐSÉGEI Dr. Csonka Csabáné 2007.
Hogyan hat a dráma a kulcskompetenciákra? Egy most induló nemzetközi kutatás ismertetése Cziboly Ádám Káva Kulturális Műhely DramaF R ING E nov.
TÁMOP /1/B Gyermekek és fiatalok integrációs programjai Csomópont - Ifjúsági Információs Pont kialakítás Álláskereső klub.
Jogi informatika, 2. előadás Az információs társadalom lényegi ismérvei és egyes modelljei szeptember 21. Témakörök: 1.Az IT-ről általában 2.Az IT.
Keretrendszerek az oktatás rendszerében Felnőttképzés a változó gazdasági és oktatási rendszer környezetében konferencia Eger április
A „soft law” hatása az oktatás és képzés szabályozására az európai integráció tükrében dr. Várnagy Péter egyetemi docens PTE FEEK.
Az egész életen át tartó tanulás koncepciója
A munkaerőpiac átalakulása a válságban
Milyen perspektívákat nyit az új OKJ rendszere? Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Intézet Tanácsadási osztály Nádráné Tóth Borbála.
A Nemzeti Koordinációs Pont feladatairól
Az UNESCO programja UNESCO Information for All Program (IFAP, I4-all) Az ismeretterjesztés és az élethosszig tartó tanulás előmozdítása érdekében könyvtárosok,
EKKR-OKKR: az európai folyamat és magyar állomásai
Az Emelt szintű eTanácsadó akkreditált felnőttképzés tapasztalatai Dr. Tóth András - Herpainé Lakó Judit AGRIA MEDIA 2011 KONFERENCIA OKTÓBER ,
Andragógia Kraiciné Dr. Szokoly Mária (2004): Felnőttképzési módszertár. Új Mandátum Könyvkiadó, Budapest Összeállította: Marton Eszter.
K OMPETENCIA ALAPÚ OKTATÁS. Háttér 2000 Lisszabon EU határozata 2004 Európai Bizottság dokumentuma Hazánkban: Nat Oktatási Minisztérium stratégiája Nemzeti.
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
Kulcskompetenciák, munkaerő-piaci kulcskompetenciák
1 P iaci háttér - Új készségek és munkahelyek  Az Információs és Kommunikációs Technológiák (IKT) szektor az egyik legígéretesebb és gazdaságilag.
Gyakorlás – gyakorlat – gyakornok Sokszor egyetlen élmény egész életére megnyitja a fiatal lelket a zenének. Ezt az élményt nem lehet a véletlenre bízni:
A tudásalapú gazdaság és társadalom: helyzetkép és kihívások Dr
5. Tétel – A Life Long Learning
Előadás másolata:

Dr. Arapovics Mária Andragógia Tanszék 2011. november 18. Az egész életen át tartó tanulás és az Európai Képesítési Keretrendszer Dr. Arapovics Mária Andragógia Tanszék 2011. november 18.

Előzmények Művelődéstörténeti előzmények 1929. Cambridge világtalálkozó 1948. ENSZ – Egyetemes Emberi Jogok Nyilatkozat Nemzetközi konferenciák (UNESCO)

1970-es évek 1970. nemzetközi nevelés éve (UNESCO) 1970. Európa Tanács a Permanens nevelés koncepciója (Paul Lengrand )permanens tanulást mint életforma, a tanulás életmód. 1971. Ivan Illich bécsi filozófus Deschooling Society. a társadalmi egyenlőtlenségek újratermelődése és a kontroll elkerülése végett a társadalmat mentesíteni kívánja az iskolától. Illich szerint nem iskolára, hanem tanulási lehetőségekre lenne inkább szükség (Illich 1971). 1972-ben az UNESCO: Learning to be. The world of education today and tomorrow (Megtanulni létezni. A ma és a holnap oktatása) (Edgar Faure)

1970-es évek A tanuló társadalom fogalma és az egész életen át tartó oktatás koncepciója jelent meg a dokumentumban, melyben az egész életen át tartó oktatás nem rendszer, hanem alapelv, melyre az egész rendszer épül.

