KKK-k elemzése, különös tekintettel a műszaki területre Borsa Judit Halász Gábor Jobbágy Ákos
Javaslat: legyen a KKK három elemű: •minden szakra érvényes halmaz, •adott képzési területre (pl. műszaki) érvényes halmaz, •adott szak specialitásait tartalmazó halmaz.
Ciklusokra bontott képzésben az alapképzésben szerezhető végzettségi szint jellemzői
Alapképzésben alapfokozatot az szerezhet, aki a) a képzés során az ismereteket illetően bizonyította, hogy - a képzési területéhez tartozó ismeretrendszereket elsajátította és olyan ismereteket szerzett, amelyek alapján az adott és más képzési területen folyó mesterképzésbe léphet; ***** törölni javasoljuk: „az adott és más képzési területen folyó”, vagyis maradjon: amelynek alapján mesterképzésbe léphet. *****
- képes a választott képzési ág összefüggésein kívül eső alapfogalmak és alapelvek önálló elsajátítására, alkalmazására és egy adott munkakörben való felhasználására is; ***** Ne így! Pl. „Nemcsak a választott képzési ág … ra képes.” *****
- képes eldönteni, hogy egy adott problémát milyen megközelítésben lehet megoldani, és ez adott esetben milyen mértékben alkalmas a probléma sikeres megoldására; ***** „eldönteni, hogy egy adott problémát milyen megközelítésben lehet megoldani” helyett: „egy probléma megoldásához szükséges eszközök és módszerek kiválasztására” *****
b) ismereteit illetően alkalmas - szakképzettségének megfelelő munkakör ellátására; ***** Ez semmitmondó, hagyjuk el. *****
- a tanulást illetően képes összefüggő szöveg, valamint vizuális jelekkel, tipográfiai eszközökkel, ikonokkal tagolt szövegek, táblázatok, adatsorok, „vizuális szövegek” (mozgó állóképek, térképek, diagramok stb.) megértésére, értelmezésére; ***** Ez az óvoda nagycsoport után az iskola-érettség feltétele. Ne legyen egy felsőfokú képzés KKK-jában *****
- saját tanulási folyamatainak hatékony megszervezésére; ***** Félrevezető a „megszervezésére”, javasoljuk az egyszerű „önálló tanulásra” előírást ***** - a legkülönbözőbb tanulási források felhasználására; ***** Nem érthető, a „legkülönbözőbb” nagyon nem illik ide. Bár valószínűleg dicséretes a mögöttes szándék, de mégis ezt az egészet törölni javasoljuk ***** ***** E két utóbbi pont együtt: „önálló tanulásra”. Nincs is értelme a „TANULÁSI FORRÁSOK „ kifejezésnek. *****
c) a szakmai attitűdök és magatartás terén rendelkezik ***** Az attitüd magatartást jelent, törölni javasoljuk ***** - olyan személyes tulajdonságokkal és együttműködési készséggel, amelyek a személyes felelősséget és az egyéni döntéshozatalt is megkövetelő munkakörökhöz szükségesek; - minőségtudattal és sikerorientáltsággal; ***** törölni javasoljuk a „sikerorientáltság”-ot *****
***** Ha minden BSc-t végzett mérnök ezekkel a jó-tulajdonságokkal rendelkezne, akkor csupa kiváló emberrel lenne dolgunk. Ez nincs így és soha nem is lesz így. Esetleg azt lehetne mondani, hogy ezek többségével rendelkezik.*****
Ciklusokra bontott képzésben az osztott és az egységes, osztatlan mesterképzésben szerezhető végzettségi szint jellemzői
Mesterképzésben mesterfokozatot az szerezhet, aki a) a képzés során az ismereteket illetően bizonyította, hogy - felkészült tanulmányi területén az ismeretek rendszerezett megértésére és elsajátítására, illetve a tudományterületről vagy a megszerzett tapasztalatból származó információk, felmerülő új problémák, új jelenségek kritikus feldolgozására; *****rossz fogalmazás az, hogy „felkészült … megértésre és elsajátításra” Ha jól értjük, itt arról van szó, hogy rendelkezik előzetes ismeretekkel, azaz elvégzett egy BSc képzést. nincs értelme annak a mondatnak, hogy „a képzés során az ismereteket illetően bizonyította *****
- eredeti látás- és gondolkodásmóddal és megfelelő absztrakcióval rendelkezik a tudományág mélyebb összefüggéseinek megértésében, a megszerzett tudás alkalmazásában és gyakorlati hasznosíthatóságában, valamint a problémamegoldó technikák felhasználásában; ***** Ha mindenkitől igazán eredeti látás- és gondolkodásmódot követelünk meg, akkor kevesen végezhetnek MSc-t *****
- a munkakörhöz szükséges olyan tulajdonságokkal, amelyek alapján képes együttműködésre, kezdeményezésre és személyes felelősségvállalásra, döntéshozatalra, szakmai önképzésre; ***** Melyik „munkakör”-höz? Miért függ ez a munkakörtől? ***** - saját tevékenysége kritikus értékelésének képességével, - értékek kialakítására és megtartására törekvő céltudatos magatartással. ***** Veszélyes víz, ki mit tekint „érték”-nek? *****
GÉPÉSZMÉRNÖKI ALAPKÉPZÉSI SZAK
A képzés célja gépészmérnökök képzése, akik alkalmasak gépek és gépészeti berendezések üzemeltetésére és fenntartására, a gépipari technológiák bevezetésére, illetőleg alkalmazására, a munka szervezésére és irányítására, a műszaki fejlesztés, kutatás és tervezés átlagos bonyolultságú feladatainak ellátására a munkaerőpiac igényei szerint, továbbá kellő mélységű elméleti ismeretekkel rendelkeznek a képzés második ciklusban történő folytatásához. ***** „a munka szervezésére és irányítására való alkalmasság” és a „kellő mélységű elméleti ismeretekkel rendelkeznek a képzés második ciklusban történő folytatásához” általános BSc kompetencia, javasoljuk innen elhagyni. A „műszaki fejlesztés, kutatás és tervezés átlagos bonyolultságú feladatainak ellátására” általános mérnöki kompetencia, ezt javasoljuk külön kezelni. „a munkaerőpiac igényei szerint” kétélű fegyver, írjuk azt, hogy „a munkaerőpiac igényeit figyelembe véve” *****
Alapfokozat birtokában a gépészmérnökök képesek: •gépelemek, gépek, gépészeti berendezések és rendszerek tervezésére, gyártására, kivitelezésére, üzemeltetésére, karbantartására; •gépészeti (anyagtudományi, mechanikai, technológiai, gyártásirányítási, logisztikai, tervezési, áramlás- és hőtechnikai, anyagátadási, vegy- és élelmiszeripari) folyamatok kidolgozására, kivitelezésére, működtetésére, megszervezésére és irányítására; •környezetvédelmi és környezetbarát technológiák alkalmazására, ilyen feladatok műszaki irányítására, ilyen eszközök tervezésére, gyártására.