KKK-k elemzése, különös tekintettel a műszaki területre Borsa Judit Halász Gábor Jobbágy Ákos.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Mi a kompetencia?.
Advertisements

Az előadás témái Az ellenőrzés-értékelés-minősítés értelmezése, kapcsolata A portfólió fogalma, fajtái Érvek és ellenérvek a portfólió alkalmazásáról.
Europass önéletrajz.
Friss diplomások a versenyszektorban
A felnőttképzés jövőképe (Érdemes-e intézményi stratégiát alkotni?) Akkreditált Felnőttképzési Intézmények Országos Egyesülete – országos konferencia (2008.
Szociálpedagógia szak (BA). A képzés célja: • olyan szociálpedagógusok képzése, • akik képesek a gyermek és ifjúsági korosztály • tanulási, szociális.
TÁMOP Nagyrendezvény. Az ifjúságsegít ő esetmenedzser létrejötte – case Manager.
Alapképzések a Debreceni Egyetem Informatikai Karán
A bolognai folyamat 2006 Magyar Bálint oktatási miniszter december 14.
Természettudományi kkk-k Erostyák J. (PTE) – Kiss F. (NYF) – Mezősi G. (SZTE) – Varga Zs. (SZTE)
Angol nyelvi kompetencia
Projektháttér A kimeneti szempontú képesítési keretrendszer.
Szent István Egyetem Gépészmérnöki Kar Településüzemeltető Szakirányú továbbképzési szak /szakmérnöki képzés/
A kompetencia-alapú oktatás bevezetése a kistokaji ÁLTALÁNOS MŰVELŐDÉSI KÖZPONTBAN Biztos alap, biztos jövő.
Új oktatási/nevelési célok: a kulcskompetenciák
Az ÉRÁK legfontosabb céljai A képzés és a munkaerő-piaci szolgáltatások egységes normák szerinti működtetése. A munkanélküliek folyamatos képzésbe kerülésének.
Mérnökképzés a XXI. század elején Jobbágy Ákos oktatási igazgató BME.
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
A munka világával kapcsolatos tudás
Az alapképzések bevezetésének tapasztalatai
ISKOLAI MENTOR SZAKIRÁNYÚ TOVÁBBKÉPZÉSI SZAK
A kompetencia alapú szakképzés sajátosságai
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek II. Vezetés és kommunikációs ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Radnainé Gyöngyös Zsuzsanna egyetemi docens tanszékvezető
Biomérnök alapszak (BSc)
FRANCIA NYELV, IRODALOM ÉS KULTÚRA MESTERKÉPZÉSI SZAK.
Mentori rendszer a tudásmenedzsment szolgálatában
„ A pedagógusképzés tartalmi és szerkezeti fejlesztése” című projekt eredményeinek disszeminációja a Kecskeméti Főiskola Tanítóképző Főiskolai Karának.
TERVEZET.
A dráma- és színházismeret-tanár képzési és kimeneti követelményei
NYUGAT-MAGYARORSZÁGI EGYETEM REGIONÁLIS PEDAGÓGIAI SZOLGÁLTATÓ KÖZPONT 1 A KOMPETENCIA ALAPÚ PEDAGÓGUSKÉPZÉS ELŐKÉSZÍTÉSÉNEK (HEFOP PROJEKT) EREDMÉNYEI.
A bolognai rendszer Jogszabályok: 2005.CXXIX
Szakirányú továbbképzési szak /szakmérnöki képzés/
Kamarai fórum Alapdiplomások ante portas Bazsa György a MAB elnöke Budapest január 16.
FELSŐOKTATÁSI SZAKKÉPZÉS május 4.
Munkakörelemzés munkakör-tervezés
Kompetenciamérés a szakmai vizsgán - mérőeszközök Ujfalvy Andrásné Egészségügyi Szakképző és Továbbképző Intézet április 27.
AGRÁRMÉRNÖKI SZAK (MSc.) NYME Mezőgazdaság- és Élelmiszertudományi Kar
Kétciklusú képzés a műszaki felsőoktatásban Jobbágy Ákos Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem, BME.
Autonómia és felelősségvállalás
 SZERETETTEL KÖSZÖNTJÜK VENDÉGEINKET  A TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben pályázat projektindító.
TÁMOP / „Karöltve” Integrációs közoktatási referencia intézmény kialakítása hálózati együttműködés keretében a Csertán Sándor Általános.
Avagy: Mit lát a pitypang magja repülés közben?
Innováció Intézményi fejlesztés Egyenlő hozzáférés
Továbbtanulási tájékoztató
Nem kötelezettség, mindkét fél számára lehetőség Duális képzés.
Levelező képzés Beiratkozás szeptember 30..
Az OKKR szintjei és szintleírásai a 6–8. szint Bókay Antal.
AZ ORSZÁGOS KÉPESÍTÉSI KERETRENDSZER 5. SZINTJÉNEK LEÍRÁSA JAVASLAT ÉS PROBLÉMAFELVETÉS Sediviné Balassa Ildikó Felsőfokú Szakképzés Kollégium Egyesület.
Néhány szó az új felsőoktatási képzési rendszer bevezetéséről A Magyar Köztársaság Országgyűlése október 10-én elfogadta a felsőoktatásról szóló.
MERRE TART A MAGYAR FELSŐOKTATÁS? Dr. Molnár Károly Budapest,
Bolognai Folyamat a az európai és a hazai mérnökképzésben Jobbágy Ákos BME november 17.
A MODERN IKT SZEREPE A MESTER-TANÁRKÉPZÉSBEN
Gépgyártástechnológiai technikus
Kulcskompetenciák, munkaerő-piaci kulcskompetenciák
Felnőttképzés és felnőttoktatás a felsőoktatásban Fekete Ilona Dóra Eger 2011.
Tanulási eredmények a KKK-kban A szeptember 30-i budapesti csoportos konzultációra készült prezentáció
Duális képzés a Miskolci Egyetemen Dr. Gácsi Zoltán egyetemi tanár.
Környezettudomány mesterszak (MSc) Analitikai, Környezettudományi és Limnológiai Intézet Pannon Egyetem, Mérnöki Kar.
MISKOLCI EGYETEM. A TUDÁS ÉS KÖZÖSSÉG CAMPUSA Dr. Bányai Tamás DUÁLIS KÉPZÉS Logisztikai mérnöki BSc Gépészmérnöki és Informatikai Kar.
Duális képzés a társadalmi felelősségvállalás szemszögéből Rozner Gábor.
Szakmai tanulmányút NORVÉGIA ( – ) A bemutatót készítette: Dr. Csermák Károly Ph.D.
Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem
GYÁRTÁSTECHNOLÓGUS A Caterpillar Magyarország gödöllői telephelyére
KOMPETENCIA ALAPÚ TANÁRKÉPZÉS FÓKUSZBAN A GYAKORLATI KÉPZÉS
Szakiskolai kompetenciamérés tapasztalatai
Osztatlan tanárképzés kompetenciái
Agrár- és Gazdaságtudományi Kar
Kompetencia alapú szakoktatás
Benedek András, BME Felnőttképzés és iskola – a szakértői kompetenciafejlesztés lehetőségei december 1.
Előadás másolata:

KKK-k elemzése, különös tekintettel a műszaki területre Borsa Judit Halász Gábor Jobbágy Ákos

Javaslat: legyen a KKK három elemű: •minden szakra érvényes halmaz, •adott képzési területre (pl. műszaki) érvényes halmaz, •adott szak specialitásait tartalmazó halmaz.

Ciklusokra bontott képzésben az alapképzésben szerezhető végzettségi szint jellemzői

Alapképzésben alapfokozatot az szerezhet, aki a) a képzés során az ismereteket illetően bizonyította, hogy - a képzési területéhez tartozó ismeretrendszereket elsajátította és olyan ismereteket szerzett, amelyek alapján az adott és más képzési területen folyó mesterképzésbe léphet; ***** törölni javasoljuk: „az adott és más képzési területen folyó”, vagyis maradjon: amelynek alapján mesterképzésbe léphet. *****

- képes a választott képzési ág összefüggésein kívül eső alapfogalmak és alapelvek önálló elsajátítására, alkalmazására és egy adott munkakörben való felhasználására is; ***** Ne így! Pl. „Nemcsak a választott képzési ág … ra képes.” *****

- képes eldönteni, hogy egy adott problémát milyen megközelítésben lehet megoldani, és ez adott esetben milyen mértékben alkalmas a probléma sikeres megoldására; ***** „eldönteni, hogy egy adott problémát milyen megközelítésben lehet megoldani” helyett: „egy probléma megoldásához szükséges eszközök és módszerek kiválasztására” *****

b) ismereteit illetően alkalmas - szakképzettségének megfelelő munkakör ellátására; ***** Ez semmitmondó, hagyjuk el. *****

- a tanulást illetően képes összefüggő szöveg, valamint vizuális jelekkel, tipográfiai eszközökkel, ikonokkal tagolt szövegek, táblázatok, adatsorok, „vizuális szövegek” (mozgó állóképek, térképek, diagramok stb.) megértésére, értelmezésére; ***** Ez az óvoda nagycsoport után az iskola-érettség feltétele. Ne legyen egy felsőfokú képzés KKK-jában *****