1970-es évek/2. 1973. OECD Recurrent education: a strategy for life-long learning (Visszatérő oktatás: stratégia az egész életen át tartó oktatás számára) jelentés a gazdaság versenyképességének, a foglalkoztathatóság és a tanulás kapcsolatának vizsgálata. 1974.T. Husén: Learning Society - A tanuló társadalom 1979 J. Botkin: No limits to learning: Bridging the human gap. A report to the Club of Rome (1979) - A tanulásnak nincsenek határai: az emberi erőforrás-szükséglet pótlása. Jelentés a Római Klubhoz.

1970-es programok a felnőttek oktatása állt a fogalom és a nemzetközi dokumentumok középpontjában, a változást a kilencvenes évek hozták meg, amikor az oktatás helyett a tanulás (education helyett a learning), s ezáltal az egyén került a programok középpontjába.

1990-es évek Foglalkoztatási célok a középpontban 1994-ben az Európai Unió Európai Bizottsága a Growth, Competitiveness and Employment – The challenges and ways forward into the 21st century (Növekedés, versenyképesség, foglalkoztatás – a 21. század kihívása, azaz a jövő századba való átlépés útja) 1995-ben pedig a Teaching and Learning – Towards the learning society (Tanítani és tanulni. Útban a tanuló társadalom felé) című Fehér Könyv

1995. Fehér könyv ! Tanulni és Tanítani - A kognitív társadalom felé új ismeretek megszerzésének támogatása közelebb hozni egymáshoz az iskolát és a vállalatot küzdeni a kirekesztés ellen - második esély három közösségi nyelv ismerete egyenlően felosztani az emberi erőforrásokat érintő és a szakképzési beruházásokat

1995. Fehér könyv Három mozgató erő („sokk-motor”) az információs társadalom létrejötte (info-sokk) alapvető hatást gyakorol a munka természetének és a termelés átalakítására mondializációs sokk (globalizáció) eltörli a munkaerőpiac jelenlegi határait, cél a versenyképesség növekedése a tudományos és technikai, illetve civilizációs sokk, a tudományos-technikai haladás a társadalomban egy fenyegetettségi érzést, irracionális félelmet szül. A megoldás: általános műveltség és a munkavállalói alkalmasság

1995. Fehér könyv Tanulni és Tanítani - A kognitív társadalom felé új ismeretek megszerzésének támogatása közelebb hozni egymáshoz az iskolát és a vállalatot küzdeni a kirekesztés ellen - második esély három közösségi nyelv ismerete egyenlően felosztani az emberi erőforrásokat érintő és a szakképzési beruházásokat

1996. az egész életen át tartó oktatás és képzés éve lett Európában – támogatási programok (Leonardo, Socrates) 1996. az OECD Lifelong learning for All (Élethosszig tartó tanulás mindenkinek) programja átfogó pedagógiai programmá tette az egész életen át tartó tanulás koncepcióját, kiemelve az esélyegyenlőséget.

UNESCO 1996. ! Jacques Delors Learning: the treasure within Oktatás/tanulás rejtett kincs Megtanulni megismerni Megtanulni dolgozni Megtanulni együtt élni másokkal Megtanulni élni 1997. Hamburg

„ a felnőttoktatás több lesz, mint a jog, ez kulcs a huszonegyedik századhoz. Egyfelől következménye az aktív állampolgárságnak és feltétele a társadalomban való teljes részvételnek. Határozott elszántság az ökológiailag fenntartható fejlődés elősegítésére, a demokrácia, az igazságosság, a nemek közötti egyenlőség, a tudományos, a társadalmi és gazdasági előrehaladás előmozdítására, egy olyan világ felépítésére, amelyben az erőszakos konfliktusokat felváltja a párbeszéd, az igazságon alapuló béke kultúrája. A felnőtt korban történő tanulás formálhatja az azonosságtudatot és értelmet adhat az életnek. Az egész életen át tartó tanulás magába foglalja a felnőttoktatás tartalmának újragondolását, hogy tükröződjenek bennük olyan tényezők, mint az életkorbeli, a nemek közötti egyenlőség, a fogyatékosságbeli, a nyelvi, kulturális és gazdasági különbözőségek.” Hamburgi Nyilatkozat a felnőttek tanulásáról, UNESCO, 1997.

Lisszaboni stratégia Cél 2010-ig: „EU legyen a legversenyképesebb és legdinamikusabb” 3%-os gazd. növ. 20 millió új munkahely Foglalkoztatási ráta 63% 70% 2004. Wim Kok: foglalkoztatás! 2000. 303 millió munkavállalási korú 2030. 280 millió Tudásalapú társadalom KUDARC!!!

2000. Memorandum az egész életen át tartó tanulásról ! 1. Új ismeretek és készségek biztosítása mindenki számára 2. Több befektetést az emberi erőforrások területén 3. Innováció az oktatásban és a tanulásban 4. A tanulás értékelése 5. Az orientáció és tanácsadás újragondolása 6. Közelebb vinni a tanulást az otthonokhoz

„Az egész életen át tartó tanulás az iskolai előkészítéstől a nyugdíj utáni korig terjedően magában foglal minden formális, nem-formális és informális tanulást. Tehát az egész életen át tartó tanulásba minden olyan tanulási tevékenység beleértendő, amely tudás, készségek és képességek fejlesztése céljából történik, személyes, állampolgári társadalmi és/vagy foglalkoztatási szempontból.” Az Európa Tanács (2002/C 163/01) az egész életen át tartó tanulásról.

Céltudatos tanulási tevékenység Formális Nem formális Informális tanulás

Formális tanulási környezet A formális tanulás jellemzően oktatási és képzési alapintézményekben valósul meg, elismert bizonyítvánnyal, oklevéllel, szakképesítéssel zárul. a tanulási célok, tanulási idő, tanulási támogatás szempontjából strukturált, a tanuló szempontjából szándékos. Megvalósulhat alap-, közép- és felsőoktatás keretein belül.

Nem-formális tanulási környezet A nem-formális tanulás az alapoktatási és képzési feladatokat ellátó rendszerek mellett zajlik általában nem zárul hivatalos bizonyítvánnyal. hátterét nem egy oktatási vagy képzési intézmény biztosítja jellemzően képesítés megadásához nem vezet; a tanulási célok, tanulási idő vagy tanulási támogatás szempontjából strukturált. a tanuló szempontjából eldöntött és szándékosan vállalt tevékenység. A nem-formális tanulás lehetséges színtere a közművelődés intézményrendszere vagy a munkahely, de megvalósulhat civil társadalmi szervezetek és csoportok

Informális tanulási környezet Az informális tanulás a mindennapi élet természetes velejárója, a munkával, családdal, illetve pihenéssel kapcsolatos mindennapi tevékenységekből eredő tanulás nem strukturált a tanulási célok, tanulási idő vagy tanulási támogatás szempontjából jellemzően nem vezet képesítéshez. lehet szándékos, de többnyire nem-szándékos, hanem esetleges, véletlenszerű. Lehetséges, hogy maguk az érintettek sem ismerik fel tudásuk és készségeik gyarapodását.

Az egész életen át tartó tanulás Foglalkoztatottság + tudatos állampolgári lét

Az EU25 országok tanulásban való részvételi aránya nemek és számok szerint, 2003.Forrás:Eurostat: Lifelong Learning in Europe, 2005

Kompetencia Európa Tanács 2006/962/EK ajánlása ! Az adott helyzetben megfelelő ismeretek, készségek és attitűdök ötvözete. Kulcskompetenciák: amelyekre minden egyénnek szüksége van az önmegvalósításához, fejlődéséhez, az aktív állampolgársághoz, a társadalmi beilleszkedéshez, a foglalkoztatáshoz.