- saját tanulási folyamatainak hatékony megszervezésére; ***** Félrevezető a „megszervezésére”, javasoljuk az egyszerű „önálló tanulásra” előírást ***** - a legkülönbözőbb tanulási források felhasználására; ***** Nem érthető, a „legkülönbözőbb” nagyon nem illik ide. Bár valószínűleg dicséretes a mögöttes szándék, de mégis ezt az egészet törölni javasoljuk ***** ***** E két utóbbi pont együtt: „önálló tanulásra”. Nincs is értelme a „TANULÁSI FORRÁSOK „ kifejezésnek. *****

c) a szakmai attitűdök és magatartás terén rendelkezik ***** Az attitüd magatartást jelent, törölni javasoljuk ***** - olyan személyes tulajdonságokkal és együttműködési készséggel, amelyek a személyes felelősséget és az egyéni döntéshozatalt is megkövetelő munkakörökhöz szükségesek; - minőségtudattal és sikerorientáltsággal; ***** törölni javasoljuk a „sikerorientáltság”-ot *****

***** Ha minden BSc-t végzett mérnök ezekkel a jó-tulajdonságokkal rendelkezne, akkor csupa kiváló emberrel lenne dolgunk. Ez nincs így és soha nem is lesz így. Esetleg azt lehetne mondani, hogy ezek többségével rendelkezik.*****

Ciklusokra bontott képzésben az osztott és az egységes, osztatlan mesterképzésben szerezhető végzettségi szint jellemzői

Mesterképzésben mesterfokozatot az szerezhet, aki a) a képzés során az ismereteket illetően bizonyította, hogy - felkészült tanulmányi területén az ismeretek rendszerezett megértésére és elsajátítására, illetve a tudományterületről vagy a megszerzett tapasztalatból származó információk, felmerülő új problémák, új jelenségek kritikus feldolgozására; *****rossz fogalmazás az, hogy „felkészült … megértésre és elsajátításra” Ha jól értjük, itt arról van szó, hogy rendelkezik előzetes ismeretekkel, azaz elvégzett egy BSc képzést. nincs értelme annak a mondatnak, hogy „a képzés során az ismereteket illetően bizonyította *****

- eredeti látás- és gondolkodásmóddal és megfelelő absztrakcióval rendelkezik a tudományág mélyebb összefüggéseinek megértésében, a megszerzett tudás alkalmazásában és gyakorlati hasznosíthatóságában, valamint a problémamegoldó technikák felhasználásában; ***** Ha mindenkitől igazán eredeti látás- és gondolkodásmódot követelünk meg, akkor kevesen végezhetnek MSc-t *****

- a munkakörhöz szükséges olyan tulajdonságokkal, amelyek alapján képes együttműködésre, kezdeményezésre és személyes felelősségvállalásra, döntéshozatalra, szakmai önképzésre; ***** Melyik „munkakör”-höz? Miért függ ez a munkakörtől? ***** - saját tevékenysége kritikus értékelésének képességével, - értékek kialakítására és megtartására törekvő céltudatos magatartással. ***** Veszélyes víz, ki mit tekint „érték”-nek? *****

GÉPÉSZMÉRNÖKI ALAPKÉPZÉSI SZAK

A képzés célja gépészmérnökök képzése, akik alkalmasak gépek és gépészeti berendezések üzemeltetésére és fenntartására, a gépipari technológiák bevezetésére, illetőleg alkalmazására, a munka szervezésére és irányítására, a műszaki fejlesztés, kutatás és tervezés átlagos bonyolultságú feladatainak ellátására a munkaerőpiac igényei szerint, továbbá kellő mélységű elméleti ismeretekkel rendelkeznek a képzés második ciklusban történő folytatásához. ***** „a munka szervezésére és irányítására való alkalmasság” és a „kellő mélységű elméleti ismeretekkel rendelkeznek a képzés második ciklusban történő folytatásához” általános BSc kompetencia, javasoljuk innen elhagyni. A „műszaki fejlesztés, kutatás és tervezés átlagos bonyolultságú feladatainak ellátására” általános mérnöki kompetencia, ezt javasoljuk külön kezelni. „a munkaerőpiac igényei szerint” kétélű fegyver, írjuk azt, hogy „a munkaerőpiac igényeit figyelembe véve” *****

Alapfokozat birtokában a gépészmérnökök képesek: •gépelemek, gépek, gépészeti berendezések és rendszerek tervezésére, gyártására, kivitelezésére, üzemeltetésére, karbantartására; •gépészeti (anyagtudományi, mechanikai, technológiai, gyártásirányítási, logisztikai, tervezési, áramlás- és hőtechnikai, anyagátadási, vegy- és élelmiszeripari) folyamatok kidolgozására, kivitelezésére, működtetésére, megszervezésére és irányítására; •környezetvédelmi és környezetbarát technológiák alkalmazására, ilyen feladatok műszaki irányítására, ilyen eszközök tervezésére, gyártására.