Kulcskompetenciák Európa Tanács 2003. anyanyelvi kommunikáció idegen nyelvi kommunikáció matematikai műveltség, természettudományi és technológiai jellegű alapkompetenciák az információs és a kommunikációs technológiák alkalmazásához kapcsolódó készségek a tanulni tudáshoz kapcsolódó képesség a személyközi és állampolgári kompetenciák a vállalkozói szellem elmélyítéséhez a kulturális tudatosság kialakításához kapcsolható készségeket és képességeket Európa Tanács 2006/962/EK ajánlása !

A kompetencia (EU)új definíciója 2008/C 111/01 „kompetencia: a tudás, készségek és személyes, szociális és/vagy módszertani képességek használatának bizonyított képessége munkahelyi vagy tanulási helyzetekben a szakmai és személyes fejlődés érdekében. Az Európai Képesítési Keretrendszer a kompetenciát a felelősség és az autonómia szempontjából írja le.”

Európai Képesítési Keretrendszer 2002. Koppenhága Bologna 2005. március Brüsszel: Az oktatási és képzési rendszer támogassa: - az életen át tartó tanulás megvalósulását, - az Európában megszerezhető képesítések összehasonlíthatóságát 2006. október: Európai Képesítési Keretrendszer Az EKKR ajánlás, a Bolognai és a Koppenhágai Folyamatra épül (felsőoktatás – szakképzés)

EURÓPAI PARLAMENT ÉS TANÁCS AJÁNLÁSA AZ EGÉSZ ÉLETEN ÁT TARTÓ TANULÁS EURÓPAI KÉPESÍTÉSI KERETRENDSZERÉNEK LÉTREHOZÁSÁRÓL 2008. április 23. (2008/C 111/01)

AZ EKKR FŐ CÉLJAI ÉS FELADATAI egy közös referenciapontot hoz létre „tolmácsberendezésként” – átalakítóként vagy értelmezési eszközként – működik képesítések, oktatási rendszerek összehasonlítása minőségbiztosítás és az oktatás és képzés fejlesztése referenciát nyújt az ágazati képesítések fejlesztéséhez

Az E K K R olyan átfogó keretrendszer, amely világossá teszi az európai nemzeti képesítési keretek és rendszerek, valamint az azokban foglalt képesítések viszonyát, és ezáltal a nemzeti keretek, rendszerek közötti illeszkedési mechanizmusként, metakeretként szolgál

Country A EQF Country B 1 1 1 2 2 2 3 3 4 4 3 5 5 4 6 6 Qualifications (A) 7 7 5 8 8 9 6 Qualifications (B)

EURÓPAI KERET Szinteírók, descriptorok: 1. Ismeretek 2. Készségek 3. Szélesebb értelembe vett - egyéni és szakmai - kompetenciák 3.1 Önállóság és felelősségtudat 3.2 Tanulás 3.3 Kommunikáció és szociális 3.4 Szakmaiság Végső változatban 3 oszlop szerepel: ismeretek, készségek, kompetencia

Az Országos Képesítési Keretrendszer (OKKR) A bevezetés ütemezése 2008-2010 – Az EKKR és az Országos Képzési Keretrendszer összekapcsolásának előkészítése. 2010-2012 – Az OKKR teljes körű bevezetésének és az EKKR-hez történő csatlakozás szakmapolitikai, szabályozási, költségvetési és intézményi feltételeinek megteremtése. Az egyes képesítésekről kibocsátott bizonyítványok utalást kell, hogy tartalmazzanak az EKKR megfelelő szintjére. 2013- Az OKKR hivatalos bevezetése, csatlakozás az EKKR-hez.

Köszönöm a figyelmet!